od používateľa Joni » 14 Jún 2016, 11:14
Zo záujmom som si v Spravodaji Jún 2016 prečítal príspevok Olivera Popoviča o sobotnej škole. Autor sa pýta na smerovanie sobotnej školy. A v závere predkladá zhrňujúcu odpoveď: „sobotná škola sa bude uberať len tým smerom, ktorým sa uberáme my“
V zásade to je iste pravda. Ale koho myslí Oliver pod MY?
Ak sa myslí „my žiaci sobotnej školy“, tak by som si dovolil nesúhlasiť. Škola všeobecne nemá takú úroveň, akú majú žiaci. Všetci žiaci sú rovnakí, nevzdelaní, a prichádzajú do školy, aby sa niečo naučili.
A dobrá je tá škola, ktorá ich niečo naučí. Vedenie školy nemôže povedať: „My máme nízku úroveň, lebo máme nevzdelaných žiakov. Keď nám prídu múdri žiaci, budeme lepší“. Úlohou školy je práve vzdelať nevzdelaných, nie múdrych, tí to nepotrebujú.
Ak sa pod MY myslia učitelia a prípadne vedúci odd. sob. školy, tak je tu určitý priestor na zlepšenie. Úroveň školy je, si myslím, určovaná najmä úrovňou učiteľov a učebnými osnovami. Takže áno, dobrý učiteľ môže urobiť veľa pre to, aby sa žiaci niečo naučili, aby si školu obľúbili a chodili tam radi.
No a ak sa pod MY myslí celosvetová cirkev CASD, tak tam vidím najväčší problém, hlavne v náväznosti na už spomenuté učebné osnovy, t.j. materiály sobotnej školy. Úroveň týchto materiálov (tých brožúrok, ktoré si máme cez týždeň študovať) vnímam ako najväčší problém. Nemám ich rád. Všeobecne sú slabé, argumenty často manipulatívne, uvedené poznámky odvádzajú pozornosť od textu alebo s ním vôbec nesúvisia, autori opakujú staré adventistické tézy bez doloženia Bibliou a pod. Kvalitné materiály by mohli výrazne napomôcť úrovni štúdia. Ale na to nemáme žiadne vplyv ani MY žiaci, ani MY učitelia (dokonca ani Oliver).
Ak sobotná škola zostane tak ako je, neverím v jej zlepšenie. V tomto stave to určite nie je niečo, čo by nám mohol niekto závidieť. Tiež mám pochybnosti, ak niekto vyjadrí, že sob. škola je veľkým obohatením pre jeho duchovný život. Skôr sa mi zdá, že ten človek sa naučil hovoriť niečo, čo sa od dobrého adventistu očakáva (t.j. prikyvovať všetkému, čo cirkev robí).
Ale aby som povedal niečo konštruktívne: Ak by sa zmenili materiály (napr. by sme si ich v únii alebo divízii tvorili sami, prípadne ak by sa študovala čisto Biblia bez akýchkoľvek „usmerňujúcich“ poznámok „zhora“, ja osobne by som to veľmi uvítal. Konečne by to bolo štúdium ako má byť.
Zo záujmom som si v Spravodaji Jún 2016 prečítal príspevok Olivera Popoviča o sobotnej škole. Autor sa pýta na smerovanie sobotnej školy. A v závere predkladá zhrňujúcu odpoveď: „sobotná škola sa bude uberať len tým smerom, ktorým sa uberáme my“
V zásade to je iste pravda. Ale koho myslí Oliver pod MY?
Ak sa myslí „my žiaci sobotnej školy“, tak by som si dovolil nesúhlasiť. Škola všeobecne nemá takú úroveň, akú majú žiaci. Všetci žiaci sú rovnakí, nevzdelaní, a prichádzajú do školy, aby sa niečo naučili.
A dobrá je tá škola, ktorá ich niečo naučí. Vedenie školy nemôže povedať: „My máme nízku úroveň, lebo máme nevzdelaných žiakov. Keď nám prídu múdri žiaci, budeme lepší“. Úlohou školy je práve vzdelať nevzdelaných, nie múdrych, tí to nepotrebujú.
Ak sa pod MY myslia učitelia a prípadne vedúci odd. sob. školy, tak je tu určitý priestor na zlepšenie. Úroveň školy je, si myslím, určovaná najmä úrovňou učiteľov a učebnými osnovami. Takže áno, dobrý učiteľ môže urobiť veľa pre to, aby sa žiaci niečo naučili, aby si školu obľúbili a chodili tam radi.
No a ak sa pod MY myslí celosvetová cirkev CASD, tak tam vidím najväčší problém, hlavne v náväznosti na už spomenuté učebné osnovy, t.j. materiály sobotnej školy. Úroveň týchto materiálov (tých brožúrok, ktoré si máme cez týždeň študovať) vnímam ako najväčší problém. Nemám ich rád. Všeobecne sú slabé, argumenty často manipulatívne, uvedené poznámky odvádzajú pozornosť od textu alebo s ním vôbec nesúvisia, autori opakujú staré adventistické tézy bez doloženia Bibliou a pod. Kvalitné materiály by mohli výrazne napomôcť úrovni štúdia. Ale na to nemáme žiadne vplyv ani MY žiaci, ani MY učitelia (dokonca ani Oliver).
Ak sobotná škola zostane tak ako je, neverím v jej zlepšenie. V tomto stave to určite nie je niečo, čo by nám mohol niekto závidieť. Tiež mám pochybnosti, ak niekto vyjadrí, že sob. škola je veľkým obohatením pre jeho duchovný život. Skôr sa mi zdá, že ten človek sa naučil hovoriť niečo, čo sa od dobrého adventistu očakáva (t.j. prikyvovať všetkému, čo cirkev robí).
Ale aby som povedal niečo konštruktívne: Ak by sa zmenili materiály (napr. by sme si ich v únii alebo divízii tvorili sami, prípadne ak by sa študovala čisto Biblia bez akýchkoľvek „usmerňujúcich“ poznámok „zhora“, ja osobne by som to veľmi uvítal. Konečne by to bolo štúdium ako má byť.