Tomáš Plechatý napísal:Podle bible se dá dočíst pouze to, že:
a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není.
b) sobota byla dána jako zkouška izraelcům jestli ho budou poslouchat (a nechodit pro manu v sobotu)
c) sobota byla dále Izraelcům( jako jedinným vyvoleným) dána ve smlouvě na Sinaji (Ex19). Patřila Izraelcům (Ř 9,4) Na této smlouvě neměli pohané nikdy podíl) (Efezským 2,11-12) a bylo to jejich znamení, že patří Bohu (Ez 20,12 Ez 20,20)
O příkazu pro pohany nebo křesťany , nebo obecně pro všechny lidi tu nikde není ani ň.
Ježíš za svého působení sobotu dodržoval, stejně tak ale i svátek stánků, obřízku a jiná ustanovení pouze pro židy. Tedy jeho příklad nám to nerozkřísne. První apoštolové jako Pavel byli židé - tedy stále i jako křesťané dodržovali některá židovská ustanovení. Pavel říká, že židům byl židem a řekům řekem. Opět praxe apoštolů nedokazuje univerzální platnost soboty pro pohany.
Polemiku můžeme vést nad významem ,,Sabatismos" v Židům 4 kapitole.
Já tvrdím, že odpočinutí, o kterém se tu baví, je odpočinutí v Ježíši od svých vlastních skutků a že se do něj vchází vírou a že máme usilovat o to vejít do něj. - což vyplývá z kontextu.
Do týdenního sobotního odpočinutí nijak usilovat vejít nemusíš, naopak přestaneš dělat svou práci.
Navíc tato jedinná výzva v novozákoních listech je právě v Epištole Židům - tedy je jasné, že je určena především židům, kteří jediní nebo kteří hlavně budou mít problém s tím pochopit jak sobota ukazuje na Ježíšův cíl.
V ostatních epištolách do pohanských měst Apoštol prostě napíše, aby zemřeli sami sobě a žil v nich Kristus. Věřím, že se jedná o stejnou výzvu jinými slovy.
Nemám nic proti tomu, aby někdo zachovával Bohu Šabat jako to říká Pavel v Ř 14, myslím že je to dobré a Bohu k chvále.
Ale nenakládejte na bratry břemena, která jste nebyli schopni snést ani vy sami.
Nebo mi tu snad někdo z vás chce hrdě říci, že nyní klidně i z milosti Boží dodržuje bezchybně příkázání o sobotě????
A nebo že se počítá alespoň jeho snažení a Bůh to oceňuje?
,,Pojďte ke mně, kdož se namáháte a Já vám dám odpočinutí" (Mt 11)
...a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není.
Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil.
...b) sobota byla dána jako zkouška izraelcům jestli ho budou poslouchat (a nechodit pro manu v sobotu)
"a také lidu mnoho vyšlo s nimi", takže i pohanům - proselytům, ty zkrátka nemůžeš vynechat, takže nejen Izraelitům...
[KB1613] Ex 12:37 Tedy táhli synové Izraelští z Ramesses k Sochot, okolo šestkrát sto tisíc pěších, mužů toliko kromě dětí.
[KB1613] Ex 12:38 Ano také jiného lidu mnoho vyšlo s nimi, ovec také a volů, dobytka velmi mnoho.
...c) sobota byla dále Izraelcům( jako jedinným vyvoleným) dána ve smlouvě na Sinaji (Ex19). Patřila Izraelcům (Ř 9,4) Na této smlouvě neměli pohané nikdy podíl) (Efezským 2,11-12) a bylo to jejich znamení, že patří Bohu (Ez 20,12 Ez 20,20)
Byla dána Izraelcům ve smlouvě, ale Hospodin si rozhodně přál, aby i každý cizozemec sobotu zachovával, smlouva - nesmlouva:
[KB1613] Iz 56:6 Cizozemce pak, kteříž by se připojili k Hospodinu, aby sloužili jemu, a milovali jméno Hospodinovo, jsouce u něho za služebníky, všecky ostříhající soboty, aby jí nepoškvrňovali, a držící smlouvu mou, (uvne hanekhar hanilvim al-ADONAI lesharto ulahava et-shem ADONAI lihyot lo laavadim kol-shomer shabat mehhalelo umahhazikim bivriti)
[KB1613] Iz 56:7 Ty přivedu k hoře svatosti své, a obveselím je v domě svém modlitebném. Zápalové jejich a oběti jejich příjemné mi budou na oltáři mém; nebo dům můj dům modlitby slouti bude u všech národů.
Sobota byla učiněna pro člověka, nikoliv jen pro žida, buď věříš Ježíši nebo jej musíš považovat za lháře:
[KB1613] Mk 2:27 I pravil jim: Sobota pro člověka učiněna jest, a ne člověk pro sobotu.
...Opět praxe apoštolů nedokazuje univerzální platnost soboty pro pohany.
Ale ukazuje, scházeli se ke studiu Písma pravidelně v soboty jak se židy tak další sobotu s pohany...
[KB1613] Sk 15:21 Nebo Mojžíš od dávních věků má po městech, kdo by jej kázal, poněvadž v školách na každou sobotu čítán bývá.
[NBK] Sk 18:4 Každou sobotu však promlouval v synagoze a přesvědčoval Židy i Řeky.
[KB1613] Sk 17:2 Tedy Pavel podlé obyčeje svého všel k nim, a po tři soboty kázal jim z písem.
Skutky apoštolské 13:42 And when the Jews were gone out of the synagogue, the Gentiles besought that these words might be preached to them the next sabbath.
Takto to má být správně vyjádřeno jako to má KJV (a Textus Receptus), a to, že vycházeli židé a pohané (kteří byli venku a něco asi také slyšeli) je prosili, aby jim to samé vykládali další sobotu.
Mnohé moderní překlady tam vynechávají to "židé" kteří vycházeli, nikoliv tedy, že vycházeli všichni židé i pohané společně.
...Polemiku můžeme vést nad významem ,,Sabatismos" v Židům 4 kapitole.
Židům 3:17 Na které se pak hněval čtyřidceti let? Zdali ne na ty, kteříž hřešili, jejichžto těla padla na poušti?
18 A kterým zapřisáhl, že nevejdou do odpočinutí jeho? Však těm, kteříž byli neposlušní.
19 A vidíme, že jsou nemohli vjíti pro nevěru.
Židům 4:1 Bojmež se tedy, aby snad opustě zaslíbení o vjití do odpočinutí jeho, neopozdil se někdo z vás.
Důležité zde je i to, že nevejdeme do jeho odpočinutí, pokud nebudeme poslušní!!! Máme se bát!!!
Židům 4. kapitola
Autor listu rozlišuje mezi a) odpočinkem v Kanaanu a b) sobotním odpočinkem do kterého jsme „vešli“ od doby, kdy „dílo bylo dokončeno“, tj, od stvoření. Argumentem této části 4. kapitoly je, že „od založení světa“ zde byla duchovní zkušenost odpočinku nabízeného věřícím lidem. Jak odpočinek první soboty, tak odpočinek po vejití do Kanaanu, jsou symboly požehnání nabízeného těm, kdo se přestanou spoléhat na své skutky a budou namísto toho důvěřovat Kristově dílu.(D. Ford)
...Nebo mi tu snad někdo z vás chce hrdě říci, že nyní klidně i z milosti Boží dodržuje bezchybně příkázání o sobotě????
Ano nyní to můžu říct o sobě i já, že s pomocí Boží nemusím v sobotu pracovat, a mohu odpočívat a být s Bohem podle 4. přikázání, to co dělám v sobotu dalšího je jen na mne a jako křesťan se mohu dobrovolně v tomto poučit z Písma od židů a proselytů, nebo od Ježíše (dělání dobrých skutků) nikdo mi to co mám dělat navíc v nové smlouvě nepřikazuje. Vše je dobrovolné.
Písmo mi doporučuje co dělat v sobotu:
[KB1613] Ex 20:8 Pomni na den sobotní, abys jej světil.
[KB1613] Ex 12:16 A v den první budeť shromáždění svaté; dne také sedmého shromáždění svaté míti budete. Žádného díla nebude děláno v nich; toliko čehož se užívá k jídlu od každého, to samo připraveno bude od vás.
[KB1613] Lv 23:3 Šest dní dělati budete, dne pak sedmého sobota odpočinutí jest, shromáždění svaté bude. Žádného díla nedělejte, nebo jest sobota Hospodinova, ve všech příbytcích vašich. abychom odpočinuli, protože v tento den odpočinul Hospodin: [KB1613] Ex 16:23 Kterýžto řekl jim: Toť jest, což mluvil Hospodin: Odpočinutí soboty svaté Hospodinu bude zítra. Což byste měli péci, pecte, a což byste vařiti měli, vařte dnes; což pak koli zbude, nechte sobě a schovejte to k jitru.
[KB1613] Ex 20:11 Nebo v šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všecko, což v nich jest, a odpočinul dne sedmého; protož požehnal Hospodin dne sobotního, a posvětil ho.
[KB1613] Ex 31:13 Ty pak mluv k synům Izraelským a rci: A však sobot mých ostříhati budete. Nebo to znamením jest mezi mnou a vámi po rodech vašich, aby známo bylo, že já jsem Hospodin, kterýž vás posvěcuji. (NBK… i po všechna vaše pokolení), (…akh et-shabetotai…)
[KB1613] Ex 31:14 Protož ostříhati budete soboty, nebo svatá jest vám. Kdož by ji poškvrnil, smrtí umře; a kdo by koli dělal v ní dílo, vyhlazena bude ta duše z prostředku lidu svého. (ushmartem et-hashabat ki kodesh…)
[KB1613] Ex 31:15 Šest dní děláno bude dílo, ale v den sedmý sobota odpočinutí jest, svatost Hospodinu. Každý, kdož by dělal dílo v den sobotní, smrtí umře. (shabat shabaton kodesh lADONAI)
[KB1613] Ex 34:21 Šest dní pracovati budeš, dne pak sedmého přestaneš; v čas orání i žně přestaneš.
[KB1613] Lv 23:3 Šest dní dělati budete, dne pak sedmého sobota odpočinutí jest, shromáždění svaté bude. Žádného díla nedělejte, nebo jest sobota Hospodinova, ve všech příbytcích vašich. (sheshet yamim tease melakha uvayom hashevii shabat shabaton mikra-kodesh kol-melakha lo taasu shabat hiv lADONAI bekhol moshvotekhem)
[KB1613] Lv 23:8 Ale obětovati budete obět ohnivou Hospodinu za sedm dní. Dne také sedmého sbor svatý bude; žádného díla robotného nebudete dělati.
[KB1613] Nu 28:25 Sedmého pak dne shromáždění svaté míti budete, žádného díla robotného nebudete dělati.
[NBK] Ex 35:2 Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne budete mít svatou sobotu, den odpočinku pro Hospodina. Každý, kdo by v ten [den] dělal [nějakou] práci, zemře. [KB1613] Ex 35:3 Nezanítíte ohně nikdež v příbytcích svých v den sobotní.
Nemáme prodávat a nakupovat v sobotu: [KB1613] Neh 13:16 Tyrští také, kteříž bydlili v něm, nosili ryby i všelijaké koupě, a prodávali v sobotu synům Juda, a to v Jeruzalémě.
[KB1613] Neh 13:17 Protož jsem domlouval starším Judským, a řekl jsem jim: Jaká jest to nepravost, kterouž činíte, poškvrňujíce dne sobotního? Nemáme dělat co se nám zachce ani zbytečně cestovat(mimo cestování za bohoslužbou za nemocnými apod.): [CEP2001] Iz 58:12 Co bylo od věků v troskách, vybudují ti, kdo z tebe vzejdou, opět postavíš, co založila minulá pokolení. Nazvou tě tím, jenž zazdívá trhliny a obnovuje stezky k sídlům.
[KB1613] Iz 58:13 Jestliže odvrátíš od soboty nohu svou, abys nevykonával líbosti své v den svatý můj, anobrž nazůveš-li sobotu rozkoší, a svatou Hospodinu slavnou, a budeš-li ji slaviti tak, abys nečinil cest svých, ani vykonával, co by se líbilo, ani nemluvil slova:
[KB1613] Iz 58:14 Tehdy rozkoš míti budeš v Hospodinu, a uvedu tě na vysoká místa země, a způsobím to, abys užíval dědictví Jákoba otce svého; nebo ústa Hospodinova mluvila. Nemáme nosit břemena v sobotu takže např. i uhlí apod.:
[KB1613] Jr 17:24 Stane se zajisté, jestliže s ochotností mne uposlechnete, dí Hospodin, abyste nenosili břemen skrze brány města tohoto v den sobotní, ale světili den sobotní, nedělajíce v něm žádného díla,
...A nebo že se počítá alespoň jeho snažení a Bůh to oceňuje?
Potom budeme blahoslavení:
[KB1613] Iz 56:2 Blahoslavený člověk, kterýž činí to, a syn člověka, kterýž se přídrží toho, ostříhaje soboty, aby jí nepoškvrňoval, a ostříhaje ruky své, aby nic zlého neučinila.
[KB1613] Zj 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázaní jeho, aby měli právo k dřevu života, a aby branami vešli do města.
