Husité-první adventisté

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Petr
Príspevky: 112
Dátum registrácie: 19 Dec 2015, 08:27
Kontaktovať používateľa:

Husité-první adventisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Petr »

Dějiny husitů v glorifikované xenofobní podobě znají členové církve adventistů převážně z knih Drama Věků od E.G.Whiteové. Ona sama,(tak jako jiné statě) toto převzala, od autorů své doby. V dynamitem nabité Americe své doby se to hodilo, zrovna tak jako Vávrovi filmy u nás komunistickému režimu, k pěstování ještě větší nenávisti vůči všemu co bylo a je katolické.

Předtím si ještě připomeňme, že adventismus stojí mj. i na pilíři Mileritů a tvrdit, že s nimi nemá nic společného, je jako dnes tvrdit, že současná KSČM nevychází z Marxismu.


A ano, dějinní husitské hnutí má k adventistům velmi blízko. Vzpomeňme alespoň několik styčných bodů.

- bylo to hnutí ve svém zrodu, plné zápalu a fanatismu
- jeho stoupenci očekávali 2. brzký příchod
prodávali své majetky a stahovali se do měst (např. Žatec, Louny, Klatovy a hlavně Tábor),kde hodlali přečkat kritické období ,než přijde Kristus
dělali „plošnou evangelizaci“ při níž jediný hnací motor bylo znamení apokalypsy
stěží se mohl najít někdo, kdo by řekl otevřeně: „neblázněte..“ byl označen za antikrista, bezvěrce
- sami se popisovali jako „věrnými“ ,tj. jediný správně věřící. Co mi to jen připomíná s pojetím adventistů sama sebe co by „ostatku….“
- určili také datum Kristova druhého příchodu a to v polovině února 1420
- když se nic nestalo(po té co čekali, přesně jako v roce 1844 na kopcích, bez majetku, bez zasetých polí) odvedli zrovna tak pozornost na to, že to proběhlo „duchovně“
- sami husité a jejich mluvčí používali, selskou, přihlouplou rétoriku doslovnosti výkladu bez jakéhokoliv bližšího vzdělání .Jejich vůdci se často skládali z laických „vykladačů Božího zákona“ ,nebo z čerstvě vysvěcených kněží, bez jakékoliv praxe a teologického vzdělání, zrovna tak ,jako u adventistů, kde se i často rekrutovalo z řad havířů, nebo stačilo projít vlastní adventistickou „školu“ bez hlubšího pojetí teologie.
- jejich ústřední knihou byl kniha Zjevení, kde se dá „nejlépe bruslit“
- zrovna tak jako první adventisté (a dodnes i jako radikální adventisté) vyznávali dosažení bezhříšnosti
- zrovna zítra jdu navštívit další vypálený klášter, kde husité zničili mnoho historických knih, obrazů a ve svatém zápalu znásilnili mnoho řádových sester. V období vzniku adventistů bylo napětí mezi nimi a vládou tak napjaté, že vláda byla nazývána v periodikách onou bestií z apokalypsy Zjevení.
- učili že bude tisícileté království- stejný chiliasmus ,jako u adventistů
- motivací husitů (obzvlášť ve městě Tábor) byl strach, pocit viny a fanatické natěšení.

A mohl bych popisovat další a další naprosto styčné body pro stejné sektářské projevy a dokládat to společně s odkazy od odborníků. Vycházím z toho, že kdo chce -ví a najde si fakta. Ze všech odkazů (pro ty co jsou líní číst) např.
Odkaz od velmi dobrého odborníka, který nepotřebuje nic pomlouvat, ani přikrašlovat, natož si „přihřejvat polívčičku pro svoji denominaci“. Doporučuji 3.díl
https://plus.rozhlas.cz/petr-cornej-jan ... po-9326189


I proto mi přijde, dost chucpe v adventismu mluvit na toto téma nevyvodit z toho důsledky.




Je to pak to samé, jakoby Kateřina Konečná přednášela o brutalitě Stalinismu.
Prílohy
IMG-20241102-WA0000~2.jpg

host

Re: Husité-první adventisté

Neprečítaný príspevok od používateľa host »

Na tvoj popud som si to pozrel aj v iných zdrojoch a priznám sa nikdy som to takto nevidel ale máš pravdu. Mal som to zafixované iba z filmov o Husitoch a Žiškovi.
Zaujala ma bitka pri Lipanoch kde bojoval Čech proti Čechovi, umiernení proti radikálom.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_Lipan

Host

Re: Husité-první adventisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Host »

To je totéž jako s francouzskými náboženskými válkami. Nebyla to jediná izolovaná událost, ale vleklý konflikt, výsledkem kterého byla rozvrácená, zbídačená země. Zlom nastal až po Bartolomějské noci, kdy se spojili umírnění katolíci a protestanti proti radikálům.

Dobrá kniha na toto téma je: https://www.databazeknih.cz/zajimavosti ... 1572-86041 - doporučuji se podívat i na komentáře, kde je zmíněn i mýtus o papežské pamětní medaili.

Host

Re: Husité-první adventisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Host »

host napísal: 03 Nov 2024, 07:32 Na tvoj popud som si to pozrel aj v iných zdrojoch a priznám sa nikdy som to takto nevidel ale máš pravdu. Mal som to zafixované iba z filmov o Husitoch a Žiškovi.
Zaujala ma bitka pri Lipanoch kde bojoval Čech proti Čechovi, umiernení proti radikálom.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_Lipan
Má pravdu v historických souvislostech. Nerozumím však zatracování přednášky předem, Luděk je odborníkem na církevní dějiny, i když je mu blízká spíše lutherovská linie. Filmy jsou spíše propagandistické, na těch stavět nelze. Dnes jsou již dohledatelné objektivnější zdroje. I já mám zkušenost návštěvy dokonce 2x vypáleného kláštera. Průvodkyně měla zajímavý výklad a z tohoto kláštera vzešla řada osobností.

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Husité-první adventisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Předtím si ještě připomeňme, že adventismus stojí mj. i na pilíři Mileritů a tvrdit, že s nimi nemá nic společného...

Kdo to tvrdí? Milleritské hnutí (součást Druhého velkého náboženského probuzení v Severní Americe v období první poloviny 19. století) bylo primárně vedeno jako hnutí obnovy protestantismu a vyznačovalo se velkým misijním úsilím. Nevraživost vůči katolíkům nebyla primárním cílem, byla součástí dobového koloritu protestantismu (a v opačném gardu i katolicismu). Je třeba vzít v úvahu, že v pozadí společenského kvasu bylo, mimo jiné, vypořádání se s filosofickými proudy americké společnosti, radikálně odlišnými od dění v evropském prostoru.
Dějiny husitů v glorifikované xenofobní podobě znají členové církve adventistů převážně z knih Drama Věků od E.G.Whiteové.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku o tom lze úspěšně pochybovat. Vliv Palackého a Jiráska je bezpochyby silnější (Pekaře adventisté nečtou). Mladším ročníkům je to jedno (jak Ellen, tak Jirásek).
- bylo to hnutí ve svém zrodu, plné zápalu a fanatismu

Bez zápalu a nadšení nelze dosáhnou žádné změny, hranice nadšení a fanatizmu je někdy velmi tenká. Zevšeobecňovat husitství s mnoha proudy a časovým vývojem bez rozlišení detailu vytváří neúplný obraz
- jeho stoupenci očekávali 2. brzký příchod, prodávali své majetky a stahovali se do měst (např. Žatec, Louny, Klatovy a hlavně Tábor),kde hodlali přečkat kritické období ,než přijde Kristus. Dělali „plošnou evangelizaci“ při níž jediný hnací motor bylo znamení apokalypsy, stěží se mohl najít někdo, kdo by řekl otevřeně: „neblázněte..“ byl označen za antikrista, bezvěrce. Motivací husitů (obzvlášť ve městě Tábor) byl strach, pocit viny a fanatické natěšení

Husité nebyli první, ani poslední. Situace společnosti v 1.polovině 15.století v zemích Koruny České nebyla z dnešního pohledu nic moc. Ať se jednalo o osobní svobodu jednotlivce, zajištění živobytí, průměrný věk (povědomí o hygieně, lékařská péče, úmrtnost dětí i matek...), vzdělání (prostá gramotnost), dostupnost psaného textu (knihtisk se rozšiřuje v době, kdy je husitství za svým zenitem), povědomí o okolním světě...Žít nadějí na "lepší příští, s Kristem" bylo pro mnoho lidí jediným východiskem a možnost, jak se k naplnění touhy přiblížit, jim stála za to. Je-li věčná blaženost s Kristem vším, je každý, kdo tomu brání-například falešnou naukou o Eucharistii, zpochybňování Božího království tady a teď...Antikristem a zaslouží být náležitě potrestán. To je duch doby, a bude trvat ještě dlouho, než ke slovu přijde Petr Chelčický a další. Ani dnes není jednoduché mít kritický pohled na sebe sama a při pohledu do historie najít poučení a paralely, které nám umožní neopakovat omyly svých předků (Adamem počínaje...)
- sami husité a jejich mluvčí používali, selskou, přihlouplou rétoriku doslovnosti výkladu bez jakéhokoliv bližšího vzdělání .Jejich vůdci se často skládali z laických „vykladačů Božího zákona“ ,nebo z čerstvě vysvěcených kněží, bez jakékoliv praxe a teologického vzdělání, zrovna tak ,jako u adventistů, kde se i často rekrutovalo z řad havířů, nebo stačilo projít vlastní adventistickou „školu“ bez hlubšího pojetí teologie. Jejich ústřední knihou byl kniha Zjevení, kde se dá „nejlépe bruslit“
To je ale velká nadsázka. Z husitských teologů-mj. Křišťan z Prachatic, Petr z Mlaďonovic, Jakoubek ze Stříbra, Jan Rokycana, Jan Želivský...Pěkně seřazení zprava doleva
- zrovna tak jako první adventisté (a dodnes i jako radikální adventisté) vyznávali dosažení bezhříšnosti

Pojetí bezhříšnosti v podání husitů a adventistů se ovšem při bližším pohledu radikálně liší. Mám za to, že hlásat adventistickou verzi dokonalosti v prostředí Tábora nebo Kutné Hory ve dvacátých letech 15. století by mělo stejný výsledek-upálení v sudu, nebo svržení do starých šachet. "Heretiky-svůdce- nenecháš na živu!"
Drobná poznámka závěrem: Husité byli ve svém pojetí věrnými katolíky, na rozdíl od zesvětštělého a po moci bažícího kléru. Adventisté to mají se svou výlučností o poznání těžší... :)

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných