Způsob Boží
Napísané: 12 Aug 2020, 11:26
Způsob Boží
Fil 2:5 Budiž tedy tatáž mysl při vás, jaká byla při Kristu Ježíši, 6 Který jsa v způsobu Božím, nepoložil sobě toho za loupež rovný býti Bohu, 7 Ale samého sebe zmařil, způsob služebníka přijal, podobný lidem učiněn. 8 A v způsobu nalezen jako člověk, ponížil se, poslušný jsa učiněn až do smrti, a to do smrti kříže.
Jak by mohl být člověk narozený z ženy (Gal 4,4), Syn člověka, Syn Boží apoštolem přirovnán k Bohu? Je nemyslitelné, aby potomek Adama a Evy, stvořených bytostí byl porovnán, být roven ke Stvořiteli.
Úvod vysvětluje, co ap. Pavel chtěl sdělit sboru do Filipi. „Ať je při vás stejná mysl, jako při Kristu Ježíši“. MÍT PODOBNÉ UVAŽOVÁNÍ JAKO JEŽÍŠ. Předpokládejme, že pokračováním textu povýšil apoštol svého Mistra, Pána, na boha nebo pokládal za boha. Znamenalo by to, že své čtenáře ve Filipi pokládal za schopné mít podobné smýšlení jako Bůh? To by si Žid, rabi (vyučený v rabínské škole) nikdy nedovolil, a je to nemožná myšlenka i pro nás. Text je přáním, poučit se z příkladu našeho Mistra, Pána, krále a bratra, který tu těžší cestu k Bohu šel před námi, ukázal nám, jak žít a chce, aby ho následovali. Pán Ježíš měl od svého Otce obrovskou moc Ducha svatého, ani v nejmenším nemyslel na rovnost s Bohem.
„Způsob Boží“? Způsob je postup, jednání za určitým cílem. Být ve „způsobu Božím“ pro člověka znamená, jednat podle vůle a ustanovení, které Bůh člověku dal, aby došel do Božího království. Jít po Boží cestě. Pro Pána Ježíše to byla cesta záchrany člověka, dávno předurčené, předpovězené, která byla Božím plánem. Pán Ježíš, toužil naplnit vůli svého Otce. „Způsob Boží“ by mohl být chápán jako působení a jednání v moci Boží. Pán Ježíš byl poslán svým Otcem, byl předurčen jako Mesiáš (pomazaný zachránce) a při svém křtu dostal od svého Otce mimořádnou moc v Duchu svatém. Tato moc udivovala mnoho lidí a sloužila Pánu Ježíši k potvrzení své úlohy Mesiáše. „Způsob Boží“ neznamená, že Pán Ježíš byl nebo je rovný Bohu, ale ukazuje Boží vlastnosti a vztah k člověku ve správném světle ve svém Synu (na rozdíl od tehdejšího chápání).
„Nepoložil za loupež být roven Bohu“. Loupež byla tehdy jiný výraz pro kořist, zisk. V čem měla být tato rovnost s Bohem? Už jsme poukázali, že porovnávat se s Bohem, je pro člověka naprosto nemyslitelné. Ducha svého Otce, kterou dostal pro důkaz, že je Mesiášem nepovažoval za kořist nebo zisk, který ho povyšuje. Neusiloval o to a ani na to nemyslel. Jinými slovy moc, Ducha svatého nevedla Pána Ježíše k pýše nad ostatními lidmi. Čtenáře mate pojem „být roven Bohu“? Žádný duchovní dar nemůže člověka učinit být roven Bohu, přestože ho z toho obvinili Židé. Podle apoštola ani v nás by neměly duchovní dary jako např. poznání, jediná pravá církev, moc nad démony, dary uzdravování vyvolat pocity nadnesenosti, svatosti, lepší cesty, výlučnosti učení církve.
„Sebe samého zmařil, způsob služebníka přijal“. Měl nějakou jinou než lidskou přirozenost, kterou odevzdal a stal se služebníkem? Od svého mládí věděl, že je předurčen pro zvláštní úlohu. Ze spisů Starého zákona věděl o úloze Mesiáše. Mohl se těšit a radovat z Božího vedení. Kdy se rozhodl stát se služebníkem lidí? Mladí lidé se připravují na svá budoucí povolání, na svou službu lidem, tak byl Ježíš připravován svou matkou, Duchem Božím na své budoucí poslání. Mladý člověk se napřed naučí poznávat své já. Dospělým se stává, když pozná, že není na světě jen pro sebe. To poznal i Ježíš. Jeho vedla naprostá oddanost svému Otci, (toto vědomí bylo u izraelských synu velmi silné), vědomí své úlohy, vedení Duchem svého Otce, touha zúčastnit se velkolepého plánu záchrany člověka. Nepovažoval své postavení za výsadu, ale za příležitost sloužit, tak jako učil, zapřít sama sebe a plnit Boží vůli. Ne má vůle, ale tvá vůle se staň, Otče.
„Ve způsobu nalezen jako člověk“. Když Pilát dál Ježíše zbičovat a zakrváceného s výrazem bolesti na tváři s trnovou korunou postavil před Židy a řekl: „Hle, člověk“, chtěl v nich budit soucit, ukázat, že v něm není nic božského, z kterého ho obviňovali Židé. Pán Ježíš po celou dobu svého veřejného života (čti evangelia) měl stejné potřeby, žil, modlil se jako člověk. Ve způsobu svého bytí (v způsobu života) byl plně člověkem. Nemohl být bohem, protože by nesplnil svou úlohu Mesiáše, Božího beránka, který snímá hříchy světa. Měl moc se vyhnout, zničit své trýznitele, ale neudělal to, protože celý plán spasení by selhal. Lidé svedeni velekněžími a satanem volali: Ukřižuj ho. Tak velká byla jejich nenávist k člověku, který jim prokazoval jen dobro. Pýcha, fanatismus lidí a obava o své postavení a moc využil satan, aby je poštval proti tomu, který měl být obětován i pro ně, pro hříchy světa. Láska k Otci, láska k lidem ho vedla, že zapřel sama sebe a dokázal, že láska zvítězí nad smrtí. V tomto duchu a cestě svého Mistra můžeme zvítězit i my.
„Poslušný jsa učiněn“? Spíše měl překlad znít „stal se poslušným nebo byl poslušným“. Jak mnoho křesťanů by potřebovalo tuto poslušnost vůči svému Bohu, vůči nebeskému Otci a jeho přikázáním. To není slepé, ale vědomé respektování Božího zákona a záměru, z lásky ke svému Stvořiteli a k lidem, podle Ježíšova příkladu. Každý upřímný následovník Ježíše Krista, ať vezme svůj kříž a následuje svého Pána, krále a bratra. On šel před námi a je připraven pomoci všem, kdo věří v jediného pravého Boha a toho, kterého poslal Ježíše Krista. To přeji z celého srdce všem následovníkům Pána Ježíše.
Kurt Müller
Fil 2:5 Budiž tedy tatáž mysl při vás, jaká byla při Kristu Ježíši, 6 Který jsa v způsobu Božím, nepoložil sobě toho za loupež rovný býti Bohu, 7 Ale samého sebe zmařil, způsob služebníka přijal, podobný lidem učiněn. 8 A v způsobu nalezen jako člověk, ponížil se, poslušný jsa učiněn až do smrti, a to do smrti kříže.
Jak by mohl být člověk narozený z ženy (Gal 4,4), Syn člověka, Syn Boží apoštolem přirovnán k Bohu? Je nemyslitelné, aby potomek Adama a Evy, stvořených bytostí byl porovnán, být roven ke Stvořiteli.
Úvod vysvětluje, co ap. Pavel chtěl sdělit sboru do Filipi. „Ať je při vás stejná mysl, jako při Kristu Ježíši“. MÍT PODOBNÉ UVAŽOVÁNÍ JAKO JEŽÍŠ. Předpokládejme, že pokračováním textu povýšil apoštol svého Mistra, Pána, na boha nebo pokládal za boha. Znamenalo by to, že své čtenáře ve Filipi pokládal za schopné mít podobné smýšlení jako Bůh? To by si Žid, rabi (vyučený v rabínské škole) nikdy nedovolil, a je to nemožná myšlenka i pro nás. Text je přáním, poučit se z příkladu našeho Mistra, Pána, krále a bratra, který tu těžší cestu k Bohu šel před námi, ukázal nám, jak žít a chce, aby ho následovali. Pán Ježíš měl od svého Otce obrovskou moc Ducha svatého, ani v nejmenším nemyslel na rovnost s Bohem.
„Způsob Boží“? Způsob je postup, jednání za určitým cílem. Být ve „způsobu Božím“ pro člověka znamená, jednat podle vůle a ustanovení, které Bůh člověku dal, aby došel do Božího království. Jít po Boží cestě. Pro Pána Ježíše to byla cesta záchrany člověka, dávno předurčené, předpovězené, která byla Božím plánem. Pán Ježíš, toužil naplnit vůli svého Otce. „Způsob Boží“ by mohl být chápán jako působení a jednání v moci Boží. Pán Ježíš byl poslán svým Otcem, byl předurčen jako Mesiáš (pomazaný zachránce) a při svém křtu dostal od svého Otce mimořádnou moc v Duchu svatém. Tato moc udivovala mnoho lidí a sloužila Pánu Ježíši k potvrzení své úlohy Mesiáše. „Způsob Boží“ neznamená, že Pán Ježíš byl nebo je rovný Bohu, ale ukazuje Boží vlastnosti a vztah k člověku ve správném světle ve svém Synu (na rozdíl od tehdejšího chápání).
„Nepoložil za loupež být roven Bohu“. Loupež byla tehdy jiný výraz pro kořist, zisk. V čem měla být tato rovnost s Bohem? Už jsme poukázali, že porovnávat se s Bohem, je pro člověka naprosto nemyslitelné. Ducha svého Otce, kterou dostal pro důkaz, že je Mesiášem nepovažoval za kořist nebo zisk, který ho povyšuje. Neusiloval o to a ani na to nemyslel. Jinými slovy moc, Ducha svatého nevedla Pána Ježíše k pýše nad ostatními lidmi. Čtenáře mate pojem „být roven Bohu“? Žádný duchovní dar nemůže člověka učinit být roven Bohu, přestože ho z toho obvinili Židé. Podle apoštola ani v nás by neměly duchovní dary jako např. poznání, jediná pravá církev, moc nad démony, dary uzdravování vyvolat pocity nadnesenosti, svatosti, lepší cesty, výlučnosti učení církve.
„Sebe samého zmařil, způsob služebníka přijal“. Měl nějakou jinou než lidskou přirozenost, kterou odevzdal a stal se služebníkem? Od svého mládí věděl, že je předurčen pro zvláštní úlohu. Ze spisů Starého zákona věděl o úloze Mesiáše. Mohl se těšit a radovat z Božího vedení. Kdy se rozhodl stát se služebníkem lidí? Mladí lidé se připravují na svá budoucí povolání, na svou službu lidem, tak byl Ježíš připravován svou matkou, Duchem Božím na své budoucí poslání. Mladý člověk se napřed naučí poznávat své já. Dospělým se stává, když pozná, že není na světě jen pro sebe. To poznal i Ježíš. Jeho vedla naprostá oddanost svému Otci, (toto vědomí bylo u izraelských synu velmi silné), vědomí své úlohy, vedení Duchem svého Otce, touha zúčastnit se velkolepého plánu záchrany člověka. Nepovažoval své postavení za výsadu, ale za příležitost sloužit, tak jako učil, zapřít sama sebe a plnit Boží vůli. Ne má vůle, ale tvá vůle se staň, Otče.
„Ve způsobu nalezen jako člověk“. Když Pilát dál Ježíše zbičovat a zakrváceného s výrazem bolesti na tváři s trnovou korunou postavil před Židy a řekl: „Hle, člověk“, chtěl v nich budit soucit, ukázat, že v něm není nic božského, z kterého ho obviňovali Židé. Pán Ježíš po celou dobu svého veřejného života (čti evangelia) měl stejné potřeby, žil, modlil se jako člověk. Ve způsobu svého bytí (v způsobu života) byl plně člověkem. Nemohl být bohem, protože by nesplnil svou úlohu Mesiáše, Božího beránka, který snímá hříchy světa. Měl moc se vyhnout, zničit své trýznitele, ale neudělal to, protože celý plán spasení by selhal. Lidé svedeni velekněžími a satanem volali: Ukřižuj ho. Tak velká byla jejich nenávist k člověku, který jim prokazoval jen dobro. Pýcha, fanatismus lidí a obava o své postavení a moc využil satan, aby je poštval proti tomu, který měl být obětován i pro ně, pro hříchy světa. Láska k Otci, láska k lidem ho vedla, že zapřel sama sebe a dokázal, že láska zvítězí nad smrtí. V tomto duchu a cestě svého Mistra můžeme zvítězit i my.
„Poslušný jsa učiněn“? Spíše měl překlad znít „stal se poslušným nebo byl poslušným“. Jak mnoho křesťanů by potřebovalo tuto poslušnost vůči svému Bohu, vůči nebeskému Otci a jeho přikázáním. To není slepé, ale vědomé respektování Božího zákona a záměru, z lásky ke svému Stvořiteli a k lidem, podle Ježíšova příkladu. Každý upřímný následovník Ježíše Krista, ať vezme svůj kříž a následuje svého Pána, krále a bratra. On šel před námi a je připraven pomoci všem, kdo věří v jediného pravého Boha a toho, kterého poslal Ježíše Krista. To přeji z celého srdce všem následovníkům Pána Ježíše.
Kurt Müller