Paní historička se jezuitům věnuje dlouhodobě a jelikož nezamlčuje ani to zlé, nepokládám ji za podporovatelku lepšího obrazu ŘKC.Neregistrovaný napísal: ↑16 Dec 2021, 14:19Já zkusím uvést pár věcí:
-rytíř Inigo Lopéz (pozdější Ignác z Loyoly) četl životopisy svatých a měl vznětlivou mysl. Po mystických vytrženích před obrazem Marie ho napadlo založit řád
-spolu s několika dalšími složil roku 1534 slib, chtěli nejdříve sloužit mezi muslimy, ale pak hlavní energii nasměřovali k potlačení reformace
-Ignác vypracoval tzv. Duchovní cvičení, hodně zřetelné je vzdání se vlastní vůle ve prospěch nadřízeného, tato Cvičení jsou dodnes základem řádu
-1539 složili slib bezpodmínečné poslušnosti papeži
-na Tridentském koncilu (1545-63) se prosadil nesmiřitelný jezuitský směr, který zamítl přijímání pod obojí a přijal články proti evangelíkům. V nich proklel přijímání pod obojí, spasení milostí, proklel vlastně vše a všechny, kteří nesouhlasí s katolickou naukou. Písmo mělo být pouze v latině, zdůraznil svátosti.
-"ovoce" řádu se projevilo v pronásledování, intrikách, ovládání politiky (proto ten důraz na vzdělání, aby řád mohl ovlivňovat mocné světa), nakonec byl protivný většině mocných lidí a zrušen v roce 1772 samotným papežem Klementem XIV.
-řád byl obnoven v roce 1814
-v Čechách byli jezuité fanatickými pronásledovateli evangelíků, pálili jim knihy, posílali do vězení, jejich školství bylo ale špičkové, masy ale udržovali v nevědomosti...
Paní historička je zřejmě velkou podporovatelkou lepšího obrazu ŘKC.
Na zamyšlení je hlavně začátek-jaké síly ovládaly Ignáce ? a pak ovoce, které to přineslo.
V dokumentu jsou citována i díla jiných historiků.
Z důvodu poměrně reálného obrazů jezuitů v jejích přednáškách bych dala přednost její interpretaci před Tvou.
Paní historička se jen podělila o to, jak zažité mýty potom kolují v dějinách a jak ten mechanismus působí.
Člověk se musí vyrovnat s tím, co říká, ne říkat, že paní asi podporuje lepší obraz ŘKC.
O Tobě by se také dalo pak říci, že podporuješ lepší obraz protestantismu, nezmiňuješ se např. o řadě pronásledování ze strany protestantů.
Kalvinisté vypalovali metodistům modlitebny, lutheráni a všichni pronásledovali novokřtěnce, v evangelickém Německu probíhaly čarodějnické procesy atd.
Co se týče historiků, je vícero linií. Linie prokatolická, protikatolická nebo vyloženě tendenční.
Historická fakta jsou jedna věc, jejich interpretace druhá.
Dnes již nejsem závislá na "Dramatu věků" ani na adventistickém výkladu, takže je již možné dohledat si to, co člověk potřebuje i z jiných zdrojů.
Dnes už na rozdíl před dvaceti lety vím, že reformace nebyla jediným zájmem jezuitů a že rekatolizace byla jak násilná, tak nenásilná. Jezuité totiž dobře věděli, že násilná rekatolizace nevypůsobuje věrné a přesvědčené katolíky, navíc způsobuje odliv lidu do zahraničí, proto pak působili vyučováním a osobními svědectvími. Jezuité také působili ve vědě.
Koniáš byl napomínám představeným za přílišnou horlivost, Jan Amos Komenský si přál s jezuity dobře vycházet a nakonec mu i schválili nějaká díla (po cenzuře).
Tridentský koncil zohledňoval situaci i v jiných zemích, záhy probíhá kruté pronásledování katolíků v Anglii, na indexu zakázané literatury se ocitá sv. Bellarmin atd.
Jezuité také byli vynikajícími ošetřovali nemocných zvláště za doby moru, zrušení Tovaryšstva Ježíšova byl spíše politický konstrukt než teologický, jezuité totiž bránili jihoamerické indiány před cocquistadory atd. atd.
Jezuitský řád se skutečně pronásledování dopouštěl, ale ani protestanté vždy nedělali to, co hlásali (svoboda svědomí - např. mezi jinými husitské války).
Katolická církev převzala za minulost zodpovědnost, ale v diskusích se často objevuje rétorika vytržená z kontextu, je to zřejmě zkušenost ohrožené menšiny.
Je třeba to vidět z obou stran.
P.S. Duchovní cvičení jsme teď v kostele dělali a bylo to velmi požehnané.