Ježiš a sobota (2)
Napísané: 19 Feb 2017, 22:05
Luk 6, 6-11:
„V inú sobotu vošiel Ježiš do synagógy a učil. Bol tam istý človek s vyschnutou pravou rukou. Zákonníci a farizeji striehli na Ježiša, či bude aj v sobotu uzdravovať. Hľadali, z čoho by ho mohli obžalovať. On vedel o ich zmýšľaní a preto človeku s vyschnutou rukou povedal: Vstaň a postav sa do stredu. On vstal a postavil sa. Ježiš im povedal: Pýtam sa vás, je dovolené v sobotu robiť dobre, alebo zle, zachrániť život, alebo ho zničiť? Poobzeral sa po všetkých a tomu človeku povedal: Vystri ruku. Keď tak urobil, ruka mu ozdravela. Zmocnila sa ich zlosť a radili sa, čo urobiť s Ježišom.“
Ježiš bol v soboru v synagóge, kde bol chorý človek. Zákonníci a farizeji „striehli“, či ho uzdraví. Z ich postoja je zrejmé, že jeho uzdravenie budú považovať za porušenie soboty. Asi boli zvedaví, ako to prípadne dokáže obhájiť, keďže zákon v tomto smere považovali za jednoznačný, t.j. uzdravovať sa nemá. (Príklad ich názoru na sobotné uzdravovanie - Lk 13,14: „Ale predstavený synagógy, pobúrený nad tým, že ju Ježiš uzdravil v sobotu, povedal zástupu: Je šesť dní, keď treba pracovať. V týchto dňoch prichádzajte a dávajte sa uzdravovať, a nie v sobotný deň!“)
Ježiš ale postihnutého uzdraviť chcel, napriek tomu, že vedel, čo si o tom myslia ostatní. Bola to pre neho výzva, aby ich niečo naučil, aby im vysvetlil, ako to vníma, hodnotí on. A toto svoje vysvetlenie podal, ako inak, otázkou: „Je dovolené v sobotu robiť dobre, alebo zle?“
Význam Ježišovej otázky je v tom, že sa pýta na niečo, čo Starý zákon nerieši.
Ježiš sa pýta na niečo, o čom Mojžišov zákon nehovorí. Preto na jeho otázku neexistuje „biblická“ odpoveď. To je asi aj dôvod, prečo Ježišovi nik neodpovedal.
Všeobecne síce môžeme z Mojžišovho zákona (Tóry) povedať, že zle nie je dovolené robiť nikdy, ale žiadne prikázanie o sobote výslovne nehovorí o tom, či sa v sobotu môže alebo nemôže robiť dobre, alebo zle. Poctivý študent starozákonných kníh teda na Ježišovu otázku odpovedať nevie. Nevie uviesť žiadny text, kde by sa riešila táto otázka. Farizeji a zákonníci poznali Tóru naspamäť, a boli schopní diskutovať na akúkoľvek tému z Tóry. Toto ale bola otázka mimo Tóry. Na tú odpovedať nevedeli.
Ak by sme predsa len chceli silou-mocou nejakú odpoveď nájsť, prišli by sme k tomu, že podľa prikázania nie je dovolená žiadna práca, a teda ani tá dobrá, aj keď to neznie veľmi dobre.
Podobne nezodpovedateľná je aj jeho druhá, veľmi podobná otázka: „Je dovolené v sobotu zachrániť život, alebo ho zničiť?“ Všeobecne síce môžeme z Tóry povedať, že zničiť život nie je dovolené robiť nikdy, ale žiadne prikázanie o sobote tieto výrazy nepoužíva a túto dilemu nerieši.
Z Ježišovej reakcie je vidieť, že on odpovede na svoje otázky má a znejú takto: „V sobotu je dovolené dobre robiť. V sobotu je dovolené život zachrániť.“
Preto sa cíti oprávnený chorého uzdraviť a aj ho uzdraví. A vôbec sa nezaoberá tým, aby odôvodňoval súlad alebo nesúlad svojich vlastných odpovedí s existujúcou starozákonnou legislatívou, o ktorú sa plánovali opierať jeho protivníci.
Zákonníci a farizeji sa s Ježišovými názormi a výsledkom očividne nestotožnili. Čítame, že sa ich „zmocnila zlosť a radili sa, čo urobiť s Ježišom.“ Ich nezaujíma to, čo sa v zákone nepíše. Zaujíma ich to, čo sa tam píše. A píše sa tam, že žiadna práca v sobotu. Tak načo tie reči o dobrej a zlej. Preto svoj hnev voči Ježišovi považovali za spravodlivý a opodstatnený.
Čo sa ale mohli Ježišovi poslucháči z Ježišových otázok (a nevyslovených, ale zrejmých odpovedí) naučiť? Čo sa môžeme naučiť my?
Že Ježiš považuje zákony zaznamenané v Mojžišových knihách (teda Tóru) za nedostatočné. Nedávajú odpovede na nové situácie. Kým tu on nebol, takýto problém nevznikol. Ale prišiel on, Kráľ a Pán, a vznikajú nové, nečakané situácie. Z týchto nových situácií vyplývajú nové otázky, a na tie Tóra odpovedať nevie. Jej príkazy situáciu riešiť nepomáhajú, naopak, sú skôr na prekážku.
Ježiš sa ale očividne Tórou neriadi, riadi sa niečím iným. Má iný zdroj informácií, iný zdroj odpovedí na svoje otázky. A tento zdroj mu poskytuje odpovede, ktoré sú odlišné než tie, ktoré by sme našli v Tóre.
Aj Ježišov učeník sa v nových situáciách stretáva s otázkami, ktoré Tóra nerieši. Odpovede preto musí hľadať inde, nie v Tóre. A keď ich nájde, má sa podľa nich zariadiť, a to aj v prípade, že nie sú v súlade s Tórou.
Ak by sme Ježišovu nevyslovenú, ale zrejmú odpoveď „V sobotu je dovolené robiť dobre“ akceptovali v plnom význame vo všetkých jej dôsledkoch, tak by sme prišli k záveru, že „dobrá“ práca (t.j. práca s dobrým, užitočným, prospešným výsledkom) je v sobotu dovolená. Ale, veď prakticky každá práca je dobrá a prospešná. Tým pádom by bola dovolená vlastne každá práca. A tento záver je v jednoznačnom rozpore s Tórou!
Ježiš to vie, a napriek tomu postupuje takto. Toto chce ľudí naučiť. Nepýtaj sa, čo hovorí zákon. Pýtaj sa, ako riešiť konkrétnu situáciu. A odpovede hľadaj tam, kde sú, nie tam, kde nie sú.
Končí obdobie Tóry. Začína nové obdobie.
Máš v súvislosti so sobotou v dnešnej dobe nejaké otázky? Starý zákon ti nevie pomôcť. Musíš začať hľadať odpovede tam, kde ich hľadal Ježiš. Keď ich nájdeš, riaď sa nimi. A je jedno, čo si o tom myslia zástancovia Starého zákona. Nebudú ti rozumieť, budú sa hnevať, budú ťa obviňovať z porušovania Božích zákonov.
Ale ty budeš vedieť, že to robíš správne. Ježiš ťa to naučil. Aj týmto príbehom.
„V inú sobotu vošiel Ježiš do synagógy a učil. Bol tam istý človek s vyschnutou pravou rukou. Zákonníci a farizeji striehli na Ježiša, či bude aj v sobotu uzdravovať. Hľadali, z čoho by ho mohli obžalovať. On vedel o ich zmýšľaní a preto človeku s vyschnutou rukou povedal: Vstaň a postav sa do stredu. On vstal a postavil sa. Ježiš im povedal: Pýtam sa vás, je dovolené v sobotu robiť dobre, alebo zle, zachrániť život, alebo ho zničiť? Poobzeral sa po všetkých a tomu človeku povedal: Vystri ruku. Keď tak urobil, ruka mu ozdravela. Zmocnila sa ich zlosť a radili sa, čo urobiť s Ježišom.“
Ježiš bol v soboru v synagóge, kde bol chorý človek. Zákonníci a farizeji „striehli“, či ho uzdraví. Z ich postoja je zrejmé, že jeho uzdravenie budú považovať za porušenie soboty. Asi boli zvedaví, ako to prípadne dokáže obhájiť, keďže zákon v tomto smere považovali za jednoznačný, t.j. uzdravovať sa nemá. (Príklad ich názoru na sobotné uzdravovanie - Lk 13,14: „Ale predstavený synagógy, pobúrený nad tým, že ju Ježiš uzdravil v sobotu, povedal zástupu: Je šesť dní, keď treba pracovať. V týchto dňoch prichádzajte a dávajte sa uzdravovať, a nie v sobotný deň!“)
Ježiš ale postihnutého uzdraviť chcel, napriek tomu, že vedel, čo si o tom myslia ostatní. Bola to pre neho výzva, aby ich niečo naučil, aby im vysvetlil, ako to vníma, hodnotí on. A toto svoje vysvetlenie podal, ako inak, otázkou: „Je dovolené v sobotu robiť dobre, alebo zle?“
Význam Ježišovej otázky je v tom, že sa pýta na niečo, čo Starý zákon nerieši.
Ježiš sa pýta na niečo, o čom Mojžišov zákon nehovorí. Preto na jeho otázku neexistuje „biblická“ odpoveď. To je asi aj dôvod, prečo Ježišovi nik neodpovedal.
Všeobecne síce môžeme z Mojžišovho zákona (Tóry) povedať, že zle nie je dovolené robiť nikdy, ale žiadne prikázanie o sobote výslovne nehovorí o tom, či sa v sobotu môže alebo nemôže robiť dobre, alebo zle. Poctivý študent starozákonných kníh teda na Ježišovu otázku odpovedať nevie. Nevie uviesť žiadny text, kde by sa riešila táto otázka. Farizeji a zákonníci poznali Tóru naspamäť, a boli schopní diskutovať na akúkoľvek tému z Tóry. Toto ale bola otázka mimo Tóry. Na tú odpovedať nevedeli.
Ak by sme predsa len chceli silou-mocou nejakú odpoveď nájsť, prišli by sme k tomu, že podľa prikázania nie je dovolená žiadna práca, a teda ani tá dobrá, aj keď to neznie veľmi dobre.
Podobne nezodpovedateľná je aj jeho druhá, veľmi podobná otázka: „Je dovolené v sobotu zachrániť život, alebo ho zničiť?“ Všeobecne síce môžeme z Tóry povedať, že zničiť život nie je dovolené robiť nikdy, ale žiadne prikázanie o sobote tieto výrazy nepoužíva a túto dilemu nerieši.
Z Ježišovej reakcie je vidieť, že on odpovede na svoje otázky má a znejú takto: „V sobotu je dovolené dobre robiť. V sobotu je dovolené život zachrániť.“
Preto sa cíti oprávnený chorého uzdraviť a aj ho uzdraví. A vôbec sa nezaoberá tým, aby odôvodňoval súlad alebo nesúlad svojich vlastných odpovedí s existujúcou starozákonnou legislatívou, o ktorú sa plánovali opierať jeho protivníci.
Zákonníci a farizeji sa s Ježišovými názormi a výsledkom očividne nestotožnili. Čítame, že sa ich „zmocnila zlosť a radili sa, čo urobiť s Ježišom.“ Ich nezaujíma to, čo sa v zákone nepíše. Zaujíma ich to, čo sa tam píše. A píše sa tam, že žiadna práca v sobotu. Tak načo tie reči o dobrej a zlej. Preto svoj hnev voči Ježišovi považovali za spravodlivý a opodstatnený.
Čo sa ale mohli Ježišovi poslucháči z Ježišových otázok (a nevyslovených, ale zrejmých odpovedí) naučiť? Čo sa môžeme naučiť my?
Že Ježiš považuje zákony zaznamenané v Mojžišových knihách (teda Tóru) za nedostatočné. Nedávajú odpovede na nové situácie. Kým tu on nebol, takýto problém nevznikol. Ale prišiel on, Kráľ a Pán, a vznikajú nové, nečakané situácie. Z týchto nových situácií vyplývajú nové otázky, a na tie Tóra odpovedať nevie. Jej príkazy situáciu riešiť nepomáhajú, naopak, sú skôr na prekážku.
Ježiš sa ale očividne Tórou neriadi, riadi sa niečím iným. Má iný zdroj informácií, iný zdroj odpovedí na svoje otázky. A tento zdroj mu poskytuje odpovede, ktoré sú odlišné než tie, ktoré by sme našli v Tóre.
Aj Ježišov učeník sa v nových situáciách stretáva s otázkami, ktoré Tóra nerieši. Odpovede preto musí hľadať inde, nie v Tóre. A keď ich nájde, má sa podľa nich zariadiť, a to aj v prípade, že nie sú v súlade s Tórou.
Ak by sme Ježišovu nevyslovenú, ale zrejmú odpoveď „V sobotu je dovolené robiť dobre“ akceptovali v plnom význame vo všetkých jej dôsledkoch, tak by sme prišli k záveru, že „dobrá“ práca (t.j. práca s dobrým, užitočným, prospešným výsledkom) je v sobotu dovolená. Ale, veď prakticky každá práca je dobrá a prospešná. Tým pádom by bola dovolená vlastne každá práca. A tento záver je v jednoznačnom rozpore s Tórou!
Ježiš to vie, a napriek tomu postupuje takto. Toto chce ľudí naučiť. Nepýtaj sa, čo hovorí zákon. Pýtaj sa, ako riešiť konkrétnu situáciu. A odpovede hľadaj tam, kde sú, nie tam, kde nie sú.
Končí obdobie Tóry. Začína nové obdobie.
Máš v súvislosti so sobotou v dnešnej dobe nejaké otázky? Starý zákon ti nevie pomôcť. Musíš začať hľadať odpovede tam, kde ich hľadal Ježiš. Keď ich nájdeš, riaď sa nimi. A je jedno, čo si o tom myslia zástancovia Starého zákona. Nebudú ti rozumieť, budú sa hnevať, budú ťa obviňovať z porušovania Božích zákonov.
Ale ty budeš vedieť, že to robíš správne. Ježiš ťa to naučil. Aj týmto príbehom.