Co to znamena, ze myslienka vyzera prijatelne ? Neznamena to, ze je logicka ? Ja si myslim, ze je logicka a myslim, ze je mozne kludne zhrnut (kazde zhrnutie je zjednodusenie) desatoro do tychto dvoch principov bez nejakej zavaznejsej myslienkovej chyby. Takze nieco je vcelku logicke a vycitas tomu, ze to nie je mozne biblicky dolozit ? (Co ako sam priznavas, tiez nesedi, vid kazanie na hore, vid Pavlove listy). Vzdy bude vela veci, ktore nie su jasne formulovane v Biblii, nema milion stran. Davas priklad, podlozit slepcovi prekazku. Dam iny priklad - pedofilia. Nie je mozne biblicky dolozit, ze je hriesna. A co teraz ? Existuju urcite logicke uvahy, ktore vedu k tomu, ze je to hriech. No nie je to mozne biblicky dolozit, takze co, pochybujeme ? Prikladom o pedofilii sa snazim ilustrovat, ze bolo a bude vzdy vela veci, ktore nie su doslovne v Biblii vymenovane, teda tzv. "nie je mozne ich biblicky dolozit". Argument toho, co je a co nie je mozne biblicky dolozit je podla mna slaby a podradeny dedukcii (uvazovanie o principoch). Dedukcia je viac. Absencia nejakeho doslovneho vyroku (necitame o pedofilii) neznamena predsa spravnost vyroku opacneho (ze je pedofilia dobra)Xman napísal: ↑07 Aug 2018, 22:22 Prikázania Desatora sú len podrobnejším vyjadrením zásad Milovať Boha a Milovať blížneho
Hoci táto myšlienka vyzerá na prvý pohľad prijateľne, predsa len ju nie je možné biblicky doložiť. Skôr naopak.
Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
-
- Príspevky: 911
- Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
- Kontaktovať používateľa:
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
Rychlost není všechno, lepší je pracovat pomaleji a důkladně. Někdy stačí říci méně častěji, ale je to ve skutečnosti více.Xman napísal:Ďalšou témou bude "recenzia" kapitoly o sobote, a potom pravdepodobne o EGW.
Nejde to tak rýchle, ako by som chcel, ale pomaly na tom pracujem ...
Když člověk přezkoumává svou víru, je dobré pouze nečíst názory jiných lidí a studie (i když je to nezbytné a dobré), ale učinit si vlastní závěr. Teprve na základě vlastního duchovního zkoumání začne člověk promýšlet to, čemu věří a jaký to má na jeho víru vlastně dopad. Toho si na Tobě cením, že se snažíš o svůj vlastní podložený názor.
V průběhu života může člověk ještě několikrát své promýšlení víry změnit.
Jistě to znáš, jen bych k chápání šabatu uvedla přemýšlení jistých rabínů:
Rabínské autority několikrát vystoupily proti dodržování šabatu Nežidy. Midraš Ex. raba uvádí, že šabat byl dán Izraeli, a ne národům světa. Národy zachovávající šabat se dopouštějí smrtelného hříchu.
Podle výroku rabiho Jose ben Chaniny se Nežidé zachovávající šabat dopouštějí zločinu.
Zdroj výroků je v knize Židovské tradice a zvyky, Bedřich Nosek a Pavla Damohorská, r. 2016. Autoři tyto výroky uvádějí ze zdroje: Bloch, A.: The Biblical and Historical Background, s. 107nn.
Desatero mělo a má své místo v dějinách jako soubor, řekla bych, takového shrnutí křesťanské etiky, i když Desatero je ve skutečnosti židovské a Židé ho nějak chápali. V našem přemýšlení se mimo etiku dostává šabat, který byl rituální, stále se opakující záležitostí. Rozumím, co chtějí říct někteří křesťané, když říkají, že Desatero neplatí. Tito křesťané, myšleno obecně, nikoli konkrétně, neznají teorii, proč by měli hledat v Bibli, proč něco neplatí, tato teorie je jim podsunuta. Problémem ale je, že toto vyjádření může být matoucí kvůli přemýšlení v našich hlavách. Vysloví-li tuto větu někdo, v hlavách "posluchačů" okamžitě vyskočí: "Tak vy chcete krást, smilnit, vraždit? No teda, to vás lituju, jak jste hluboko klesli!" To není problém argumentační, ale emocionální, kdy je nám narušována naše identita. Protože co si budeme povídat, někteří lidé vidí ve věrouce své církve svou identitu. Já to nekritizuji, to je fakt, se kterým je třeba počítat. Nastane-li v reále tento problém, doporučuji v "debatě" nepokračovat, neb nemá smysl.
Problematika Desatera je složitější, ale o tom teď psát nebudu.
Problém adventismu vidím v tom, že Desatero vyvýšil na piedestal a k němu vzhlíží. Na tom piedestalu má stát Ježíš Kristus, neb On je konec/cíl zákona. Obecně platí, že na co se člověk dívá, podle toho se mění. Zdůrazňuji, že mluvím o směru adventismu, nikoli o konkrétních lidech. Dívá-li se člověk na Zákon (v podání adventismu Desatero), mění se podle něj, tzn. stává se zákoníkem, mění se k obrazu Zákona. Dívá-li se člověk na Ježíše, mění se k Jeho obrazu. V tom je celý "vtip" a možná odpověď na to, proč některé větve křesťanství mají ve svých řadách větší problém se zákonictvím. Teologie je fajn věc, ale podstatné je osobní setkání s Kristem. Teologie je teoretická nauka o Bohu, ale až setkání s Kristem mívá na život praktický dopad. Tím nechci říct, že je teologie nepotřebná, naopak. Akorát nesmí zůstat v rovině teorie a má sloužit vyššímu poslání. Některé teologie setkání s Kristem mohou i zabraňovat.
Podle rabína S. R. Hirsche nemají přikázání Desatera vzhledem k ostatním ustanovením Tóry žádnou zvláštní důležitost. Nepředstavují ani celý zákon Jisraele, ani jeho podstatu. (Věstník žid. náboženských obcí, roč. 47, č. 2, s. 3). Citát je uveden v knize Desítka od Jiřího Beneše, s, 17, r. 2008.
Přeji hodně požehnání při studiu dalších témat.
Re: Platí - neplatí?
Čo si myslím o desatore?ambassador napísal: ↑09 Aug 2018, 03:59 Xmane ve svém úvodním komentáři máš dobré myšlenky, ale i zavádějící. Dalo by se s nimi polemizovat?
Platí jednotlivé "body" desatera pro dnešního věřícího? Pokusme se na chvíli přehlédnout bod číslo 4.
Myslím si, že Desatoro je dávno prekonané. Ukázal to už Ježiš v Kázaní na hore, kde zásadným spôsobom rozšíril požiadavky na správanie a zmýšľanie. Z toho je jasné, že pridržiavať sa pôvodnej formulácie je nedostatočné (napr. Nikto nepríde sám na to, že prikázanie Nezabiješ porušuje aj hnevaním sa, dokonca to tak nechápu ani súčasné demokracie vo svojich zákonníkoch, podobne Nescudzoložíš atď).
CASD vysvetľuje Ježišove kázanie ako rozšírenie pôvodného významu prikázaní z Desatora, no omnoho presnejšie je chápať to tak, že ide o úplne nové požiadavky. Vidno to aj z toho, že nehovorí len o prikázaniach Desatora, ale aj veciach mimo nich (prísaha, rozvod, odplata, láska k nepriateľom, ale aj modlitba, pôst, …)
Preto Ježiš môže povedať, že najdôležitejšie prikázanie je Milovať Boha a blížneho. Ak sa tie nové požiadavky na človeka dajú stručne nejako zhrnúť, tak to už nie je Desatoro, ale Milovať.
V prípade Desatora zohráva úlohu aj niečo, čo ja sám pre seba volám “fascinácia kameňom”. Niektorí hovoria, že prikázania Desatora sú večné, lebo boli vyryté na kameni, a dokonca prstom Božím.
No ale Mojžiš ešte ani nezišiel dole, a už boli rozbité. Možno už to bol prvý náznak, že to s nimi nebude trvať tak dlho. Ďalšie dosky už vytesal Mojžiš. Z nich sa nakoniec stal modloslužobný predmet (nosili sa pred vojskom), a nakoniec úplne zmizli, dodnes sa nevie kde sú.
Myslím si, že ak by Boh chcel, aby boli prikázania pre súčasných ľudí stálou pripomienkou, možno by boli tie dosky stále dostupné. Podobne ako je dúha večnou zmluvou s celým ľudstvom. Nebola len vtedy, objavuje sa stále.
Jeremiáš prorokoval o novej zmluve - zákone v srdci, nie na kameni. To sme si tam len my doplnili, že to bude opäť Desatoro. To sa však nikde nehovorí. Desatoro sa dodržiavalo vonkajším správaním, a neskúmalo sa, čo si človek myslí alebo čo ho k tomu motivuje. Trestali sa len zlé skutky.
Zákon v srdci je iný level. Ten ide do pohnútok, ktoré chce zmeniť, a vonkajšie prejavy prakticky neskúma a ani nedefinuje. V tom je tá sloboda, že sa nemusíš správať podľa nejakých schém. Správaj sa tak, ako si vedený. Pritom sa vychádza zo správneho predpokladu, že ak je dobrá pohnútka, vonkajší prejav nemôže byť zlý (Ježišove podobenstvá o strome a ovocí atď).
A Ježiš skúma hlavne myšlienky a pohnútky, to vidíme na mnohých príkladoch. Vonkajšie správanie nerieši, preto ho obviňovali, že nedodržuje židovské zvyky, dokonca že porušuje sobotu …
Samozrejme, že tie vonkajšie prejavy sú z časti podobné podobné vonkajším prejavom zo starozákonnej doby - kresťan okrem iného ani nekradne, neklame, nevraždí. Ale to nie je preto, že dodržiava Desatoro, ale preto, že má v srdci Božiu lásku. Tá podobnosť s Desatorom je nedôležitá, a tvorí len malú časť kresťanovho správania. Dôležité je, že to správanie vychádza zo zmeneného vnútra, o tom je celý Nový zákon.
Takže otázka, či je desatoro platné, je tak trochu zavádzajúca. Môžeme síce povedať, že je, ale je to žalostne málo. Tak málo, že už to ani nestojí za zmienku. Od Ježiša máme pre náš život omnoho vyššie ciele. Opäť, žiadny štát by si nevystačil s tým, keby mal len Desatoro a nič viac. Ani žiadna cirkev.
No a ešte k tej “štvorke”.
Úvod prikázaní hovorí o Bohu, ktorý vyslobodil Izraelský národ z Egypta. V ich prípade to bola doslovná pravda. My sa k tomu hlásime tiež, ale len v prenesenom, duchovnom, zmysle. V tomto zmysle chápeme aj prvé štyri prikázania týkajúce sa Boha. Je jasné, že dnes človek nie je v pokušení vytesať si z kameňa modlu a obetovať jej zvieratá. Dnes ako kresťania modloslužbu chápeme prenesene, duchovne, a hovoríme o televízore, peniazoch, závislostiach atď. Takto sa dá chápať aj sobota. Myšlienka odpočinku je dôležitá, ale už nejde o fyzický odpočinok jeden deň v týždni. My sme pozývaní k prenesenému, duchovnému významu soboty, k odpočinku, aký nám ponúka Ježiš: Poďte ku mne, a ja vám dám odpočinutie. To sa neviaže na žiadny konkrétny deň.
Tak zatiaľ asi toľko.
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
...Jistě to znáš, jen bych k chápání šabatu uvedla přemýšlení jistých rabínů:Lída Rohalová napísal: ↑09 Aug 2018, 11:07Rychlost není všechno, lepší je pracovat pomaleji a důkladně. Někdy stačí říci méně častěji, ale je to ve skutečnosti více.Xman napísal:Ďalšou témou bude "recenzia" kapitoly o sobote, a potom pravdepodobne o EGW.
Nejde to tak rýchle, ako by som chcel, ale pomaly na tom pracujem ...
Když člověk přezkoumává svou víru, je dobré pouze nečíst názory jiných lidí a studie (i když je to nezbytné a dobré), ale učinit si vlastní závěr. Teprve na základě vlastního duchovního zkoumání začne člověk promýšlet to, čemu věří a jaký to má na jeho víru vlastně dopad. Toho si na Tobě cením, že se snažíš o svůj vlastní podložený názor.
V průběhu života může člověk ještě několikrát své promýšlení víry změnit.
Jistě to znáš, jen bych k chápání šabatu uvedla přemýšlení jistých rabínů:
Rabínské autority několikrát vystoupily proti dodržování šabatu Nežidy. Midraš Ex. raba uvádí, že šabat byl dán Izraeli, a ne národům světa. Národy zachovávající šabat se dopouštějí smrtelného hříchu.
Podle výroku rabiho Jose ben Chaniny se Nežidé zachovávající šabat dopouštějí zločinu.
Zdroj výroků je v knize Židovské tradice a zvyky, Bedřich Nosek a Pavla Damohorská, r. 2016. Autoři tyto výroky uvádějí ze zdroje: Bloch, A.: The Biblical and Historical Background, s. 107nn.
Desatero mělo a má své místo v dějinách jako soubor, řekla bych, takového shrnutí křesťanské etiky, i když Desatero je ve skutečnosti židovské a Židé ho nějak chápali. V našem přemýšlení se mimo etiku dostává šabat, který byl rituální, stále se opakující záležitostí. Rozumím, co chtějí říct někteří křesťané, když říkají, že Desatero neplatí. Tito křesťané, myšleno obecně, nikoli konkrétně, neznají teorii, proč by měli hledat v Bibli, proč něco neplatí, tato teorie je jim podsunuta. Problémem ale je, že toto vyjádření může být matoucí kvůli přemýšlení v našich hlavách. Vysloví-li tuto větu někdo, v hlavách "posluchačů" okamžitě vyskočí: "Tak vy chcete krást, smilnit, vraždit? No teda, to vás lituju, jak jste hluboko klesli!" To není problém argumentační, ale emocionální, kdy je nám narušována naše identita. Protože co si budeme povídat, někteří lidé vidí ve věrouce své církve svou identitu. Já to nekritizuji, to je fakt, se kterým je třeba počítat. Nastane-li v reále tento problém, doporučuji v "debatě" nepokračovat, neb nemá smysl.
Problematika Desatera je složitější, ale o tom teď psát nebudu.
Problém adventismu vidím v tom, že Desatero vyvýšil na piedestal a k němu vzhlíží. Na tom piedestalu má stát Ježíš Kristus, neb On je konec/cíl zákona. Obecně platí, že na co se člověk dívá, podle toho se mění. Zdůrazňuji, že mluvím o směru adventismu, nikoli o konkrétních lidech. Dívá-li se člověk na Zákon (v podání adventismu Desatero), mění se podle něj, tzn. stává se zákoníkem, mění se k obrazu Zákona. Dívá-li se člověk na Ježíše, mění se k Jeho obrazu. V tom je celý "vtip" a možná odpověď na to, proč některé větve křesťanství mají ve svých řadách větší problém se zákonictvím. Teologie je fajn věc, ale podstatné je osobní setkání s Kristem. Teologie je teoretická nauka o Bohu, ale až setkání s Kristem mívá na život praktický dopad. Tím nechci říct, že je teologie nepotřebná, naopak. Akorát nesmí zůstat v rovině teorie a má sloužit vyššímu poslání. Některé teologie setkání s Kristem mohou i zabraňovat.
Podle rabína S. R. Hirsche nemají přikázání Desatera vzhledem k ostatním ustanovením Tóry žádnou zvláštní důležitost. Nepředstavují ani celý zákon Jisraele, ani jeho podstatu. (Věstník žid. náboženských obcí, roč. 47, č. 2, s. 3). Citát je uveden v knize Desítka od Jiřího Beneše, s, 17, r. 2008.
Přeji hodně požehnání při studiu dalších témat.
Ještě, že se my křesťané nemusíme řídit nepodstatnými smýšlenkami nějakých rabínů, naším příkladem je rabín Pán Ježíš Kristus a apoštolové, kteří Desatero vč. soboty samozřejmě podle Písma dodržovali, zatímco židovští rabíni si vymýšleli 39 příkazů a zákazů navíc nad rámec Mojžíšova zákona vč. Desatera co se zakazuje dělat v sobotu a jistě takováto přikázání nad rámec Zákona měli i na další věci.
...Problém adventismu vidím v tom, že Desatero vyvýšil na piedestal a k němu vzhlíží. Na tom piedestalu má stát Ježíš Kristus, neb On je konec/cíl zákona.
Víra v Pána Ježíše Krista + zachovávání Božích přikázání (Desatera) nás přivede ke spasení a do Božího království. Takže církev adventistů Desatero vyvyšuje zcela správně podle Písma i podle EGW. Adventisté rozhodně nedávají na první místo Desatero a na druhé až Pána Ježíše Krista, pokud by někdo něco takového tvrdil tak je obyčejný lhář a lháři a ti co porušují přikázání Desatera jak víme do nebe nepůjdou.
Zjevení Janovo 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázání jeho, aby měli právo k dřevu života a aby branami vešli do města.
15 Vně pak budou psi a čarodějníci, a smilníci, a vražedlníci, a modláři, i každý, kdož miluje a činí lež.
...Dívá-li se člověk na Zákon (v podání adventismu Desatero), mění se podle něj, tzn. stává se zákoníkem, mění se k obrazu Zákona. Dívá-li se člověk na Ježíše, mění se k Jeho obrazu. V tom je celý "vtip" a možná odpověď na to, proč některé větve křesťanství mají ve svých řadách větší problém se zákonictvím.
To asi bude tím, že ty vůbec zákonictví podle Písma neorozumíš:
Větší hloupost jsem tady na Ač stým ještě asi nečetl

Zákoník je ale podle Písma ten kdo následuje Pána Ježíše Krista:
Matouš 8:18 Vida pak Ježíš zástupy mnohé okolo sebe, kázal přeplaviti se na druhou stranu.
19 A přistoupiv jeden zákoník, řekl jemu: Mistře, půjdu za tebou, kamžkoli půjdeš.
Další zákoník co hledal pravdu u Pána Ježíš Krista a ten mu ji potvrdil v podobě platnosti, že existuje jen jeden Bůh a potvrdil mu shrnutí Desatera ve dvou největších přikázáních, která jsou stále platná:
Marek 12:28 Tedy přistoupil k němu jeden z zákoníků, slyšev je hádající se, a vida, že jim dobře odpověděl, otázal se ho, které by bylo přikázání první ze všech.
29 A Ježíš odpověděl jemu, že první ze všech přikázání jest: Slyš, Izraeli, Pán Bůh náš Pán jeden jest.
30 Protož milovati budeš Pána Boha svého ze všeho srdce svého, a ze vší duše své, a ze vší mysli své, i ze všech mocí svých. To jest první přikázání.
31 Druhé pak jest podobné tomu: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého. Většího přikázání jiného nad tato není.
32 I řekl jemu ten zákoník: Mistře, dobře jsi vpravdě pověděl. Nebo jeden jest Bůh, a není jiného kromě něho;
33 A milovati ho ze všeho srdce, a ze vší mysli, a ze vší duše, i ze všech mocí, a milovati bližního jako sebe samého, toť jest větší nade všecky zápalné i vítězné oběti.
34 A viděv Ježíš, že by moudře odpověděl, dí jemu: Nejsi daleko od království Božího. A žádný více neodvážil se ho o nic tázati.
a do třetice další zákoník přišel za Pánem Ježíšem se jej zeptat co má dělat, aby obdržel věčný život:
Lukáš 10:25 A aj, jeden zákoník vstal, pokoušeje ho, a řka: Mistře, co čině, život věčný dědičně obdržím?
26 A on řekl k němu: V Zákoně co jest psáno? Kterak čteš?
27 A on odpověděv, řekl: Milovati budeš Pána Boha svého ze všeho srdce svého, a ze vší duše své, a ze vší síly své, i ze vší mysli své, a bližního svého jako sebe samého.
28 I řekl mu Ježíš: Právě jsi odpověděl. To čiň, a živ budeš.
Jasně jej odkázal na platný Mojžíšův Zákon ve kterém je Milovati budeš Boha a milovati budeš bližního svého...
...Teologie je teoretická nauka o Bohu, ale až setkání s Kristem mívá na život praktický dopad.
Takže podle Tebe raději zahoďme Písmo, kde je teologie podrobně popsána a běžme třeba raději do charismatické církve si zahejhulovat s rukama nahoře, abychom se prakticky setkali s Kristem, což je podle Tebe důležitější než třeba Písmo, nebo ne?

Re: Platí - neplatí?
Co to je tzv. "prekonane" ? Otazka do diskusie bola ina. Pytam sa znovu, ci povazujes desatoro pre krestana za platne alebo nie.Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Čo si myslím o desatore?
Myslím si, že Desatoro je dávno prekonané. Ukázal to už Ježiš v Kázaní na hore, kde zásadným spôsobom rozšíril požiadavky na správanie a zmýšľanie.
Tak su vecne alebo nie su vecne ? Jednou vetou odporujes druhej.Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Prikázania Desatora sú večné, lebo boli vyryté na kameni, a dokonca prstom Božím. No ale Mojžiš ešte ani nezišiel dole, a už boli rozbité. Možno už to bol prvý náznak, že to s nimi nebude trvať tak dlho.
Nosili sa pred ludom na prikaz Boha JHVH. Knazi niesli truhlu zmluvy a ked s nou vosli do rieky Jordan, jej vody sa rozostupili a ukazala sa sus, po ktorej lud presiel suchou nohou. Takisto Boh JHVH prikazal niest truhlu zmluvy v sprievode, aby padli hradby miest Kanaanu. Povazovat toto za modlosluzbu je uplne absurdne.Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Ďalšie dosky už vytesal Mojžiš. Z nich sa nakoniec stal modloslužobný predmet (nosili sa pred vojskom), a nakoniec úplne zmizli, dodnes sa nevie kde sú.
Casto pouzivany, ale podla mna nezmyselny argument. Myslim, ze ak by Boh chcel aby som nekradol, dal by mi vacsi plat. Myslim, ze ak by Boh chcel, aby sme nepili alkohol, tak by nestvoril slivky. Atd atd...Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Myslím si, že ak by Boh chcel, aby boli prikázania pre súčasných ľudí stálou pripomienkou, možno by boli tie dosky stále dostupné.
Odvazne tvrdenie, ze Boh dal Mojzisovi na Sinaji do ruky nieco, coho ulohou malo byt neskumat pohnutky, ale trestat skutky ?Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Desatoro sa dodržiavalo vonkajším správaním, a neskúmalo sa, čo si človek myslí alebo čo ho k tomu motivuje. Trestali sa len zlé skutky.
Este stale si neodpovedal jasne na otazku, ci je desatoro pre krestana platne alebo nie. Skoro to vyzera, ze skor Ty nas chces zaviest niekam inam zahmlievanim.Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Takže otázka, či je desatoro platné, je tak trochu zavádzajúca. Môžeme síce povedať, že je, ale je to žalostne málo.
Z coho si usudil, ze ked to Jezis povedal, smeroval ku zruseniu soboty ? Velmi odvazna interpretacia.Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59 Myšlienka odpočinku je dôležitá, ale už nejde o fyzický odpočinok jeden deň v týždni. My sme pozývaní k prenesenému, duchovnému významu soboty, k odpočinku, aký nám ponúka Ježiš: Poďte ku mne, a ja vám dám odpočinutie. To sa neviaže na žiadny konkrétny deň.
Re: Platí - neplatí?
Xman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59Čo si myslím o desatore?ambassador napísal: ↑09 Aug 2018, 03:59 Xmane ve svém úvodním komentáři máš dobré myšlenky, ale i zavádějící. Dalo by se s nimi polemizovat?
Platí jednotlivé "body" desatera pro dnešního věřícího? Pokusme se na chvíli přehlédnout bod číslo 4.
Myslím si, že Desatoro je dávno prekonané. Ukázal to už Ježiš v Kázaní na hore, kde zásadným spôsobom rozšíril požiadavky na správanie a zmýšľanie. Z toho je jasné, že pridržiavať sa pôvodnej formulácie je nedostatočné (napr. Nikto nepríde sám na to, že prikázanie Nezabiješ porušuje aj hnevaním sa, dokonca to tak nechápu ani súčasné demokracie vo svojich zákonníkoch, podobne Nescudzoložíš atď).
CASD vysvetľuje Ježišove kázanie ako rozšírenie pôvodného významu prikázaní z Desatora, no omnoho presnejšie je chápať to tak, že ide o úplne nové požiadavky. Vidno to aj z toho, že nehovorí len o prikázaniach Desatora, ale aj veciach mimo nich (prísaha, rozvod, odplata, láska k nepriateľom, ale aj modlitba, pôst, …)
Preto Ježiš môže povedať, že najdôležitejšie prikázanie je Milovať Boha a blížneho. Ak sa tie nové požiadavky na človeka dajú stručne nejako zhrnúť, tak to už nie je Desatoro, ale Milovať.
V prípade Desatora zohráva úlohu aj niečo, čo ja sám pre seba volám “fascinácia kameňom”. Prikázania Desatora sú večné, lebo boli vyryté na kameni, a dokonca prstom Božím.
No ale Mojžiš ešte ani nezišiel dole, a už boli rozbité. Možno už to bol prvý náznak, že to s nimi nebude trvať tak dlho. Ďalšie dosky už vytesal Mojžiš. Z nich sa nakoniec stal modloslužobný predmet (nosili sa pred vojskom), a nakoniec úplne zmizli, dodnes sa nevie kde sú.
Myslím si, že ak by Boh chcel, aby boli prikázania pre súčasných ľudí stálou pripomienkou, možno by boli tie dosky stále dostupné. Podobne ako je dúha večnou zmluvou s celým ľudstvom. Nebola len vtedy, objavuje sa stále.
Jeremiáš prorokoval o novej zmluve - zákone v srdci, nie na kameni. To sme si tam len my doplnili, že to bude opäť Desatoro. To sa však nikde nehovorí. Desatoro sa dodržiavalo vonkajším správaním, a neskúmalo sa, čo si človek myslí alebo čo ho k tomu motivuje. Trestali sa len zlé skutky.
Zákon v srdci je iný level. Ten ide do pohnútok, ktoré chce zmeniť, a vonkajšie prejavy prakticky neskúma a ani nedefinuje. V tom je tá sloboda, že sa nemusíš správať podľa nejakých schém. Správaj sa tak, ako si vedený. Pritom sa vychádza zo správneho predpokladu, že ak je dobrá pohnútka, vonkajší prejav nemôže byť zlý (Ježišove podobenstvá o strome a ovocí atď).
A Ježiš skúma hlavne myšlienky a pohnútky, to vidíme na mnohých príkladoch. Vonkajšie správanie nerieši, preto ho obviňovali, že nedodržuje židovské zvyky, dokonca že porušuje sobotu …
Samozrejme, že tie vonkajšie prejavy sú z časti podobné podobné vonkajším prejavom zo starozákonnej doby - kresťan okrem iného ani nekradne, neklame, nevraždí. Ale to nie je preto, že dodržiava Desatoro, ale preto, že má v srdci Božiu lásku. Tá podobnosť s Desatorom je nedôležitá, a tvorí len malú časť kresťanovho správania. Dôležité je, že to správanie vychádza zo zmeneného vnútra, o tom je celý Nový zákon.
Takže otázka, či je desatoro platné, je tak trochu zavádzajúca. Môžeme síce povedať, že je, ale je to žalostne málo. Tak málo, že už to ani nestojí za zmienku. Od Ježiša máme pre náš život omnoho vyššie ciele. Opäť, žiadny štát by si nevystačil s tým, keby mal len Desatoro a nič viac. Ani žiadna cirkev.
No a ešte k tej “štvorke”.
Úvod prikázaní hovorí o Bohu, ktorý vyslobodil Izraelský národ z Egypta. V ich prípade to bola doslovná pravda. My sa k tomu hlásime tiež, ale len v prenesenom, duchovnom, zmysle. V tomto zmysle chápeme aj prvé štyri prikázania týkajúce sa Boha. Je jasné, že dnes človek nie je v pokušení vytesať si z kameňa modlu a obetovať jej zvieratá. Dnes ako kresťania modloslužbu chápeme prenesene, duchovne, a hovoríme o televízore, peniazoch, závislostiach atď. Takto sa dá chápať aj sobota. Myšlienka odpočinku je dôležitá, ale už nejde o fyzický odpočinok jeden deň v týždni. My sme pozývaní k prenesenému, duchovnému významu soboty, k odpočinku, aký nám ponúka Ježiš: Poďte ku mne, a ja vám dám odpočinutie. To sa neviaže na žiadny konkrétny deň.
Tak zatiaľ asi toľko.
...No ale Mojžiš ešte ani nezišiel dole, a už boli rozbité. Možno už to bol prvý náznak, že to s nimi nebude trvať tak dlho. Ďalšie dosky už vytesal Mojžiš. Z nich sa nakoniec stal modloslužobný predmet (nosili sa pred vojskom), a nakoniec úplne zmizli, dodnes sa nevie kde sú.
Další desky vytesal Mojžíš, ale Hospodin na ně napsal vlastním prstem znovu celé Desatero (resp. deset slov) a měli stejnou vážnost jako desky první.
Exodus 34:1 I řekl Hospodin k Mojžíšovi: Vyteš sobě dvě desky kamenné podobné prvním, a napíši na deskách těch slova, kteráž byla na deskách prvních, kteréž jsi rozrazil.
Exodus 34:4 Tedy Mojžíš vytesal dvě desky kamenné podobné prvním, a vstav ráno, vstoupil na horu Sinai, jakž mu přikázal Hospodin, a vzal v ruku svou dvě desky kamenné.
Exodus 34:28 A byl tam s Hospodinem čtyřicet dní a čtyřicet nocí; chleba nepojedl a vody se nenapil, nýbrž psal na desky slova smlouvy, desatero přikázání.
Tady je to chaoticky a nepřesně v Písmu napsáno, poprvé správně , že to Desatero napsal Hospodin, podruhé, že to Desatero napsal Mojžíš.
Těžko věřit tomu, že by Mojžíš psal 40 dní a nocí jen Desatero na dvě kamenné desky, takže věřím, že Desatero napsal znovu Hospodin a Mojžíš buď na desky dopsal další zákony, což je ale nesmysl, protože by se to tam jistě všechno nevlezlo (pokud neměl sebou tablet


Takže ať už to tam napsal kdokoliv měly druhé desky Zákona Desatera stejnou kvalitu jako ty první!
Re: Platí - neplatí?
X-Mene ty zase perlíš a střílíš od pasuXman napísal: ↑09 Aug 2018, 12:59Čo si myslím o desatore?ambassador napísal: ↑09 Aug 2018, 03:59 Xmane ve svém úvodním komentáři máš dobré myšlenky, ale i zavádějící. Dalo by se s nimi polemizovat?
Platí jednotlivé "body" desatera pro dnešního věřícího? Pokusme se na chvíli přehlédnout bod číslo 4.
Myslím si, že Desatoro je dávno prekonané. Ukázal to už Ježiš v Kázaní na hore, kde zásadným spôsobom rozšíril požiadavky na správanie a zmýšľanie. Z toho je jasné, že pridržiavať sa pôvodnej formulácie je nedostatočné (napr. Nikto nepríde sám na to, že prikázanie Nezabiješ porušuje aj hnevaním sa, dokonca to tak nechápu ani súčasné demokracie vo svojich zákonníkoch, podobne Nescudzoložíš atď).
CASD vysvetľuje Ježišove kázanie ako rozšírenie pôvodného významu prikázaní z Desatora, no omnoho presnejšie je chápať to tak, že ide o úplne nové požiadavky. Vidno to aj z toho, že nehovorí len o prikázaniach Desatora, ale aj veciach mimo nich (prísaha, rozvod, odplata, láska k nepriateľom, ale aj modlitba, pôst, …)
Preto Ježiš môže povedať, že najdôležitejšie prikázanie je Milovať Boha a blížneho. Ak sa tie nové požiadavky na človeka dajú stručne nejako zhrnúť, tak to už nie je Desatoro, ale Milovať.
V prípade Desatora zohráva úlohu aj niečo, čo ja sám pre seba volám “fascinácia kameňom”. Prikázania Desatora sú večné, lebo boli vyryté na kameni, a dokonca prstom Božím.
No ale Mojžiš ešte ani nezišiel dole, a už boli rozbité. Možno už to bol prvý náznak, že to s nimi nebude trvať tak dlho. Ďalšie dosky už vytesal Mojžiš. Z nich sa nakoniec stal modloslužobný predmet (nosili sa pred vojskom), a nakoniec úplne zmizli, dodnes sa nevie kde sú.
Myslím si, že ak by Boh chcel, aby boli prikázania pre súčasných ľudí stálou pripomienkou, možno by boli tie dosky stále dostupné. Podobne ako je dúha večnou zmluvou s celým ľudstvom. Nebola len vtedy, objavuje sa stále.
Jeremiáš prorokoval o novej zmluve - zákone v srdci, nie na kameni. To sme si tam len my doplnili, že to bude opäť Desatoro. To sa však nikde nehovorí. Desatoro sa dodržiavalo vonkajším správaním, a neskúmalo sa, čo si človek myslí alebo čo ho k tomu motivuje. Trestali sa len zlé skutky.
Zákon v srdci je iný level. Ten ide do pohnútok, ktoré chce zmeniť, a vonkajšie prejavy prakticky neskúma a ani nedefinuje. V tom je tá sloboda, že sa nemusíš správať podľa nejakých schém. Správaj sa tak, ako si vedený. Pritom sa vychádza zo správneho predpokladu, že ak je dobrá pohnútka, vonkajší prejav nemôže byť zlý (Ježišove podobenstvá o strome a ovocí atď).
A Ježiš skúma hlavne myšlienky a pohnútky, to vidíme na mnohých príkladoch. Vonkajšie správanie nerieši, preto ho obviňovali, že nedodržuje židovské zvyky, dokonca že porušuje sobotu …
Samozrejme, že tie vonkajšie prejavy sú z časti podobné podobné vonkajším prejavom zo starozákonnej doby - kresťan okrem iného ani nekradne, neklame, nevraždí. Ale to nie je preto, že dodržiava Desatoro, ale preto, že má v srdci Božiu lásku. Tá podobnosť s Desatorom je nedôležitá, a tvorí len malú časť kresťanovho správania. Dôležité je, že to správanie vychádza zo zmeneného vnútra, o tom je celý Nový zákon.
Takže otázka, či je desatoro platné, je tak trochu zavádzajúca. Môžeme síce povedať, že je, ale je to žalostne málo. Tak málo, že už to ani nestojí za zmienku. Od Ježiša máme pre náš život omnoho vyššie ciele. Opäť, žiadny štát by si nevystačil s tým, keby mal len Desatoro a nič viac. Ani žiadna cirkev.
No a ešte k tej “štvorke”.
Úvod prikázaní hovorí o Bohu, ktorý vyslobodil Izraelský národ z Egypta. V ich prípade to bola doslovná pravda. My sa k tomu hlásime tiež, ale len v prenesenom, duchovnom, zmysle. V tomto zmysle chápeme aj prvé štyri prikázania týkajúce sa Boha. Je jasné, že dnes človek nie je v pokušení vytesať si z kameňa modlu a obetovať jej zvieratá. Dnes ako kresťania modloslužbu chápeme prenesene, duchovne, a hovoríme o televízore, peniazoch, závislostiach atď. Takto sa dá chápať aj sobota. Myšlienka odpočinku je dôležitá, ale už nejde o fyzický odpočinok jeden deň v týždni. My sme pozývaní k prenesenému, duchovnému významu soboty, k odpočinku, aký nám ponúka Ježiš: Poďte ku mne, a ja vám dám odpočinutie. To sa neviaže na žiadny konkrétny deň.
Tak zatiaľ asi toľko.

...Takže otázka, či je desatoro platné, je tak trochu zavádzajúca. Môžeme síce povedať, že je, ale je to žalostne málo. Tak málo, že už to ani nestojí za zmienku. Od Ježiša máme pre náš život omnoho vyššie ciele. Opäť, žiadny štát by si nevystačil s tým, keby mal len Desatoro a nič viac. Ani žiadna cirkev.
Desaterem-královským zákonem svobody budeš souzen to nevíš? Nebo spíše víš, ale hraješ čínu

[KB1613] Jk 2:11 Ten zajisté, kterýž řekl: Nesesmilníš, takéť řekl: Nezabiješ. Pakli bys nesesmilnil, ale zabil bys, učiněn jsi přestupníkem zákona. (v tomto případě DESATERA)
[KB1613] Jk 2:12 Tak mluvte, a tak čiňte, jako ti, kteříž podlé zákona svobody souzeni býti máte.
Desatero rozhodně nezjevuje špatnost člověka, ale naopak jednoduše ukazuje jak má člověk správně žít ve vztahu se svým Bohem a se svým bližním. Desatero nejde celé neplnit, protože jím dle některých nebudeme souzeni a vůbec jej nepotřebujeme, ale současně dělat skutky milosrdentví, které nám Bůh připravil a jsou důležité pro naše spasení. Obojí je třeba plnit i Desatero i skutky milosrdentví, které s Desaterem souvisí, a zde dávám co jsem před časem odpověděl jednomu řkatolíkovi:
1. Já Hospodin jsem tvůj Bůh, který jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiné bohy vedle mne.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když budeš věřit ve více Bohů? Podle Tebe je příkaz Boží věřit dnes v jednoho Boha otroctvím? Nevidíš, že tě naopak Bůh (když jsi ho poznal) vyvedl z otroctví a falešného pohanského řk náboženství a dal ti svobodu?
2. Neuděláš si tesanou modlu ani jakékoliv zpodobení toho, co je nahoře na nebi nebo dole na zemi či ve vodě pod zemí. Nebudeš se jim klanět a nebudeš jim otročit, neboť já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý, který s trestem navštěvuji vinu otců na synech i na třetí a na čtvrté generaci těch, kdo mě nenávidí, 6 ale prokazuji milosrdenství tisícům těch, kdo mne milují a zachovávají mé příkazy.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když se budeš v řk kostele při každé návštěvě otrocky klanět sochám panny Marie, Ježíše a křižovat se před nimi a nebudeš respektovat jasný Boží příkaz, že to nemáš dělat?
3. Nebudeš brát jméno Hospodina, svého Boha, nadarmo, protože Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo bere jeho jméno nadarmo.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když se budeš říkat neustále "bohužel" "Ježíši Kriste" apod.?
4. Pamatuj na sobotní den, abys ho posvětil. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci, 10ale sedmý den je sobota patřící Hospodinu, tvému Bohu. Nebudeš dělat žádnou práci ty ani tvůj syn ani tvá dcera, tvůj otrok ani tvá otrokyně, tvé zvíře ani tvůj příchozí, který je ve tvých branách, protože šest dní Hospodin dělal nebesa a zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmý den odpočinul. Proto Hospodin požehnal sobotní den a posvětil ho.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když si budeš odpočívat kdy chceš a nebudeš respektovat den ve kterém On (Bůh) odpočívá, sobotu, a budeš naopak, i když víš, že je to špatně, v tento den normálně v zaměstnání pracovat, když Bůh v tento den naopak zakazuje pracovat?
5. Cti svého otce a svou matku, aby se prodloužily tvé dny na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když nebudeš milovat své rodiče (děti apod), nepatří toto snad k dobrým skutkům a milosrdenství a nebo je to podle Tebe dodržování tohoto přikázání také otroctví?
6. Nebudeš vraždit!
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když někoho zabiješ? Na to zapomeň, vrahové se do Nového Jeruzaléma nedostanou.
Zjevení Janovo 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázání jeho, aby měli právo k dřevu života a aby branami vešli do města.
Zjevení Janovo 22:15 Vně pak budou psi a čarodějníci, a smilníci, a vražedlníci, a modláři, i každý, kdož miluje a činí lež.
7. Nebudeš cizoložit!
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když bude cizoložit? Nedává ti snad Bůh svobodu tím, že tě upozorňuje, abys (nejen) to nedělal či neporušoval?
1 Korintským 6:9 Zdali nevíte, že nespravedliví dědictví království Božího nedosáhnou? Nemylte se, však ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani zženštilí, ani samcoložníci,
8. Nebudeš krást!
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když bude krást?
1 Korintským 6:10 ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království.
9. Nebudeš vydávat proti svému bližnímu falešné svědectví!
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když budeš lhát?
Zjevení Janovo 21:8 Avšak zbabělci, nevěrní, nečistí, vrahové, cizoložníci, zaklínači, modláři a všichni lháři najdou svůj úděl v jezeře, kde hoří oheň a síra. To je ta druhá smrt."
10. Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.
Ty si myslíš, že na soudu obstojíš, když budeš závidět bližnímu?
Jakubův 3:14 Pakliť máte mezi sebou hořkou závist a zdráždění v srdci svém, nechlubte se a neklamejte proti pravdě.
Jakubův 3:16 Nebo kdežť jest závist a rozdráždění, tu jest roztržka a všeliké dílo zlé.
1 Petrův 2:1 Protož složíce zlost, a všelikou lest, a pokrytství, a závist, i všecka utrhání,
a na závěr:
Přísloví 15:9 Ohavností jest Hospodinu cesta bezbožného, toho pak, kdož následuje spravedlnosti, miluje.
Přísloví 28:9 Kdo odvrací ucho své, aby neslyšel zákona, i modlitba jeho jest ohavností.
Ezechiel 18:24 Pakli by se odvrátil spravedlivý od spravedlnosti své, a činil by nepravost, čině podlé všech ohavností, kteréž činí bezbožný, takový-liž by živ byl? Na žádné spravedlnosti jeho, kteréž činil, nebude pamatováno. Pro přestoupení své, jehož se dopouštěl, a pro hřích svůj, kterýž páchal, pro tyť věci umře.
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
Mikim:
...To asi bude tím, že ty vůbec zákonictví podle Písma neorozumíš:
Větší hloupost jsem tady na Ač stým ještě asi nečetl
Zákoník je ale podle Písma ten kdo následuje Pána Ježíše Krista:..
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Vyjídáte domy vdov pod záminkou dlouhých modliteb; proto vás postihne tím přísnější soud.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho novověrce; a když ho získáte, učiníte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Odevzdáváte desátky z máty, kopru a kmínu, a nedbáte na to, co je v Zákoně důležitější: právo, milosrdenství a věrnost. Toto bylo třeba činit a to ostatní nezanedbávat.
Slepí vůdcové, cedíte komára, ale velblouda spolknete!
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Očišťujete číše a talíře zvenčí, ale uvnitř jsou plné hrabivosti a chtivosti.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Podobáte se obíleným hrobům, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských kostí a všelijaké nečistoty.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Stavíte náhrobky prorokům, zdobíte pomníky spravedlivých a říkáte: ‚Kdybychom my byli na místě svých otců, neměli bychom podíl na smrti proroků.‘
Tak svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo zabíjeli proroky.
Dovršte tedy činy svých otců!
Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?
Běda vám farizeům! S oblibou sedáte na předních místech v synagógách a líbí se vám, když vás lidé na ulici zdraví.
Běda vám! Jste jako zapomenuté hroby, po nichž lidé nahoře chodí a nevědí o nich.“
Nato mu jeden ze zákoníků odpověděl: „Mistře, když toto říkáš, urážíš také nás!“
On mu řekl: „I vám zákoníkům běda! Zatěžujete lidi břemeny, která nemohou unést, a sami se těch břemen nedotknete ani jediným prstem.
Běda vám zákoníkům! Vzali jste klíč poznání, sami jste nevešli, a těm, kteří chtěli vejít, jste v tom zabránili.“
Zákoníci a farizeové si na Ježíše dávali pozor, uzdravuje-li v sobotu, aby měli proč ho obžalovat.
Velekněží a zákoníci přemýšleli, jak by ho zahubili; báli se však lidu.
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
Jsem veděl, že zase něco vytáhneš o zákonícíchTomáš Plechatýý napísal: ↑09 Aug 2018, 16:13Mikim:
...To asi bude tím, že ty vůbec zákonictví podle Písma neorozumíš:
Větší hloupost jsem tady na Ač stým ještě asi nečetl
Zákoník je ale podle Písma ten kdo následuje Pána Ježíše Krista:..
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Vyjídáte domy vdov pod záminkou dlouhých modliteb; proto vás postihne tím přísnější soud.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho novověrce; a když ho získáte, učiníte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Odevzdáváte desátky z máty, kopru a kmínu, a nedbáte na to, co je v Zákoně důležitější: právo, milosrdenství a věrnost. Toto bylo třeba činit a to ostatní nezanedbávat.
Slepí vůdcové, cedíte komára, ale velblouda spolknete!
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Očišťujete číše a talíře zvenčí, ale uvnitř jsou plné hrabivosti a chtivosti.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Podobáte se obíleným hrobům, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských kostí a všelijaké nečistoty.
Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Stavíte náhrobky prorokům, zdobíte pomníky spravedlivých a říkáte: ‚Kdybychom my byli na místě svých otců, neměli bychom podíl na smrti proroků.‘
Tak svědčíte sami proti sobě, že jste synové těch, kdo zabíjeli proroky.
Dovršte tedy činy svých otců!
Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?
Běda vám farizeům! S oblibou sedáte na předních místech v synagógách a líbí se vám, když vás lidé na ulici zdraví.
Běda vám! Jste jako zapomenuté hroby, po nichž lidé nahoře chodí a nevědí o nich.“
Nato mu jeden ze zákoníků odpověděl: „Mistře, když toto říkáš, urážíš také nás!“
On mu řekl: „I vám zákoníkům běda! Zatěžujete lidi břemeny, která nemohou unést, a sami se těch břemen nedotknete ani jediným prstem.
Běda vám zákoníkům! Vzali jste klíč poznání, sami jste nevešli, a těm, kteří chtěli vejít, jste v tom zabránili.“
Zákoníci a farizeové si na Ježíše dávali pozor, uzdravuje-li v sobotu, aby měli proč ho obžalovat.
Velekněží a zákoníci přemýšleli, jak by ho zahubili; báli se však lidu.

Ale já jsem psal o těch zákonících, kteří šli za Pánem Ježíšem Kristem a dali se jeho radami vést, a tak je to jedině správně. Pak jsou jistě ti zákoníci co se jen chlubí dobře oblékají a žerou si jak prasata, vyžírají vdovy, tak ti skončí nejspíše v pekle. Zkrátka není zákoník jako zákoník.

Lukáš 20:19 I hledali přední kněží a zákoníci, jak by naň vztáhli ruce v tu hodinu, ale báli se lidu. Nebo porozuměli, že by na ně mluvil podobenství to.
20 Tedy ukládajíce o něm, poslali špehéře, kteříž by se spravedlivými činili, aby ho polapili v řeči, a potom jej vydali vrchnosti a v moc hejtmanu.
21 I otázali se ho oni, řkouce: Mistře víme, že právě mluvíš a učíš, a nepřijímáš osoby, ale v pravdě cestě Boží učíš.
22 Sluší-li nám daň dávati císaři, čili nic?
23 Ale Ježíš rozuměje chytrosti jejich, dí jim: Co mne pokoušíte?
24 Ukažte mi peníz. Čí má obraz a nápis? I odpověděvše, řekli: Císařův.
25 On pak řekl jim: Dejtež tedy, co jest císařova, císaři, a což jest Božího, Bohu.
26 I nemohli ho za slovo popadnouti před lidem, a divíce se odpovědi jeho, umlkli.
27 Přistoupivše pak někteří z saduceů, (kteříž odpírají býti vzkříšení,) otázali se ho,
28 Řkouce: Mistře, Mojžíš napsal nám: Kdyby bratr něčí umřel, maje manželku, a umřel by bez dětí, aby ji pojal bratr jeho za manželku, a vzbudil símě bratru svému.
29 I bylo sedm bratří, a první pojav ženu, umřel bez dětí.
30 I pojal ji druhý, a umřel i ten bez dětí.
31 A třetí pojal ji, též i všech těch sedm, a nezůstavivše semene, zemřeli.
32 Nejposléze po všech umřela i žena.
33 Protož při vzkříšení kterého z nich bude manželka, poněvadž sedm jich mělo ji za manželku?
34 A odpovídaje, řekl jim Ježíš: Synové tohoto světa žení se a vdávají.
35 Ale ti, kteříž hodni jmíni budou dosáhnouti onoho věku a vzkříšení z mrtvých, ani se ženiti budou ani vdávati.
36 Nebo ani umírati více nebudou moci, andělům zajisté rovni budou. A jsou synové Boží, poněvadž jsou synové vzkříšení.
37 A že mrtví vstanou z mrtvých, i Mojžíš ukázal při onom kři, když nazývá Pána Bohem Abrahamovým a Bohem Izákovým a Bohem Jákobovým.
38 Bůhť pak není mrtvých, ale živých, nebo všickni jsou jemu živi.
39 Tedy odpověděvše někteří z zákoníků, řekli: Mistře, dobře jsi pověděl.
40 I neodvážili se jeho na nic více tázati.
41 On pak řekl jim: Kterak někteří praví Krista býti synem Davidovým?
42 A sám David praví v knihách Žalmových: Řekl Pán Pánu mému: Seď na pravici mé,
43 Ažť i položím nepřátely tvé v podnož noh tvých.
44 Poněvadž David jej Pánem nazývá, i kterakž syn jeho jest?
45 I řekl učedlníkům svým přede vším lidem:
46 Varujte se od zákoníků, kteříž rádi chodí v krásném rouše a milují pozdravování na trzích a přední stolice v školách a první místo na večeřích,
47 Kteříž zžírají domy vdovské pod zámyslem dlouhé modlitby. Tiť vezmou těžší odsouzení.
Re: Študujeme vieroučné body CASD - Desatoro
Nerozumiem, ako to suvisi s temou vlakna - Desatoro. Kto je to zakonik ? Nazyvas ludi, ktori veria v platnost desatora zakonnikmi ? Nazyvas ludi, ktori veria v platnost desatora pokrytcami ? Lebo my sa bavime o desatore. Ako suvisi termin zakonnik s tymto ? Je kazdy, kto povazuje desatoro za platny zoznam pravidel zakonnikom ci pokrytcom ?Tomáš Plechatýý napísal: ↑09 Aug 2018, 16:13 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 14 neregistrovaných