Tomasovo evanjelium

Napísať odpoveď


Odpoveď na túto otázku je potrebná pre odlíšenie skutočného používateľa od automatizovaných pokusov registráciu.
Smajlíky
:) :D ::rofl:: ::mocking:: ;) ::nea:: ::rolleyes:: ::spiteful:: :( ::cry:: :O ::stop:: ::Cherna:: ::pitiful:: ::shhh:: ::fool:: ::noo:: ::fie:: ::good:: ::hi:: :acute: :dance2: ::boredom:: ::clapping:: ::dash:: ::ireful:: ::read:: ::reead:: O:-) ::diablo:: ::pleas:: ::scratch:: ::bye:: ::empathy:: ::phil:: ::jew:: ::rtfm::
Zobraziť viac emotikonov

BBCode povolený
[img] je POVOLENÉ
[flash] zakázaný
[url] sú POVOLENÉ
Smajlíky sú POVOLENÝ

Prehľad témy
   

Ak chcete odovzdať jeden alebo viacero súborov, vyplňte nasledujúce položky.

Zbaliť Prehľad témy: Tomasovo evanjelium

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa log » 23 Aug 2018, 16:12

host napísal: 23 Aug 2018, 13:25 Tomášovo evanjelium nie je tak novo objavené (už to bude tak 70 rokov) a raná cirkev ho pravdepodobne odmietla
Kto a kedy ho odmietol ? A kto mu dal autoritu rozsudzovat co Jezis povedal a co nepovedal ?
host napísal: 23 Aug 2018, 13:25 ...ale nemusíme kvôli tomu všetko kanonizovať...
Preco by sme nemali toto evanjelium "kanonizovat" ? Ze v niecom odporuje napriklad Matusovi ? Dobre, potom mozme kanonizovat Tomasa a naopak vylucit Matusa. Co je v tomto pripade kriteriom spravnosti ? Ved mame len dve evanjelia, Matus, Marek a Lukas od seba "odpisovali" (zdroj Q ?), to je to prve a Jan to je to druhe. Dva su velmi malo aby boli referenciou proti dalsim desiatkam inych, ktore existuju.
host napísal: 23 Aug 2018, 13:25 Určite ale uznáš, že výroky ako napríklad č. 7 či 114 sú predsa len trochu exotickejšie
Velmi vela Jezisovych vyrokov je "exotickych", napriklad "ak sa nenarodite znova, nevojdete do Bozieho kralovstva" alebo "ak ta pohorsuje oko, vylup ho" alebo "skor prejde tava uchom ihly ako bohac do nebeskeho kralovstva" alebo "blahoslaveni chudi duchom" alebo "jedzte moje telo a pite moju krv", "neprisiel som priniest pokoj, ale mec" ...takze exotika nie je nic proti nicomu.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa host » 23 Aug 2018, 13:25

ahoj log. čítať iné ako texty v biblie je určite poučné a zaujímavé, určite podporujem túto myšlienku! v každom prípade - Tomášovo evanjelium nie je tak novo objavené (už to bude tak 70 rokov) a raná cirkev ho pravdepodobne odmietla pre gnostické vplyvy, které sú zrejmé z niektorých výrokov. v prípade iných máš ale pravdu - dokonca sú veľmi podobné k tým z iných novozákonných evanjelií. Určite ale uznáš, že výroky ako napríklad č. 7 či 114 sú predsa len trochu exotickejšie :-) a teda, určite poznávaj, čítaj (hlavne ale aj nejakú múdru literatúru k tomu - napríklad o P. Pokorného), ale nemusíme kvôli tomu všetko kanonizovať :-)

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa Karol Schneider » 01 Máj 2018, 13:37

log napísal: 01 Máj 2018, 08:15
Karol Schneider napísal: 01 Máj 2018, 00:29 Ktory krestan z 1 ci 2 storocia niekedy nieco citoval z Tomasovho evanielia ? Poznal Tomasovo evanielium v tejto dobe niekdo z vernych nasledovnikov Krista ?
To neviem. Rovnako neviem napriklad ktory krestan z 1 ci 2 storocia citoval z Janovho evanjelia alebo z Matusovho evanjelia. A co ma byt ? To predsa neznamena, ze ked nevieme kto konkretne menovite to bol, ze to nikto nenapisal a nikto necital.
Su tam napisane hluposti odporujuce inym textom o ktorych vieme, ze boli zapisane uz v 1 storoci.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa log » 01 Máj 2018, 08:15

Karol Schneider napísal: 01 Máj 2018, 00:29 Ktory krestan z 1 ci 2 storocia niekedy nieco citoval z Tomasovho evanielia ? Poznal Tomasovo evanielium v tejto dobe niekdo z vernych nasledovnikov Krista ?
To neviem. Rovnako neviem napriklad ktory krestan z 1 ci 2 storocia citoval z Janovho evanjelia alebo z Matusovho evanjelia. A co ma byt ? To predsa neznamena, ze ked nevieme kto konkretne menovite to bol, ze to nikto nenapisal a nikto necital.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa Karol Schneider » 01 Máj 2018, 00:29

log napísal: 30 Apr 2018, 23:05
mikim napísal: 05 Apr 2018, 13:03 12. Učedníci řekli Ježíšovi: Víme, že od nás odejdeš. Kdo bude naším vůdcem? Ježíš
jim řekl: Kamkoli půjdete, dojdete k Jakubovi Spravedlivému, kvůli němuž vzniklo nebe i
země.
Kto je Jakub Spravodlivy ? Vodca, ktoreho Jezis ustanovil svojim nastupcom. Je to pribeh paralelny k Petrovi, ktoreho za nastupcu povazovali ini.
Niektori historici vravia, ze je Jakub Spravodlivy prvy biskup cirkvi v Jeruzaleme. Niet preto divu, ze by Tomasovo evanjelium toto reflektovalo.
Ide tu mozno o Jakuba, brata Jezisa. Sestra Jezisovej matky sa tiez volala Maria a bola vydata za Alfea, spolu splodili tohto Jakuba, bratranca Jezisa.
A teraz jedna zaujimava uvaha. Ak niekto cita fascinujucu poslednu kapitolu evanjelia Jana, tam sa autor sam predstavuje ako "ucenik ktoreho Pan miloval". Tento tajomny ucenik, ktoreho Pan miloval sa objavuje v evanjeliu Jana niekolkokrat, napriklad aj pri ukrizovani. Pod krizom stoji Maria matka Jezisova a jej sestra Maria a - ucenik, ktoreho pan miloval ! Je tento tajomny ucenik Jakob - brat (bratranec) Jezisa ? Zveril mu Jezis starost nielen o svoju matku ale o celu cirkev ? Je Jakub Spravodlivy ucenik ktoreho Pan miloval a zaroven jeho brat a autor stvrteho evanjelia chybne pripisovaneho Janovi ? Mozne to je.
Ktory krestan z 1 ci 2 storocia niekedy nieco citoval z Tomasovho evanielia ? Poznal Tomasovo evanielium v tejto dobe niekdo z vernych nasledovnikov Krista ?

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa log » 30 Apr 2018, 23:05

mikim napísal: 05 Apr 2018, 13:03 12. Učedníci řekli Ježíšovi: Víme, že od nás odejdeš. Kdo bude naším vůdcem? Ježíš
jim řekl: Kamkoli půjdete, dojdete k Jakubovi Spravedlivému, kvůli němuž vzniklo nebe i
země.
Kto je Jakub Spravodlivy ? Vodca, ktoreho Jezis ustanovil svojim nastupcom. Je to pribeh paralelny k Petrovi, ktoreho za nastupcu povazovali ini.
Niektori historici vravia, ze je Jakub Spravodlivy prvy biskup cirkvi v Jeruzaleme. Niet preto divu, ze by Tomasovo evanjelium toto reflektovalo.
Ide tu mozno o Jakuba, brata Jezisa. Sestra Jezisovej matky sa tiez volala Maria a bola vydata za Alfea, spolu splodili tohto Jakuba, bratranca Jezisa.
A teraz jedna zaujimava uvaha. Ak niekto cita fascinujucu poslednu kapitolu evanjelia Jana, tam sa autor sam predstavuje ako "ucenik ktoreho Pan miloval". Tento tajomny ucenik, ktoreho Pan miloval sa objavuje v evanjeliu Jana niekolkokrat, napriklad aj pri ukrizovani. Pod krizom stoji Maria matka Jezisova a jej sestra Maria a - ucenik, ktoreho pan miloval ! Je tento tajomny ucenik Jakob - brat (bratranec) Jezisa ? Zveril mu Jezis starost nielen o svoju matku ale o celu cirkev ? Je Jakub Spravodlivy ucenik ktoreho Pan miloval a zaroven jeho brat a autor stvrteho evanjelia chybne pripisovaneho Janovi ? Mozne to je.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa ambassador » 08 Apr 2018, 08:48

K pochopení jazyka Bible jsou dobré i jiné knihy ze stejné nebo blízké doby.. Obchodní smlouvy vedli k pochopení nejedné myšlenky v Bibli. V některých apokryfech je snaha nějak převyprávět nesmyslnost pohanských Bohů. I to má svou užitečnost. (Bél a drak.)

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa Dušan Seberíni » 07 Apr 2018, 22:46

Logy píše: Poziadavok na to, aby muzske nebolo muzskym a zenske nebolo zenskym mi neznie o nic absurdnejsie a tazsie ako poziadavok aby sa ckovek narodil znovu (Nikodem). Mozno ma svoj symbolicky vyznam.
Ale toto je kresťanské fórum. A o narodení znova je to napísané jasne:

A Ježiš odpovedal a riekol mu: Ameň, ameň ti hovorím. Ak sa niekto nenarodí znova, nemôže vidieť kráľovstvo Božie.
Ježiš mu odpovedal: Ameň, ameň ti hovorím, že ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do kráľovstva Božieho.
{J 3:3,5}

V Tomášovom evanjeliu taký výklad akosi chýba...

Logy, napriek tvojej sčítanosti som presvedčený, že práve Ján 3:3,5 si dodnes nepochopil.
Lebo to sa pochopiť nedá. Dá sa to len "prežiť".
Hovorí sa tomu ZNOVUZRODENIE.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa log » 07 Apr 2018, 21:29

Dušan Seberíni napísal: 07 Apr 2018, 15:22
Ale keď som dnes listoval v tom „evanjeliu“ zistil som, že potieranie genderovej spoločnosti nie je púčik 20.storočia.
Lebo Tomášove „evanjelium“ to dáva ako podmienku vstupu do kráľovstva. Kráľovstva akého?
Nuž kuknite 22. výrok (preklad Petra Pokorného z roku 1982):

Když uděláte dva jedním
a když uděláte vnitřek jako vnějšek a vnějšek jako vnitřek
a to, co je nahoře, jako to, co je dole,
a když uděláte to, co je mužské, a to, co je ženské,
jedným jediným,
aby mužské nebylo mužským a ženské ženským;
když uděláte oči namísto oka
a ruku místo ruky
a nohu místo nohy,
obraz místo obrazu
tehdy vejdete do království.

{Výrok 22 TE}
Poziadavok na to, aby muzske nebolo muzskym a zenske nebolo zenskym mi neznie o nic absurdnejsie a tazsie ako poziadavok aby sa ckovek narodil znovu (Nikodem). Mozno ma svoj symbolicky vyznam.

Re: Tomasovo evanjelium

od používateľa Dušan Seberíni » 07 Apr 2018, 15:22

Logy píše: Dnes som si precital najdene evanjelium, Tomasovo evanjelium.
Z velkej casti sa prekryva so 4 evanjeliami, ktore pozname. Nic rusive som tam nenasiel.
Pri tvojom náboženskom voľnomyšlienkárstve si „nič rušivé“ ani nemohol nájsť.
Ja som tam pred 35 rokmi našiel výrok č. 114 nie ako rušívý, ale ako totálny blud:

Šimon Peter riekol: Kiež by Miriam odišla od nás, lebo ženy nie sú hodny aby žili.
Ježiš riekol: Ajhľa, ja ju budem viesť, aby som z nej spravil muža,
aby sa aj ona mohla stať živým duchom, ktorý by bol rovný vám, mužom.
Každá žena, ktorá sa učiní mužom, vojde do kráľovstva nebies.
{Výrok 114 TE}

Proste - nezhltol som to.
Ale keď som dnes listoval v tom „evanjeliu“ zistil som, že potieranie genderovej spoločnosti nie je púčik 20.storočia.
Lebo Tomášove „evanjelium“ to dáva ako podmienku vstupu do kráľovstva. Kráľovstva akého?
Nuž kuknite 22. výrok (preklad Petra Pokorného z roku 1982):

Když uděláte dva jedním
a když uděláte vnitřek jako vnějšek a vnějšek jako vnitřek
a to, co je nahoře, jako to, co je dole,
a když uděláte to, co je mužské, a to, co je ženské,
jedným jediným,
aby mužské nebylo mužským a ženské ženským;
když uděláte oči namísto oka
a ruku místo ruky
a nohu místo nohy,
obraz místo obrazu
tehdy vejdete do království.

{Výrok 22 TE}
Logy píše: Ja nevidim rozdiel medzi nim a dalsimi.
Napriek tomu, že Bibliu dobre poznáš, to poznanie ti nepomáha zorientovať sa.
Logy píše: Verite, ze je toto evanjelium rovnako inspirovane Bohom ?
NIE! Nazýva sa síce evanjelium, ale nie je to evanjelium!
Takých kvázi-evanjelií je niekoľko desiatok.

Tu je definícia evanjelia: že Mesiáš zomrel za naše hriechy, pochovaný bol a vstal z mŕtvych:

A oznamujem vám, bratia, evanjelium, ktoré som vám zvestoval,
ktoré ste aj prijali, v ktorom aj stojíte, skrze ktoré i spasení bývate,
ak držíte v pamäti, jakým slovom a v akom smysle som vám ho zvestoval, iba ak by ste boli nadarmo uverili.
Lebo medzi prvým som vám vydal, čo som aj prijal, že
Kristus zomrel za naše hriechy podľa písem
a že bol pochovaný
a že v tretí deň vstal z mŕtvych podľa písem
{1Kor 15:1-4}

Ale v Tomášovom evanjeliu sa o smrti a zmŕtvychvstaní nepíše nič. Takže k spaseniu toto kvázi-evanjelium nevie byť nijako nápomocné. Dialektika v tomto teologickom eleboráte je v mnohom zaujímavá, ale v konečnom dôsledku iba zaujímavá.

Takže Tomášovo evanjelium do NZ nepatrí.

Hore