od používateľa Student_07 » 14 Aug 2015, 23:49
Rajon napísal:
Zrátaj si, koľko krát a ako veľa venuje NZ priestor tomu, ako správne svätiť sobotu. Áno, máš pravdu, že nevenuje pozornosť tomu, že ju treba svätiť, pretože to nebolo treba. Cieľová skupina tej doby s tým vôbec problém nemala. Čiže nevenuje sa príliš pozornosť tomu, ČI sa má svätiť sobota, ale Pán Ježiš venuje veľkú pozornosť tomu, AKO sa má správne svätiť sobota. Prečo asi?...
Ahoj Rajon,
ďakujem za tvoj komentár. Postupne zareagujem, teraz len na prvú časť o sobote.
Zrátam si, koľko venuje NZ priestoru tomu, ako správne svätiť sobotu.
Mat 12, 1-8 (Mar 2, 23-28; Luk 6, 1-5) Trhanie klasov v sobotu:
Učeníci v sobotu trhajú klasy. Na výčitku farizejov Ježiš odpovedá dvomi provokatívnymi príkladmi z minulosti:
1. Dávid jedol chleby predloženia, ktoré nesmel jesť.
2. Kňazi svojou službou v chráme znesväcujú sobotu.
Rajon, pripadá ti to ako naučenie, ako správne svätiť sobotu?
Čo teda si z toho máme podľa teba zobrať ako návod pre správne svätenie?
Pouvažuj, prečo uviedol práve takéto príklady. Nepovedal nič také, čo mu vkladáme do úst.
Mat 12, 9-14 (Mar 3, 1-4; Luk 6, 6-11) Uzdravenie človeka z uschnutou rukou:
Na otázku, či sa v sobotu smie uzdravovať (dosť divná otázka, keďže aj tak nik okrem Ježiša uzdravovať nevedel) Ježiš odpovedá príkladom ovce padnutej do jamy a chorého uzdraví. Pritom povie vetu, ktorú môžeme považovať za naučenie o tom, ako prežívať sobotu: "Preto v sobotu je dovolené dobre robiť." (Aj keď si myslím, že pre naše potreby je to príliš všeobecné a nerieši naše otázky okolo soboty.)
Podobný priebeh a môžeme povedať že aj naučenie majú aj podobné príbehy uzdravenia:
Luk 13, 10-17 Uzdravenie zhrbenej ženy a Luk 14, 1-6 Uzdravenie chorého na vodnatieľku
Ján 5 kap. Uzdravenie chorého pri rybníku:
Ježiš najprv uzdravenému prikáže niesť lôžko (neviem aké poučenie si z toho môžeme vziať) a potom Židom povie: "Môj Otec pracuje doteraz, aj ja pracujem." Nejaké naučenie pre naše svätenie soboty tam nie je uvedené, a nie je jasné, či tento príbeh má byť takým naučením. Ako vidieť z následnej Ježišovej reči, Ježiš zápletku využíva na objasnenie svojho vzťahu z otcom ("Lebo čo robí Otec, to podobne robí aj Syn") a na upútanie pozornosti svojich poslucháčov na svoju osobu ("Skúmate Písma, lebo si myslíte, že v nich máte večný život, a práve ony svedčia o mne").
Ján 7, 21-24: Ježiš sa vracia k udalosti z 5. kapitoly a hovorí dôležité naučenie, ktoré sa ale svätenia soboty priamo netýka: "Nesúďte podľa vzhľadu, ale súďte spravodlivo!".
Ján 9 kap. Uzdravenie slepého od narodenia
Naučenie pre nás ako svätiť sobotu? Text žiadne nezmieňuje a zrejme to ani nie jeho hlavným zámerom. Ježiš opäť situáciu využíva na to, aby pozornosť zameral na seba ako jedinú cestu záchrany: "Ty veríš v Syna človeka? ... Súdiť som prišiel na tento svet ... ").
To sú všetky príbehy z Ježišovho života, kde sa spomína aj sobota*. Vždy to boli konfliktné situácie, ktorých bol vždy iniciátorom. A, ako sme videli, ich účelom nebolo naprávať chybné svätenie soboty.
Ak Rajon vidíš v týchto príbehoch nejaké poučenie o tom, ako by sme mali správne svätiť sobotu, napíš ich.
V iných knihách nového zákona som nenašiel žiadne príbehy, ktoré by mohli hovoriť o svätení soboty (Okrem toho, že Pavel navštevoval synagógy, aby židom - často neúspešne - zvestoval evanjelium. No kde inde mal ísť, keď ich chcel osloviť).
Na základe vyššie uvedeného si dovolím tvrdiť, že tvoje vyjadrenie "Pán Ježiš venuje veľkú pozornosť tomu, AKO sa má správne svätiť sobota" nie je pravdivé. Ježiš tomu nevenuje pozornosť. Sobotu používal na to, aby zámerne provokoval, a aby následný rozruch a rozhovory využil na zviditeľnenie svojho spásonosného poslania. To je omnoho dôležitejší zámer než korigovať chybné svätenie soboty, a na to venoval svoj vzácny čas a energiu.
* Vynechal som niektoré faktické zmienky o sobote, napr. že Ježiš v sobotu zvykol navštevovať synagógy, o dianí okolo jeho pohrebu a pod.
A ďalší aspekt, ktorý chcem v súvislosti s Ježišom a sobotou zmieniť, je ten, že nie je ľahké v Ježišovom živote a učení rozlíšiť, čo je dôležité a záväzné aj pre nás. Prečo?
1. Ježiš žil v dobe, keď ešte platili všetky starozákonné predpisy. Zrejme nemal zámer ich nejako vehementne rušiť, veď načo. Práve naopak, rešpektoval ich. Napr. uzdravenému malomocnému prikázal, aby priniesol obeť podľa zákona (Luk 5, 14). Platí to aj pre nás? Alebo Ježiš sám bol ako dieťa obrezaný. Platí to aj pre nás?
Je teda možné, že aj iné jeho zaužívané spôsoby a príkazy (možno aj tie o sobote) nemusia byť nutne jednoznačný vzor pre naše správanie. Ako to rozlíšiť? Jednou zo silných možností je práve Pavel.
2. Novozákonná cirkev sa skladala z dvoch veľmi rozdielnych skupín, židov a pohanov. Máš pravdu, židom by možno nebolo treba zdôrazňovať sobotu (a iné prikázania a predpisy).
(V tejto súvislosti si odporuješ, keď na jednej strane tvrdíš, že Ježiš často naprával pokrivené svätenie židov, ale od Pavla nič také neočakávaš. Predpokladáš vari, že v Pavlovej dobe zrazu všetci židia svätili soboru úplne vzorovo, takže sa o tom už nemuselo nič písať?)
Ale pohanom to jednoznačne bolo potrebné to zdôrazňovať. Mnohí z nich nemali potuchy o tom, čo sa píše v židovskom zákone. A určite nemali v tomto smere žiadne návyky. A znovu sme pri Pavlovi, ktorý učil pohanov ako žiť. Nemohol predsa predpokladať, že sú tak dobre oboznámení zo sobotou, že sa im o tom už vôbec nemusí zmieňovať. (Veď ak by aj mali nejaké sobotné návyky, iste by boli sčasti chybné, a to by stálo za zmienku, nie?)
Ak by si Pavel myslel, že sobotu svätiť majú, musel by im to dôkladne a opakovane vysvetľovať. Napríklad tak, ako im stále dookola vysvetľoval (pre nás už nudné) spasenie z viery, význam Ježišovej obete, dôležitosť Svätého Ducha a pod. Avšak nič také v jeho spisoch nenachádzame.
Znovu musím konštatovať, že tvoje tvrdenie "Cieľová skupina tej doby s tým vôbec problém nemala" nie je pravdivé. Cieľová skupina tej doby, celý svet, o sobote vedela nič alebo len málo. Tak ako ja alebo ty pred obrátením. Kazateľ nám vysvetľoval celé hodiny (a v našich zboroch sa o tom hovorí stále dookola), aký je význam soboty a prečo by sme ju mali svätiť.
U Pavla nič také nenachádzam, preto napriek tvojmu pokusu o argumentáciu zotrvávam na svojom pôvodnom stanovisku, že v prvej cirkvi bola sobota menej než okrajová téma, a to napriek tomu, že mnohí pohania o nej nemali vedomosť.
[quote="Rajon"]
Zrátaj si, koľko krát a ako veľa venuje NZ priestor tomu, ako správne svätiť sobotu. Áno, máš pravdu, že nevenuje pozornosť tomu, že ju treba svätiť, pretože to nebolo treba. Cieľová skupina tej doby s tým vôbec problém nemala. Čiže nevenuje sa príliš pozornosť tomu, ČI sa má svätiť sobota, ale Pán Ježiš venuje veľkú pozornosť tomu, AKO sa má správne svätiť sobota. Prečo asi?...
[/quote]
Ahoj Rajon,
ďakujem za tvoj komentár. Postupne zareagujem, teraz len na prvú časť o sobote.
Zrátam si, koľko venuje NZ priestoru tomu, ako správne svätiť sobotu.
[b]Mat 12, 1-8 (Mar 2, 23-28; Luk 6, 1-5) Trhanie klasov v sobotu: [/b]
Učeníci v sobotu trhajú klasy. Na výčitku farizejov Ježiš odpovedá dvomi provokatívnymi príkladmi z minulosti:
1. Dávid jedol chleby predloženia, ktoré nesmel jesť.
2. Kňazi svojou službou v chráme znesväcujú sobotu.
Rajon, pripadá ti to ako naučenie, ako správne svätiť sobotu?
Čo teda si z toho máme podľa teba zobrať ako návod pre správne svätenie?
Pouvažuj, prečo uviedol práve takéto príklady. Nepovedal nič také, čo mu vkladáme do úst.
[b]Mat 12, 9-14 (Mar 3, 1-4; Luk 6, 6-11) Uzdravenie človeka z uschnutou rukou:[/b]
Na otázku, či sa v sobotu smie uzdravovať (dosť divná otázka, keďže aj tak nik okrem Ježiša uzdravovať nevedel) Ježiš odpovedá príkladom ovce padnutej do jamy a chorého uzdraví. Pritom povie vetu, ktorú môžeme považovať za naučenie o tom, ako prežívať sobotu: "Preto v sobotu je dovolené dobre robiť." (Aj keď si myslím, že pre naše potreby je to príliš všeobecné a nerieši naše otázky okolo soboty.)
Podobný priebeh a môžeme povedať že aj naučenie majú aj podobné príbehy uzdravenia:
Luk 13, 10-17 Uzdravenie zhrbenej ženy a Luk 14, 1-6 Uzdravenie chorého na vodnatieľku
[b]Ján 5 kap. Uzdravenie chorého pri rybníku:[/b]
Ježiš najprv uzdravenému prikáže niesť lôžko (neviem aké poučenie si z toho môžeme vziať) a potom Židom povie: "Môj Otec pracuje doteraz, aj ja pracujem." Nejaké naučenie pre naše svätenie soboty tam nie je uvedené, a nie je jasné, či tento príbeh má byť takým naučením. Ako vidieť z následnej Ježišovej reči, Ježiš zápletku využíva na objasnenie svojho vzťahu z otcom ("Lebo čo robí Otec, to podobne robí aj Syn") a na upútanie pozornosti svojich poslucháčov na svoju osobu ("Skúmate Písma, lebo si myslíte, že v nich máte večný život, a práve ony svedčia o mne").
[b]Ján 7, 21-24:[/b] Ježiš sa vracia k udalosti z 5. kapitoly a hovorí dôležité naučenie, ktoré sa ale svätenia soboty priamo netýka: "Nesúďte podľa vzhľadu, ale súďte spravodlivo!".
[b]Ján 9 kap. Uzdravenie slepého od narodenia[/b]
Naučenie pre nás ako svätiť sobotu? Text žiadne nezmieňuje a zrejme to ani nie jeho hlavným zámerom. Ježiš opäť situáciu využíva na to, aby pozornosť zameral na seba ako jedinú cestu záchrany: "Ty veríš v Syna človeka? ... Súdiť som prišiel na tento svet ... ").
To sú všetky príbehy z Ježišovho života, kde sa spomína aj sobota*. Vždy to boli konfliktné situácie, ktorých bol vždy iniciátorom. A, ako sme videli, ich účelom nebolo naprávať chybné svätenie soboty.
Ak Rajon vidíš v týchto príbehoch nejaké poučenie o tom, ako by sme mali správne svätiť sobotu, napíš ich.
V iných knihách nového zákona som nenašiel žiadne príbehy, ktoré by mohli hovoriť o svätení soboty (Okrem toho, že Pavel navštevoval synagógy, aby židom - často neúspešne - zvestoval evanjelium. No kde inde mal ísť, keď ich chcel osloviť).
Na základe vyššie uvedeného si dovolím tvrdiť, že tvoje vyjadrenie "Pán Ježiš venuje veľkú pozornosť tomu, AKO sa má správne svätiť sobota" nie je pravdivé. Ježiš tomu nevenuje pozornosť. Sobotu používal na to, aby zámerne provokoval, a aby následný rozruch a rozhovory využil na zviditeľnenie svojho spásonosného poslania. To je omnoho dôležitejší zámer než korigovať chybné svätenie soboty, a na to venoval svoj vzácny čas a energiu.
* Vynechal som niektoré faktické zmienky o sobote, napr. že Ježiš v sobotu zvykol navštevovať synagógy, o dianí okolo jeho pohrebu a pod.
A ďalší aspekt, ktorý chcem v súvislosti s Ježišom a sobotou zmieniť, je ten, že nie je ľahké v Ježišovom živote a učení rozlíšiť, čo je dôležité a záväzné aj pre nás. Prečo?
1. Ježiš žil v dobe, keď ešte platili všetky starozákonné predpisy. Zrejme nemal zámer ich nejako vehementne rušiť, veď načo. Práve naopak, rešpektoval ich. Napr. uzdravenému malomocnému prikázal, aby priniesol obeť podľa zákona (Luk 5, 14). Platí to aj pre nás? Alebo Ježiš sám bol ako dieťa obrezaný. Platí to aj pre nás?
Je teda možné, že aj iné jeho zaužívané spôsoby a príkazy (možno aj tie o sobote) nemusia byť nutne jednoznačný vzor pre naše správanie. Ako to rozlíšiť? Jednou zo silných možností je práve Pavel.
2. Novozákonná cirkev sa skladala z dvoch veľmi rozdielnych skupín, židov a pohanov. Máš pravdu, židom by možno nebolo treba zdôrazňovať sobotu (a iné prikázania a predpisy).
(V tejto súvislosti si odporuješ, keď na jednej strane tvrdíš, že Ježiš často naprával pokrivené svätenie židov, ale od Pavla nič také neočakávaš. Predpokladáš vari, že v Pavlovej dobe zrazu všetci židia svätili soboru úplne vzorovo, takže sa o tom už nemuselo nič písať?)
Ale pohanom to jednoznačne bolo potrebné to zdôrazňovať. Mnohí z nich nemali potuchy o tom, čo sa píše v židovskom zákone. A určite nemali v tomto smere žiadne návyky. A znovu sme pri Pavlovi, ktorý učil pohanov ako žiť. Nemohol predsa predpokladať, že sú tak dobre oboznámení zo sobotou, že sa im o tom už vôbec nemusí zmieňovať. (Veď ak by aj mali nejaké sobotné návyky, iste by boli sčasti chybné, a to by stálo za zmienku, nie?)
Ak by si Pavel myslel, že sobotu svätiť majú, musel by im to dôkladne a opakovane vysvetľovať. Napríklad tak, ako im stále dookola vysvetľoval (pre nás už nudné) spasenie z viery, význam Ježišovej obete, dôležitosť Svätého Ducha a pod. Avšak nič také v jeho spisoch nenachádzame.
Znovu musím konštatovať, že tvoje tvrdenie "Cieľová skupina tej doby s tým vôbec problém nemala" nie je pravdivé. Cieľová skupina tej doby, celý svet, o sobote vedela nič alebo len málo. Tak ako ja alebo ty pred obrátením. Kazateľ nám vysvetľoval celé hodiny (a v našich zboroch sa o tom hovorí stále dookola), aký je význam soboty a prečo by sme ju mali svätiť.
U Pavla nič také nenachádzam, preto napriek tvojmu pokusu o argumentáciu zotrvávam na svojom pôvodnom stanovisku, že v prvej cirkvi bola sobota menej než okrajová téma, a to napriek tomu, že mnohí pohania o nej nemali vedomosť.