Role a pravomoce žen v církvi.

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

John 3:16 napísal: 06 Apr 2018, 17:17 Nikde nie je napísané, že pri poslednej večeri sa v dome nenachádzala žiadna žena. Práve naopak je pravdepodobnejšia prítomnosť žien pri príprave večere, obsluhovaní a pomoci "v kuchyni".
Zaujimavy pohlad.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

log napísal: 06 Apr 2018, 16:53
Karol Schneider napísal: 06 Apr 2018, 16:02 Neni se pak co divit i tomu, ze CASD podlehaji i nebiblickemu uceni jiste zeny, ktere dovolili mit takove postaveni ve zboru, ktere v rannich krestanskych zborech meli pouze muzi.
Ja by som nebol taky prisny, napriklad na toto forum ziadne adventisticke zeny nechodia a uz vobec nic neucia, takze klud ;)
Milý Karol,
nedivím se, že zde ženy příliš nepíšou. Ale i psala-li by zde nějaká, splňuje požadavek mlčení, u psaní se většinou nemluví :-).

Měl bys odvahu postavit se ve sboru, kde káže žena, a veřejně ji napomenout?

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Lída Rohalová napísal: 06 Apr 2018, 19:20
log napísal: 06 Apr 2018, 16:53
Karol Schneider napísal: 06 Apr 2018, 16:02 Neni se pak co divit i tomu, ze CASD podlehaji i nebiblickemu uceni jiste zeny, ktere dovolili mit takove postaveni ve zboru, ktere v rannich krestanskych zborech meli pouze muzi.
Ja by som nebol taky prisny, napriklad na toto forum ziadne adventisticke zeny nechodia a uz vobec nic neucia, takze klud ;)
Milý Karol,
nedivím se, že zde ženy příliš nepíšou. Ale i psala-li by zde nějaká, splňuje požadavek mlčení, u psaní se většinou nemluví :-).

Měl bys odvahu postavit se ve sboru, kde káže žena, a veřejně ji napomenout?
Ano. Zvlast kdyby kazala v pritomnosti pokrteneho muze bez pokryvky hlavy. Zene urcite neprinalezi pozice starsiho v zboru. Jinak nevidim jako problem i v tom, aby zena akceptujici vedeni hlavou mohla neco ohledne uceni rikat i ve zboru, ale musi dat jesne najevo, ze akceptuje Bozi usporadani, ktere je jasnym ucenim Noveho zakona. V pripade nepokrteneho muze to problem neni a stejne tak i pri vydavani svedectvi lidem mimo zboru. I apostol Pavel, ktery byl v teto veci prisnym velice ocenoval pomoc takovych zen, ktere verne slouzili jako Kristovi nasledovnici.

"6 Pozdravujte Marii, která pro vás vykonala mnohé namáhavé práce. 7 Pozdravujte Andronika a Junia, mé příbuzné a spoluzajatce, kteří jsou váženými muži mezi apoštoly a jsou ve spojení s Kristem déle než já.
8 Vyřiďte mé pozdravy Ampliatovi, mému milovanému v Pánu. 9 Pozdravujte Urbana, našeho spolupracovníka v Kristu, a mého milovaného Stachyse. 10 Pozdravujte Apella, schváleného v Kristu. Pozdravujte ty z domácnosti Aristobula. 11 Pozdravujte mého příbuzného Herodiona. Pozdravujte ty z domácnosti Narkissa, kteří jsou v Pánu. 12 Pozdravujte Tryfenu a Tryfosu, které tvrdě pracují v Pánu. Pozdravujte naši milovanou Persidu, protože vykonala mnohé namáhavé práce v Pánu. 13 Pozdravujte Rufa, vyvoleného v Pánu, a matku jeho i mou. 14 Pozdravujte Asynkrita, Flegona, Herma, Patroba, Herma a bratry s nimi. 15 Pozdravujte Filologa a Juliu, Nerea a jeho sestru a Olympa a všechny svaté s nimi. 16 Pozdravte jeden druhého svatým políbením. Pozdravují vás všechny KRISTOVY sbory." (Rimanum 16 kap. - apostol Pavel zde ocenuje i praci mnoha zen)

Pavel dal i dalsi pokyny jak by se meli i verici muzi chovat k zenam v krestanskem zboru.

"Nekritizuj přísně staršího muže. Naopak ho snažně pros jako otce, mladší muže jako bratry, 2 starší ženy jako matky, mladší ženy jako sestry se vší cudností.
Cti vdovy, které jsou skutečně vdovami. 4 Má-li však nějaká vdova děti nebo vnoučata, ty ať se nejprve učí, jak projevovat zbožnou oddanost ve své vlastní domácnosti a splácet patřičnou náhradu svým rodičům a prarodičům, neboť to je před zrakem Boha přijatelné. 5 Žena, která je skutečně vdovou a ocitla se bez prostředků, vložila svou naději v Boha a vytrvává v úpěnlivých prosbách a modlitbách nocí i dnem. 6 Ale ta, která jde za smyslovým uspokojením, je mrtvá, ačkoli žije. 7 Dávej tedy neustále tyto příkazy, aby byly bez výtky. 8 Jestliže se někdo nestará o ty, kdo jsou jeho vlastní, a zvláště o ty, kdo jsou členy jeho domácnosti, jistě zapřel víru a je horší než člověk bez víry." (1 Tim 5 kap.)

Takto by se mel i muz, ktery je starsim v kretanskem zboru a ujima se vedeni chovat i k zenam.

"Jestliže je tedy nějaké povzbuzení v Kristu, jestliže [je] nějaká útěcha lásky, jestliže [je] nějaké podílnictví na duchu, jestliže [je] nějaká něžná náklonnost a soucit, 2 naplňte mou radost tím, že budete téže mysli a budete mít touž lásku, budete v duši spolu spojeni a budete chovat v mysli tu jednu myšlenku, 3 nic nebudete dělat ze svárlivosti ani ze samolibosti, ale s ponížeností mysli budete považovat ostatní za sobě nadřazené 4 a nebudete s osobním zájmem upírat oči jen na své vlastní záležitosti, ale s osobním zájmem i na [záležitosti] ostatních." (Filipanum 2 kap)

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Karol Schneider napísal: 07 Apr 2018, 13:29. Zvlast kdyby kazala v pritomnosti pokrteneho muze bez pokryvky hlavy. Zene urcite neprinalezi pozice starsiho v zboru. Jinak nevidim jako problem i v tom, aby zena akceptujici vedeni hlavou mohla neco ohledne uceni rikat i ve zboru, ale musi dat jesne najevo, ze akceptuje Bozi usporadani, ktere je jasnym ucenim Noveho zakona. V pripade nepokrteneho muze to problem neni a stejne tak i pri vydavani svedectvi lidem mimo zboru.
Takze u Svedkov zena bez satky ucit a kazat nemoze. Ale zena so satkou kazat a ucit moze. I Svedkyna bez satky moze ucit a kazat ale iba neveriacim na ulici. Zaujimavy vyklad teda.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Lída Rohalová napísal:Měl bys odvahu postavit se ve sboru, kde káže žena, a veřejně ji napomenout?
Karol Schneider napísal:Ano. Zvlast kdyby kazala v pritomnosti pokrteneho muze bez pokryvky hlavy. Zene urcite neprinalezi pozice starsiho v zboru.
Neznám sbor, kde kážou ženy s pokrývkou hlavy. Nežijeme již v době prvotní církve, a tak neděláme mnoho věcí, které jsou "jasným učením" NZ. Neznám také nikoho, kdo by prodal svůj dům a pole a výtěžek přinesl "apoštolům" k nohám. Apoštoly už dnes také nemáme, tak pod slovem apoštol můžeš rozumět třeba kazatele/pastora. Zajímavá to myšlenka složit svůj majetek k nohám svého pastora...

Pozvedat ruce k modlitbě na každém místě rovněž nevidím, minimálně ne v běžných církvích. To dělají možná tak charismaticky orientovaní jedinci, kteří jsou jinými často zatracováni za svůj způsob prožívání víry. Přitom je to aspoň v této záležitosti biblickému učení velmi blízko...
Karol Schneider napísal:(Rimanum 16 kap. - apostol Pavel zde ocenuje i praci mnoha zen)
Ano. Oceňuje i "apoštolku Junii", později transformovanou v muže. Oceňuje i Foibé, diakonku a představenou církve - viz další příspěvek.
Karol Schneider napísal:Vite snad o jednom jedinem biblickem pripade, kde by v chramu slouzila jako knez zena ?
ČSP 1 Pt 2,9: Vy však jste ‚rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid určený k Božímu vlastnictví, abyste rozhlásili mocné skutky ‘ toho, jenž vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla.

V době NZ není ojedinělé ustanovení žena = kněz, protože každá žena je kněz. Je tudíž povinna rozhlašovat mocné skutky Toho, který je nad námi. A to nepočítám, že Duch svatý má svůj chrám v nás, ne v budově.

Poslal jsi zde verše, které se zdánlivě nechovají k ženám příliš vstřícně. A ano, i takové verše v Bibli jsou. Pročpak neposíláš i jiné verše, které mají opačné stanovisko? Priscilla vyučující vzdělaného Apolla (mimochodem, svého času se vedla diskuse o tom, že Priscilla ze Skutků může být i autorkou Listu Židům). Nebo veršík o rovnosti muže a ženy z Ga?

Církev prvního století byla ještě patriarchální (ale přesto velmi vstřícná k ženám, v pozdějších stoletích to bylo horší) a ani apoštol Pavel se nemohl vzepřít tehdejším konvencím. A přesto byl nadmíru "pokrokový". Vše je pouze o způsobu výkladu Bible. Fundamentalistický způsob výkladu nedokáže "sladit" jednotlivé výroky o ženách, či o jiných tématech. Protože v Římanům Pavel ženám učit nezakazuje, ani je za to nenapomíná, ale v pozdějším listu Timoteovi už autor interpretuje Genesis a přiřazuje veškerou vinu ženě. (Ale myslím, že se Adam v ráji příliš nepředvedl).

Pokud bychom se vraceli do doby NZ, tak se vším všudy, i s tím zbavit se výdobytků naší doby, protože to v NZ nebylo.

Na druhou stranu se dnes do Evropy těžce tlačí gender ideologie, která se může církvi stát do budoucna osidlem. Už teď se vyskytují některé hlasy, aby se církev soudně žalovala za diskriminaci žen. To otevírá do budoucna cestu k soudnímu popotahování za to, že řekneš, že manželství je svazek muže a ženy - to je realita budoucnosti.

Nejen verše o ženách je třeba vykládat s pokorou a v kontextu. A principy, které ukazují, si vzít i do dnešní zmatené doby. Muž si nezíská autoritu a úctu od ženy, pokud bouchá Biblí do stolu a ukazuje, kdo je tady pán. Právě tehdy je jasné, že tu autoritu nemá. (To nepíšu na Tebe, ale všeobecně). Žena se ráda nechá vést, když je muž jako Kristus - sebeobětuje se. Tehdy muž nemusí ženě své vedení nařizovat, ale všechno jde samovolně, žena muže ráda podpoří. To už je ale otázka jiných příspěvků.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

O Foibé zde již byla řeč, tak pouze stručně doplním.

Ř 16,1,2:
CSP Ř 16,1-2 Doporučuji vám naši sestru Foibé, diakonku církve, která je v Kenchrejích, 2 abyste ji přijaliv Pánu, jak se sluší mezi svatými a pomohli jí ve všem, v čem by vás potřebovala. Vždyť i ona byla pomocnicí mnoha lidem, i mně samému.

Foibé byla diakonka církve v Kenchrejích.

V původním textu je slovo "diakonka" mužského rodu, což je znakem církevního úřadu. V překladech by tedy mělo být správně uvedeno, že Foibé byla diakonem církve v Kenchrejích.

Někteří badatelé se přou, zda to v té době byl už úřad, nebo ne. Přikláním se k tomu, že ano, i když diakonát získal pevnější kontury později.

Diakon znamená "služebník". Termín diakon se vyskytuje v NZ kolem 30 výrazů.

Diakon byl ten, kdo sloužil u stolů - číšník. V NZ se píše, že Ježíš nepřišel, aby si dal posloužit, ale aby sloužil. Stejně tak to má být u jeho učedníků.

Diakoni byli v podobenství služebníci krále (Mt 22,13), diakoni obsluhují na svatbě (J 2,8; 2,9), vláda je diakonem pro naše dobro (Ř 13,3.4), Kristus se stal diakonem obřezaných (Ř 15,7.8), Apollos a Pavel byli diakoni, skrze něž ostatní uvěřili (1 Kor 3,5) atd.

Použití slova diakon je široké. Diakoni (služebníci) sloužili nejen prakticky, ale i katecheticky.

Dalším výrazem, který je pro diakonku Foibé použit, je výraz "prostatis" odvozený od mužského rodu "prostatés". Prostatis se dá též přeložit jako patronka, pomocnice apod. Je to výraz, který je pro ženu použit pouze zde na tomto místě. Mnohé překlady překládají toto slovo oslabeně jako "pomocnice". Cizojazyčné slovníky/encyklopedie jsou někdy odvážnější a některé z nich označují Foibé dokonce jako "woman presbyteros", či "church leader", což významově celkem odpovídá.

Prostatis znamená někdo, kdo stojí vepředu. Těžko si představit, že by ten, kdo stojí vepředu, ve sboru nic neříkal, nic nevyučoval, nic neřídil.

Pro zajímavost máme v NZ ještě slovo "představení" v množném čísle:
1 Tes 5,12: Žádáme vás, bratři, abyste uznávali ty, kteří mezi vámi namáhavě pracují, jsou vašimi představenými v Pánu a napomínají vás.

Mám za to, že výklad Foibé jako diakonky, co se týče církevního úřadu, a představené církve není typický, avšak je možný a možná ještě pravděpodobnější než Foibé jako pouhá "pomocnice". Je to jiný úhel pohledu, než na jaký jsme byli zvyklí. Nemusíme spoléhat na vykladače, kteří se neshodnou, ale chtěla jsem ukázat, že tento pohled nepatří do kategorie sci-fi.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Apostol Pavol nas uci, ze to bola zena, ktora sa nechala oklamat hadom a bola to zena, ktora zviedla muza. Nie naopak. Prero musime byt ostraziti, dnes viac ako inokedy, ked nas zeny chcu o niecim presvedcit alebo na nieco nalakat.

Tomáš Plechatýý

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

log napísal: Apostol Pavol nas uci, ze to bola zena, ktora sa nechala oklamat hadom a bola to zena, ktora zviedla muza. Nie naopak. Prero musime byt ostraziti, dnes viac ako inokedy, ked nas zeny chcu o niecim presvedcit alebo na nieco nalakat.
Jestli ti jde jen o tohle, tak já příspěvek Lídy klidně podepíšu protože s ním souhlasím nebo ti ho zkopíruju pod svým jménem, pak už se budeš muset vyrovnávat s jeho obsahem a ne s pohlavím autorky.

Konec konců :D nemůžeš mít ani jistotu jestli za jménem Lída Rohalová stojí žena nebo muž :D .

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Lidko Rohalová prosim te laskave se nesnaz hajit nejakou novatorskou a demonskou gender ideologii, ktera vychazi z ducha tohoto sveta a ne z uceni, ktere vychazi z Boziho svateho ducha.

Respektuj Bozi usporadani v kterem ma i Kristus sve podrizene postaveni vuci OTCI, ktery je HLAVOU KRISTA (1 Kor. 11:3). Stejne tak je hlavou muze Kristus a hlavou zeny muz.

Ve vztahu k Bohu a Kristovi jsme vsichni bratri a sestry a muzeme byt spolecne oznaceni za Bozi milovane deti, ale pokud jde o poradek v usporadani zboru, tam je zcela zrejme, ze vedeni ve vyucovani a vedeni zboru se ujimaji muzi a zena se muze v zbore na teto veci spolupodilet jen za predpokladu, ze viditelne dava najevo, ze uznava pokrtene muze jako autoritu. Stejne tak to plati i v manzelstvi, kde se dva stavaji jednim telem - muz je hlavou stejne jak je ji i Jezis Kristus v krestanskem zboru. Doufam tedy, ze nemas zajem i nadale tohle Bozi usporadani i tu na zemi nijak spochybnovat a hajit misto toho nejake novatorske gender nazory.

Muz dostal povereni od Stvoritele zivota stejne jak i Bozi Syn Jezis Kristus a ma se ho tedy ujimat zodpovedne a s laskou podle vzoru Krista a zena mu ma v tom byt napomocna. Prvni byl stvoren ADAM a az potom zena jako jeho pomocnice a vzajemne se mohou doplnovat a vytvaret funcni celek za predpokladu, ze se drzi toho jak byli stvoreni. Zena byla prvym clovekem, ktery selhal a odpadl od poslusnosti a Bozi lasky a i pro tuto vec jasne Stvoritel zveril vedeni muzi.

Junius ani Andronikus nebyli zadnymi zenami.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Karol Schneider napísal: 09 Apr 2018, 02:36 Junius ani Andronikus nebyli zadnymi zenami.

Na to si přišel jak?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní