Co se týče stvoření člověka, Bible to popisuje ve dvou zprávách. První zpráva je v Gn 1,26-28 a druhá je v Gn 2,7.18-25.
Jen malinká vsuvka – teprve včera jsme náhodně zjistili, že je opět v prodeji kniha od J. Beneše Pradějiny, která byla dlouhou dobu ve statusu Vyprodáno. Jelikož knihu nevlastníme, máme radost, že jsme si ji mohli objednat z knihkupectví Kalich. Těším se, až mi přijde domů. Takže kdo máte zájem a knihu ještě nevlastníte, pospěšte si. Předpokládám, že bude opět brzy vyprodaná.
Osobně neberu různé výklady ohledně stvoření jako dogma, přes které nejede vlak, ale jako inspirující pohled lidí znalých dobového pozadí a jazyka. Základem ale vždy zůstává samostatné studium Písma.
Podle zprávy v Gn 1,26-28 je člověk muž a žena (doslovně samec a samice). Samec a samice (muž a žena neromanticky řečeno) = člověk. Oba měli „panovat" nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nad dobytkem a nad celou zemí i nad všemi plazy pohybujícími se na zemi.
Žena tedy není něco víc než muž, ani něco míň než muž. Oba jsou si rovni.
Podle druhé zprávy v Gn 2,7.18-25 někteří usuzují, že postavení ženy je podřadnější, protože byla stvořena až jako druhá, a navíc z muže. Toho textu se později dotýká i apoštol Pavel a interpretuje ho.
CSP Genesis 2,18 I řekl Hospodin Bůh: Není dobré, aby byl člověk samoten. Učiním mu pomoc jako jeho protějšek.
V hebrejštině znamená slovo ezer pomoc, pomocník. Tato pomoc není chápána v tehdejším myšlení že ten, kdo pomáhá, je významově nižší než ten, komu je pomáháno. V Bibli je tento výraz často použit o Bohu, např. Ex 18,4, Dt 33,7, Ž 115,9 a další. Samozřejmě tento výraz může znamenat i lidskou pomoc.
Líbí se mi překlad ČSP „jako jeho protějšek", protože dobře vystihuje záměr původního jazyka – pomoc proti němu.
Dle mého soudu tento text nechce říci, že žena je až druhořadá a má to být mužova „služka".
Tento text říká, že Adam potřeboval ženu, potřeboval tu „pomoc". Sám by to nezvládl (pánové, neberte teď na mě kamení


Někdy jsem přemýšlela nad tím, proč jsou muž a žena tak rozdílní, proč jsou protiváhy. Ale Bůh věděl, co dělá. Říká se, že žena je korunou stvoření. Z biblického textu to tak vyplývá i z toho, jak si Bůh se stvořením ženy „hraje".
Postavení muže a ženy vidím jako rovnocenné před Bohem, přestože muž má jinou úlohu i jiné fyzické dispozice než žena. Jsou to protiváhy a má to tak být. V „ráji" si byli oba vědomi své identity. Muž byl mužem a žena byla ženou. Po pádu do hříchu zažívají obě pohlaví důsledky hříchu, mezi které, si myslím, patří i to, že obě pohlaví někdy ztrácejí vědomí své identity.
Biblické texty o „podřizování" jsou často zneužívány. Znám dokonce ženy, které tvrdí, že za všechno může žena (a to vždycky a ve všem). A najde se pro to i biblická opora, protože ta se vždycky dá najít. Za přijetí tohoto názoru může jednostranné a nevyvážené učení o ženách, o jejich rolích a pravomocích v církvi. Na téma stvoření jsem slyšela a četla nějaké výklady, ale zatím jsem neslyšela žádný pořádný třeba na téma „podřizování se žen mužům". Myslím takový výklad, který se nesnaží podpořit ani jedno stanovisko, obrazně řečeno výklad „za ordinaci žen" a „proti ordinaci žen". Osobně si myslím, že žádný takový výklad, který chce podpořit jedno stanovisko a hledá pro to podpůrné texty Písma, nemá význam. Samozřejmě je pro nás lidi někdy těžké zůstat nestrannými, ale aspoň se snažme zůstat objektivními ve své subjektivitě

Za mě osobně si myslím, že muž a žena nemají odlišné role (ve fyzických dispozicích, v myšlení, v manželství, v církvi) náhodou. Ale taky si myslím, že Duch dává každému jak chce a někdy proti „přírodě".