Literární podání.

Založte diskusiu o kázni, ktorú ste si vypočuli. (Bolo by dobre, ak by názov obsahoval meno kazateľa a názov kázne, príp. dátum a miesto, kde bola prednesená. Dôležité je, aby bol v príspevku uvedený aj odkaz, kde sa dá kázeň vypočuť - archív na zborových stránkach, youtube, vimeo, ...)
Jiří Kupka
Príspevky: 123
Dátum registrácie: 24 Sep 2016, 21:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Jiří Kupka »

Realista napísal: 27 Júl 2020, 12:31
Jiří Kupka napísal: 26 Júl 2020, 20:36 Jen z toho tahání členů církve za nos jejich představiteli mi je špatně. To dobré jistě není...
Ovce se celý život bojí vlka, nakonec ji ale zabije a sní pastýř.


Realista napísal: [quote="Jiří Kupka" post_id=15049 time=<a href="tel:1595788604">1595788604</a> user_id=131]
Jen z toho tahání členů církve za nos jejich představiteli mi je špatně. To dobré jistě není...
Ovce se celý život bojí vlka, nakonec ji ale zabije a sní pastýř.
[/quote]

Jj., ale naštěstí jsou i výjimky :D
Prílohy
DE3FFC4C-6DBA-4484-8C8B-72D0506E4970.gif
DE3FFC4C-6DBA-4484-8C8B-72D0506E4970.gif (495.34 KiB) 4006 zobrazení

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

ambassador napísal: 27 Júl 2020, 07:27 Vnímal jsem podání br. Beneše spíše přednáškově, ale byli tam i dobré aspekty kázání.
Určitě se můžeme různit, žel vždy se najdou neomylní lidé, kteří špiní, hanobí, pomlouvají a domnívají se být "vlastníky" pravdy a tím mají automaticky právo hodnotit co je a co není pravda (co je choré a co je zdravé). V podstatě tito lidé neumí přátelsky konverzovat. Vždy si najdou vnějšího, ale i vnitřního ideového nepřítele. Tam kde jim nestačí argumenty, tam přijde na řadu ďábelská kampaň.
Rozhodla jsem se bratra poslechnout a nelituji toho. Některé myšlenky sdělené v kázání jsem od něj slyšela na škole. Co se týče kázání, či přednášky, mám radost především z toho, že ještě za kazatelnou nevymřely poctivé vhledy do Bible. Jiří jde cestou náročnou, to jest cestou dobrých podnětů, aby posluchač začal sám uvažovat. A posluchač je vychováván k dospělosti v Kristu. Co ukazuje diskuse pod kázáním, nechť si každý odpoví.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Lída Rohalová napísal: 27 Júl 2020, 16:39
ambassador napísal: 27 Júl 2020, 07:27 Vnímal jsem podání br. Beneše spíše přednáškově, ale byli tam i dobré aspekty kázání.
Určitě se můžeme různit, žel vždy se najdou neomylní lidé, kteří špiní, hanobí, pomlouvají a domnívají se být "vlastníky" pravdy a tím mají automaticky právo hodnotit co je a co není pravda (co je choré a co je zdravé). V podstatě tito lidé neumí přátelsky konverzovat. Vždy si najdou vnějšího, ale i vnitřního ideového nepřítele. Tam kde jim nestačí argumenty, tam přijde na řadu ďábelská kampaň.
Rozhodla jsem se bratra poslechnout a nelituji toho. Některé myšlenky sdělené v kázání jsem od něj slyšela na škole. Co se týče kázání, či přednášky, mám radost především z toho, že ještě za kazatelnou nevymřely poctivé vhledy do Bible. Jiří jde cestou náročnou, to jest cestou dobrých podnětů, aby posluchač začal sám uvažovat. A posluchač je vychováván k dospělosti v Kristu. Co ukazuje diskuse pod kázáním, nechť si každý odpoví.
...mám radost především z toho, že ještě za kazatelnou nevymřely poctivé vhledy do Bible.

Tím, že skutečnost z Bible nazve v jednom kázání 34x bajkou ti přijde jako poctivý vhled do Bible? No tak Lído nedělej si z nás srandu:)

Já osobně bych bratru Benešovi zakázal kázat v adventistických sborech, těch nebiblických bludů co káže je už asi moc...

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

mikim napísal:Tím, že skutečnost z Bible nazve v jednom kázání 34x bajkou ti přijde jako poctivý vhled do Bible? No tak Lído nedělej si z nás srandu:)

Já osobně bych bratru Benešovi zakázal kázat v adventistických sborech, těch nebiblických bludů co káže je už asi moc...
Bajka je literární útvar, proto v tom problém nevidím. Na začátku kázání Jiří vymezil, co to bajka je, a tento pojem pak jen dál používá. To, že nazývá bajkou 3. kapitolu Genesis, neznamená, že to nemohlo být tak, jak se to tam píše a jak křesťanstvo většinově věří a jak věřím i já. Na druhé straně "pravda" nevylučuje, že byla podána lidskou rukou a výrazovými prostředky té doby.

Bible je knihou multižánrovou, ve které se nutně odráží přemýšlení té doby a místní zvyky. Je tam obraz formujícího se křesťanstva a jeho různorodosti už v rané církvi. A každá doba nutně interpretuje předchozí dobu a navazuje na ni novým pochopením. Text Genesis je sám o sobě již interpretací, někdo to tak popsal. Dokonce Desatero interpretuje ten, kdo to popisuje, jak to bylo. Takže někdy odkazujeme na slova Boží jako na přímá, ale ony jsou již interpretovaná (Mojžíšem, Ježíšem, apoštoly atd.). Přesto v Bibli Bůh promlouvá a oslovuje svým Duchem ty, kteří jsou oslovitelní. Mně se v poslední době stává, že ke mně promlouvají pasáže, které ke mně dříve nepromlouvaly. To je moc Slova, oslovuje v pravý čas, kdy již posluchač dozrává k jeho slyšení a kdy prožívá něco, co neprožíval, když v jeho životě tyto pasáže "mlčely".

Pokud by kdokoli zakázal Jiřímu kázat v adventistických sborech, moc by si nepomohl. Jiří by se v CASD dostal do role disidenta, o kterých je známo, že jsou lidé na ně zvědaví, neboť jsou oficiálně zakázání :)

Dále by Jiří nepřišel o možnost vyučování, protože na jeho přednášky chodí i neadventisté. Třeba jeden náš kázající z něho čerpá, a tak Jiřího odkaz žije dál.

Myslím, že některé církve by po Jiřím vděčně sáhly.
Jiří byl právě jedním z lidí, kteří adventismus pozdvihli na přijatelnou a "skousnutelnou" úroveň pro neadventisty.
Jiří jde totiž cestou Slova, které má moc lidi proměňovat a které si lidé pamatují i po týdnu, což už je pro zapamatování kázání dlouhá doba. Pamatují si ho, neb o něm přemýšlejí.

Znám spoustu vynikajících řečníků a ráda je poslouchám, ale zdá se mi, že když přijde ve sborech obvyklé moralizování, lidé jsou z toho chvíli nadšení a pak všechno zapomenou. Moralizováním myslím kázání, které nevede posluchače k osobní účasti na příběhu, ale násilně ho nutí přijmout dogmata a závěry kázajícího bez přemýšlení, protože by se to mělo. Ono spousta věcí by se mělo, ale lidé si pamatují jen to, na co přijdou sami. Ježíš to uměl dokonale, můžeš si všimnout, že s každým člověkem jedná individuálně a nepasuje ho do násilné šablony.

Jiřího odkaz je odkaz vedoucí k Hospodinu a důvěře v Něj. Církev jiné odkazy ani nepotřebuje.

Jiří Kupka
Príspevky: 123
Dátum registrácie: 24 Sep 2016, 21:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Jiří Kupka »

Lída Rohalová napísal: 27 Júl 2020, 20:24
mikim napísal:Tím, že skutečnost z Bible nazve v jednom kázání 34x bajkou ti přijde jako poctivý vhled do Bible? No tak Lído nedělej si z nás srandu:)

Já osobně bych bratru Benešovi zakázal kázat v adventistických sborech, těch nebiblických bludů co káže je už asi moc...
Bajka je literární útvar, proto v tom problém nevidím. Na začátku kázání Jiří vymezil, co to bajka je, a tento pojem pak jen dál používá. To, že nazývá bajkou 3. kapitolu Genesis, neznamená, že to nemohlo být tak, jak se to tam píše a jak křesťanstvo většinově věří a jak věřím i já. Na druhé straně "pravda" nevylučuje, že byla podána lidskou rukou a výrazovými prostředky té doby.

Bible je knihou multižánrovou, ve které se nutně odráží přemýšlení té doby a místní zvyky. Je tam obraz formujícího se křesťanstva a jeho různorodosti už v rané církvi. A každá doba nutně interpretuje předchozí dobu a navazuje na ni novým pochopením. Text Genesis je sám o sobě již interpretací, někdo to tak popsal. Dokonce Desatero interpretuje ten, kdo to popisuje, jak to bylo. Takže někdy odkazujeme na slova Boží jako na přímá, ale ony jsou již interpretovaná (Mojžíšem, Ježíšem, apoštoly atd.). Přesto v Bibli Bůh promlouvá a oslovuje svým Duchem ty, kteří jsou oslovitelní. Mně se v poslední době stává, že ke mně promlouvají pasáže, které ke mně dříve nepromlouvaly. To je moc Slova, oslovuje v pravý čas, kdy již posluchač dozrává k jeho slyšení a kdy prožívá něco, co neprožíval, když v jeho životě tyto pasáže "mlčely".

Pokud by kdokoli zakázal Jiřímu kázat v adventistických sborech, moc by si nepomohl. Jiří by se v CASD dostal do role disidenta, o kterých je známo, že jsou lidé na ně zvědaví, neboť jsou oficiálně zakázání :)

Dále by Jiří nepřišel o možnost vyučování, protože na jeho přednášky chodí i neadventisté. Třeba jeden náš kázající z něho čerpá, a tak Jiřího odkaz žije dál.

Myslím, že některé církve by po Jiřím vděčně sáhly.
Jiří byl právě jedním z lidí, kteří adventismus pozdvihli na přijatelnou a "skousnutelnou" úroveň pro neadventisty.
Jiří jde totiž cestou Slova, které má moc lidi proměňovat a které si lidé pamatují i po týdnu, což už je pro zapamatování kázání dlouhá doba. Pamatují si ho, neb o něm přemýšlejí.

Znám spoustu vynikajících řečníků a ráda je poslouchám, ale zdá se mi, že když přijde ve sborech obvyklé moralizování, lidé jsou z toho chvíli nadšení a pak všechno zapomenou. Moralizováním myslím kázání, které nevede posluchače k osobní účasti na příběhu, ale násilně ho nutí přijmout dogmata a závěry kázajícího bez přemýšlení, protože by se to mělo. Ono spousta věcí by se mělo, ale lidé si pamatují jen to, na co přijdou sami. Ježíš to uměl dokonale, můžeš si všimnout, že s každým člověkem jedná individuálně a nepasuje ho do násilné šablony.

Jiřího odkaz je odkaz vedoucí k Hospodinu a důvěře v Něj. Církev jiné odkazy ani nepotřebuje.
Ahojky Lído,

já se spíš pozastavuji nad rozpolceností ve vedení CASD a jde mi dost proti srsti způsob, jak se snaží navenek vytvářet zdání jednoty.

Kázání Jiřího Beneše je jednou z ilustrací tohoto stavu.

Matouš 12,25: Každé království vnitřně rozdělené pustne a žádná obec ani dům vnitřně rozdělený nemůže obstát.

Ale všeho dočasu.

Měj se hezky.

Jirka

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Lída Rohalová napísal: 27 Júl 2020, 20:24
mikim napísal:Tím, že skutečnost z Bible nazve v jednom kázání 34x bajkou ti přijde jako poctivý vhled do Bible? No tak Lído nedělej si z nás srandu:)

Já osobně bych bratru Benešovi zakázal kázat v adventistických sborech, těch nebiblických bludů co káže je už asi moc...
Bajka je literární útvar, proto v tom problém nevidím. Na začátku kázání Jiří vymezil, co to bajka je, a tento pojem pak jen dál používá. To, že nazývá bajkou 3. kapitolu Genesis, neznamená, že to nemohlo být tak, jak se to tam píše a jak křesťanstvo většinově věří a jak věřím i já. Na druhé straně "pravda" nevylučuje, že byla podána lidskou rukou a výrazovými prostředky té doby.

Bible je knihou multižánrovou, ve které se nutně odráží přemýšlení té doby a místní zvyky. Je tam obraz formujícího se křesťanstva a jeho různorodosti už v rané církvi. A každá doba nutně interpretuje předchozí dobu a navazuje na ni novým pochopením. Text Genesis je sám o sobě již interpretací, někdo to tak popsal. Dokonce Desatero interpretuje ten, kdo to popisuje, jak to bylo. Takže někdy odkazujeme na slova Boží jako na přímá, ale ony jsou již interpretovaná (Mojžíšem, Ježíšem, apoštoly atd.). Přesto v Bibli Bůh promlouvá a oslovuje svým Duchem ty, kteří jsou oslovitelní. Mně se v poslední době stává, že ke mně promlouvají pasáže, které ke mně dříve nepromlouvaly. To je moc Slova, oslovuje v pravý čas, kdy již posluchač dozrává k jeho slyšení a kdy prožívá něco, co neprožíval, když v jeho životě tyto pasáže "mlčely".

Pokud by kdokoli zakázal Jiřímu kázat v adventistických sborech, moc by si nepomohl. Jiří by se v CASD dostal do role disidenta, o kterých je známo, že jsou lidé na ně zvědaví, neboť jsou oficiálně zakázání :)

Dále by Jiří nepřišel o možnost vyučování, protože na jeho přednášky chodí i neadventisté. Třeba jeden náš kázající z něho čerpá, a tak Jiřího odkaz žije dál.

Myslím, že některé církve by po Jiřím vděčně sáhly.
Jiří byl právě jedním z lidí, kteří adventismus pozdvihli na přijatelnou a "skousnutelnou" úroveň pro neadventisty.
Jiří jde totiž cestou Slova, které má moc lidi proměňovat a které si lidé pamatují i po týdnu, což už je pro zapamatování kázání dlouhá doba. Pamatují si ho, neb o něm přemýšlejí.

Znám spoustu vynikajících řečníků a ráda je poslouchám, ale zdá se mi, že když přijde ve sborech obvyklé moralizování, lidé jsou z toho chvíli nadšení a pak všechno zapomenou. Moralizováním myslím kázání, které nevede posluchače k osobní účasti na příběhu, ale násilně ho nutí přijmout dogmata a závěry kázajícího bez přemýšlení, protože by se to mělo. Ono spousta věcí by se mělo, ale lidé si pamatují jen to, na co přijdou sami. Ježíš to uměl dokonale, můžeš si všimnout, že s každým člověkem jedná individuálně a nepasuje ho do násilné šablony.

Jiřího odkaz je odkaz vedoucí k Hospodinu a důvěře v Něj. Církev jiné odkazy ani nepotřebuje.
...Bajka je literární útvar, proto v tom problém nevidím.

Bajka zůstane bajkou navždy, tedy nepravdou, výmyslem, literárním útvarem, takže had podle Tebe a Beneše nikdy nemluvil s Evou, protože to je bajka tedy jen něco jako, co se podle Beneše nikdy nestalo a je to nemožné, je to podle něj jen výmysl, tak jak spousta jiných věcí v bibli.
Bible zjišťujeme, že i Bůh mluvil mnoha způsoby. Bůh mluvil například skrze anděly, keř, osla, manžele, rouno, hrom, ženy, proroky, vítr, pergamen, vize, sny.

...Na druhé straně "pravda" nevylučuje, že byla podána lidskou rukou a výrazovými prostředky té doby.

Výrazové prostředky té doby nemají vliv na pravdu, která byla sdělena Bohem a nikdo s lidí si ji nevymyslel ani nezměnil. Pokud o tom začneš pochybovat, pak můžeš pochybovat o celé bibli jako bajce. Bajky celkem 24, které se liší s podáním Boží pravdy skrze Ježíše psal jen ap. Pavel :)

...Dokonce Desatero interpretuje ten, kdo to popisuje, jak to bylo.

Deset slov zcela jasně vyhlásil sám Bůh a nikdo jiný kromě řkcírkve jeho slova dodnes nezměnil.

...Pokud by kdokoli zakázal Jiřímu kázat v adventistických sborech, moc by si nepomohl. Jiří by se v CASD dostal do role disidenta, o kterých je známo, že jsou lidé na ně zvědaví, neboť jsou oficiálně zakázání :)

A pak by mohly zlevnit i jeho Advent Orionem předražené knihy a mohlo by více obyčejných lidí zkoumat jeho pravdu namíchanou s bludy a poučit se. Praví adventisté by na jeho přednášky už určitě nechodili. Co by z toho měli? Jen hlavu plnou bludů :).

...Dále by Jiří nepřišel o možnost vyučování, protože na jeho přednášky chodí i neadventisté. Třeba jeden náš kázající z něho čerpá, a tak Jiřího odkaz žije dál.
Myslím, že některé církve by po Jiřím vděčně sáhly.
Jiří byl právě jedním z lidí, kteří adventismus pozdvihli na přijatelnou a "skousnutelnou" úroveň pro neadventisty.

Netvrdím, že všechno co napsal je úplně špatné, ale stačí 1% bludu...
Klidně ať po něm církve sáhnou, ale vzhledem k tomu, že tíhne spíše k židům na které jsou pohané alergičtí tak tomu moc nevěřím.
No jestli adventismus někam pozdvihl pro neadventisty mi je šuma fuk, mě zajímá biblická pravda a ne něčí bajky.

...Ježíš to uměl dokonale, můžeš si všimnout, že s každým člověkem jedná individuálně a nepasuje ho do násilné šablony.
Za dob Ježíše, když byl zde na zemi by si J. Beneš nedovolil hlásat takové bludy kdy pravdu nazývá bajkou.

Můžeš mi říct kde Ježíš shazuje jakoukoliv pravdu ze SZ a nazývá ji bajkou? To by si totiž nikdy nedovolil. Když mluvil v obrazech (jen jako) tak je vždy pojmenoval předtím podobenstvím.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Jiří Kupka napísal: 27 Júl 2020, 20:52
Lída Rohalová napísal: 27 Júl 2020, 20:24
mikim napísal:Tím, že skutečnost z Bible nazve v jednom kázání 34x bajkou ti přijde jako poctivý vhled do Bible? No tak Lído nedělej si z nás srandu:)

Já osobně bych bratru Benešovi zakázal kázat v adventistických sborech, těch nebiblických bludů co káže je už asi moc...
Bajka je literární útvar, proto v tom problém nevidím. Na začátku kázání Jiří vymezil, co to bajka je, a tento pojem pak jen dál používá. To, že nazývá bajkou 3. kapitolu Genesis, neznamená, že to nemohlo být tak, jak se to tam píše a jak křesťanstvo většinově věří a jak věřím i já. Na druhé straně "pravda" nevylučuje, že byla podána lidskou rukou a výrazovými prostředky té doby.

Bible je knihou multižánrovou, ve které se nutně odráží přemýšlení té doby a místní zvyky. Je tam obraz formujícího se křesťanstva a jeho různorodosti už v rané církvi. A každá doba nutně interpretuje předchozí dobu a navazuje na ni novým pochopením. Text Genesis je sám o sobě již interpretací, někdo to tak popsal. Dokonce Desatero interpretuje ten, kdo to popisuje, jak to bylo. Takže někdy odkazujeme na slova Boží jako na přímá, ale ony jsou již interpretovaná (Mojžíšem, Ježíšem, apoštoly atd.). Přesto v Bibli Bůh promlouvá a oslovuje svým Duchem ty, kteří jsou oslovitelní. Mně se v poslední době stává, že ke mně promlouvají pasáže, které ke mně dříve nepromlouvaly. To je moc Slova, oslovuje v pravý čas, kdy již posluchač dozrává k jeho slyšení a kdy prožívá něco, co neprožíval, když v jeho životě tyto pasáže "mlčely".

Pokud by kdokoli zakázal Jiřímu kázat v adventistických sborech, moc by si nepomohl. Jiří by se v CASD dostal do role disidenta, o kterých je známo, že jsou lidé na ně zvědaví, neboť jsou oficiálně zakázání :)

Dále by Jiří nepřišel o možnost vyučování, protože na jeho přednášky chodí i neadventisté. Třeba jeden náš kázající z něho čerpá, a tak Jiřího odkaz žije dál.

Myslím, že některé církve by po Jiřím vděčně sáhly.
Jiří byl právě jedním z lidí, kteří adventismus pozdvihli na přijatelnou a "skousnutelnou" úroveň pro neadventisty.
Jiří jde totiž cestou Slova, které má moc lidi proměňovat a které si lidé pamatují i po týdnu, což už je pro zapamatování kázání dlouhá doba. Pamatují si ho, neb o něm přemýšlejí.

Znám spoustu vynikajících řečníků a ráda je poslouchám, ale zdá se mi, že když přijde ve sborech obvyklé moralizování, lidé jsou z toho chvíli nadšení a pak všechno zapomenou. Moralizováním myslím kázání, které nevede posluchače k osobní účasti na příběhu, ale násilně ho nutí přijmout dogmata a závěry kázajícího bez přemýšlení, protože by se to mělo. Ono spousta věcí by se mělo, ale lidé si pamatují jen to, na co přijdou sami. Ježíš to uměl dokonale, můžeš si všimnout, že s každým člověkem jedná individuálně a nepasuje ho do násilné šablony.

Jiřího odkaz je odkaz vedoucí k Hospodinu a důvěře v Něj. Církev jiné odkazy ani nepotřebuje.
Ahojky Lído,

já se spíš pozastavuji nad rozpolceností ve vedení CASD a jde mi dost proti srsti způsob, jak se snaží navenek vytvářet zdání jednoty.

Kázání Jiřího Beneše je jednou z ilustrací tohoto stavu.

Matouš 12,25: Každé království vnitřně rozdělené pustne a žádná obec ani dům vnitřně rozdělený nemůže obstát.

Ale všeho dočasu.

Měj se hezky.

Jirka
Ahoj Jirko.

Je milé Tě zase po čase "slyšet" :).

Říká se, že čas ukáže. A on většinou ukáže. Ukáže i to, jak je to s tou jednotou v CASD. Vnější znak (jednotné úkolky např.) nemůže překrýt vnitřní rozpolcenost. Nevím, jak vypadá v současné době rozpolcenost vedení, proto by mne zajímalo, jak se to dle Tebe projevuje. Např. zakazují někomu kázat, nebo vytvářejí nějaké "jednotné dokumenty" nebo co přesně máš na mysli. Dotýká se to nějak Jiřího Beneše?

Jinak každá církev chce vypadat hezky. Já jsem se třeba dočetla, že se v CB mají všichni rádi :D. Četla jsem to ve chvíli, kdy jeden sbor svírala ohledně lidských vztahů zkouška ohněm. Víš co, Jirko? Myslím, že většinou lidé nejsou hloupí a vidí, jaká je realita. Přiznám se, že dění v CASD příliš nesleduji, občas něco zaslechnu. Tímto samozřejmě nezpochybňuji věrné, obětavé duše, které jsou všude.

Kázání Jiřího je nestandardní a v průniku s tradicionalismem není.
S Tvými poznámkami v této diskusi nemám problém. Když jsem hovořila o diskusi, tak jsem myslela diskusi pod kázáním na stránkách smíchovského sboru.

Neregistrovaný

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Ještě by to chtělo zavítat na fb teologické diskuze a můžete si udělat obrázek o myšlenkovém stavu členstva.
Ta zarputilost s jakou se hájí zastaralé poznání. Kde chybí růst v poznání, tam nechybí pýcha z tzv. poznání přítomné pravdy pod dohledem spisů EGW.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

mikim napísal:Bajka zůstane bajkou navždy, tedy nepravdou, výmyslem, literárním útvarem, takže had podle Tebe a Beneše nikdy nemluvil s Evou, protože to je bajka tedy jen něco jako, co se podle Beneše nikdy nestalo a je to nemožné, je to podle něj jen výmysl, tak jak spousta jiných věcí v bibli.
Původní význam slova "bajka" nemá negativní význam. Negativní význam dostalo až v průběhu časů. Jiří nepoužívá tohoto pojmu v negativním významu, a uvádí to zde, citováno ze Smíchovského zpravodaje z 18. 7. 2020:

Bajka je literární útvar, který vznikl pravděpodobně v 6. století př. n. l. Základem
bajky je zosobnění, kdy zvířata jednají a mluví jako lidé. Z tohoto jednání vyplyne
nějaké poučení či kritika chyby, která ve většině případů bývá čtenářovi již známa.
Jednotlivá zvířata tím získávají lidské vlastnosti, jež se pro ně stávají typické (had
je chytrý, až vychytralý). Etologicky vzato zvířata nemusejí být nositeli těchto
vlastností, lidé jim je však připisují. Tyto vlastnosti jsou pak u daného zvířete
zesíleny do podoby, kdy se stává jejich ztělesněním a archetypem. Bajka tedy
pracuje se symbolikou a představuje učební látku. Cílem bajky je kritizovat
konkrétní společenské nešvary, působit na lidi a vychovávat je k odstranění těchto
nešvarů (Wikipedie). V případě bajky o mluvícím hadovi z toho nijak nevyplývá, že
událost nemá svůj reálný historický základ. To znamená: nijak jsem nepopíral, ani
nechtěl popřít, že se to, co čteme v 1 Moj 3 skutečně stalo. Jen jsem chtěl říci, že je
málo, když bajku o mluvícím hadovi čteme pouze jako historickou zprávu a
nevěnujeme pozornost jejímu poučení.

Srdečně zdravím. Jiří Beneš


Tvůj výrok je nepravdivý.
Bajka je v podstatě vzdělávací pomůcka.

Když dnes někdo nevěřící řekne třeba, že Bible je bajka, tak jde už o dnešní význam slova. Jiří to však takto nepoužívá a dokladem toho je, že se tím vůbec zabývá a věnuje tomu celé kázání. Jiří pouze uvádí, že je škoda, že se 3. kapitola Gn čte jen jako dějepis, protože ona má přesah i přítomnosti, ve které žijeme a každý z nás se tam může poznat (např. házení viny na jiné - to on, to ona, to satan atd.)
Bible zjišťujeme, že i Bůh mluvil mnoha způsoby. Bůh mluvil například skrze anděly, keř, osla, manžele, rouno, hrom, ženy, proroky, vítr, pergamen, vize, sny.
Ano, Bůh je Bohem neomezených možností a když nebudeme mluvit my, bude mluvit kamení.
Takže může mluvit i skrze bratra Beneše :)
Deset slov zcela jasně vyhlásil sám Bůh a nikdo jiný kromě řkcírkve jeho slova dodnes nezměnil.
Příběh s Desaterem je zapsán a jedná se tedy o interpretaci. Z interpretace nemusíš mít strach, všichni interpretujeme. Nevěřím tomu, že Mojžíš dokázal v Bibli popisovat vlastní smrt, někdo to interpretoval. Interpretací se nesnižuje význam události, jen je do toho vnesená lidská stránka věci, se kterou je nutno počítat. Protože Bůh toužil po tom, abychom s ním spolupracovali, aby nemusel povolat to kamení...
Můžeš mi říct kde Ježíš shazuje jakoukoliv pravdu ze SZ a nazývá ji bajkou? To by si totiž nikdy nedovolil. Když mluvil v obrazech (jen jako) tak je vždy pojmenoval předtím podobenstvím.
Ježíš nikde neshazuje SZ. Jen ho jinak interpretuje (např. Kázání na hoře) a nebojí se "podobenství" přebírat z jiných kultur a trochu ho poupravit. Např. podobenství "Boháč a Lazar" má paralely v egyptské, židovské i řecké verzi.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Literární podání.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Hosť napísal: 28 Júl 2020, 19:38 Ještě by to chtělo zavítat na fb teologické diskuze a můžete si udělat obrázek o myšlenkovém stavu členstva.
Ta zarputilost s jakou se hájí zastaralé poznání. Kde chybí růst v poznání, tam nechybí pýcha z tzv. poznání přítomné pravdy pod dohledem spisů EGW.
Díky za tip, ale fb nemám a zatím se do něj pouštět nebudu. Nějaké fb diskuse jsem před lety zkoušela, ale nikam to nevedlo. Negativní jevy v církvi se na internetu násobí, jako ostatně u všeho. V církvi existují i dobré jevy. Jsou společenství, jež jsou v souladu s tím, Koho vyznávají. V současnosti se věnuji jedné obsáhlé diskusi v soukromé poště, ale ta se netýká adventistických kruhů. Plus pak další menší (tzn. ne na 4 A4) diskuse, rovněž obohacující. Ve srovnání s fb diskusemi se dočkám i odpovědí :-).
Hledejte střípky Božího království, jsou zde - v reálném praktickém životě a nedejte se otrávit internetem.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní