Jiří Kupka napísal:Církev ASD (a každá) je v podstatě JEN NĚCO JAKO zájmová organizace (kroužek), která má své vlastní předpisy a svou strukturu, své bobříky... a své „fanoušky“. Je na principu „zdánlivé“ dobrovolnosti, a tak je to - potud - v pořádku. Až na to slovo „ZDÁNLIVÉ“.
Pokud by pro mne byla církev jen zájmovým kroužkem, raději budu chodit ke koním

. V církvi hledám Toho, který ji přesahuje. S Neviditelným se setkávám i skrze lidi, se kterými se vzájemně obohacujeme či obrušujeme hrany.
Jiří Kupka napísal:Každá protestantská církev, stejně i katolická, mají svůj postoj (předporozumění) k textům, které považují za svaté (A odkud se vůbec bere v rozhodovacím procesu to, že se pro něco rozhoduji, že je něco svaté a něco ne?).
Neznám žádného člověka, který by byl 100 % nestranný. Ale robot by to možná splňoval

Aby se do budoucna předešlo problémům s předporozuměním, musí se dát robotovi správný software, budeme pak mluvit všichni stejně
Rozhodovací proces, co je svaté, a co ne, je otázkou víry, že Duch Svatý byl u toho rozhodování přítomen. Logikou ani rozumem na to nepřijdeme.
Jiří Kupka napísal:Ten svůj POSTOJ pak členstva těchto kroužků považují za jediný správný klíč k výkladu těchto textů, které považují za svaté (spolu s dalšími axiomy), protestanté se pak dokonce řídí zásadou SOLA SCRIPTURA. To už je rozporuplné, protože to tvrdí o sobě všichni. Kdo je lepší?
U nás ve sboru byl člověk, který měl kázání na starozákonní text a představil 4 druhy výkladů a netvrdil, že je správný jen jeden. Byla jsem zrovna ve službě, tak jsem o to přišla. Ale často je to tak jak píšeš. Pokud má každá církev klíč k jedinému správnému výkladu, může to znamenat, že ty klíče nejsou pravé.
Protestantská zásada SOLA SCRIPTURA není špatná, ale 100 % uspokojivá není. Je to pozdější vynález. Jak dodržovala "prvotní církev" tuto zásadu?
A protože každá protestantská církev používá tuto zásadu a přesto dochází k jiným výsledkům bádání, jsme zase v lepším případě u interpretace svatých textů, v horším případě u záměrného překroucení.
Duch svatý je úžasný. Vnímám Ho jako bytost milující pluralitu, které nevadí různé "tradice", pokud nejsou přímo heretické. Ano tradice, protože i tradice byla jednou nějak interpretována a uchopena.
Žádná protestantská církev není lepší než druhá, ani než katolická církev. Reformace mimo dobré věci přinesla roztříštění křesťanstva. Stál za reformací Duch svatý, nebo ten nesvatý?
Vězňové říkají těm, kdo jim slouží, že dnes jste tu vy, zítra tu bude evangelík, potom přijde z Apoštolské. Co je správně, která církev má pravdu? Myslím, že všechny mají pouze částečné poznání, které nějak uchopily a aplikují.
Jiří Kupka napísal:Rozpor se tedy vyřeší tradicí (tak jako evangelíci vůči katolíkům - tak i jiné církve se dále odvolávají na kamenizaci těch předchozích, čili tradiční jsou všechny, i ty netradiční a všechny mají svou tradici) a působením „Ducha svatého“ (novým světlem, lepším světlem). Jak je vidět, mnoha fanouškům tento model stačí. Důležité je, že to (nějak) funguje.
Bez tradice není života. V tomto ohledu tedy vidím katolický systém Písmo a Tradice jako smysluplnější. I když samozřejmě reformace umožnila špatné tradice změnit.
Jiří Kupka napísal:Na každém člověku je, do kterého kroužku bude chodit, co mu více vyhovuje. A je fajn, když se pak Mažňáci mohou hádat (tedy pardón, vést učené disputace) s Losňáky, či lépe Rychlé šípy s Bratrstvem kočičí pracky, protože tak jsou role dobrého a zlého jasně vylišeny. Který kroužek nebo sportovní klub je lepší? I ve zdejších diskuzích tomu tak často je.
Tak já jsem určitě za Rychlé šípy
Jiří Kupka napísal:Teď k tomu slovu „ZDÁNLIVÉ“ u dobrovolnosti. Potíž je v tom, že tyto kroužky za splnění největšího bobříka, jehož splnění může mít různých charakter (ale spíše se jedná o plnění celé řady různých bobříků - to smíš, to nesmíš, to bys měl dělat, toho by ses měl zúčastňovat ...) se dotýkají toho nejintimnějšího v nitru každého člověka - smyslu vlastní existence, touze po lásce a odpuštění, řešení komplexů a frustrací, věčného ráje či zatracení. Vedoucí těchto kroužků tak nabízejí instantní KONEČNÉ ŘEŠENÍ (vyřešeno za vás - věřte nám, my to víme nejlíp, zařiďte se podle toho). Noví i stávající členové těchto kroužků jsou v těchto intimních oblastech velmi zranitelní, snadno manipulovatelní ... a vedoucí kroužků to moc dobře vědí!
Hm, časem se ideologie může dostat (a dostává) do sféry osobní identity. Zde se nemusí ani satan moc snažit, lidé to zajistí vlastním úsilím. Ve skutečnosti si člověk tím vším musí projít sám, padat na dno, zažívat vítězství a konečný výsledek by měl být, že s tím člověkem bude pak lepší život. Člověk se musí (s Boží pomocí) naučit pracovat s emocemi - radostí, smutkem, vztekem, frustrací, euforií... Člověk užívající instantního řešení toho není schopen, protože "systém" ho nerozvíjí a naopak tyto emoce zablokuje. Výsledkem je na první pohled "bezemoční" robot, který se ve svém vnitřku trápí. Sám.
Jiří Kupka napísal:Tomášův návrh vítám a oceňuji jeho vhled v dané oblasti i snahu tento kroužek někam posunout. Obávám se však, že jediným řešením je do těchto kroužků nechodit, nepodporovat je, svou duchovní cestu řešit bez těchto PROSTŘEDNÍKŮ a zapojit se rovnou s chutí do života, třeba se věnovat RODINĚ (což ale Ježíš svým učedníkům moc nedoporučuje).
Ovšem pokud tyto kroužky umožňují zapojit se lidem s radostí do života (a bez nich - bez těchto kroužků by se těmto lidem špatně vedlo), pokud CÍRKVE vyvažují nespravedlnosti okolního světa, pak je to přesně role, kterou církve jako tyto kroužky mají na Zemi plnit - BOŽÍ KRÁLOVSTVÍ NA ZEMI! V této oblasti mají církve mou plnou PODPORU. Ale na to NEBESKÉ KRÁLOVSTVÍ --- NEMAJÍ a nikdy NEMĚLY PATENT!
Církev jsem já a Ty. Našeho Boha na nás každý uvidí, aniž by musel nutně přijít do budovy. Bude zřetelné, v jakém království žijeme
Krásný večer.