Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

Napísať odpoveď


Odpoveď na túto otázku je potrebná pre odlíšenie skutočného používateľa od automatizovaných pokusov registráciu.
Smajlíky
:) :D ::rofl:: ::mocking:: ;) ::nea:: ::rolleyes:: ::spiteful:: :( ::cry:: :O ::stop:: ::Cherna:: ::pitiful:: ::shhh:: ::fool:: ::noo:: ::fie:: ::good:: ::hi:: :acute: :dance2: ::boredom:: ::clapping:: ::dash:: ::ireful:: ::read:: ::reead:: O:-) ::diablo:: ::pleas:: ::scratch:: ::bye:: ::empathy:: ::phil:: ::jew:: ::rtfm::
Zobraziť viac emotikonov

BBCode povolený
[img] je POVOLENÉ
[flash] zakázaný
[url] sú POVOLENÉ
Smajlíky sú POVOLENÝ

Prehľad témy
   

Ak chcete odovzdať jeden alebo viacero súborov, vyplňte nasledujúce položky.

Zbaliť Prehľad témy: Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

Re: Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

od používateľa log » 13 Nov 2017, 19:49

8 Peter sa aj jej spýtal: Povedz mi, predali ste pole len za toľko? A ona odpovedala: Áno, len za toľko. 9 Tu jej Peter povedal: Prečo ste sa dohodli pokúšať Pánovho Ducha? Počuj, nohy tých, čo pochovali tvojho muža, sú práve predo dvermi, a vynesú i teba. 10 V tej chvíli padla k jeho nohám a vydýchla. Keď mládenci vošli dnu, našli ju mŕtvu, vyniesli ju a pochovali k jej mužovi.

A komu klamala Zafira ?

Je tu celkom zjavne prvy krestansky inkvizitor cirkvi - Peter. Ten vedie vypocuvanie a kladie otazky. Klame snad Zafira Bohu ? Nie - ona klame inkvizitorovi Petrovi. A text hovori uplne jasne - to sa pocita ako klamat Bohu. Trest ? Smrt.

Pribeh o Ananiasovi a Zafire je pre mna pribehom o pociatkoch inkvizicie v cirkvi.

Re: Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

od používateľa log » 13 Nov 2017, 19:43

Pribeh je lahko vylozit nespravne, ale tazko spravne. Lenze co sa tu vlastne hovori ?

3 No Peter mu povedal: Ananiáš! Prečo ti satan naplnil srdce, aby si klamal Duchu Svätému a odložil si si z peňazí za predané pole? 4 Nebolo vari tvoje, kým si ho mal? A keď si ho už predal, nemohol si s peniazmi zaň voľne nakladať? Ako si sa mohol rozhodnúť pre takúto vec? Neklamal si ľuďom, ale Bohu.

Co je tu cierne na bielom ?

Nebolo ziadnym hriechom pole nepredat - nikto to nevyzadoval.

Nebolo hriechom volne nalozit so ziskom - nikto si nerobil narok na utrzene peniaze.

Nebolo hriechom klamat ludom - nikto klamstvo ludom nezakazuje (aspon nie na tomto mieste)

Lenze hriechom bolo klamat Bohu. Lenze - skutocne sa rozhodol Ananias klamat Bohu ? Urcite nie - ved Ananias chcel oklamat Petra, urcite si naivne nemyslel, ze oklame Boha. Preco vsak Peter teraz hovori, ze chcel klamat Bohu, ked Ananias chcel iba klamat Petrovi ? Peter sa tu teda nestavia do role cloveka, ale skor do role tajomnika Boha, alebo tajomnika cirkve. Tento text teda hovori tuto spravu: Klamat cirkvi je ako klamat Bohu.Je to to iste a je to smrtelny hriech.

To je pomerne zaujimave. Tento text totiz dava cirkvi (institucii, ktoru zastupuje Peter) obrovsku zbran - klamat cirkvi je ako klamat Bohu. Tu sa musi kazdy pozastavit, pretoze toto je ovela zavaznejsia poziadavka, poziadavka hovorit cirkvi a jej predstavitelom iba cistu pravdu. To je ovela prisnejsi poziadavok ako nejake poziadavky desiatkov atd.

Mozme vobec rozlisit kedy klameme predstavitelom cirkvi a kedy Bohu ? Nie, tento text hovori, ze ak klameme zastupcom cirkvi, klameme samotnemu Bohu. Nam sa to zda nelogicke, ale tento argument tu jasne padol. Natiska sa teda otazka, ako a odkial sa tu vlastne taketo ucenie objavuje ? To ale neviem.

Re: Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

od používateľa hosť » 12 Nov 2017, 22:26

Niektoré cirkvi majú svoje teologické školy, majú ich preto aby sa kazatelia naučili tú správnu teológiu, a vedeli ju správne psychologicky podať. Začal si moc rozmýšľať a nemáš vo svojom mozgu nainštalované tie správne aplikácie, preto ti vyšiel takýto výsledok. Sú len dve možnosti, spýtať sa v zbore na update aby si pochopil. Ak používaš ale Open Source budeš sa stále len pýtať a bude to pre teba ako si sám napísal "klasická adventistická oblbovačka"

Ďalšia kázeň o Ananiášovi a Zafíre (Jozef Kučera, 28.10.2017)

od používateľa Richi » 06 Nov 2017, 18:28

Na internete som prezeral dostupné kázne, a našiel som kázanie br. Kučeru. Ani som ho najprv neplánoval počúvať, jeho štýl kázania nie je úplne z mojich obľúbených, ale keďže je údajne na Slovensku kazateľom s najvyšším vzdelaním, chcel som aspoň vedieť, o čom káže.
A kázal na známy príbeh o Ananiášovi a Zafíre. To ma zaujalo. Samozrejme som už kázanie na tento príbeh počul viackrát, ale väčšinou to bolo od pokladníkov zo združenia, ktorí tento príbeh zneužívajú na to, aby zastrašovaním motivovali členov k plateniu desiatkov. Rozhodol som sa, že si kázeň vypočujem, a len som dúfal, že v nej nezaznie slovo desiatky. Môžem hneď teraz povedať, že nezaznelo. Aspoň nie priamo. Ale nebol som s kázaním spokojný. Hoci samotný príbeh bol väčšinou vystihnutý dobre (teda že tí dvaja sa tvárili, že dávajú všetko, ale nedávali), závery kázania, v rozpore s naučením z príbehu, nabádali k poslušnosti cirkvi a jej zásad.
Br. Kučera proste neodolal pokušeniu, ako mnohí pred ním, zneužiť tento (samozrejme sám o sebe závažný) príbeh na poučenia, ktoré z neho nevyplývajú.

Nebudem tu opisovať celú kázeň, ktorú si môžete vypočuť tu: https://www.youtube.com/watch?v=wt7I72a ... 1v&index=1
Spomeniem len tie jeho tézy, o ktorých si myslím, že s príbehom nesúvisia, nevyplývajú z neho a v kázni vôbec nemali zaznieť.

1. Br. Kučera nevhodne pripodobňuje správanie dvojice z nášho príbehu ku Judášovi, ktorý kradol zo spoločného (čas 23:20) Pretože k tomu hovorí, že „aj Ananiáš a Zafíra majú rovnaký postoj, rovnaké pohnútky“. Aj keď to nezaznie priamo, v poslucháčoch tým navodzuje dojem, že okradli cirkev. Ale to nie je pravda, o to v tom príbehu nejde.

2. Veľmi zavádzajúcim, ba priamo lživým je tvrdenie, že „sľuby v tomto príbehu hrajú dôležitú úlohu“ (čas 27:00). Príbeh však nehovorí o žiadnom sľube, ktorý by Ananiáš a Zafíra predtým dali a ktorý museli splniť. Hypotéze o sľube odporujú aj slová Petra: „Nebolo vari tvoje, kým si ho mal? A keď si ho už predal, nemohol si s peniazmi zaň voľne nakladať? Ako si sa mohol rozhodnúť pre takúto vec?“
Peter plne uznáva ich vlastnícke právo na pole, aj na utŕžené peniaze, pred predajom aj po predaji. V tom problém nebol. V žiadnom prípade sa teda nejednalo o sľub, ktorý mali splniť.
Pre cirkev sú však sľuby člena dôležitým nástrojom vydierania. Keď napríklad po čase pochopíte, že desiatky alebo bravčové nie sú pre kresťanov záväzné, tak kazateľ, ktorý samozrejme nemá biblický argument, vám povie „Ty si to sľúbil, tak to teraz musíš dodržiavať.“
No a br. Kučera prišiel ku presne rovnakému záveru „Ak sme sa zaviazali podporovať Božie dielo ... finančne, mali by sme sa to mali snažiť naplniť“ (čas 27:30)
Takže ak ste sľúbili platiť desiatky, teda pardón, finančne podporovať cirkev, tak príbeh o Ananiášovi a Zafíre vás vraj učí, že v tom máte pokračovať. Tak presne tohto záveru som sa na začiatku obával.
(Br. Kučera to má celkovo s tými sľubmi nejako popletené. Najprv povie, že neuvážené sľuby nemáme plniť, a potom že plniť máme všetky sľuby, aj tie, z ktorých máme škodu. Ale peniaze pre cirkev sú podľa neho určite tá druhá skupina.)

3. Ďalším zavádzajúcim bodom kázne je prepojenie s príbehom o starozákonnom Achanovi. (čas 31:20) Všetko malo patriť Bohu, ale Achan si z toho niečo ukradol. Podľa br. Kučeru tieto dva príbehy niečo spája. Tým sa opäť poslucháčom podsúva názor, že Ananiáš a Zafíra Bohu niečo ukradli.

4. Nevhodne a účelovo prepojil br. Kučera tento príbeh s príbehom muža, ktorý bol ukameňovaný za zbieranie dreva v sobotu. (čas 33:40) Z tohto príbehu vyvodil záver, že (akože P. Boh hovorí): „Takto skončí ten, kto sa proti mne búri.“ A pokračuje: „Takto to bolo aj z Achanom.“ Dobre, môžeme súhlasiť, obaja porušili výslovný Boží príkaz (zákaz). A br. Kučera bez mihnutia oka pokračuje: „A formovanie novozákonnej cirkvi má ten istý príbeh. A Lukáš tieto dve veci zdôrazní. Ukáže, že ten istý Pán Boh, ktorý pôsobí v starom zákone, pôsobí aj v novom.“
Takže podľa br. Kučeru aj v prípade Ananiáša a Zafíry ide o to isté? Porušili nejaký Boží príkaz, že každý musí predať svoje pole a dať peniaze do cirkvi? A navyše, vyhovára sa pritom na chudáka Lukáša, ktorý však nič také nezapísal. Majstrovská manipulácia s textom a s poslucháčmi, br. Kučera.
(A možno ešte jedna malá nepresnosť, aj keď nesúvisiaca s príbehom: Br. Kučera povedal, že ten príbeh o mužovi, ktorý zbieral drevo v sobotu, sa odohral pred vyhlásením Desatora na Sinaji. To sa mi ale nezdá, ten príbeh je zapísaný až v 4M 15 kap., takže to vyzerá tak, že to bolo až po Sinaji ... )

5. Veľmi zaujímavá bola požiadavka br. Kučeru na transparentnosť (čas 36:30). Tá s príbehom súvisí. Transparentnosť znamená, že nič nerobím skryte, a že ostatní si môžu moje aktivity overiť. Ale to, čo ma na tom zaujalo, je, že samotná CASD je žiarivým príkladom NEtransparentnosti. Len na tomto fóre je veľa informácií o tom, ako cirkev robí veci netransparentne a je priam nemožné zistiť niektoré fakty, hlavne pokiaľ ide o finančné transakcie. Súčasný pokladník úplne neskrývane netransparentnosť priznáva a nahrádza ju frázou „dôverujte nám“. Poprosil by som teda br. Kučeru, aby sa so svojou požiadavkou na transparentnosť nezameriaval na členov, ale na svojich kolegov vo vedení cirkvi.

6. Ďalšia téza, ktorá br. Kučerovi z príbehu vyplynula, je že „text nás poučuje o nutnosti cirkevnej kázne“. ( čas 37:20). Predtým však zdôraznil, že v príbehu nešlo o súdenie ľuďmi, ale že šlo o Boží súd. To je pravda. Ale ako s tým súvisia naše, často tendenčne vedené disciplinárne opatrenia? Aj to považujeme za Boží súd? Dobre, niekto to tak môže vidieť. Ale prečo tam potom hlasujeme? Vari Peter a ostatní hlasovali, či Ananiáš umrie alebo nie? Proste znovu nepodložené vyzdvihovanie nesúvisiacich cirkevných praktík.

Čo dodať záverom? Šesť chybných, zavádzajúcich, manipulatívnych a aj vyslovene nepravdivých myšlienok v tridsaťminútovej kázni? To je fakt umenie. Inak povedané, úplne klasická adventistická oblbovačka na podporu platenia peňazí pre cirkev. Jedna vec je vyštudovať vysokú školu, a druhá podávať Božie slovo nezaujate, bez podsúvania vlastných či cirkevných myšlienok.

Hore