Role a pravomoce žen v církvi.

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Opakování matka moudrosti:

vierouka-f4/role-a-pravomoce-zen-v-cirk ... html#p5681

Přídavek:

"Junia je jmenována současně se svým partnerem Andronikem jako apoštol(ka) a spoluvězenkyně Pavlova; oba byli židovského původu a stali se křesťany před Pavlem."
(Mireia Ryšková, Doba Ježíše Nazaretského..., s. 382)

A protože je zde problém se ženami, tak něco z mužské ruky:

... a Junia byla dokonce apoštolka (v Ř 16,7 - překlady mluví o
Juniovi, překladatelé nerespektují, že tu jde o ženu).

(Milan Liba, Diakonie jako služba lásky v biblickém pojetí, s. 20) = pro kontext celá práce zde (vhodné k otázce diakonátu, o apoštolce Junii je řeč okrajově:

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handl ... sequence=1

Římská komunita se asi skládala z většího počtu menších domácích církví (srov. „ domácí církev“ 16,5; „ dům“ 16,10.11; samostatné skupiny v 16,14.15); tato podoba římské církve je dosvědčena ještě během 2. stol. Zvláštní pozornost dnes biblisté věnují Andronikovi a Junii (pravděpodobnější než muž. forma Junias), „ váženým mezi apoštoly“ (16,7). Junia (Junias) je pravděpodobně ženské jméno, asi Andronikova manželka. Pavel tak nazval ženu „ apoštolem“ . Slovo „ apoštol“ má řadu významů; u Pavla je to ten, kdo viděl vzkříšeného Ježíše a stal se hlasatelem evangelia. Protože Pána vidělo najednou víc než 500 osob (1 Kor 15,6), bylo by zvláštní, kdyby mezi „ apoštoly“ v tomto smyslu nebyly žádné ženy. Tento verš je problematický pro ty, kteří proti novozákonnímu svědectví limitují titul „ apoštol“ na sbor Dvanácti. (Je anachronismus považovat každého z apoštolů v tomto širším smyslu za ordinovaného kněze; proto tento verš není biblickým argumentem pro udílení svátostného kněžství ženám.)
Zdroj zde:
http://ktf.cuni.cz/~brozj/distancni/rimanum.html

Pojednání o mužském/ženském jménu podrobně zde, znovu přikládám:
http://sj.rozcesti.org/wp-content/uploa ... 31-UTC.pdf

Mohu doložit další výklady z programu BibleWorks.
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 09 Apr 2018, 21:18, upravené celkom 1 krát.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Karol Schneider napísal:Lidko Rohalová prosim te laskave se nesnaz hajit nejakou novatorskou a demonskou gender ideologii, ktera vychazi z ducha tohoto sveta a ne z uceni, ktere vychazi z Boziho svateho ducha.
Zkus si můj příspěvek přečíst ještě jednou, odosobni se, nezapojuj emoce, jinak to nemá smysl.
Karol Schneider napísal:Respektuj Bozi usporadani v kterem ma i Kristus sve podrizene postaveni vuci OTCI, ktery je HLAVOU KRISTA (1 Kor. 11:3). Stejne tak je hlavou muze Kristus a hlavou zeny muz.

Ve vztahu k Bohu a Kristovi jsme vsichni bratri a sestry a muzeme byt spolecne oznaceni za Bozi milovane deti, ale pokud jde o poradek v usporadani zboru, tam je zcela zrejme, ze vedeni ve vyucovani a vedeni zboru se ujimaji muzi a zena se muze v zbore na teto veci spolupodilet jen za predpokladu, ze viditelne dava najevo, ze uznava pokrtene muze jako autoritu. Stejne tak to plati i v manzelstvi, kde se dva stavaji jednim telem - muz je hlavou stejne jak je ji i Jezis Kristus v krestanskem zboru. Doufam tedy, ze nemas zajem i nadale tohle Bozi usporadani i tu na zemi nijak spochybnovat a hajit misto toho nejake novatorske gender nazory.
Text, který uvádíš, patří mezi mé oblíbené, teď myslím hlavně Hlavu v Efezským. Hodlám se mu do budoucna věnovat podrobněji.
Novátorské gender názory nehájím. V biblickém textu se však dá v originále leccos vybádat...
Karol Schneider napísal:Zena byla prvym clovekem, ktery selhal a odpadl od poslusnosti a Bozi lasky a i pro tuto vec jasne Stvoritel zveril vedeni muzi.
Nemíním zde "střílet" do mužského pokolení a "válčit" s ním. Už to nemám zapotřebí. Příběh z Genesis není určen k tomu, aby se házela vina z jednoho na druhého, ale abychom do toho příběhu vstoupili.

Kdo zhřešil? Nebyl jsem to já?
Kdo políbil Ježíše "polibkem smrti"? Padouch Jidáš? Nebyl jsem to já?

Proč neposíláš verše, kde se píše o Adamově vině? Proč upřednostňuješ List Timoteův? Je sympatičtější?
Karol Schneider napísal:Junius ani Andronikus nebyli zadnymi zenami.
O Andronikovi se nezmiňuji, a co se týče Junie/Junia, tam je varianta pravděpodobnosti, a já se přikláním k názoru, že pravděpodobnost ženského jména je vysoká. Můžeš si prostudovat přílohu, co jsem poslala. Raná církev chápala toto jméno jako ženské.

Poslal jsi "důkaz" o používání jména Junius. Zdroj odborné literatury? Jak to, že prof. Tichý nezahrnul jméno slavného místodržitele do svého slovníku?
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 09 Apr 2018, 21:11, upravené celkom 2 krát.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Karol, mně to tu někdy připadá, jak kdybych byla malý pejsek, který je peskován svým majitelem. Nic nikomu nevyčítám, jen píšu své pocity z toho.
Říkáš druhým, že se snaží "protlačit" ženu, ale já mám zase pocit, že se snažíš "protlačit" muže.
Řekne-li něco žena, tak se jí připomene, kdo za to "může".
Že bych využila služeb Tomáše Plechatého :D ?

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Lída Rohalová napísal: 09 Apr 2018, 20:54 Karol, mně to tu někdy připadá, jak kdybych byla malý pejsek, který je peskován svým majitelem. Nic nikomu nevyčítám, jen píšu své pocity z toho.
Říkáš druhým, že se snaží "protlačit" ženu, ale já mám zase pocit, že se snažíš "protlačit" muže.
Řekne-li něco žena, tak se jí připomene, kdo za to "může".
Že bych využila služeb Tomáše Plechatého :D ?
http://biblehub.com/romans/16-7.htm
https://cbmw.org/uncategorized/a-female-apostle/

Jak ti je přesně nikdo neví, jen se všichni domnívají...
Buď Andronicus a Julia byli manželé nebo to byli dva muži židi, dodnes vše dělají společně v Izraeli chlapi s chlapama a baby a babama, i na svatbě mají jedno pódium oddělené dole na mužskou část kde tančí muži a ženskou část kde tančí ženy a to samé platí i o jídle, pouze nevěsta a ženich mohou tančit spolu. Nesezdaní spolu nejspíš nedělají v Izraeli "evangelizaci" ani dnes.
I církevní otcové píšou tak na půl a nejsou jednotní.
Ale já věřím KJV, která píše, že to byli mužové.

[GENT+]ασπασασθε Salute G782(V-ADM-2P) ανδρονικον Andronicus G408(N-ASM) και and G2532(CONJ) ιουνιαν Junia G2458(N-ASF) τους the G3588(T-APM) συγγενεις kinsmen G4773(A-APM) μου my...

[PetruNZ]Pozdravte mé soukmenovce Andronika a Junia; byli se mnou společně ve vězení, apoštolové si jich velmi váží, ti se stali křesťany ještě přede mnou.

[KB1613]Pozdravte Andronika a Junia, příbuzných mých a spoluvězňů mých, kteříž jsou vzácní u apoštolů, a kteříž přede mnou byli v Kristu Ježíši.

Že by mohla být spoluvězněm ap. Pavla žena?

Ale no tak... ::noo::

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Lída Rohalová napísal: 09 Apr 2018, 20:15 Opakování matka moudrosti:

vierouka-f4/role-a-pravomoce-zen-v-cirk ... html#p5681

Přídavek:

"Junia je jmenována současně se svým partnerem Andronikem jako apoštol(ka) a spoluvězenkyně Pavlova; oba byli židovského původu a stali se křesťany před Pavlem."
(Mireia Ryšková, Doba Ježíše Nazaretského..., s. 382)

A protože je zde problém se ženami, tak něco z mužské ruky:

... a Junia byla dokonce apoštolka (v Ř 16,7 - překlady mluví o
Juniovi, překladatelé nerespektují, že tu jde o ženu).

(Milan Liba, Diakonie jako služba lásky v biblickém pojetí, s. 20) = pro kontext celá práce zde (vhodné k otázce diakonátu, o apoštolce Junii je řeč okrajově:

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handl ... sequence=1

Římská komunita se asi skládala z většího počtu menších domácích církví (srov. „ domácí církev“ 16,5; „ dům“ 16,10.11; samostatné skupiny v 16,14.15); tato podoba římské církve je dosvědčena ještě během 2. stol. Zvláštní pozornost dnes biblisté věnují Andronikovi a Junii (pravděpodobnější než muž. forma Junias), „ váženým mezi apoštoly“ (16,7). Junia (Junias) je pravděpodobně ženské jméno, asi Andronikova manželka. Pavel tak nazval ženu „ apoštolem“ . Slovo „ apoštol“ má řadu významů; u Pavla je to ten, kdo viděl vzkříšeného Ježíše a stal se hlasatelem evangelia. Protože Pána vidělo najednou víc než 500 osob (1 Kor 15,6), bylo by zvláštní, kdyby mezi „ apoštoly“ v tomto smyslu nebyly žádné ženy. Tento verš je problematický pro ty, kteří proti novozákonnímu svědectví limitují titul „ apoštol“ na sbor Dvanácti. (Je anachronismus považovat každého z apoštolů v tomto širším smyslu za ordinovaného kněze; proto tento verš není biblickým argumentem pro udílení svátostného kněžství ženám.)
Zdroj zde:
http://ktf.cuni.cz/~brozj/distancni/rimanum.html

Pojednání o mužském/ženském jménu podrobně zde, znovu přikládám:
http://sj.rozcesti.org/wp-content/uploa ... 31-UTC.pdf

Mohu doložit další výklady z programu BibleWorks.
Lidko je lziva demagogie a velice pomyleny a svojsky vyklad daneho Biblickeho versu. Vidim, ze se rada pres o slovicka a unika ti podstata.

Zeptam se jeste jednou tebe i dalsich co haji podobny nazor jak ty.

Plati stale tato slova a nebo neplati ?

"3 Chci však, abyste věděli, že hlavou každého muže je KRISTUS; hlavou ženy je zase muž; hlavou KRISTA je zase Bůh." (1 Korintskym 11 kap.) Zrejme velice dobre vis co za temito slovy nasleduje.

"...protože manžel je hlavou své manželky, jako i KRISTUS je hlavou sboru, neboť je zachránce [tohoto] těla." (Efezanům 5:23)

Az jde nekdo spochybnovat tato jasna slova je z meho pohledu clovekem, ktery ma velice blizko k antikristovi, lebo tim jde spochybnovat i samotneho KRISTA jako HLAVU a stejne tak i OTCE jako HLAVU KRISTA.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Zeptám se ještě naposledy. Co to znamená být hlavou? Jeví se, že to neumíš vysvětlit a jen dokola píšeš stejné verše.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Pro kolik žen je muž hlavou? Kdo je hlavou svobodné ženy? Kdo je hlavou vdovy?

Jiří Kupka
Príspevky: 123
Dátum registrácie: 24 Sep 2016, 21:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Jiří Kupka »

Zdravím Tě,Lído.
Karolovi,zdá se,nahrává fakt,že i zde na fóru je diskutujících žen poskrovnu - tedy asi na tom něco bude, když většinou mlčí zde..., nemají asi co říct, takže to ať mlčí i ve sboru, je už pouhou formalitou.Jste jiné.
Jenže byla to Eva,která vedla první teologickou diskuzi a já jsem přesvědčen,že se Evy poučily a jsou opatrnější.Evy vědí,na čem opravdu záleží;jen některým mužům tato zkušenost zjevně schází.
Pavel měl v těchto oblastech problémy (vztah vůči ženám i teologické dišputace = > možná,že první souvisí s druhým?).
Možná je Pavel vyřešil "alá Origenés", možná problémy z dětství (pravověrná máma židovská,která se spustila s důstojníkem legie),nemyslím si,že k ženám nic necítil (že byl čtyřprocentní), ale kdo ví,jak to všechno bylo.
Podstatné je,že narozdíl od Pavla my víme,že lvům sluší od přírody hříva (dlouhé vlasy) a víme i jiné věci.Pavlovi později asi došlo,že pokrývka hlavy nezakryje dočasný znak původního řemesla dotyčné ženy,ale že i hlas a slovník lecco naznačí... a tak hodil všechny ženy do jednoho pytle.To Ježíš s tím takové problémy neměl a nevadilo mu dokonce,když se jej takové i dotýkaly.
Nechme Karoly a jim podobné žít na starověkém východě.Pokud nemají takoví Karolové ženu a děti, hovoří to samo za sebe (já vím,argumentum ad hominem,ale na hrubý pytel hrubá záplata).Pokud mají,pak je mi jich líto a měly by být blahořečené. Rozhovor s nimi by mohl lecco vyjasnit.
Pokud ale oficiálně nejvyšší složky vedení CASD budou chtít také zůstat ve starověkém světě a naše unie málo "odbojná", bude to pro mne jasné znamení...
Hezký den a oceňuji Lído Tvoji trpělivost s takovými lidmi; já bych ji neměl.
Jirka

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Jiří Kupka napísal: 10 Apr 2018, 07:03 Pavel měl v těchto oblastech problémy (vztah vůči ženám i teologické dišputace = > možná,že první souvisí s druhým?).
Možná je Pavel vyřešil "alá Origenés", možná problémy z dětství (pravověrná máma židovská,která se spustila s důstojníkem legie),nemyslím si,že k ženám nic necítil (že byl čtyřprocentní), ale kdo ví,jak to všechno bylo.
...
Pavlovi později asi došlo,že pokrývka hlavy nezakryje dočasný znak původního řemesla dotyčné ženy,ale že i hlas a slovník lecco naznačí... a tak hodil všechny ženy do jednoho pytle.
Zda sa ze argumenty "ad hominem" su Tvoje oblubene. Ale zaujimavy nazor.

Mna tato diskusia bavi, lebo nasi hlavni prispievatelia, ktori svoju teologiu zalozili z 99% na Pavlovych listoch a s pomocou Pavla rusia Jezisa I Mojzisa sa teraz tvaria znechutene, ked sme im naordinovali Pavlovu "medicinu". Uz im nie je pochuti, krutia ustami, ale nechajme ich vypit ju celu ::nea:: :D

Zrazu vstupuju do hry klasicke "preco to neplati" argumenty - ina kultura, ina doba, len symbolika, atd atd. No nemozu obstat, suhlasim s Karolom, kto zrusi jedno, nech zrusi I druhe. Pavol neargumentuje tym, co sa deje v jeho svete, ale tym, co sa stalo na pociatku v raji a tym, aky je univerzalny prirodzeny rad veci - Boh, Kristus, muz, zena.

Co znamena ze Boh je hlavou Krista a Kristus hlavou muza a muz hlavou zeny ? Hovori, kto sa ma komu podriadovat. Kto prikazuje a kto poslucha.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal: 09 Apr 2018, 23:04
Že by mohla být spoluvězněm ap. Pavla žena?

Ale no tak... ::noo::
Zaujimavy argument. No ja neviem ci Rimania mali alebo nemali "oddelene" vaznice

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní