Ellen Gould White
To: Hosť
Odpověď nebude všeobecná. Není to všude stejné.
V mé rodině a v mém sboru Kladno se učilo toto:
V sobotu by člověk neměl chodit do zaměstnání, za které pobírá plat. Pokud už musel dělat lékaře na pohotovosti, tak se to tolerovalo, ale jak mohl, měl si směnu vyměnit. Pokud někdo musel jít do zaměstnání v sobotu někteří bratři a sestry mu navrhli, aby se vzdal celého platu za ten den, tím, že ho věnuje církvi. (já sám jsem takto jednal, když jsem byl v 15letech na brigádě na chmelu, ale stejně jsem trochu cítil výčitky, že jsem se nevzepřel a nedokázal ten den pracovat úplně). V sobotu by se člověk měl vyhnout nakupování, které si měl na víkend zařídit už v pátek jakožto v den přípravy. V ten den se také uklidila domácnost a navařilo, aby v sobotu se neuklízelo a pouze ohřálo jídlo. Po návštěvě shromáždění a obědě bylo buď odpolední shromáždění, nebo se šlo ven na procházku do přírody. Byl zákaz sledování televize a zapínání počítače ještě když jsem byl malý. Co se týče sportu tak ten se směl maximálně rekreačně, ale nikdy ne naplno jako závodění, nebo soutěžení. Také se nenavštěvovali společenské akce jako taneční (pátek večer) nebo maturitní ples, nebo divadlo a kino.
Co se týče náušnicí, tak ve sboře Kladno, původně ve sboře Slaný ve kterém jsem vyrůstal byla dlouholetá ,,přítelkyně sboru" Nepokřtěná vdova, která uvěřila a přivedla s sebou do církve své dva dospělé syny, kteří se nechali pokřtít. V jejím případě při vyučování před křtem, jí kazatel řekl, že by neměla nosit náušnice jako ozdobování se. Protože to ale byly prosté náušnice a byla to její památka dar od manžela, který již zesnul, tak je nechtěla sundat.
Tato žena, chodila do CASD víc než 18let než byla pokřtěna. Byla pokřtěna až asi necelý rok přede mnou a já jsem byl křtěn v 19letech.
A pamatuji si ji ve sboru odjakživa. Myslím, že nakonec se rozhodla si ty náušnice sundat. Ale nejsem si jistý, protože mezi tím se změnila doba a v kladenském sboře se již může např. používat tablet, notebook, chytrý mobil atd. Také normy oblékání povolily. Má vlastní babička už nyní s čistým svědomím zapne odpoledne v televizi dokument o zvířatech, náušnice již v církvi vídám.
Ve stejném sboře za doby mládí mé matky se na výborech řešily i nabarvené vlasy nebo nenošení sukní jako ozdobování/nevhodné odívání pro ženy.
Takže odpověď je konkrétní. Vím, že když jsem jel na návštěvu do sboru Praha-Smíchov, tak už 5 let před námi bylo normální, že se mladí oblékali uvolněněji, nosili sem tam náušnice a věnovali se notebooku během bohoslužby.
Tehdy jsem to vnímal jako špatné, protože u nás se to tak nedělalo.
Sám kazatel sboru Kladno nám vyprávěl jak byl hostem na ukrajině ve sboru CASD a v sobotu ráno se jako obvykle oholil. Když ho viděl otec rodiny, řekl mu, že kdyby si ho nevážil jako kazatele, tak za to holení v sobotu by ho vyhodil ze svého domu.
Tedy jiný kraj jiný mrav.
V mé rodině a v mém sboru Kladno se učilo toto:
V sobotu by člověk neměl chodit do zaměstnání, za které pobírá plat. Pokud už musel dělat lékaře na pohotovosti, tak se to tolerovalo, ale jak mohl, měl si směnu vyměnit. Pokud někdo musel jít do zaměstnání v sobotu někteří bratři a sestry mu navrhli, aby se vzdal celého platu za ten den, tím, že ho věnuje církvi. (já sám jsem takto jednal, když jsem byl v 15letech na brigádě na chmelu, ale stejně jsem trochu cítil výčitky, že jsem se nevzepřel a nedokázal ten den pracovat úplně). V sobotu by se člověk měl vyhnout nakupování, které si měl na víkend zařídit už v pátek jakožto v den přípravy. V ten den se také uklidila domácnost a navařilo, aby v sobotu se neuklízelo a pouze ohřálo jídlo. Po návštěvě shromáždění a obědě bylo buď odpolední shromáždění, nebo se šlo ven na procházku do přírody. Byl zákaz sledování televize a zapínání počítače ještě když jsem byl malý. Co se týče sportu tak ten se směl maximálně rekreačně, ale nikdy ne naplno jako závodění, nebo soutěžení. Také se nenavštěvovali společenské akce jako taneční (pátek večer) nebo maturitní ples, nebo divadlo a kino.
Co se týče náušnicí, tak ve sboře Kladno, původně ve sboře Slaný ve kterém jsem vyrůstal byla dlouholetá ,,přítelkyně sboru" Nepokřtěná vdova, která uvěřila a přivedla s sebou do církve své dva dospělé syny, kteří se nechali pokřtít. V jejím případě při vyučování před křtem, jí kazatel řekl, že by neměla nosit náušnice jako ozdobování se. Protože to ale byly prosté náušnice a byla to její památka dar od manžela, který již zesnul, tak je nechtěla sundat.
Tato žena, chodila do CASD víc než 18let než byla pokřtěna. Byla pokřtěna až asi necelý rok přede mnou a já jsem byl křtěn v 19letech.
A pamatuji si ji ve sboru odjakživa. Myslím, že nakonec se rozhodla si ty náušnice sundat. Ale nejsem si jistý, protože mezi tím se změnila doba a v kladenském sboře se již může např. používat tablet, notebook, chytrý mobil atd. Také normy oblékání povolily. Má vlastní babička už nyní s čistým svědomím zapne odpoledne v televizi dokument o zvířatech, náušnice již v církvi vídám.
Ve stejném sboře za doby mládí mé matky se na výborech řešily i nabarvené vlasy nebo nenošení sukní jako ozdobování/nevhodné odívání pro ženy.
Takže odpověď je konkrétní. Vím, že když jsem jel na návštěvu do sboru Praha-Smíchov, tak už 5 let před námi bylo normální, že se mladí oblékali uvolněněji, nosili sem tam náušnice a věnovali se notebooku během bohoslužby.
Tehdy jsem to vnímal jako špatné, protože u nás se to tak nedělalo.
Sám kazatel sboru Kladno nám vyprávěl jak byl hostem na ukrajině ve sboru CASD a v sobotu ráno se jako obvykle oholil. Když ho viděl otec rodiny, řekl mu, že kdyby si ho nevážil jako kazatele, tak za to holení v sobotu by ho vyhodil ze svého domu.
Tedy jiný kraj jiný mrav.
Re: Ellen Gould White
Dobry den a dakujem.
Uf! To je teda chore. Ako to ze to neni nednotne? To su este rozdeli aj medzi cechmi, slovakmi, madarmi ci poliakmi v adventistoch? Ako je mozne ked to neni jednotne ze ma na to slubovat krstenec? Slubuje na verziu toho co plati v Kladne v cechach ale neplati v madarsku? Ved ak je sobota zavazok zakona prikazani musi to mat jasne. Preto zakon z biblii ale vyklad kto ako chce? Neni sobota nezmysel v novom zakone?
Este prosim vas ake su verse k tomu co sa nesmie moze a ma v biblii a este aj vas prosim o verse z biblie ucenia o nausniciach. dsakujem.
Uf! To je teda chore. Ako to ze to neni nednotne? To su este rozdeli aj medzi cechmi, slovakmi, madarmi ci poliakmi v adventistoch? Ako je mozne ked to neni jednotne ze ma na to slubovat krstenec? Slubuje na verziu toho co plati v Kladne v cechach ale neplati v madarsku? Ved ak je sobota zavazok zakona prikazani musi to mat jasne. Preto zakon z biblii ale vyklad kto ako chce? Neni sobota nezmysel v novom zakone?
Este prosim vas ake su verse k tomu co sa nesmie moze a ma v biblii a este aj vas prosim o verse z biblie ucenia o nausniciach. dsakujem.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Ellen Gould White
Cirkev adventistů vznikla v 19 stol. ovlivněna puritánským smýšlením. V něčem převzala doslovnost v chápání daného sdělení v Bibli. V případě ozdob a toho proč je ten zdánlivý spor v bodech viry a v hlavách členů casd, je v celosvětovém seskupení církve. Jsou místa, kde ozdoby nejsou kultickou potřebou, jsou to jen ozdoby. Jsou však místa, kde bují pohanské kulty uctívačů bůžků. Nový členové prožívají obrovský zápas opustit tuto praxi a čelit prostředí, které to jejich počínání vnímá negativně.
Jedno nechápu proč se toto řeší ve vláknu EGW? Můj komentář jen navazuje na ty předchozí!
Jedno nechápu proč se toto řeší ve vláknu EGW? Můj komentář jen navazuje na ty předchozí!
Re: Ellen Gould White
Boží zákon v nebeskej svätyni je veľký originál. Prikázania zaznamenané na kamenných doskách a zapísané Mojžišom do kníh sú jeho presným opisom (VSV 225)
Zajímalo by ma, ktorá z dvoch zapísaných rozdielnych verzií desatora (2M20kap, 5M5kap) je "presným opisom" zákona.
Zajímalo by ma, ktorá z dvoch zapísaných rozdielnych verzií desatora (2M20kap, 5M5kap) je "presným opisom" zákona.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Ellen Gould White
Pokud uvádíš nějakou z jejich knih, je dobré uvést v jakém jazyce je zkratka použita. Knihy EGW nejsou exegetické knihy, nechci se stále opakovat.Majko napísal:Boží zákon v nebeskej svätyni je veľký originál. Prikázania zaznamenané na kamenných doskách a zapísané Mojžišom do kníh sú jeho presným opisom (VSV 225)
Zajímalo by ma, ktorá z dvoch zapísaných rozdielnych verzií desatora (2M20kap, 5M5kap) je "presným opisom" zákona.
Obě uvedené místa z Bible ukazují na vývoj a potřebu přeformulovat desatero nové generaci, ( důvod je zřejmý) protože nese v sobě smluvní prvek. Takto se to nedá spojovat citáty EGW a Bible. Já to tak nedělám. Knihy EGW jsou lidovým podáním vypravěče používáním doslovnosti, tak jak to četla. V nebi žádné doslovně chápáno desatero není, nebylo ani v ráji. Pojednání není možné vysvětlit v několika větách. Zeptej se ve svém okolí někoho, kdo není zatížen doslovnou inspirací EGW. Cirkev adventistů nepřijala doktrinu doslovné inspirace EGW. Jedinci to takto radikálně přijali příkladem může být i předseda GK. Tím se vytváří nezdravé štěpení církve.Samozřejmě se z toho rodí výlučnost, odtažitost od ostatních křesťanů. Vytrácí se základní prvek evangelia.
Bible nemá na prvním místě co se nesmí a co se může. To může být také nepochopením historického vývoje adventismu. Pak si kde kdo o adventisty otírá svůj jazyk. Samozřejmě k tomu, jako členové někdy nepomáháme nezdravou tvrdohlavosti bez znalostí.
Re: Ellen Gould White
Moje práce za minulých třicet let nese buď pečeť Boha, nebo pečeť nepřítele. V této záležitosti není žádná střední cesta. Svědectví jsou buď z Božího ducha, nebo z ďábla.
(Testimonies, vol. 4, p. 230 - 1876)
Kde vzali naši bratři myšlenku, že by měli stát, když se modlí k Bohu? Jeden bratr, který byl pět let vyučován v Battle Creeku, byl požádán, aby vedl modlitbu před tím, než sestra Whiteová bude mluvit k lidem. Ale jak jsem ho viděla stát, zatímco se jeho rty otevřely k modlitbě Bohu, moje duše se ve mě pohnula a udělila jsem mu otevřeně pokárání. Zavolala jsem ho jménem a řekla mu "Padni dolů na svá kolena! To je patřičná pozice vždy... Jak při veřejné tak při soukromé Bohoslužbě je naším úkolem sklonit se před Bohem, když mu přednášíme naše prosby.
(Manuscript 84b - 1.srpna 1897)
(Testimonies, vol. 4, p. 230 - 1876)
Kde vzali naši bratři myšlenku, že by měli stát, když se modlí k Bohu? Jeden bratr, který byl pět let vyučován v Battle Creeku, byl požádán, aby vedl modlitbu před tím, než sestra Whiteová bude mluvit k lidem. Ale jak jsem ho viděla stát, zatímco se jeho rty otevřely k modlitbě Bohu, moje duše se ve mě pohnula a udělila jsem mu otevřeně pokárání. Zavolala jsem ho jménem a řekla mu "Padni dolů na svá kolena! To je patřičná pozice vždy... Jak při veřejné tak při soukromé Bohoslužbě je naším úkolem sklonit se před Bohem, když mu přednášíme naše prosby.
(Manuscript 84b - 1.srpna 1897)
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Ellen Gould White
Je prorokem 19stol. s posláním úzce specifickým.Hosť napísal:Dobry den
EGW uz nie je prorok?
Re: Ellen Gould White
Dobry den.ambassador napísal:Je prorokem 19stol. s posláním úzce specifickým.Hosť napísal:Dobry den
EGW uz nie je prorok?
Prosim si vasu formulaciu prelozit do nasej reci. Co to prakticky znamena?
Dakujem
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Ellen Gould White
Znamená to jen tolik, že nelze všechno chápat a akceptovat doslovně. Některé její knihy jsou spíše evangelizační, nemají automatický dogmatický statut. Jinou kategorií jsou sdělení do vnitř církve casd. To patří do 19 stol. a některé rady, principy lze osobně realizovat do svého osobního života i dnes. Její písemnosti jsou více nebo méně zneužívány jednotlivci a skupinami. To je snad dost zřetelné!Hosť napísal:Dobry den.ambassador napísal:Je prorokem 19stol. s posláním úzce specifickým.Hosť napísal:Dobry den
EGW uz nie je prorok?
Prosim si vasu formulaciu prelozit do nasej reci. Co to prakticky znamena?
Dakujem
Samostatnou kapitolou jsou její prorocké vize. Další snadno postřehnutelné je její často se opakující vyjádření : "viděla jsem" a toto je na úplně samostatnou diskuzi. Evangelizační knihy jsou lidovým stylem nesení evangelia, postrádají exegezi. Tato problematika se projevuje napříč všech cirkvi.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných