Strana 1 z 2

Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 27 Feb 2020, 11:26
od používateľa Hosť
Dnes som dostal takýto email, podpísaný ako kazatel casd:

Milé sestry a bratia,

tento štvrťrok spolu študujeme knihu Daniel. Treba si však otvorene priznať, že v hlásaní jej posolstva, hlavne proroctva o 2300 rokoch, nie sme veľmi úspešní. Ľudia nie sú ochotní prijímať naše učenie, pretože o tejto téme už majú rôzne informácie, ktorých sa len ťažko vzdávajú. Diskusia s nimi vyžaduje hlboké znalosti a dobrú pripravenosť.

Ako by sa to dalo zlepšiť?

Prvým krokom je určite oboznámenie sa z ich možnými námietkami a protiargumentmi. Až potom sa môžeme na rozhovor pripraviť a budeme schopní vhodne a presvedčivo zareagovať.

Rozhodol som sa preto stručne zhrnúť najdôležitejšie námietky a argumenty, s ktorými som mal možnosť sa stretnúť. Verím, že vám poslúžia aj pri vašej misijnej práci.

Ak máte aj vy s týmto nejaké skúsenosti alebo postrehy, budem rád ak mi ich napíšete.

*****


Anjel Gabriel v Dan 9 prišiel dovysvetliť proroctvo o 2300 dňoch z Dan 8

Adventisti učia, že v Dan 8 sa nenachádza uvedený čas, od ktorého sa má proroctvo o 2300 dňoch-rokoch počítať. Preto bolo potrebné, aby anjel prišiel znovu (Dan 9), a proroctvo dovysvetlil.


Možné námietky:

● Medzi videniami Dan 8 (udialo sa približne v roku 553) a Dan 9 (udialo sa v roku 539 pred n.l. ) uplynulo viac než desať rokov. Nedá sa teda hovoriť o nejakom nadväzujúcom dovysvetľovaní.

● Text Dan 8 sa javí tak, že anjelovo vysvetlenie bolo úplné. Nebolo ničím prerušené, a je riadne ukončené záverečnou rečou: „Ty však to videnie udržuj v tajnosti, lebo sa týka vzdialenej budúcnosti“ (Dan 8,26). Nič nenasvedčuje tomu, že by bolo potrebné k tomu ešte niečo neskôr doplniť.

● V Dan 8,11-13 sa jasne píše, odkedy sa počíta proroctvo o 2300 večeroch a ránach - od zastavenia ustavičnej obete a zničenia svätyne, preto túto informáciu nebolo treba dopĺňať.

Dosvedčuje to aj otázka, ktorú položil pýtajúci sa: „Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obete, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ (Dan 8,13)

Je teda zrejmé, že 2300 večerov a rán je obdobím, v ktorom je zastavená ustavičná obeť a svätyňa je pošliapaná.

● Po spojení proroctiev (70 týždňov a 2300 dní) sa 2300 dní počíta od vydania dekrétu o návrate, čo je v rozpore s biblickým textom Dan 8,11-13. Počítanie od vydania dekrétu o návrate je určené len pre videnie o 70 týždňoch.

● V Dan 9 sa píše, že anjel prišiel v reakcii na Danielovu modlitbu. Text jasne hovorí, o čom Daniel premýšľal – o vyplnení Jeremiášovho proroctva o 70 rokoch zajatia. Daniel nerozmýšľal nad proroctvom o 2300 večeroch a ránach.

*****


Obdobie 70 týždňov (Dan 9 kap.) je odpočítané od dlhšieho obdobia 2300 večerov a rán

Adventisti učia, že proroctvo o 70 týždňoch je súčasťou proroctva o 2300 večeroch a ránach. 70 týždňov je „odpočítaných“ od predchádzajúceho proroctva o 2300 večeroch a ránach, a teda sa počítajú od spoločného počiatočného bodu (Artaxerxov výnos o návrate z roku 457 pred n.l.).


Možné námietky:

● Pre pochopenie toho, že pre izraelský národ je vymeraných / určených / odkrojených / odpočítaných / oddelených /stanovených (podľa prekladu) 70 týždňov, nie je nutné hľadať nejaký číselný údaj, od ktorého by sa odpočítalo. Slová anjela sa dajú jednoducho pochopiť tak, že izraelskému národu je oddelená (vyčlenená, stanovená, určená) nejaká doba. Z čoho je určená? No predsa z času, ktorý je pred nimi. Podobne ako Boh určil ľudskému rodu 120 rokov do potopy (1M 6,3), Abrahámovým potomkom 400 rokov otroctva v Egypte (1M 15, 13), Izraelitom 40 rokov putovania po púšti (4M 14, 34) či 70 rokov v babylonskom zajatí (Jer 25, 11). Pri žiadnom z týchto proroctiev nebolo potrebné žiadne predchádzajúce väčšie proroctvo, od ktorého by sa to odpočítalo.

● Ak by malo byť prorocké obdobie „70 týždňov“ súčasťou obdobia „2300 večerov a rán“, bolo by logické, ak by sa tam požívali zhodné časové jednotky. Ani jedno z nich však nepoužíva výraz „deň“ (Dan 8,14 používa „večery a rána“, Dan 9,24 používa „týždeň“). Nezdá sa veľmi pochopiteľné, že oba je potrebné prepočítať na dni a tie potom spájať.

● Výraz „večery a rána“ z Dan 8,14 silne evokuje ranné a večerné chrámové obete. Niektorí vykladači to chápu tak, že týchto obetí má byť spolu 2300, čo je 1150 dní.

Použité hebrejské slová pre večer a ráno sú rovnaké ako v správe o stvorení („ a bol večer a bolo ráno ...“). Adventisti však tvrdia, že práve tieto výrazy sú dôkazom toho, že pri stvorení išlo o bežné 24-hodinové dni a nie nejaké dlhšie obdobia.

● Zmienka o „odkrojení “ môže tiež poukazovať aj na to, že samo proroctvo o 70 týždňoch je „nakrájané“ – rozdelené na tri časti (7 týždňov, 62 týždňov, 1 týždeň).

*****


Očistenie nebeskej svätyne

Adventisti hovoria, že proroctvo o 2300 večeroch a ránach hovorí o očistení) nebeskej svätyne. Dôvodom pre očistenie sú vyznané hriechy tých, čo prijali Ježiša, pretože tieto hriechy boli „prenesené“ do nebeskej svätyne, podobne ako boli hriechy kajúcich hriešnikov prenesené do pozemskej svätyne.


Možné námietky:

● Otázka z Dan 8,13 („Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obeti, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ ) sa týka pozemskej svätyne. Nie je preto žiadny dôvod očakávať naplnenie prorockého obdobia vo svätyni nebeskej.

● Podľa proroctva je malý roh pozemského pôvodu (vychádza z capa, t.j. Gréckej ríše), a preto nemôže mať žiadny dosah na nebeskú svätyňu.

● Ak v roku 1844 začalo očisťovanie nebeskej svätyne, tak to znamená, že počas predchádzajúcich 2300 rokov (t.j. od roku 457 pred n.l.) v nej bola zastavená ustavičná obeť a bola svätyňa bola pošliapaná/zbúraná, tak ako o tom píše Dan 8,11. Toto nie je nijako zdôvodniteľné.

● Podľa Dan 8,11 je znesvätiteľom svätyne malý roh. To by ale znamenalo, že malým rohom je Kristus, pretože podľa adventistov práve on do nebeskej svätyne preniesol hriechy ľudí a spôsobil to, že musí byť očistená.

*****


Malý roh z Dan 7 a Dan 8 sú totožné

Adventisti hovoria, že malý roh z Dan 7 a malý roh z Dan 8 sú jedna a tá istá postava a predstavuje pápežský Rím.



Možné námietky:

● Podľa popisu v kapitolách 7 a 8 ide o dve rôzne postavy.

Väčšina vykladačov súhlasí s tým, že štyri zvieratá z Dan 7 predstavujú jednotlivé svetové ríše (podobne ako sú zobrazené materiálmi sochy zo sna podľa Dan 2): Lev s krídlami orla = Babylon, medveď = Médsko-Perzská ríša, leopard = Grécko, strašná šelma = Rímska ríša.

Malý roh vychádza zo strašnej šelmy, preto je možné ho považovať za akéhosi nástupcu Ríma. Vykladači ho stotožňujú s Antikristom, prípadne ho považujú za stelesnenie zla.

Malý roh z Dan 8 má však iné korene.

Videnie hovorí len o dvoch zvieratách, baranovi a kozlovi. Text výslovne uvádza, koho predstavujú – Baran je kráľovstvo Médska a Perzie, a kozol (cap) je Grécko (Dan 8, 20-21). Kozlov jeden roh bol vylomený a nahradený štyrmi rohmi – text hovorí, že tieto štyri rohy predstavujú štyroch kráľov, ktoré z neho povstanú.

Tento popis presne sedí s historickou skutočnosťou. Pôvodný jeden roh bol Alexander Veľký, „prvý grécky kráľ“ (Dan 8,21). Po jeho náhlej smrti bolo jeho kráľovstvo rozdelené medzi jeho štyroch generálov:

Antigonos v Ázii, Sýrii a Macedónsku, Lysimachos okolo Čierneho mora, , Ptolemaios v Egypte a Seleukos v Babylone Perzii.

Malý roh vyšiel z jedného z nich. Inak povedané, malý roh vychádza z kozla, ktorý predstavuje Grécko.

● Videnie Dan 8 sa zaoberá len krátkym časovým úsekom, v porovnaní s videním Dan 7 tu chýba Babylon a Rím. Malý roh z Dan 8 rastie na hlave kozla (Grécko), preto nemôže byť tým istým malým rohom, ktorý rastie na hlave strašnej šelmy (Rím).

● Zo samotného výrazu „malý roh“ sa nedá usúdiť, že by malo ísť o tú istú osobu. Prídavné meno „malý“ zrejme poukazuje len na spôsob, ako sa rohy objavili na scéne, no neskôr už malým nie je ani v jeden z nich. V obrazoch v 7 a 8 kapitole sa spolu spomína mnoho rohov (všetko sú to kráľovia alebo kráľovstvá), ale žiaden iné sa nepovažujú za totožné.

● Kapitoly Dan 2 až Dan 7 boli napísané v aramejčine, kapitoly od Dan 8 až do konca sú písané v hebrejčine. Dôvodom prechodu na hebrejčinu môže byť to, že text sa bude zameriavať na ľud Izrael a jeho budúci osud. Z tohto dôvodu môže byť chybou porovnávať Dan 8 s predchádzajúcou kapitolou (kapitolami). Ukazuje sa to aj v tom, že v Dan 8 sa na znázornenie Médsko-Perzska a Grécka používajú obradne čisté zvieratá (baran a kozol) na rozdiel od Dan 7 (medveď, leoprad).

*****


Prepočet prorocký deň = skutočný rok

Adventisti pri výpočtoch založených na proroctvách z Dan 8 a Dan 9 používajú prepočet rok za deň, a to na základe textov 4M 14,34 a Ez 4,4-6.


Možné námietky:

● Väčšina cirkví takýto prepočet neuznáva a vôbec nepoužíva. V skutočnosti ho používajú len adventisti a Svedkovia.

● Biblické texty, na ktoré sa adventisti odvolávajú, v skutočnosti taký prepočet nevyžadujú:

4M 14,34: „Ako ste štyridsať dní skúmali krajinu — rok sa bude počítať za deň —, štyridsať rokov budete pykať za svoje neprávosti, aby ste spoznali môj odpor.“

Všetky časové údaje v tomto texte znamenajú presne to, čo aj hovoria - každý výraz „deň“ znamená naozaj deň, a každý výraz“ rok“ znamená naozaj rok. Pre získanie správnej doby nemusí čitateľ robiť žiadny prepočet.

Ez 4, 4-6: „Ľahni si na ľavý bok a polož naň vinu domu Izraela. Koľko dní preležíš na ňom, toľko dní budeš znášať ich vinu. Roky ich viny ti určím zodpovedajúcim počtom dní: tristodeväťdesiat dní budeš znášať vinu domu Izraela. Keď to ukončíš, ľahneš si druhý raz, a to na pravý bok, a budeš znášať vinu domu Júdovho štyridsať dní. Určil som ti vždy jeden deň za jeden rok.“

O tomto texte platí to isté čo o predchádzajúcom. Keď Boh povedal Ezechielovi „deň“, znamenalo to naozaj deň. Keď mu povedal „rok“, znamenalo to naozaj rok. Zmysel textu a časové obdobia sú jasne a nešifrovane vyjadrené, nie je potrebné robiť žiadny prepočet.

Z týchto dvoch textov teda nijako nevyplýva všeobecné pravidlo, že pri štúdiu proroctiev treba časové údaje prepočitávať. Práve naopak, z textu vyplýva, že ak Boh používa symboliku „deň za rok“, priamo to v texte uvedie.



● Adventisti používajú prepočet „deň za rok“ nesystematicky, ako im vyhovuje. Okrem Dan 8,14 a Dan 9, ešte napríklad v texte Zj 11,2-3 alebo Zj 13,5.

Ale prepočet „deň za rok“ nepoužívajú napríklad pri týchto proroctvách:

Jon 3,4 (Jonáš predpovedá zničenie Ninive za 40 dní), Mat 12,40 (Ježiš predpovedá, že bude 3 dni v hrobe), 1M 6,3 (120 rokov do potopy), Jer 25, 11 (70 rokov v babylonskom zajatí) a iných.

*****


70 týždňov = 490 rokov

Adventisti počítajú prorocké obdobie 70 týždňov tak, že ho najprv prevedú na dni (70 skutočných týždňov = 490 skutočných dní), a potom prorockým prepočtom deň za rok prídu k obdobiu 490 rokov.


Možné námietky:

● Mnohí vykladači usudzujú, že výraz „70 týždňov“ by mohol zodpovedať obdobiu 490 rokov, aj bez použitia prepočtu deň za rok. Vychádzajú z týchto úvah:

Výraz „70 týždňov“ (70 x 7) súvisí s obdobím 70 rokov, počas ktorého boli Izraeliti v babylonskom zajatí. Podľa 3M 26,18 je ďalší trest sedemnásobne dlhší ( „Ak ma ani potom nebudete poslúchať, sedemnásobne vás potrestám za vaše hriechy.“) V tomto zmysle sa výraz „sedemdesiat sedmíc“ (lebo to je doslovný preklad hebrejského textu) chápe ako 7 x 70 rokov.

*****


70 týždňov zodpovedá konkrétnemu historickému obdobiu 490 rokov

Adventisti počítajú obdobie 70 týždňov = 490 rokov od výnosu z roku 457 pred n.l. Proroctvo ukazuje na Ježišovu smrť v roku 31 n.l. (t.j. v prvej polovici posledného prorockého týždňa). Prorocké obdobie končí v roku 34 n.l. (ukameňovanie Štefana), čím sa skončila skončiť doba milosti pre Židov a evanjelium sa začalo hlásať pohanom.


Možné námietky:

● Adventisti používajú dekrét z roku 457 pred n.l., o ktorom sa píše v Ezdr 7 kapitole. Tento dekrét ale hovorí len o obnove chrámu. Jediný dekrét, ktorý hovoril o vybudovaní Jeruzalema, bol Kýrov z roku 538/537 pred n.l., ďalšie následné výnosy boli len pomocné, doplňujúce. Je to aj v súlade s Izaiášovými proroctvami („Kýra volám môj pastier. On splní každé moje želanie. Povie Jeruzalemu: ‚Budeš vybudovaný!‘ A chrámu: ‚Budú založené tvoje základy!‘“ “ Iz 44,28; „Ja som ho vzbudil v spravodlivosti, vyrovnám všetky jeho cesty. On (Kýros) postaví moje mesto a prepustí mojich zajatcov“ Iz 45,13)

● Kýrov edikt z roku 538 pred n.l. sa považuje za bezprostrednú odpoveď na Danielovu modlitbu z 9 kap, ktorá sa odohrala v roku 539 pred n.l.

● Niektorí teológovia sa prikláňajú k názoru, že „slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema“ (Dan 9,25) nemusia znamenať slová vládcu pozemského, ale nebeského, t.j. Božie rozhodnutie. V tom prípade by nebol možný žiadny presný výpočet.

● Podľa biblického textu mal byť pomazaný zabitý po 69 (7+62) týždňoch: „Po šesťdesiatich dvoch týždňoch bude zabitý pomazaný, a nebude ho.“ (Dan 9,26), a nie až v polovici posledného týždňa, ako učia adventisti. Podobne, podľa textu sa pomazanie udialo po siedmich týždňoch: „Odvtedy, čo zaznelo slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema až po pomazanie kniežaťa, uplynie sedem týždňov.“ (Dan 9,25), čo vychádza po siedmich týždňoch (49 rokoch) od vydania dekrétu. To nesúhlasí stým, ako udalosti umiestňujú adventisti.

● Stotožňovanie Ježišovej smrti s udalosťami polovici posledného týždňa nie je správne. Text totiž hovorí nielen o zastavení spaľovanej a pokrmovej obete, ale aj o umiestnení ohavnej modly (Dan 9,27), čo sa v kontexte pripisuje nepriateľskému malému rohu.

● Je problematické priradiť tomuto obdobiu (70 týždňov = 490 rokov) konkrétne historické udalosti. Vykladači preto považujú 70 je symbolické číslo plnosti (7x 10), ktoré nemusí znamenať presný počet. Preto mnohí vykladači uprednostňujú výklad, že sa jedná o symbolické časové obdobie.

● Adventisti hovoria, že obnova Jeruzalema bola ukončená v roku 408 pred n.l. (457 – 49 rokov, t.j. po siedmych prorockých týždňoch. Tento dátum však nie je možné historicky overiť.

● Nie je možné historicky doložiť, že Štefan bol ukameňovaný v roku 34 n.l.

● Podľa Sk 13,46 sa evanjelium začalo hlásať pohanom omnoho neskôr.

*****


Malý roh z Dan 8 pochádza zo svetovej strany

Adventisti učia, že malý roh nepochádza z jedného zo štyroch rohov, ale z jednej zo štyroch svetových strán (zo štyroch vetrov)


Možné námietky:

● Daniel vo videní síce hovorí, že štyri rohy smerovali na štyri svetové strany („vetry“) , to však poukazuje na ich širokú expanziu. Z kontextu obrazov vyplýva, že kráľovstvo sa rodí z kráľovstiev a roh z rohov. Rohy nepochádzajú z vetra. Štyri vetry sú len popisom smeru a panstva rohov, ale nie ich základom. Malý roh preto musí pochádzať z jedného zo štyroch rohov. Taktiež ani anjel vo svojom vysvetlení vetry vôbec nespomína, takže pre pôvod malého rohu nie sú dôležité.

*****


Koniec času

Adventisti hovoria, že proroctvo z Dan 8 sa musí hovoriť o dlhom časovom období, pretože podľa biblického textu sa týka poslednej doby.


Možné námietky:

● Anjel síce hovorí o „konci“ a „mnohých dňoch“ („Dám ti vedieť, čo sa stane pri poslednom hroznom hneve, lebo sa to týka stanoveného konca.“ Dan 8,19; „A ty zavri videnie, lebo sa vzťahuje na dobu o mnoho dní.“ Dan 9,26) ale celý kontext jeho reči je len o relatívne krátkom období - o Médsku, Perzii a Grécku. Znamená to, že táto budúcnosť sa týkala iba obdobia izraelského národa, a nie celého ľudstva. Slová o zavretí videnia môžu znamenať, že by nebolo veľmi opatrné ich hneď zverejniť, pretože v tej dobe ešte vládli Babylončania, ktorí by Daniela mohli obviniť z prípravy spiknutia (toto videnie Daniel dostal viac než 10 rokov pred pádom Babylona).

*****

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 28 Feb 2020, 10:02
od používateľa Hosť15
Osobné presvedčenie priemerného adventistu o správnosti výkladu 2300 večerov a rán je založené na tom, že to tak píše EGW. A v tom je podľa mňa najväčší problém tejto cirkvi. Kvôli jej spisom ide Biblia do úzadia. Prax je taká, že ich dôvera v EGW je väčšia ako dôvera v Bibliu, hoci si to ani sami nepripúšťajú. A to sa prejavuje prakticky vo všetkých otázkach, v ktorých sa odlišujú od hlavného kresťanského prúdu - sobota, desatoro, desiatky, abstinencia, nečisté mäso ...
Z tohto hľadiska to je sekta.
Je to smutné. Bol by som rád, keby mali zrak to vidieť a odvahu si to priznať. Až potom môžu začať skutočne študovať Bibliu a spoznať, o čom je biblické kresťanstvo.

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 28 Feb 2020, 18:49
od používateľa log
Hosť napísal: 27 Feb 2020, 11:26 ... Treba si však otvorene priznať, že v hlásaní jej posolstva, hlavne proroctva o 2300 rokoch, nie sme veľmi úspešní. Ľudia nie sú ochotní prijímať naše učenie, pretože o tejto téme už majú rôzne informácie, ktorých sa len ťažko vzdávajú. Diskusia s nimi vyžaduje hlboké znalosti a dobrú pripravenosť.
Ja som taku skusenost nemal, ze by ludia mali nejaku informaciu o Danielovi. Nepoznam ziadneho neadventistu ktory by sa tym kedy zaoberal. Vacsinu ludi i adventistov, povedzme si otvorene, to vobec nezaujima, je im to jedno a nechcu nad tym ani rozmyslat. Je to tema pre par nadsencov, ktori sa chcu naozaj dozvediet, co proroctvo hovori. Za to sa stali tercom vysmechu zo strany tych, ktori o pochopenie proroctva nemaju zaujem.

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 28 Feb 2020, 19:11
od používateľa Tomáš Plechatýý
Hosť napísal: 27 Feb 2020, 11:26 Dnes som dostal takýto email, podpísaný ako kazatel casd:

Milé sestry a bratia,

tento štvrťrok spolu študujeme knihu Daniel. Treba si však otvorene priznať, že v hlásaní jej posolstva, hlavne proroctva o 2300 rokoch, nie sme veľmi úspešní. Ľudia nie sú ochotní prijímať naše učenie, pretože o tejto téme už majú rôzne informácie, ktorých sa len ťažko vzdávajú. Diskusia s nimi vyžaduje hlboké znalosti a dobrú pripravenosť.

Ako by sa to dalo zlepšiť?

Prvým krokom je určite oboznámenie sa z ich možnými námietkami a protiargumentmi. Až potom sa môžeme na rozhovor pripraviť a budeme schopní vhodne a presvedčivo zareagovať.

Rozhodol som sa preto stručne zhrnúť najdôležitejšie námietky a argumenty, s ktorými som mal možnosť sa stretnúť. Verím, že vám poslúžia aj pri vašej misijnej práci.

Ak máte aj vy s týmto nejaké skúsenosti alebo postrehy, budem rád ak mi ich napíšete.

*****


Anjel Gabriel v Dan 9 prišiel dovysvetliť proroctvo o 2300 dňoch z Dan 8

Adventisti učia, že v Dan 8 sa nenachádza uvedený čas, od ktorého sa má proroctvo o 2300 dňoch-rokoch počítať. Preto bolo potrebné, aby anjel prišiel znovu (Dan 9), a proroctvo dovysvetlil.


Možné námietky:

● Medzi videniami Dan 8 (udialo sa približne v roku 553) a Dan 9 (udialo sa v roku 539 pred n.l. ) uplynulo viac než desať rokov. Nedá sa teda hovoriť o nejakom nadväzujúcom dovysvetľovaní.

● Text Dan 8 sa javí tak, že anjelovo vysvetlenie bolo úplné. Nebolo ničím prerušené, a je riadne ukončené záverečnou rečou: „Ty však to videnie udržuj v tajnosti, lebo sa týka vzdialenej budúcnosti“ (Dan 8,26). Nič nenasvedčuje tomu, že by bolo potrebné k tomu ešte niečo neskôr doplniť.

● V Dan 8,11-13 sa jasne píše, odkedy sa počíta proroctvo o 2300 večeroch a ránach - od zastavenia ustavičnej obete a zničenia svätyne, preto túto informáciu nebolo treba dopĺňať.

Dosvedčuje to aj otázka, ktorú položil pýtajúci sa: „Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obete, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ (Dan 8,13)

Je teda zrejmé, že 2300 večerov a rán je obdobím, v ktorom je zastavená ustavičná obeť a svätyňa je pošliapaná.

● Po spojení proroctiev (70 týždňov a 2300 dní) sa 2300 dní počíta od vydania dekrétu o návrate, čo je v rozpore s biblickým textom Dan 8,11-13. Počítanie od vydania dekrétu o návrate je určené len pre videnie o 70 týždňoch.

● V Dan 9 sa píše, že anjel prišiel v reakcii na Danielovu modlitbu. Text jasne hovorí, o čom Daniel premýšľal – o vyplnení Jeremiášovho proroctva o 70 rokoch zajatia. Daniel nerozmýšľal nad proroctvom o 2300 večeroch a ránach.

*****


Obdobie 70 týždňov (Dan 9 kap.) je odpočítané od dlhšieho obdobia 2300 večerov a rán

Adventisti učia, že proroctvo o 70 týždňoch je súčasťou proroctva o 2300 večeroch a ránach. 70 týždňov je „odpočítaných“ od predchádzajúceho proroctva o 2300 večeroch a ránach, a teda sa počítajú od spoločného počiatočného bodu (Artaxerxov výnos o návrate z roku 457 pred n.l.).


Možné námietky:

● Pre pochopenie toho, že pre izraelský národ je vymeraných / určených / odkrojených / odpočítaných / oddelených /stanovených (podľa prekladu) 70 týždňov, nie je nutné hľadať nejaký číselný údaj, od ktorého by sa odpočítalo. Slová anjela sa dajú jednoducho pochopiť tak, že izraelskému národu je oddelená (vyčlenená, stanovená, určená) nejaká doba. Z čoho je určená? No predsa z času, ktorý je pred nimi. Podobne ako Boh určil ľudskému rodu 120 rokov do potopy (1M 6,3), Abrahámovým potomkom 400 rokov otroctva v Egypte (1M 15, 13), Izraelitom 40 rokov putovania po púšti (4M 14, 34) či 70 rokov v babylonskom zajatí (Jer 25, 11). Pri žiadnom z týchto proroctiev nebolo potrebné žiadne predchádzajúce väčšie proroctvo, od ktorého by sa to odpočítalo.

● Ak by malo byť prorocké obdobie „70 týždňov“ súčasťou obdobia „2300 večerov a rán“, bolo by logické, ak by sa tam požívali zhodné časové jednotky. Ani jedno z nich však nepoužíva výraz „deň“ (Dan 8,14 používa „večery a rána“, Dan 9,24 používa „týždeň“). Nezdá sa veľmi pochopiteľné, že oba je potrebné prepočítať na dni a tie potom spájať.

● Výraz „večery a rána“ z Dan 8,14 silne evokuje ranné a večerné chrámové obete. Niektorí vykladači to chápu tak, že týchto obetí má byť spolu 2300, čo je 1150 dní.

Použité hebrejské slová pre večer a ráno sú rovnaké ako v správe o stvorení („ a bol večer a bolo ráno ...“). Adventisti však tvrdia, že práve tieto výrazy sú dôkazom toho, že pri stvorení išlo o bežné 24-hodinové dni a nie nejaké dlhšie obdobia.

● Zmienka o „odkrojení “ môže tiež poukazovať aj na to, že samo proroctvo o 70 týždňoch je „nakrájané“ – rozdelené na tri časti (7 týždňov, 62 týždňov, 1 týždeň).

*****


Očistenie nebeskej svätyne

Adventisti hovoria, že proroctvo o 2300 večeroch a ránach hovorí o očistení) nebeskej svätyne. Dôvodom pre očistenie sú vyznané hriechy tých, čo prijali Ježiša, pretože tieto hriechy boli „prenesené“ do nebeskej svätyne, podobne ako boli hriechy kajúcich hriešnikov prenesené do pozemskej svätyne.


Možné námietky:

● Otázka z Dan 8,13 („Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obeti, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ ) sa týka pozemskej svätyne. Nie je preto žiadny dôvod očakávať naplnenie prorockého obdobia vo svätyni nebeskej.

● Podľa proroctva je malý roh pozemského pôvodu (vychádza z capa, t.j. Gréckej ríše), a preto nemôže mať žiadny dosah na nebeskú svätyňu.

● Ak v roku 1844 začalo očisťovanie nebeskej svätyne, tak to znamená, že počas predchádzajúcich 2300 rokov (t.j. od roku 457 pred n.l.) v nej bola zastavená ustavičná obeť a bola svätyňa bola pošliapaná/zbúraná, tak ako o tom píše Dan 8,11. Toto nie je nijako zdôvodniteľné.

● Podľa Dan 8,11 je znesvätiteľom svätyne malý roh. To by ale znamenalo, že malým rohom je Kristus, pretože podľa adventistov práve on do nebeskej svätyne preniesol hriechy ľudí a spôsobil to, že musí byť očistená.

*****


Malý roh z Dan 7 a Dan 8 sú totožné

Adventisti hovoria, že malý roh z Dan 7 a malý roh z Dan 8 sú jedna a tá istá postava a predstavuje pápežský Rím.



Možné námietky:

● Podľa popisu v kapitolách 7 a 8 ide o dve rôzne postavy.

Väčšina vykladačov súhlasí s tým, že štyri zvieratá z Dan 7 predstavujú jednotlivé svetové ríše (podobne ako sú zobrazené materiálmi sochy zo sna podľa Dan 2): Lev s krídlami orla = Babylon, medveď = Médsko-Perzská ríša, leopard = Grécko, strašná šelma = Rímska ríša.

Malý roh vychádza zo strašnej šelmy, preto je možné ho považovať za akéhosi nástupcu Ríma. Vykladači ho stotožňujú s Antikristom, prípadne ho považujú za stelesnenie zla.

Malý roh z Dan 8 má však iné korene.

Videnie hovorí len o dvoch zvieratách, baranovi a kozlovi. Text výslovne uvádza, koho predstavujú – Baran je kráľovstvo Médska a Perzie, a kozol (cap) je Grécko (Dan 8, 20-21). Kozlov jeden roh bol vylomený a nahradený štyrmi rohmi – text hovorí, že tieto štyri rohy predstavujú štyroch kráľov, ktoré z neho povstanú.

Tento popis presne sedí s historickou skutočnosťou. Pôvodný jeden roh bol Alexander Veľký, „prvý grécky kráľ“ (Dan 8,21). Po jeho náhlej smrti bolo jeho kráľovstvo rozdelené medzi jeho štyroch generálov:

Antigonos v Ázii, Sýrii a Macedónsku, Lysimachos okolo Čierneho mora, , Ptolemaios v Egypte a Seleukos v Babylone Perzii.

Malý roh vyšiel z jedného z nich. Inak povedané, malý roh vychádza z kozla, ktorý predstavuje Grécko.

● Videnie Dan 8 sa zaoberá len krátkym časovým úsekom, v porovnaní s videním Dan 7 tu chýba Babylon a Rím. Malý roh z Dan 8 rastie na hlave kozla (Grécko), preto nemôže byť tým istým malým rohom, ktorý rastie na hlave strašnej šelmy (Rím).

● Zo samotného výrazu „malý roh“ sa nedá usúdiť, že by malo ísť o tú istú osobu. Prídavné meno „malý“ zrejme poukazuje len na spôsob, ako sa rohy objavili na scéne, no neskôr už malým nie je ani v jeden z nich. V obrazoch v 7 a 8 kapitole sa spolu spomína mnoho rohov (všetko sú to kráľovia alebo kráľovstvá), ale žiaden iné sa nepovažujú za totožné.

● Kapitoly Dan 2 až Dan 7 boli napísané v aramejčine, kapitoly od Dan 8 až do konca sú písané v hebrejčine. Dôvodom prechodu na hebrejčinu môže byť to, že text sa bude zameriavať na ľud Izrael a jeho budúci osud. Z tohto dôvodu môže byť chybou porovnávať Dan 8 s predchádzajúcou kapitolou (kapitolami). Ukazuje sa to aj v tom, že v Dan 8 sa na znázornenie Médsko-Perzska a Grécka používajú obradne čisté zvieratá (baran a kozol) na rozdiel od Dan 7 (medveď, leoprad).

*****


Prepočet prorocký deň = skutočný rok

Adventisti pri výpočtoch založených na proroctvách z Dan 8 a Dan 9 používajú prepočet rok za deň, a to na základe textov 4M 14,34 a Ez 4,4-6.


Možné námietky:

● Väčšina cirkví takýto prepočet neuznáva a vôbec nepoužíva. V skutočnosti ho používajú len adventisti a Svedkovia.

● Biblické texty, na ktoré sa adventisti odvolávajú, v skutočnosti taký prepočet nevyžadujú:

4M 14,34: „Ako ste štyridsať dní skúmali krajinu — rok sa bude počítať za deň —, štyridsať rokov budete pykať za svoje neprávosti, aby ste spoznali môj odpor.“

Všetky časové údaje v tomto texte znamenajú presne to, čo aj hovoria - každý výraz „deň“ znamená naozaj deň, a každý výraz“ rok“ znamená naozaj rok. Pre získanie správnej doby nemusí čitateľ robiť žiadny prepočet.

Ez 4, 4-6: „Ľahni si na ľavý bok a polož naň vinu domu Izraela. Koľko dní preležíš na ňom, toľko dní budeš znášať ich vinu. Roky ich viny ti určím zodpovedajúcim počtom dní: tristodeväťdesiat dní budeš znášať vinu domu Izraela. Keď to ukončíš, ľahneš si druhý raz, a to na pravý bok, a budeš znášať vinu domu Júdovho štyridsať dní. Určil som ti vždy jeden deň za jeden rok.“

O tomto texte platí to isté čo o predchádzajúcom. Keď Boh povedal Ezechielovi „deň“, znamenalo to naozaj deň. Keď mu povedal „rok“, znamenalo to naozaj rok. Zmysel textu a časové obdobia sú jasne a nešifrovane vyjadrené, nie je potrebné robiť žiadny prepočet.

Z týchto dvoch textov teda nijako nevyplýva všeobecné pravidlo, že pri štúdiu proroctiev treba časové údaje prepočitávať. Práve naopak, z textu vyplýva, že ak Boh používa symboliku „deň za rok“, priamo to v texte uvedie.



● Adventisti používajú prepočet „deň za rok“ nesystematicky, ako im vyhovuje. Okrem Dan 8,14 a Dan 9, ešte napríklad v texte Zj 11,2-3 alebo Zj 13,5.

Ale prepočet „deň za rok“ nepoužívajú napríklad pri týchto proroctvách:

Jon 3,4 (Jonáš predpovedá zničenie Ninive za 40 dní), Mat 12,40 (Ježiš predpovedá, že bude 3 dni v hrobe), 1M 6,3 (120 rokov do potopy), Jer 25, 11 (70 rokov v babylonskom zajatí) a iných.

*****


70 týždňov = 490 rokov

Adventisti počítajú prorocké obdobie 70 týždňov tak, že ho najprv prevedú na dni (70 skutočných týždňov = 490 skutočných dní), a potom prorockým prepočtom deň za rok prídu k obdobiu 490 rokov.


Možné námietky:

● Mnohí vykladači usudzujú, že výraz „70 týždňov“ by mohol zodpovedať obdobiu 490 rokov, aj bez použitia prepočtu deň za rok. Vychádzajú z týchto úvah:

Výraz „70 týždňov“ (70 x 7) súvisí s obdobím 70 rokov, počas ktorého boli Izraeliti v babylonskom zajatí. Podľa 3M 26,18 je ďalší trest sedemnásobne dlhší ( „Ak ma ani potom nebudete poslúchať, sedemnásobne vás potrestám za vaše hriechy.“) V tomto zmysle sa výraz „sedemdesiat sedmíc“ (lebo to je doslovný preklad hebrejského textu) chápe ako 7 x 70 rokov.

*****


70 týždňov zodpovedá konkrétnemu historickému obdobiu 490 rokov

Adventisti počítajú obdobie 70 týždňov = 490 rokov od výnosu z roku 457 pred n.l. Proroctvo ukazuje na Ježišovu smrť v roku 31 n.l. (t.j. v prvej polovici posledného prorockého týždňa). Prorocké obdobie končí v roku 34 n.l. (ukameňovanie Štefana), čím sa skončila skončiť doba milosti pre Židov a evanjelium sa začalo hlásať pohanom.


Možné námietky:

● Adventisti používajú dekrét z roku 457 pred n.l., o ktorom sa píše v Ezdr 7 kapitole. Tento dekrét ale hovorí len o obnove chrámu. Jediný dekrét, ktorý hovoril o vybudovaní Jeruzalema, bol Kýrov z roku 538/537 pred n.l., ďalšie následné výnosy boli len pomocné, doplňujúce. Je to aj v súlade s Izaiášovými proroctvami („Kýra volám môj pastier. On splní každé moje želanie. Povie Jeruzalemu: ‚Budeš vybudovaný!‘ A chrámu: ‚Budú založené tvoje základy!‘“ “ Iz 44,28; „Ja som ho vzbudil v spravodlivosti, vyrovnám všetky jeho cesty. On (Kýros) postaví moje mesto a prepustí mojich zajatcov“ Iz 45,13)

● Kýrov edikt z roku 538 pred n.l. sa považuje za bezprostrednú odpoveď na Danielovu modlitbu z 9 kap, ktorá sa odohrala v roku 539 pred n.l.

● Niektorí teológovia sa prikláňajú k názoru, že „slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema“ (Dan 9,25) nemusia znamenať slová vládcu pozemského, ale nebeského, t.j. Božie rozhodnutie. V tom prípade by nebol možný žiadny presný výpočet.

● Podľa biblického textu mal byť pomazaný zabitý po 69 (7+62) týždňoch: „Po šesťdesiatich dvoch týždňoch bude zabitý pomazaný, a nebude ho.“ (Dan 9,26), a nie až v polovici posledného týždňa, ako učia adventisti. Podobne, podľa textu sa pomazanie udialo po siedmich týždňoch: „Odvtedy, čo zaznelo slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema až po pomazanie kniežaťa, uplynie sedem týždňov.“ (Dan 9,25), čo vychádza po siedmich týždňoch (49 rokoch) od vydania dekrétu. To nesúhlasí stým, ako udalosti umiestňujú adventisti.

● Stotožňovanie Ježišovej smrti s udalosťami polovici posledného týždňa nie je správne. Text totiž hovorí nielen o zastavení spaľovanej a pokrmovej obete, ale aj o umiestnení ohavnej modly (Dan 9,27), čo sa v kontexte pripisuje nepriateľskému malému rohu.

● Je problematické priradiť tomuto obdobiu (70 týždňov = 490 rokov) konkrétne historické udalosti. Vykladači preto považujú 70 je symbolické číslo plnosti (7x 10), ktoré nemusí znamenať presný počet. Preto mnohí vykladači uprednostňujú výklad, že sa jedná o symbolické časové obdobie.

● Adventisti hovoria, že obnova Jeruzalema bola ukončená v roku 408 pred n.l. (457 – 49 rokov, t.j. po siedmych prorockých týždňoch. Tento dátum však nie je možné historicky overiť.

● Nie je možné historicky doložiť, že Štefan bol ukameňovaný v roku 34 n.l.

● Podľa Sk 13,46 sa evanjelium začalo hlásať pohanom omnoho neskôr.

*****


Malý roh z Dan 8 pochádza zo svetovej strany

Adventisti učia, že malý roh nepochádza z jedného zo štyroch rohov, ale z jednej zo štyroch svetových strán (zo štyroch vetrov)


Možné námietky:

● Daniel vo videní síce hovorí, že štyri rohy smerovali na štyri svetové strany („vetry“) , to však poukazuje na ich širokú expanziu. Z kontextu obrazov vyplýva, že kráľovstvo sa rodí z kráľovstiev a roh z rohov. Rohy nepochádzajú z vetra. Štyri vetry sú len popisom smeru a panstva rohov, ale nie ich základom. Malý roh preto musí pochádzať z jedného zo štyroch rohov. Taktiež ani anjel vo svojom vysvetlení vetry vôbec nespomína, takže pre pôvod malého rohu nie sú dôležité.

*****


Koniec času

Adventisti hovoria, že proroctvo z Dan 8 sa musí hovoriť o dlhom časovom období, pretože podľa biblického textu sa týka poslednej doby.


Možné námietky:

● Anjel síce hovorí o „konci“ a „mnohých dňoch“ („Dám ti vedieť, čo sa stane pri poslednom hroznom hneve, lebo sa to týka stanoveného konca.“ Dan 8,19; „A ty zavri videnie, lebo sa vzťahuje na dobu o mnoho dní.“ Dan 9,26) ale celý kontext jeho reči je len o relatívne krátkom období - o Médsku, Perzii a Grécku. Znamená to, že táto budúcnosť sa týkala iba obdobia izraelského národa, a nie celého ľudstva. Slová o zavretí videnia môžu znamenať, že by nebolo veľmi opatrné ich hneď zverejniť, pretože v tej dobe ešte vládli Babylončania, ktorí by Daniela mohli obviniť z prípravy spiknutia (toto videnie Daniel dostal viac než 10 rokov pred pádom Babylona).

*****
Tak mně už přišel tento email do pošty také:-DDD

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 28 Feb 2020, 19:51
od používateľa log
Kto chce porozumiet proroctvu, zavery mojho studia Pisma a dejin som uz v minulosti uviedol ako sice nejasny ale dobre uceleny obraz tu vlastne-biblicke-uvahy-a-zamyslenia-f21 ... -t863.html

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 28 Feb 2020, 22:11
od používateľa log
Hosť15 napísal: 28 Feb 2020, 10:02 Osobné presvedčenie priemerného adventistu o správnosti výkladu 2300 večerov a rán je založené na tom, že to tak píše EGW. A v tom je podľa mňa najväčší problém tejto cirkvi. Kvôli jej spisom ide Biblia do úzadia. Prax je taká, že ich dôvera v EGW je väčšia ako dôvera v Bibliu, hoci si to ani sami nepripúšťajú. A to sa prejavuje prakticky vo všetkých otázkach, v ktorých sa odlišujú od hlavného kresťanského prúdu - sobota, desatoro, desiatky, abstinencia, nečisté mäso ...
Z tohto hľadiska to je sekta.
Je to smutné. Bol by som rád, keby mali zrak to vidieť a odvahu si to priznať. Až potom môžu začať skutočne študovať Bibliu a spoznať, o čom je biblické kresťanstvo.
Jednoduchym pohladom do dejin vykladu na strankach https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daniel_ ... l_readings sa mozes presvedcit, ze to, co pises je nezmysel. EGW iba prebrala vyklad Daniela ktory bol hlasany uz od 16 storocia a zamerany proti papezstvu. Cast, a nevieme aka velka, reformacneho a poreformacneho hnuti vyklada Daniela viacmenej zhodne a dochadza aj plus minus ku zhodnym rokom, EGW z toho nijako zvlast nevybocila, iba ak doplnenim ucenia o nebeskej svatyni, inak ide samozrejme o siroky reformacny prud. Ona sa ku tomu priplietla ako slepy k husliam. Uz tri storocia pred nou mnohi a mnohi teologovia anglickej a neskor americkej reformacie oznacovali papezstvo za maly roh a pocitali obdobia principom den za rok. Ak tvrdis, ze toto nema byt biblicke krestanstvo, nebude to nahodou tym, ze stojis prave na strane papezencov?

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 02 Mar 2020, 16:09
od používateľa mikim
Hosť napísal: 27 Feb 2020, 11:26 Dnes som dostal takýto email, podpísaný ako kazatel casd:

Milé sestry a bratia,

tento štvrťrok spolu študujeme knihu Daniel. Treba si však otvorene priznať, že v hlásaní jej posolstva, hlavne proroctva o 2300 rokoch, nie sme veľmi úspešní. Ľudia nie sú ochotní prijímať naše učenie, pretože o tejto téme už majú rôzne informácie, ktorých sa len ťažko vzdávajú. Diskusia s nimi vyžaduje hlboké znalosti a dobrú pripravenosť.

Ako by sa to dalo zlepšiť?

Prvým krokom je určite oboznámenie sa z ich možnými námietkami a protiargumentmi. Až potom sa môžeme na rozhovor pripraviť a budeme schopní vhodne a presvedčivo zareagovať.

Rozhodol som sa preto stručne zhrnúť najdôležitejšie námietky a argumenty, s ktorými som mal možnosť sa stretnúť. Verím, že vám poslúžia aj pri vašej misijnej práci.

Ak máte aj vy s týmto nejaké skúsenosti alebo postrehy, budem rád ak mi ich napíšete.

*****


Anjel Gabriel v Dan 9 prišiel dovysvetliť proroctvo o 2300 dňoch z Dan 8

Adventisti učia, že v Dan 8 sa nenachádza uvedený čas, od ktorého sa má proroctvo o 2300 dňoch-rokoch počítať. Preto bolo potrebné, aby anjel prišiel znovu (Dan 9), a proroctvo dovysvetlil.


Možné námietky:

● Medzi videniami Dan 8 (udialo sa približne v roku 553) a Dan 9 (udialo sa v roku 539 pred n.l. ) uplynulo viac než desať rokov. Nedá sa teda hovoriť o nejakom nadväzujúcom dovysvetľovaní.

● Text Dan 8 sa javí tak, že anjelovo vysvetlenie bolo úplné. Nebolo ničím prerušené, a je riadne ukončené záverečnou rečou: „Ty však to videnie udržuj v tajnosti, lebo sa týka vzdialenej budúcnosti“ (Dan 8,26). Nič nenasvedčuje tomu, že by bolo potrebné k tomu ešte niečo neskôr doplniť.

● V Dan 8,11-13 sa jasne píše, odkedy sa počíta proroctvo o 2300 večeroch a ránach - od zastavenia ustavičnej obete a zničenia svätyne, preto túto informáciu nebolo treba dopĺňať.

Dosvedčuje to aj otázka, ktorú položil pýtajúci sa: „Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obete, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ (Dan 8,13)

Je teda zrejmé, že 2300 večerov a rán je obdobím, v ktorom je zastavená ustavičná obeť a svätyňa je pošliapaná.

● Po spojení proroctiev (70 týždňov a 2300 dní) sa 2300 dní počíta od vydania dekrétu o návrate, čo je v rozpore s biblickým textom Dan 8,11-13. Počítanie od vydania dekrétu o návrate je určené len pre videnie o 70 týždňoch.

● V Dan 9 sa píše, že anjel prišiel v reakcii na Danielovu modlitbu. Text jasne hovorí, o čom Daniel premýšľal – o vyplnení Jeremiášovho proroctva o 70 rokoch zajatia. Daniel nerozmýšľal nad proroctvom o 2300 večeroch a ránach.

*****


Obdobie 70 týždňov (Dan 9 kap.) je odpočítané od dlhšieho obdobia 2300 večerov a rán

Adventisti učia, že proroctvo o 70 týždňoch je súčasťou proroctva o 2300 večeroch a ránach. 70 týždňov je „odpočítaných“ od predchádzajúceho proroctva o 2300 večeroch a ránach, a teda sa počítajú od spoločného počiatočného bodu (Artaxerxov výnos o návrate z roku 457 pred n.l.).


Možné námietky:

● Pre pochopenie toho, že pre izraelský národ je vymeraných / určených / odkrojených / odpočítaných / oddelených /stanovených (podľa prekladu) 70 týždňov, nie je nutné hľadať nejaký číselný údaj, od ktorého by sa odpočítalo. Slová anjela sa dajú jednoducho pochopiť tak, že izraelskému národu je oddelená (vyčlenená, stanovená, určená) nejaká doba. Z čoho je určená? No predsa z času, ktorý je pred nimi. Podobne ako Boh určil ľudskému rodu 120 rokov do potopy (1M 6,3), Abrahámovým potomkom 400 rokov otroctva v Egypte (1M 15, 13), Izraelitom 40 rokov putovania po púšti (4M 14, 34) či 70 rokov v babylonskom zajatí (Jer 25, 11). Pri žiadnom z týchto proroctiev nebolo potrebné žiadne predchádzajúce väčšie proroctvo, od ktorého by sa to odpočítalo.

● Ak by malo byť prorocké obdobie „70 týždňov“ súčasťou obdobia „2300 večerov a rán“, bolo by logické, ak by sa tam požívali zhodné časové jednotky. Ani jedno z nich však nepoužíva výraz „deň“ (Dan 8,14 používa „večery a rána“, Dan 9,24 používa „týždeň“). Nezdá sa veľmi pochopiteľné, že oba je potrebné prepočítať na dni a tie potom spájať.

● Výraz „večery a rána“ z Dan 8,14 silne evokuje ranné a večerné chrámové obete. Niektorí vykladači to chápu tak, že týchto obetí má byť spolu 2300, čo je 1150 dní.

Použité hebrejské slová pre večer a ráno sú rovnaké ako v správe o stvorení („ a bol večer a bolo ráno ...“). Adventisti však tvrdia, že práve tieto výrazy sú dôkazom toho, že pri stvorení išlo o bežné 24-hodinové dni a nie nejaké dlhšie obdobia.

● Zmienka o „odkrojení “ môže tiež poukazovať aj na to, že samo proroctvo o 70 týždňoch je „nakrájané“ – rozdelené na tri časti (7 týždňov, 62 týždňov, 1 týždeň).

*****


Očistenie nebeskej svätyne

Adventisti hovoria, že proroctvo o 2300 večeroch a ránach hovorí o očistení) nebeskej svätyne. Dôvodom pre očistenie sú vyznané hriechy tých, čo prijali Ježiša, pretože tieto hriechy boli „prenesené“ do nebeskej svätyne, podobne ako boli hriechy kajúcich hriešnikov prenesené do pozemskej svätyne.


Možné námietky:

● Otázka z Dan 8,13 („Dokedy bude platiť to videnie o ustavičnej obeti, o pustošiacej vzbure a o vydaní svätyne, po ktorej šliape vojsko?“ ) sa týka pozemskej svätyne. Nie je preto žiadny dôvod očakávať naplnenie prorockého obdobia vo svätyni nebeskej.

● Podľa proroctva je malý roh pozemského pôvodu (vychádza z capa, t.j. Gréckej ríše), a preto nemôže mať žiadny dosah na nebeskú svätyňu.

● Ak v roku 1844 začalo očisťovanie nebeskej svätyne, tak to znamená, že počas predchádzajúcich 2300 rokov (t.j. od roku 457 pred n.l.) v nej bola zastavená ustavičná obeť a bola svätyňa bola pošliapaná/zbúraná, tak ako o tom píše Dan 8,11. Toto nie je nijako zdôvodniteľné.

● Podľa Dan 8,11 je znesvätiteľom svätyne malý roh. To by ale znamenalo, že malým rohom je Kristus, pretože podľa adventistov práve on do nebeskej svätyne preniesol hriechy ľudí a spôsobil to, že musí byť očistená.

*****


Malý roh z Dan 7 a Dan 8 sú totožné

Adventisti hovoria, že malý roh z Dan 7 a malý roh z Dan 8 sú jedna a tá istá postava a predstavuje pápežský Rím.



Možné námietky:

● Podľa popisu v kapitolách 7 a 8 ide o dve rôzne postavy.

Väčšina vykladačov súhlasí s tým, že štyri zvieratá z Dan 7 predstavujú jednotlivé svetové ríše (podobne ako sú zobrazené materiálmi sochy zo sna podľa Dan 2): Lev s krídlami orla = Babylon, medveď = Médsko-Perzská ríša, leopard = Grécko, strašná šelma = Rímska ríša.

Malý roh vychádza zo strašnej šelmy, preto je možné ho považovať za akéhosi nástupcu Ríma. Vykladači ho stotožňujú s Antikristom, prípadne ho považujú za stelesnenie zla.

Malý roh z Dan 8 má však iné korene.

Videnie hovorí len o dvoch zvieratách, baranovi a kozlovi. Text výslovne uvádza, koho predstavujú – Baran je kráľovstvo Médska a Perzie, a kozol (cap) je Grécko (Dan 8, 20-21). Kozlov jeden roh bol vylomený a nahradený štyrmi rohmi – text hovorí, že tieto štyri rohy predstavujú štyroch kráľov, ktoré z neho povstanú.

Tento popis presne sedí s historickou skutočnosťou. Pôvodný jeden roh bol Alexander Veľký, „prvý grécky kráľ“ (Dan 8,21). Po jeho náhlej smrti bolo jeho kráľovstvo rozdelené medzi jeho štyroch generálov:

Antigonos v Ázii, Sýrii a Macedónsku, Lysimachos okolo Čierneho mora, , Ptolemaios v Egypte a Seleukos v Babylone Perzii.

Malý roh vyšiel z jedného z nich. Inak povedané, malý roh vychádza z kozla, ktorý predstavuje Grécko.

● Videnie Dan 8 sa zaoberá len krátkym časovým úsekom, v porovnaní s videním Dan 7 tu chýba Babylon a Rím. Malý roh z Dan 8 rastie na hlave kozla (Grécko), preto nemôže byť tým istým malým rohom, ktorý rastie na hlave strašnej šelmy (Rím).

● Zo samotného výrazu „malý roh“ sa nedá usúdiť, že by malo ísť o tú istú osobu. Prídavné meno „malý“ zrejme poukazuje len na spôsob, ako sa rohy objavili na scéne, no neskôr už malým nie je ani v jeden z nich. V obrazoch v 7 a 8 kapitole sa spolu spomína mnoho rohov (všetko sú to kráľovia alebo kráľovstvá), ale žiaden iné sa nepovažujú za totožné.

● Kapitoly Dan 2 až Dan 7 boli napísané v aramejčine, kapitoly od Dan 8 až do konca sú písané v hebrejčine. Dôvodom prechodu na hebrejčinu môže byť to, že text sa bude zameriavať na ľud Izrael a jeho budúci osud. Z tohto dôvodu môže byť chybou porovnávať Dan 8 s predchádzajúcou kapitolou (kapitolami). Ukazuje sa to aj v tom, že v Dan 8 sa na znázornenie Médsko-Perzska a Grécka používajú obradne čisté zvieratá (baran a kozol) na rozdiel od Dan 7 (medveď, leoprad).

*****


Prepočet prorocký deň = skutočný rok

Adventisti pri výpočtoch založených na proroctvách z Dan 8 a Dan 9 používajú prepočet rok za deň, a to na základe textov 4M 14,34 a Ez 4,4-6.


Možné námietky:

● Väčšina cirkví takýto prepočet neuznáva a vôbec nepoužíva. V skutočnosti ho používajú len adventisti a Svedkovia.

● Biblické texty, na ktoré sa adventisti odvolávajú, v skutočnosti taký prepočet nevyžadujú:

4M 14,34: „Ako ste štyridsať dní skúmali krajinu — rok sa bude počítať za deň —, štyridsať rokov budete pykať za svoje neprávosti, aby ste spoznali môj odpor.“

Všetky časové údaje v tomto texte znamenajú presne to, čo aj hovoria - každý výraz „deň“ znamená naozaj deň, a každý výraz“ rok“ znamená naozaj rok. Pre získanie správnej doby nemusí čitateľ robiť žiadny prepočet.

Ez 4, 4-6: „Ľahni si na ľavý bok a polož naň vinu domu Izraela. Koľko dní preležíš na ňom, toľko dní budeš znášať ich vinu. Roky ich viny ti určím zodpovedajúcim počtom dní: tristodeväťdesiat dní budeš znášať vinu domu Izraela. Keď to ukončíš, ľahneš si druhý raz, a to na pravý bok, a budeš znášať vinu domu Júdovho štyridsať dní. Určil som ti vždy jeden deň za jeden rok.“

O tomto texte platí to isté čo o predchádzajúcom. Keď Boh povedal Ezechielovi „deň“, znamenalo to naozaj deň. Keď mu povedal „rok“, znamenalo to naozaj rok. Zmysel textu a časové obdobia sú jasne a nešifrovane vyjadrené, nie je potrebné robiť žiadny prepočet.

Z týchto dvoch textov teda nijako nevyplýva všeobecné pravidlo, že pri štúdiu proroctiev treba časové údaje prepočitávať. Práve naopak, z textu vyplýva, že ak Boh používa symboliku „deň za rok“, priamo to v texte uvedie.



● Adventisti používajú prepočet „deň za rok“ nesystematicky, ako im vyhovuje. Okrem Dan 8,14 a Dan 9, ešte napríklad v texte Zj 11,2-3 alebo Zj 13,5.

Ale prepočet „deň za rok“ nepoužívajú napríklad pri týchto proroctvách:

Jon 3,4 (Jonáš predpovedá zničenie Ninive za 40 dní), Mat 12,40 (Ježiš predpovedá, že bude 3 dni v hrobe), 1M 6,3 (120 rokov do potopy), Jer 25, 11 (70 rokov v babylonskom zajatí) a iných.

*****


70 týždňov = 490 rokov

Adventisti počítajú prorocké obdobie 70 týždňov tak, že ho najprv prevedú na dni (70 skutočných týždňov = 490 skutočných dní), a potom prorockým prepočtom deň za rok prídu k obdobiu 490 rokov.


Možné námietky:

● Mnohí vykladači usudzujú, že výraz „70 týždňov“ by mohol zodpovedať obdobiu 490 rokov, aj bez použitia prepočtu deň za rok. Vychádzajú z týchto úvah:

Výraz „70 týždňov“ (70 x 7) súvisí s obdobím 70 rokov, počas ktorého boli Izraeliti v babylonskom zajatí. Podľa 3M 26,18 je ďalší trest sedemnásobne dlhší ( „Ak ma ani potom nebudete poslúchať, sedemnásobne vás potrestám za vaše hriechy.“) V tomto zmysle sa výraz „sedemdesiat sedmíc“ (lebo to je doslovný preklad hebrejského textu) chápe ako 7 x 70 rokov.

*****


70 týždňov zodpovedá konkrétnemu historickému obdobiu 490 rokov

Adventisti počítajú obdobie 70 týždňov = 490 rokov od výnosu z roku 457 pred n.l. Proroctvo ukazuje na Ježišovu smrť v roku 31 n.l. (t.j. v prvej polovici posledného prorockého týždňa). Prorocké obdobie končí v roku 34 n.l. (ukameňovanie Štefana), čím sa skončila skončiť doba milosti pre Židov a evanjelium sa začalo hlásať pohanom.


Možné námietky:

● Adventisti používajú dekrét z roku 457 pred n.l., o ktorom sa píše v Ezdr 7 kapitole. Tento dekrét ale hovorí len o obnove chrámu. Jediný dekrét, ktorý hovoril o vybudovaní Jeruzalema, bol Kýrov z roku 538/537 pred n.l., ďalšie následné výnosy boli len pomocné, doplňujúce. Je to aj v súlade s Izaiášovými proroctvami („Kýra volám môj pastier. On splní každé moje želanie. Povie Jeruzalemu: ‚Budeš vybudovaný!‘ A chrámu: ‚Budú založené tvoje základy!‘“ “ Iz 44,28; „Ja som ho vzbudil v spravodlivosti, vyrovnám všetky jeho cesty. On (Kýros) postaví moje mesto a prepustí mojich zajatcov“ Iz 45,13)

● Kýrov edikt z roku 538 pred n.l. sa považuje za bezprostrednú odpoveď na Danielovu modlitbu z 9 kap, ktorá sa odohrala v roku 539 pred n.l.

● Niektorí teológovia sa prikláňajú k názoru, že „slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema“ (Dan 9,25) nemusia znamenať slová vládcu pozemského, ale nebeského, t.j. Božie rozhodnutie. V tom prípade by nebol možný žiadny presný výpočet.

● Podľa biblického textu mal byť pomazaný zabitý po 69 (7+62) týždňoch: „Po šesťdesiatich dvoch týždňoch bude zabitý pomazaný, a nebude ho.“ (Dan 9,26), a nie až v polovici posledného týždňa, ako učia adventisti. Podobne, podľa textu sa pomazanie udialo po siedmich týždňoch: „Odvtedy, čo zaznelo slovo o návrate a vybudovaní Jeruzalema až po pomazanie kniežaťa, uplynie sedem týždňov.“ (Dan 9,25), čo vychádza po siedmich týždňoch (49 rokoch) od vydania dekrétu. To nesúhlasí stým, ako udalosti umiestňujú adventisti.

● Stotožňovanie Ježišovej smrti s udalosťami polovici posledného týždňa nie je správne. Text totiž hovorí nielen o zastavení spaľovanej a pokrmovej obete, ale aj o umiestnení ohavnej modly (Dan 9,27), čo sa v kontexte pripisuje nepriateľskému malému rohu.

● Je problematické priradiť tomuto obdobiu (70 týždňov = 490 rokov) konkrétne historické udalosti. Vykladači preto považujú 70 je symbolické číslo plnosti (7x 10), ktoré nemusí znamenať presný počet. Preto mnohí vykladači uprednostňujú výklad, že sa jedná o symbolické časové obdobie.

● Adventisti hovoria, že obnova Jeruzalema bola ukončená v roku 408 pred n.l. (457 – 49 rokov, t.j. po siedmych prorockých týždňoch. Tento dátum však nie je možné historicky overiť.

● Nie je možné historicky doložiť, že Štefan bol ukameňovaný v roku 34 n.l.

● Podľa Sk 13,46 sa evanjelium začalo hlásať pohanom omnoho neskôr.

*****


Malý roh z Dan 8 pochádza zo svetovej strany

Adventisti učia, že malý roh nepochádza z jedného zo štyroch rohov, ale z jednej zo štyroch svetových strán (zo štyroch vetrov)


Možné námietky:

● Daniel vo videní síce hovorí, že štyri rohy smerovali na štyri svetové strany („vetry“) , to však poukazuje na ich širokú expanziu. Z kontextu obrazov vyplýva, že kráľovstvo sa rodí z kráľovstiev a roh z rohov. Rohy nepochádzajú z vetra. Štyri vetry sú len popisom smeru a panstva rohov, ale nie ich základom. Malý roh preto musí pochádzať z jedného zo štyroch rohov. Taktiež ani anjel vo svojom vysvetlení vetry vôbec nespomína, takže pre pôvod malého rohu nie sú dôležité.

*****


Koniec času

Adventisti hovoria, že proroctvo z Dan 8 sa musí hovoriť o dlhom časovom období, pretože podľa biblického textu sa týka poslednej doby.


Možné námietky:

● Anjel síce hovorí o „konci“ a „mnohých dňoch“ („Dám ti vedieť, čo sa stane pri poslednom hroznom hneve, lebo sa to týka stanoveného konca.“ Dan 8,19; „A ty zavri videnie, lebo sa vzťahuje na dobu o mnoho dní.“ Dan 9,26) ale celý kontext jeho reči je len o relatívne krátkom období - o Médsku, Perzii a Grécku. Znamená to, že táto budúcnosť sa týkala iba obdobia izraelského národa, a nie celého ľudstva. Slová o zavretí videnia môžu znamenať, že by nebolo veľmi opatrné ich hneď zverejniť, pretože v tej dobe ešte vládli Babylončania, ktorí by Daniela mohli obviniť z prípravy spiknutia (toto videnie Daniel dostal viac než 10 rokov pred pádom Babylona).

*****
...Anjel Gabriel v Dan 9 prišiel dovysvetliť proroctvo o 2300 dňoch z Dan 8

Adventisti učia, že v Dan 8 sa nenachádza uvedený čas, od ktorého sa má proroctvo o 2300 dňoch-rokoch počítať. Preto bolo potrebné, aby anjel prišiel znovu (Dan 9), a proroctvo dovysvetlil.

Možné námietky:

● Medzi videniami Dan 8 (udialo sa približne v roku 553) a Dan 9 (udialo sa v roku 539 pred n.l. ) uplynulo viac než desať rokov. Nedá sa teda hovoriť o nejakom nadväzujúcom dovysvetľovaní.

Další silnou námitkou, proč prý uvedené kapitoly nemají spolu souviset je údajně velké časové
rozpětí mezi jejich napsáním. Uvádějí 15-18 let. Nehledě na to, že v biblické zvěsti je toto tvrzení
naprosto nepodstatné, neboť v tom je právě výjimečnost bible, že různí pisatelé v odstupu staletí
navzájem objasňují jednu a tutéž skutečnost, závěr „Kubovců“ se stejně neopírá o historickou
skutečnost.
Kapitola 8. byla napsána v třetím roce vlády krále Balsazara, kapitola 9. v prvním roce krále Dária
médského.
V biblickém slovníku sice nalezneme pod hlavou „Balsazar“ letopočet 556-539. Podle tohoto
letopočtu v\chází pak skutečně rozpětí 15 let. Uvedený letopočet se nevztahuje na dobu vlády
Balsazara, ale jeho otce Nabonida. Historie vůbec neuváděla Balsazara jako krále. Jako poslední
panovník říše je uváděn Nabonid, který však nezahynul v den dobytí Babylona, ale existuje
dochovaný doklad o tom, že tento od Peršanů sesazený král obdržel jistý důchod.
Bibličtí kritikové poukazovali proto na nevěrohodnost biblické zprávy 5. kapitoly knihy Daniele.
Pomohla však archeologie, která dokázala Balsazarovu existenci i jeho pověření vládou v Babyloně.
Dr. Free ve svém díle „Archeologie a biblická historie“ říká:
„Nabonid během poslední doby své vlády strávil dlouhý čas v Arábii, pravděpodobně, aby upevnil
tuto část své říše. Jiní opět mají za to, že zůstal v Arábii, protože měl rád tamější podnebí.
V každém případě nám hliněné tabulky ukazují důvod pro povýšení Balsazara na místo vládnoucího
monarchy. Důvodem byla nepřítomnost jeho otce v Babylonii.“
Jestliže Nabonid v posledních letech předal vládu svému synu Balsazarovi, pak mezi viděním 8.
a 9. kapitoly knihy Daniele uplynul maximálně jeden rok
. Vědci soudí, že 3. rok Balsazarovy vlády
byl zároveň jeho posledním rokem.

a další odpovědi najdete zde:
vierouka-f4/danielovo-proroctvi-o-vecer ... t1041.html

a také mnohé další s jiným pohledem i zde:
clanky-f9/2300-veceru-a-jiter-ve-svetle ... -t191.html

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 08 Mar 2020, 08:56
od používateľa TriQ
mikim napísal: 02 Mar 2020, 16:09 Jestliže Nabonid v posledních letech předal vládu svému synu Balsazarovi, pak mezi viděním 8.
a 9. kapitoly knihy Daniele uplynul maximálně jeden rok
. Vědci soudí, že 3. rok Balsazarovy vlády
byl zároveň jeho posledním rokem.
Ahoj Mikim, oficiálna vierouka adventistov hovorí, že to bolo 10 rokov. Opakovane o tom v knihe Evanjelium pre dnešok píšu D. Duda a J. Moskala: "Na začiatku 9. kapitoly sa dozvedáme, že prorok Daniel takmer 10 rokov usilovne študoval prorocké spisy, aby zistil, aký zmysel majú tieto tajuplné slová."

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 08 Mar 2020, 15:39
od používateľa mikim
TriQ napísal: 08 Mar 2020, 08:56
mikim napísal: 02 Mar 2020, 16:09 Jestliže Nabonid v posledních letech předal vládu svému synu Balsazarovi, pak mezi viděním 8.
a 9. kapitoly knihy Daniele uplynul maximálně jeden rok
. Vědci soudí, že 3. rok Balsazarovy vlády
byl zároveň jeho posledním rokem.
Ahoj Mikim, oficiálna vierouka adventistov hovorí, že to bolo 10 rokov. Opakovane o tom v knihe Evanjelium pre dnešok píšu D. Duda a J. Moskala: "Na začiatku 9. kapitoly sa dozvedáme, že prorok Daniel takmer 10 rokov usilovne študoval prorocké spisy, aby zistil, aký zmysel majú tieto tajuplné slová."
Oficiální věrouka adventistů mě až tak už moc nezajímá, protože v ní jsou úplné nebiblické nesmysly o trojjediném Bohu, o dobrovolně povinných desátcích apod., stejně tak nemusí být pravda co říkají D. Duda nebo J, Moskala, že mezi první návštěvou a druhou návštěvou anděle Gabriele muselo uběhnout 10 let, když bylo jinými dokázáno že to byl max. 1 rok, což dává i mnohem větší smysl. To, že Daniel téměř 10 let usilovně studoval prorocké spisy v Bibli nikde nenajdeš a je to jen něčí výmysl, jinde se dočteš, že to bylo dokonce i 15 let apod.
Daniel 10 roků něco studoval a až pak se pomodlil? Za 10 let by na to vidění a jeho podrobnosti (8 kap.) možná úplně zapomněl, ale 1 rok dává větší smysl. A anděl mu v 9. kapitole přiletěl vysvětlit to vidění z 8. kapitoly (nedal mu žádné nové):
Daniel 9:23  Při počátku pokorných proseb tvých vyšlo slovo, a já jsem přišel, ať,bych je oznámil, nebo jsi velmi milý; pročež pozoruj slova toho, a rozuměj vidění tomu.

Re: Pomôcka ku štúdiu knihy Daniel - najčastejšie námietky

Napísané: 09 Mar 2020, 06:28
od používateľa ambassador
Stále mě zajímá co ofic. učí církev ke které patřím. Bylo by to smutné hlásit se k adventistům a nezajímat se o to co se učíme.
Právě ten zájem dává prostor pro diskuzi.
Kdo se více soustředí na počty než na Hospodinovi Činy v dějinách, ten si vybírá to co mu pasuje do myšlenkového scénáře.
Málo kdy připouští svůj omyl, že to může být jinak a pohrdne předem a rychle vším co nechce akceptovat. Jakoby důvěra v Hospodinově účasti v dějinách záležela více na počtech než na záměru Božích Činů. Počty jsou sice zajímavé, žel nejsou cílem. Měli by vést k Cíli a to je k Bohu.