14. Sobota v Novom zákone

Napísať odpoveď


Odpoveď na túto otázku je potrebná pre odlíšenie skutočného používateľa od automatizovaných pokusov registráciu.
Smajlíky
:) :D ::rofl:: ::mocking:: ;) ::nea:: ::rolleyes:: ::spiteful:: :( ::cry:: :O ::stop:: ::Cherna:: ::pitiful:: ::shhh:: ::fool:: ::noo:: ::fie:: ::good:: ::hi:: :acute: :dance2: ::boredom:: ::clapping:: ::dash:: ::ireful:: ::read:: ::reead:: O:-) ::diablo:: ::pleas:: ::scratch:: ::bye:: ::empathy:: ::phil:: ::jew:: ::rtfm::
Zobraziť viac emotikonov

BBCode povolený
[img] je POVOLENÉ
[flash] povolený
[url] sú POVOLENÉ
Smajlíky sú POVOLENÝ

Prehľad témy
   

Ak chcete odovzdať jeden alebo viacero súborov, vyplňte nasledujúce položky.

Zbaliť Prehľad témy: 14. Sobota v Novom zákone

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa No teda » Včera, 22:45

Tvrdenie, že Ježiš sobotu nespomína, lebo bola „samozrejmá“, je slabý argument. Práve naopak – sobota je v evanjeliách opakovane predmetom konfliktov a Ježiš ju preinterpretuje („Sobota je pre človeka“).

Kamarát, prečítaj si kľudne a pozorne ešte raz čo som napísal. Nie je to tak, že by Ježiš sobotu nespomínal. Spomína ju viackrát, ako som celkom jasne uviedol. A spomína ju vždy ako samozrejmost. Predmetom konfliktu bolo iba to, čo ešte považovať za prácu a čo nie, teda, ako svätit. Ale vždy keď prišla s Ježišom reč na sobotu, samotný fakt soboty ako svätého dňa Ježiš nijakým spôsobom nikdy nespochybnil, ani čo sa týka jeho čias ani čias ktoré mali prísť po ňom.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Host » Včera, 22:09

Samozrejme napísal: Včera, 12:38 No v Novom Zákone sa nikde nespomína, že nedodržiavanie siedmeho dňa telesného odpočinku, je hriechom v Božích očiach, ale je o to väčší dôraz na dodržiavanie ostatných prikázania zákona a to na rovine Božej - z lásky k Bohu. Prečo sa to nespomína, keďže dodržiavanie dňa telesného odpočinku v sobotu, je súčasťou Božích prikázaní?

Samozrejme, že sa to spomína. Ako úplná samozrejmosť. V príbehu o trhaní klasov v sobotu, o uzdravovani v sobotu. Otázka soboty mu bola tak prirodzená ako je prirodzený východ slnka každý deň. Ježiš nemal najmenšiu pochybnosť.
Tento argument je slabý a logicky neudržateľný. Ježiš sobotu neskôr radikálne preinterpretuje: „Sobota je ustanovená pre človeka, nie človek pre sobotu.“ (Mk 2,27)
To nie je samozrejmé potvrdenie, ale zásadná korekcia chápania soboty. Ak by bolo zachovávanie soboty tak samozrejmé a bez pochybností, prečo práve sobota vyvoláva toľko sporov?
uzdravovanie v sobotu,
trhanie klasov,
tento človek nezachováva sobotu“ (Jn 9,16).
Argument Ježiš nemal pochybnosti je psychologická domnienka.
Nikde v texte Nového zákona nie je napísané Ježiš nemal pochybnosti o zachovávaní soboty. To je tvoja interpretácia nie biblický fakt.
Biblický text nám ukazuje konanie a výroky, nie Ježišov vnútorný pocit samozrejmosti.

Ak by bola sobota morálne záväzná ako ostatné prikázania, objavila by sa v apoštolskom učení, bola by riešená na Jeruzalemskom koncile (Sk 15) bola by jasne spomenutá v listoch Namiesto toho čítame Nech vás nikto nesúdi pre jedlo, nápoj alebo sviatok, nov, či sobotu. (Kol 2,16)
To je priame oslabenie povinnosti, nie potvrdenie samozrejmosti.

Tvrdenie, že Ježiš sobotu nespomína, lebo bola „samozrejmá“, je slabý argument. Práve naopak – sobota je v evanjeliách opakovane predmetom konfliktov a Ježiš ju preinterpretuje („Sobota je pre človeka“). Navyše apoštoli ju už neuvádzajú ako morálnu povinnosť a Pavol výslovne hovorí, že v otázke soboty nemáme nikoho súdiť. Mlčanie tu neznamená potvrdenie

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Môžem sa mýliť. » Včera, 19:31

Mozem sa veľmi ľahko mýliť vo svojej interpretácii toho, čo znamená, modlite sa aby ste nemuseli utekať v sobotu. Tu sa dá len domnievať, ale nedá sa ani len približne vedieť.

No čo s určitosťou viem, že nikde nie je ani náznak toho, že by Ježiša napadlo, že by sobota niekedy mohla prestať existovať. Ani vo sne.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Jasne » Včera, 19:27

Tak nedává smysl, aby najednou říkal - modlete se abyste se nemuseli dát na útěk v sobotu, protože to byste jí znesvětili.

Ani mne to nedáva zmysel. To som ani nikde nenapísal. Vkladá mi do úst svoje vlastné myšlienky.

A rozhodně v textu není nic o znesvěcení soboty.

Nie je tam nič. To je moja interpretácia - Modlite sa, aby vám pohania tu sobotu neznesvatili, neposkvrnili. Tak si to vykladam.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Neregistrovaný » Včera, 18:27

Jednou v sobotu procházel obilím a jeho učedníci trhali klasy, mnuli z nich rukama zrní a jedli.
Někteří z farizeů řekli: „Jak to, že děláte, co se v sobotu nesmí!“
Ježíš jim odpověděl: „Nečetli jste, co udělal David, když měl hlad on i ti, kdo byli s ním?
Jak vešel do domu Božího a vzal posvátné chleby, jedl je a dal i těm, kteří ho provázeli? A to byly chleby, které nesmí jíst nikdo, jen kněží.“
A řekl jim: „Syn člověka je pánem nad sobotou.“

Když říká Ježíš toto - přeneseně když je potřeba tak sobota nesobota a posvátné neposvátné uděláte co je potřeba.

Tak nedává smysl, aby najednou říkal - modlete se abyste se nemuseli dát na útěk v sobotu, protože to byste jí znesvětili. (To se jako měli místo toho nechat zamordovat?)

Takže jak někdo psal víte, řekl pouze to že se mají modlit aby nemuseli utíkat v sobotu nebo v zimě, ale proč to neřekl.

A rozhodně v textu není nic o znesvěcení soboty.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Spekulacie » Včera, 13:32

Keď sa ti nepáči slovo rozprávky, povedzme radšej špekulácie. Historické špekulácie. Vyspekulovat sa dá všetko, zvlášť keď tam nikto nebol. To môžme špekulovať do nekonečna kde aké brány bolo či neboli a kedy bolo otvorené. Ježiš nevaroval pred zamknutými bránami ale pred znesvatenim Božieho dňa. Môj názor. Moja úvaha. Mohol povedať, modlite sa aby neboli zamknuté brány, No povedalo prosto a to je najjednoduchšie riešenie, modlite ste aby to nebola sobota.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Rozpravky » Včera, 13:21

O tom ca sa v Jeruzalema stalo sa rozprávajú iba rozprávky. To sa dnes už nedá dohľadať. Fakt je iba jeden. Že Ježiš nechcel aby niekto musel utekať v deň zasvätený Bohu. Všetko ostatné sú rozprávky.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Neregistrovaný » Včera, 13:05

Počkať. napísal: Včera, 08:01 Jen židé z Jeruzaléma by v zimě mrzli a v sobotu by se hůře dostávali nepozorovaně z města, když mívá zavřené velké brány.

Počkať. Takže z chrámu nezostane kameň na kameni. Ale brána zostane stále zatvorená ? Tu mi niečo nesedí.
Křesťané, co tehdy rozpoznali v obléhání Ježíšovo varování uprchly do Pelly.

https://tomuveris.cz/2023/12/pad-jeruza ... stanstvim/

Takže polopaticky. V dob kdy město i brány stojí ale srocují se proti němu vojska měli uprchnout protože potom bude všechno rozmetáno a nezůstane kámen na kameni.

Oni obránci Jeruzaléma římany v jednu dobu zahnali zpět a dokonce je pronásledovali a pobíjeli, ale Římané pak dostali příkaz město definitivně dobít.

Už to sedí?

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Samozrejme » Včera, 12:38

No v Novom Zákone sa nikde nespomína, že nedodržiavanie siedmeho dňa telesného odpočinku, je hriechom v Božích očiach, ale je o to väčší dôraz na dodržiavanie ostatných prikázania zákona a to na rovine Božej - z lásky k Bohu. Prečo sa to nespomína, keďže dodržiavanie dňa telesného odpočinku v sobotu, je súčasťou Božích prikázaní?

Samozrejme, že sa to spomína. Ako úplná samozrejmosť. V príbehu o trhaní klasov v sobotu, o uzdravovani v sobotu. Otázka soboty mu bola tak prirodzená ako je prirodzený východ slnka každý deň. Ježiš nemal najmenšiu pochybnosť.

Re: 14. Sobota v Novom zákone

od používateľa Viktorrealita » Včera, 10:20

Kde Ježiš hovorí neisto?

Ježiš nikdy nezmenil ani neopravil veci, ktoré hovoril a učil. Nikdy nevrátil to, čo povedal. Nikdy nehádal – nepredpokladal a teda nehovoril neisto.

Ježiš dokonca upresňuje a to strašnú a smrteľnú povahu hriechu a stavia naplňanie zákona na rovinu Božiu – bolo povedané, ale já vám hovorím! Ako vidíme z Písma, tak Ježiš stavia na rovnakú úroveň a to hriech človeka hriešným skutkom a hriech človeka, pri hriešnom rozhodnutí v srdci – hriešný úmysel a teda, aj keď ku skutku z nejakého dôvodu nedošlo. Ako vidíme, tak človek v Božích očiach aj tak zhrešil a má činiť pokánie, lebo Boh vidí do srdca človeka. Ježiš stavia posudzovanie hriechu z pohľadu Boha a nie človeka.

Mat 5:28 každý, kto by pozrel na ženu s myšlienkou požiadať ju, už aj scudzoložil s ňou vo svojom srdci. Mat5 31Taktiež bolo povedané, že ktokoľvek by prepustil svoju manželku, nech jej dá rozvodný list. 32Ale ja vám hovorím, že ktokoľvek by prepustil svoju manželku krome príčiny smilstva, vedie ju k cudzoložstvu, a ktokoľvek by si vzal za ženu prepustenú, cudzoloží.


Mat5 21Počuli ste, že bolo povedané starým: Nezabiješ! A ktokoľvek by zabil, bude vinný, aby bol vydaný moci súdu. 22Ale ja vám hovorím, že každý, kto sa hnevá na svojho brata bez príčiny, bude vinný, aby bol vydaný moci súdu. A ktokoľvek by povedal svojmu bratovi: Ráka, bude vinný, aby bol vydaný moci vysokej rady; a ktokoľvek by povedal: Blázon, bude vinný, aby bol uvrhnutý do ohnivého pekla.



Láska Božia v Božej milosti vyučuje srdce, aby vykúpený sa zdokonaľoval a to, ako v skutkoch, tak aj v úmysloch a naplňal zákon na rovine Božej a teda z lásky k Bohu. No a láska k Bohu vidí všetky odtiene hriechu a vykúpený, je už vyučovaný milosťou zdokonaľovaný a to, ako v úmysloch, tak aj vo skutkoch. Komu sa veľa odpustilo, tak ten aj veľa miluje a toho, ktorého miluje, tak sa snaží nerobiť nič, čo by ho zarmútilo. To je napĺňanie zákona na rovine Božej, teda z lásky k Bohu no už v istote spasenia v Kristu Ježišovi.

No v Novom Zákone sa nikde nespomína, že nedodržiavanie siedmeho dňa telesného odpočinku, je hriechom v Božích očiach, ale je o to väčší dôraz na dodržiavanie ostatných prikázania zákona a to na rovine Božej - z lásky k Bohu. Prečo sa to nespomína, keďže dodržiavanie dňa telesného odpočinku v sobotu, je súčasťou Božích prikázaní?

Ako vidíme, tak Ježiš nás učí, že dobre robiť sa má každý deň, teda aj v sobotu! No a zle robiť by sme nemali nikdy, že! Ak spadne ovca do jamy v siedmy deň, tak ktorý je taký človek, že čaká, až na ďalší deň? Vytiahne ju v siedmý deň. A o čo viac je treba dobre robiť a aj fyzicky pomáhať človeku?! Mat12 12 A o koľko viac je človek než ovca! Preto sa smie v sobotu dobré robiť. Jakubov list 4:17 Kto tedy vie dobre činiť a nečiní, má hriech.

Ako vidíme tak v Novom Zákone je hriechom aj to, že ak viem dobre činiť a nečiním, teda aj v sobotu, že. Mnohí teda hrešia, ak vedia a odmietnú iným dobre činit, lebo majú siedmý deň telesného odpočinku.

Prečo sa v Novom zákone nespomína dodržiavanie telesného odpočinoku v siedmý deň? Pretože Ježiš dokonale naplnil a to na rovine Božej tento odpočinok a dal tento svoj odpočinok a pokoj vo Svätom Duchu, do sŕdc vykúpených – svojho ľudu.

Ježiš stavia dodržiavanie ostatných prikázaní zákona na rovinu Božiu a teda z lásky k Bohu. Je to na oveľa vyššej rovine, ako ľudské morálne predstavy, ktoré sa často menia.

Láska Božia v milosti poukazuje na všetky odtiene hriechu a teda nepozerá len na skutok , ale milosť vyučuje srdce, ten zdroj hriechu, aby vykúpený sa zdokonaľoval a to, ako v myslení, tak aj v konaní a tak naĺňal zákon na rovine Božej, teda z lásky k Bohu.

Kristus je ten odpočinok a pokoj v srdci vykúpeného! Preto, ak prišiel Kristus, tak dodržiavanie dňa telesného odpočinku, už nikdy nemôže nahradiť odpočinok a pokoj, ktorý dáva v srdci človeka Kristus. Telesný odpočinok v siedmý deň, je odpočinok tela, ale odpočinutie a pokoj v Kristu je večné.

Hore