od používateľa log » 12 Nov 2018, 21:28
Student_07 napísal: ↑28 Jan 2015, 07:28
Myslím si, že ako kresťania nerozumieme dosť dobre členeniu starozákonných predpisov, ktoré dal Boh Izraelu na Sinaji. Spolu ich vraj 613. Pokúšame sa (niektorí) zistiť, ktoré z nich platia aj pre nás a ktoré už nie. Toto rozdelenie by sme aj boli schopní zvládnuť, ale nevieme presne, ako toto rozdelenie seriózne biblicky zdôvodniť.
Jeden z prístupov je, že jednotlivé prikázania a predpisy rozdelíme do skupín na zákony morálne, ceremoniálne, občianske, zdravotné a podobne. Potom platnosť alebo neplatnosť vztiahneme na celú skupinu. Problém však je, že toto členenie sa v Biblii neobjavuje. Nie je možné vyčleniť časti alebo celky, ktoré obsahujú iba jeden typ zákonov. V jednom odseku sa často nachádzajú zákony všetkých typov. Ak povieme, že napríklad občianske zákony neplatia, nedajú sa vyčleniť ako kompaktný celok vo forme jednej alebo niekoľkých po sebe nasledujúcich kapitol. Museli by sme vyškrtnúť niekde jeden, niekde viac veršov, ale šlo by o sporadické škrtance vyskytujúce sa na veľkom rozsahu strán. Z toho sa dá usúdiť, že takéto delenie nebolo pôvodným zámerom autora a teda ani by sme ho takto definovať.
Ďalší, v záujme zjednodušiť tento problém, delia sinajské predpisy na dve hlavné skupiny: Desatoro, a tzv. Mojžišov zákon. Má to svoju logiku. Desatoro vyhlásil z vrchu sám Boh, a sám ho aj zapísal na kamenné dosky. Mojžišov zákon obsahuje všetky ostatné zákony, ktoré povedal Boh Mojžišovi, a Mojžiš ich následne tlmočil ľudu. Tieto boli zapísané na niečom ako papie. Desatoro bolo vložené v truhle zmluvy, Mojžišov zákon bol položený vedľa. Na základe toho existuje rozšírený názor, že dnes Desatoro platí a Mojžišov zákon neplatí. V tomto zjednodušení sa predpokladá, že Mojžišov zákon obsahuje iba predpisy o obetovaní (ceremoniálne, zákony). To však nie je pravda. Problém je, že Mojžišov zákon obsahuje nie len ceremoniálne zákony, ale v rôznych úpravách opakuje aj zákony z Desatora. Ak teda napríklad Desatoro obsahuje prikázanie o cudzoložstve, a toto prikázanie je súčasne viackrát zopakované v Mojžišovom zákone, nemôžeme jednoducho povedať, že Mojžišov zákon aj s prikázaniami o cudzoložstve neplatí, ale v Desatore to isté prikázanie platí. Vyzerá to teda, že ani toto nie je cesta k pochopeniu toho, čo platí, čo nie a ako to rozdeliť.
Ďalší zas tvrdia, že starý zákon prestal byť celý záväzný Kristovou smrťou a v novozákonnej dobe platí zo starozákonných príkazov len to, čo je v novozákonných spisoch (evanjeliách alebo listoch) opätovne potvrdené. Tento prístup nevyzerá veľmi dôveryhodne, pisatelia novozákonných spisov citujú starozákonné predpisy sporadicky, podľa témy, ktorú práve riešia, a očividne nie sú si vedomí svojej úlohy potvrdzovačov tých správnych zákonov, ktorú im týmto pripisujeme. Navyše, môžu starozákonný príkaz citovať len ako príklad do konkrétnej situácie a nemusia tým hneď myslieť na to, že to majú všetci dodržiavať.
Ak sa teda dopátrať k pravde? Čo platí a čo nie a prečo?
Velmi dobra analyza. Spravne si identifikoval tri caste myty “preco-neplatistov“. Rozdelenie na ceremonialne a neceromialne je jeden mytus. Rozdeleniena zidovske a pohanske je druhy mytus. Rozdelenie na stare a nove je treti mytus. Dal si aj dobre biblicke argumenty, ktore tieto myty vyvracaju. Su aj argumenty filozoficke:
Prvy mytus by znamenal, ze Boh je fetisista. Druhy mytus by znamenal, ze je rasista. Treti mytus by znamenal, ze je vrtosivy.
Existuje ine vysvetlenie ?
clanky-f9/desatoro-plati-ci-neplati-t134-30.html#p9899
V skutocnosti tzv. Mojzisove zakony ako celok ludia uznavali iba v obmedzenom case. S vyvojom civilizacie proste mnohe vypustili. Uz u prorokov je evidentne, ze premyslali uplne inak. Kazdy prorok, vratane Jezisa, prisiel s niecim novym a vypustil nieco stare. Zidovska teologia sa vzdy nejak vynasla a aktualizovala. Doslovne dodrziavanie je domena iba niektorych fundamentalistov. Niektori zidovski fundamentalisti skamenela na Mojzisovi, niektori krestanski fundamentalist skameneli na Pavlovi. Nemam im to za zle. Fundamentalisti su jedini skutocni veriaci, pretoze jedini beru Boha ako cloveka presahujucu, nemennu a vernu konstantu. Liberalni Zidia a krestania v skutocnosti su schopni uverit lubovolnej sekularnej ci inej nabozenskej filozofii a opeciatkovat si ju bez mihnutia oka znackou Made by God. Na jednej strane tak umoznuju vyvoj, na druhej strane vsak vytvaraju nove myty o rasistickom, fetisistickom ci vrtosivom bohu.
[quote=Student_07 post_id=46 time=1422426529]
Myslím si, že ako kresťania nerozumieme dosť dobre členeniu starozákonných predpisov, ktoré dal Boh Izraelu na Sinaji. Spolu ich vraj 613. Pokúšame sa (niektorí) zistiť, ktoré z nich platia aj pre nás a ktoré už nie. Toto rozdelenie by sme aj boli schopní zvládnuť, ale nevieme presne, ako toto rozdelenie seriózne biblicky zdôvodniť.
Jeden z prístupov je, že jednotlivé prikázania a predpisy rozdelíme do skupín na zákony morálne, ceremoniálne, občianske, zdravotné a podobne. Potom platnosť alebo neplatnosť vztiahneme na celú skupinu. Problém však je, že toto členenie sa v Biblii neobjavuje. Nie je možné vyčleniť časti alebo celky, ktoré obsahujú iba jeden typ zákonov. V jednom odseku sa často nachádzajú zákony všetkých typov. Ak povieme, že napríklad občianske zákony neplatia, nedajú sa vyčleniť ako kompaktný celok vo forme jednej alebo niekoľkých po sebe nasledujúcich kapitol. Museli by sme vyškrtnúť niekde jeden, niekde viac veršov, ale šlo by o sporadické škrtance vyskytujúce sa na veľkom rozsahu strán. Z toho sa dá usúdiť, že takéto delenie nebolo pôvodným zámerom autora a teda ani by sme ho takto definovať.
Ďalší, v záujme zjednodušiť tento problém, delia sinajské predpisy na dve hlavné skupiny: Desatoro, a tzv. Mojžišov zákon. Má to svoju logiku. Desatoro vyhlásil z vrchu sám Boh, a sám ho aj zapísal na kamenné dosky. Mojžišov zákon obsahuje všetky ostatné zákony, ktoré povedal Boh Mojžišovi, a Mojžiš ich následne tlmočil ľudu. Tieto boli zapísané na niečom ako papie. Desatoro bolo vložené v truhle zmluvy, Mojžišov zákon bol položený vedľa. Na základe toho existuje rozšírený názor, že dnes Desatoro platí a Mojžišov zákon neplatí. V tomto zjednodušení sa predpokladá, že Mojžišov zákon obsahuje iba predpisy o obetovaní (ceremoniálne, zákony). To však nie je pravda. Problém je, že Mojžišov zákon obsahuje nie len ceremoniálne zákony, ale v rôznych úpravách opakuje aj zákony z Desatora. Ak teda napríklad Desatoro obsahuje prikázanie o cudzoložstve, a toto prikázanie je súčasne viackrát zopakované v Mojžišovom zákone, nemôžeme jednoducho povedať, že Mojžišov zákon aj s prikázaniami o cudzoložstve neplatí, ale v Desatore to isté prikázanie platí. Vyzerá to teda, že ani toto nie je cesta k pochopeniu toho, čo platí, čo nie a ako to rozdeliť.
Ďalší zas tvrdia, že starý zákon prestal byť celý záväzný Kristovou smrťou a v novozákonnej dobe platí zo starozákonných príkazov len to, čo je v novozákonných spisoch (evanjeliách alebo listoch) opätovne potvrdené. Tento prístup nevyzerá veľmi dôveryhodne, pisatelia novozákonných spisov citujú starozákonné predpisy sporadicky, podľa témy, ktorú práve riešia, a očividne nie sú si vedomí svojej úlohy potvrdzovačov tých správnych zákonov, ktorú im týmto pripisujeme. Navyše, môžu starozákonný príkaz citovať len ako príklad do konkrétnej situácie a nemusia tým hneď myslieť na to, že to majú všetci dodržiavať.
Ak sa teda dopátrať k pravde? Čo platí a čo nie a prečo?
[/quote]
Velmi dobra analyza. Spravne si identifikoval tri caste myty “preco-neplatistov“. Rozdelenie na ceremonialne a neceromialne je jeden mytus. Rozdeleniena zidovske a pohanske je druhy mytus. Rozdelenie na stare a nove je treti mytus. Dal si aj dobre biblicke argumenty, ktore tieto myty vyvracaju. Su aj argumenty filozoficke:
Prvy mytus by znamenal, ze Boh je fetisista. Druhy mytus by znamenal, ze je rasista. Treti mytus by znamenal, ze je vrtosivy.
Existuje ine vysvetlenie ?
https://acos.tym.sk/clanky-f9/desatoro-plati-ci-neplati-t134-30.html#p9899
V skutocnosti tzv. Mojzisove zakony ako celok ludia uznavali iba v obmedzenom case. S vyvojom civilizacie proste mnohe vypustili. Uz u prorokov je evidentne, ze premyslali uplne inak. Kazdy prorok, vratane Jezisa, prisiel s niecim novym a vypustil nieco stare. Zidovska teologia sa vzdy nejak vynasla a aktualizovala. Doslovne dodrziavanie je domena iba niektorych fundamentalistov. Niektori zidovski fundamentalisti skamenela na Mojzisovi, niektori krestanski fundamentalist skameneli na Pavlovi. Nemam im to za zle. Fundamentalisti su jedini skutocni veriaci, pretoze jedini beru Boha ako cloveka presahujucu, nemennu a vernu konstantu. Liberalni Zidia a krestania v skutocnosti su schopni uverit lubovolnej sekularnej ci inej nabozenskej filozofii a opeciatkovat si ju bez mihnutia oka znackou Made by God. Na jednej strane tak umoznuju vyvoj, na druhej strane vsak vytvaraju nove myty o rasistickom, fetisistickom ci vrtosivom bohu.