Zaujimava uvahaRealista napísal: ↑02 Mar 2019, 20:16
Víra má v těchto situacích zásadní význam jako „skutečnost“ (třeba pro uzdravení), ale v některých případech nějaké „uvěření“ nebo vyznání „víry“ v Ježíšovo mesiášství nelze dokonce vůbec předpokládat. Z toho lze oprávněně soudit, že Ježíš sám (a jeho okolí) asi užíval slov „věřiti“ a „víra“ absolutně, tj. bez pevné vazby na nějakou osobu nebo předmět, tedy aniž by šlo o „víru, že …“, ale ani o „víru v někoho“ nebo „v něco“. Lze proto, jak se domnívám, právem usoudit, že už v první církvi došlo ke změně samotného chápání „víry“, a to pod vlivem řeckého (v té době sice již upadajícího a upadlého, ale tím spíš velmi rozšířeného „předmětně“ orientovaného resp. zpředmětňujícího) myšlení helenistické kultury
Víra pak znamená......
Re: Víra pak znamená......
Re: Víra pak znamená......
Ja iba vyvijam snahu pochopit Bibliu a to tak, ako to chapali jej pisatelia, nie nutne cirkve 21 storocia, a porozumiet situacii, v ktorej sa nachadzali.Hosť napísal: ↑02 Mar 2019, 13:53 ...vyvíjíš obrovskou snahu podkopat křesťanskou víru a pro toto jednou možná zahyneš navěky s úžasem, že Bůh opravdu existuje a že jsi sloužil věrně jeho nepříteli.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra pak znamená......
Víra jedince je nezcizitelná a nepřenosná na druhé, může však inspirovat.
Samotná víra je jako neuvařené semínko s životadárnou silou života.
Víra některých lidí je pouhá "uvařená věroučná poučka". Lidstvo si zvyklo na
"vařenou" duchovní stravu.
Samotná víra je jako neuvařené semínko s životadárnou silou života.
Víra některých lidí je pouhá "uvařená věroučná poučka". Lidstvo si zvyklo na
"vařenou" duchovní stravu.
-
- Príspevky: 1376
- Dátum registrácie: 30 Sep 2018, 10:46
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra pak znamená......
Božie Slovo je semenom Ducha Božieho a viera je otvorené srdce prijať to semeno Ducha do srdca .
Spasiteľná viera je presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou. Je to dar od Boha. Bez tohoto presvedčenia sa Božie Slovo nezakorení v srdci človeka a nevyrastie z neho dobrý strom, aby donášal dobré ovocie.
Boh najprv v srdci človeka pripraví zem, aby bola pripravená na zasiatie semena Ducha – Slova Božieho. Preorie ho a vyplevelí od všetkého a teda hlavne od pýchy, čo by bránilo zakoreneniu jeho semena. Ak je potrebné, tak ho nechá padnúť až na samé dno. Otvorí človeku srdce – dá mu uši, aby počul a rozumel, teda dá mu dar viery, aby skrz to presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou, to semeno Ducha mohlo dopadnúť do srdca a to do Bohom už vopred pripravenej zeme. Jedine vtedy semeno zakorení v srdci a vyrastie z neho nový strom, ktorý už donáša dobré ovocie na slávu Boha, lebo je to jeho semeno.
A tak vykúpený už žije v zasľúbení Božieho Slova, ktoré je Pravdou a Božie Slovo je večné a preto aj radosť veriaceho – vykúpeného v Kristu je večná a svojím novým životom oslavuje Boha.
Spasiteľná viera je presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou. Je to dar od Boha. Bez tohoto presvedčenia sa Božie Slovo nezakorení v srdci človeka a nevyrastie z neho dobrý strom, aby donášal dobré ovocie.
Boh najprv v srdci človeka pripraví zem, aby bola pripravená na zasiatie semena Ducha – Slova Božieho. Preorie ho a vyplevelí od všetkého a teda hlavne od pýchy, čo by bránilo zakoreneniu jeho semena. Ak je potrebné, tak ho nechá padnúť až na samé dno. Otvorí človeku srdce – dá mu uši, aby počul a rozumel, teda dá mu dar viery, aby skrz to presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou, to semeno Ducha mohlo dopadnúť do srdca a to do Bohom už vopred pripravenej zeme. Jedine vtedy semeno zakorení v srdci a vyrastie z neho nový strom, ktorý už donáša dobré ovocie na slávu Boha, lebo je to jeho semeno.
A tak vykúpený už žije v zasľúbení Božieho Slova, ktoré je Pravdou a Božie Slovo je večné a preto aj radosť veriaceho – vykúpeného v Kristu je večná a svojím novým životom oslavuje Boha.
Re: Víra pak znamená......
A to cele mas predpokladam z casopisu Zahradkar, ake vydanie ? Lebo s Matusovymi podobenstvami to ma malo spolocne. Alebo si poriadne pomiesal vsetky evanjelia a epistoly dokopy a vyslo Ti z toho vo vysledku toto ? To by mohlo byt jedine vysvetlenie.Viktorrealita napísal: ↑04 Mar 2019, 09:32 Božie Slovo je semenom Ducha Božieho a viera je otvorené srdce prijať to semeno Ducha do srdca .
Spasiteľná viera je presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou. Je to dar od Boha. Bez tohoto presvedčenia sa Božie Slovo nezakorení v srdci človeka a nevyrastie z neho dobrý strom, aby donášal dobré ovocie.
Boh najprv v srdci človeka pripraví zem, aby bola pripravená na zasiatie semena Ducha – Slova Božieho. Preorie ho a vyplevelí od všetkého a teda hlavne od pýchy, čo by bránilo zakoreneniu jeho semena. Ak je potrebné, tak ho nechá padnúť až na samé dno. Otvorí človeku srdce – dá mu uši, aby počul a rozumel, teda dá mu dar viery, aby skrz to presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou, to semeno Ducha mohlo dopadnúť do srdca a to do Bohom už vopred pripravenej zeme. Jedine vtedy semeno zakorení v srdci a vyrastie z neho nový strom, ktorý už donáša dobré ovocie na slávu Boha, lebo je to jeho semeno.
-
- Príspevky: 1376
- Dátum registrácie: 30 Sep 2018, 10:46
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra pak znamená......
Zahradkársku terminológiu použival aj Ježiš, aby duchovné veci boli lepšie zrozumiteľné a to predovšetkým pre tých, ktorým je to dané od Otca. Komu to nie je dané, tak sa tomu bude vysmievať a nebude tomu rozumieť.log napísal: ↑04 Mar 2019, 10:11A to cele mas predpokladam z casopisu Zahradkar, ake vydanie ? Lebo s Matusovymi podobenstvami to ma malo spolocne. Alebo si poriadne pomiesal vsetky evanjelia a epistoly dokopy a vyslo Ti z toho vo vysledku toto ? To by mohlo byt jedine vysvetlenie.Viktorrealita napísal: ↑04 Mar 2019, 09:32 Božie Slovo je semenom Ducha Božieho a viera je otvorené srdce prijať to semeno Ducha do srdca .
Spasiteľná viera je presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou. Je to dar od Boha. Bez tohoto presvedčenia sa Božie Slovo nezakorení v srdci človeka a nevyrastie z neho dobrý strom, aby donášal dobré ovocie.
Boh najprv v srdci človeka pripraví zem, aby bola pripravená na zasiatie semena Ducha – Slova Božieho. Preorie ho a vyplevelí od všetkého a teda hlavne od pýchy, čo by bránilo zakoreneniu jeho semena. Ak je potrebné, tak ho nechá padnúť až na samé dno. Otvorí človeku srdce – dá mu uši, aby počul a rozumel, teda dá mu dar viery, aby skrz to presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou, to semeno Ducha mohlo dopadnúť do srdca a to do Bohom už vopred pripravenej zeme. Jedine vtedy semeno zakorení v srdci a vyrastie z neho nový strom, ktorý už donáša dobré ovocie na slávu Boha, lebo je to jeho semeno.
Re: Víra pak znamená......
Podobenstva u Matusa obsahuju mnohe prirovnania ku stromu. Dovod, pre ktory boli povedane podobenstva je ten, aby im farizeovia a dalsi nerozumeli. Tym, o ktorych Jezis chcel, aby mu rozumeli, hovorila napriamo bez podobenstiev.Viktorrealita napísal: ↑04 Mar 2019, 11:19Zahradkársku terminológiu použival aj Ježiš, aby duchovné veci boli lepšie zrozumiteľné a to predovšetkým pre tých, ktorým je to dané od Otca. Komu to nie je dané, tak sa tomu bude vysmievať a nebude tomu rozumieť.log napísal: ↑04 Mar 2019, 10:11A to cele mas predpokladam z casopisu Zahradkar, ake vydanie ? Lebo s Matusovymi podobenstvami to ma malo spolocne. Alebo si poriadne pomiesal vsetky evanjelia a epistoly dokopy a vyslo Ti z toho vo vysledku toto ? To by mohlo byt jedine vysvetlenie.Viktorrealita napísal: ↑04 Mar 2019, 09:32 Božie Slovo je semenom Ducha Božieho a viera je otvorené srdce prijať to semeno Ducha do srdca .
Spasiteľná viera je presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou. Je to dar od Boha. Bez tohoto presvedčenia sa Božie Slovo nezakorení v srdci človeka a nevyrastie z neho dobrý strom, aby donášal dobré ovocie.
Boh najprv v srdci človeka pripraví zem, aby bola pripravená na zasiatie semena Ducha – Slova Božieho. Preorie ho a vyplevelí od všetkého a teda hlavne od pýchy, čo by bránilo zakoreneniu jeho semena. Ak je potrebné, tak ho nechá padnúť až na samé dno. Otvorí človeku srdce – dá mu uši, aby počul a rozumel, teda dá mu dar viery, aby skrz to presvedčenie, že Božie Slovo je pravdou, to semeno Ducha mohlo dopadnúť do srdca a to do Bohom už vopred pripravenej zeme. Jedine vtedy semeno zakorení v srdci a vyrastie z neho nový strom, ktorý už donáša dobré ovocie na slávu Boha, lebo je to jeho semeno.
Preco teda pouzivas podobenstva ? Chces aby Ti nikto nerozumel ? To sa Ti podarilo. Ale aky to ma vyznam ?
A preco si si vymyslel vlastne nove podobenstva ? Tie originalne Ti nesedia ?
Re: Víra pak znamená......
Dovod, pre ktory boli povedane podobenstva je ten, aby im farizeovia a dalsi nerozumeli.
-----------
Ten text je zřejmě pozdější vložka:
Důvod řeči v podobenstvích – podobenství jako mystérion?
[11] Následuje Ježíšova odpověď, která svým smyslem znamená opak toho, než co plyne z Ježíšova podobenství o rozsévači. I řekl jim: »Vám je dáno tajemství království Božího, ale těm, kteří jsou mimo, všecko se děje v podobenstvích.« To jsou slova v ústech Ježíšových nezvyklá, a na jiném místě nedosvědčená. Mluví se tu o lidech, kteří »jsou mimo«, což předpokládá jako protějšek lidi, kteří jsou »uvnitř«. Takové rozlišování nenalezneme nikde jinde v Evangeliu. Zákoníci tehdejší doby ovšem znali »lidi, kteří jsou mimo«, hachíçóním; byli to heretikové, vyloučení ze společenství vyvoleného národa, z »lidí uvnitř«. Také apoštol Pavel znal ten rozdíl: »lidé mimo« (hoi eksó) jsou nekřesťané, »lidé uvnitř« (hoi esó) jsou křesťané (1. Kor. 5, 12; 1. Thes. 4, 12; Kol. 4, 5). Ve světě helenistickém bylo toto rozlišování běžné hlavně při náboženstvech mystérií. Hoi eksó, lidé mimo, byli všichni ti, kteří stáli mimo kruh zasvěcenců do některého mysterijního náboženství; členové kruhu byli hoi esó, lidé uvnitř. Jedině členové kruhu znali nauku, tajemství, mystérion, zvěstované jen zasvěcencům; proto to byla nauka esoterická, určená jen pro ty, kteří »byli uvnitř«, zasvěcenci. Také naše místo předpokládá, že Ježíšovým učedníkům a průvodcům, tedy Ježíšovým stoupencům, je známo tajemství (mystérion) království Božího jako esoterická nauka, neznámá nezasvěcencům, kteří jsou mimo. Těm, kteří jsou mimo, se všecko děje v podobenstvích, tj. mluví-li se k nim v podobenstvích, neprozrazuje se esoterická nauka nezasvěcencům. (Podobenství je zjednodušující názorný příklad, tudíž označovat podobenství jako prostředek tajemnosti jde samo o sobě proti smyslu samého užití podobenství.) Zasvěcencům je dáno tajemství království Božího, dáno Bohem; oni jsou vyvolení a zasvěcení. To všecko ukazuje, že se tu pohybujeme v okruhu idejí, jež byly zcela cizí Ježíšovi. On nikdy nemluvil o lidech mimo a uvnitř, o tajemství pro zasvěcené a o utajování něčeho před nezasvěcenými. V podobenstvích mluvil nejen lidu, tedy nezasvěceným, ale i učedníkům, tedy zasvěcencům podle tohoto místa. Do Ježíšových úst je tu vložena myšlenková náplň i slovní roucho, jež pocházejí ze světa helenistického. Předpokládá se v nich už křesťanství jako druh mysterijního náboženství, se zasvěcenci, vyvolenými Bohem, a s esoterickou naukou, skrývanou před lidmi mimo. Je to nový důkaz, že vložka není jednotkou nejstarší prvokřesťanské tradice.
-----------
Ten text je zřejmě pozdější vložka:
Důvod řeči v podobenstvích – podobenství jako mystérion?
[11] Následuje Ježíšova odpověď, která svým smyslem znamená opak toho, než co plyne z Ježíšova podobenství o rozsévači. I řekl jim: »Vám je dáno tajemství království Božího, ale těm, kteří jsou mimo, všecko se děje v podobenstvích.« To jsou slova v ústech Ježíšových nezvyklá, a na jiném místě nedosvědčená. Mluví se tu o lidech, kteří »jsou mimo«, což předpokládá jako protějšek lidi, kteří jsou »uvnitř«. Takové rozlišování nenalezneme nikde jinde v Evangeliu. Zákoníci tehdejší doby ovšem znali »lidi, kteří jsou mimo«, hachíçóním; byli to heretikové, vyloučení ze společenství vyvoleného národa, z »lidí uvnitř«. Také apoštol Pavel znal ten rozdíl: »lidé mimo« (hoi eksó) jsou nekřesťané, »lidé uvnitř« (hoi esó) jsou křesťané (1. Kor. 5, 12; 1. Thes. 4, 12; Kol. 4, 5). Ve světě helenistickém bylo toto rozlišování běžné hlavně při náboženstvech mystérií. Hoi eksó, lidé mimo, byli všichni ti, kteří stáli mimo kruh zasvěcenců do některého mysterijního náboženství; členové kruhu byli hoi esó, lidé uvnitř. Jedině členové kruhu znali nauku, tajemství, mystérion, zvěstované jen zasvěcencům; proto to byla nauka esoterická, určená jen pro ty, kteří »byli uvnitř«, zasvěcenci. Také naše místo předpokládá, že Ježíšovým učedníkům a průvodcům, tedy Ježíšovým stoupencům, je známo tajemství (mystérion) království Božího jako esoterická nauka, neznámá nezasvěcencům, kteří jsou mimo. Těm, kteří jsou mimo, se všecko děje v podobenstvích, tj. mluví-li se k nim v podobenstvích, neprozrazuje se esoterická nauka nezasvěcencům. (Podobenství je zjednodušující názorný příklad, tudíž označovat podobenství jako prostředek tajemnosti jde samo o sobě proti smyslu samého užití podobenství.) Zasvěcencům je dáno tajemství království Božího, dáno Bohem; oni jsou vyvolení a zasvěcení. To všecko ukazuje, že se tu pohybujeme v okruhu idejí, jež byly zcela cizí Ježíšovi. On nikdy nemluvil o lidech mimo a uvnitř, o tajemství pro zasvěcené a o utajování něčeho před nezasvěcenými. V podobenstvích mluvil nejen lidu, tedy nezasvěceným, ale i učedníkům, tedy zasvěcencům podle tohoto místa. Do Ježíšových úst je tu vložena myšlenková náplň i slovní roucho, jež pocházejí ze světa helenistického. Předpokládá se v nich už křesťanství jako druh mysterijního náboženství, se zasvěcenci, vyvolenými Bohem, a s esoterickou naukou, skrývanou před lidmi mimo. Je to nový důkaz, že vložka není jednotkou nejstarší prvokřesťanské tradice.
Re: Víra pak znamená......
Tak uplne dokaz to nie je, ale ako uvaha je to mozne.Realista napísal: ↑04 Mar 2019, 13:18 To všecko ukazuje, že se tu pohybujeme v okruhu idejí, jež byly zcela cizí Ježíšovi. On nikdy nemluvil o lidech mimo a uvnitř, o tajemství pro zasvěcené a o utajování něčeho před nezasvěcenými. V podobenstvích mluvil nejen lidu, tedy nezasvěceným, ale i učedníkům, tedy zasvěcencům podle tohoto místa. Do Ježíšových úst je tu vložena myšlenková náplň i slovní roucho, jež pocházejí ze světa helenistického. Předpokládá se v nich už křesťanství jako druh mysterijního náboženství, se zasvěcenci, vyvolenými Bohem, a s esoterickou naukou, skrývanou před lidmi mimo. Je to nový důkaz, že vložka není jednotkou nejstarší prvokřesťanské tradice.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní