To Rajon:
S tými "deviatimi prikázaniami" je to dobré.

Ono je to asi takto:
Potrebujeme nejako dostať z toho desatora tú sobotu, to ostatné predsa nemôžeme povedať, že neplatí, ale ani že to platí, lebo je tam sobota. A tak cesty sú rôzne, cez rôzne teologické snahy podľa jednotlivých cirkví a učení. Ale zhruba je to takto - zoberie sa desať prikázaní, vloží sa to do jedného mlynčeka, kde sa to poriadne melie a melie až z toho na druhom konci vypadne deväť platných prikázaní bez soboty. Ono snaha je to nejako inak pomenovať, vyjadriť, ale stále je to v podstate vo svojom význame tých deväť prikázaní platných, hlavné je, aby z toho nejako v tom mlynčeku sobota vypadla. Na ceste nezáleží, dôležitý je výsledok.

...............................
Dokud jsem byl přesvědčený adventista, tak jsem to vnímal přesně jako ty. Že se celý svět točí kolem desatera a buď jeho poslušnosti, nebo snahy ho zdiskreditovat - o tom, že je celý velký spor, ale i plán šelmy.
Ani ti jiný závěr nemůže vyjít, dokud se jako adventista díváš svou optikou na jednání ostatních církví a jejích výkladu, kde všech 9 přikázání z desatera vy brali, ale sobotu ne a nebo jí nahradí nedělí.
Změnu pohledu ti ale může přinést jedině četba bible:
Namítneš, že jí přece čteš už dávno a to upřímně s touhou jí porozumět. Věřím ti to, přesto ti odpovídám, že možná aniž bys o tom věděl, tak se na některé verše z bible díváš jako na klíčovější, než na jiné a ty druhé už podle nich vykládáš, aby neprotiřečili těm pro tebe základním.
Už jenom kdyby jsi si opravdu poctivě přečetl Ten verš co tu někdo uváděl a je to známá obrana adventistů: Matouš 5,17-19
Zjistil bys, že tento verš zcela nabourává adventistické dělení zákona na Mojžíšův a Boží, na morální a ceremoniální. Zcela nabourává možnost, aby část zákona o obětech a trestech smrti už neplatila a část desatera platila stále. Toto prostě Ježíš naprosto nedovoluje!!!
Tedy z jednoho poctivého čtení bible z textu který do té doby stačil narychlo přečíst a majznout tím po hlavě nějakého nesobotistu najednou vyplynou otázky:
Co znamená zákon a proroci?
Znamená zákon a proroci to samé co o jednu větu níže pouze slovo zákon?
Jaký je rozdíl mezi zrušit a naplnit?
Co znamená nepomine, dokud nepomine nebe a země?
Tedy celý zákon a proroci platí i po smrti Ježíše tedy i oběti dokud nepomine nebe a země?
Co znamená dokud se všechno nestane?
Když se ,,všechno stane" tak potom už je zákon naplněný?
Co znamená, že je potom naplněný?
Můžu tvrdit, že před tím, než se ,,všechno stane" musel platit celý zákon a když se ,,všechno stalo" tak najednou je část naplněná a část ne?
Můžu tvrdit, že naplněný je zákon celým, ale v praxi to znamená, že část nedodržuji jako dříve a část stále dodržuji jako dříve?
Jakou roli v tom všem hraje Ježíšova smrt na kříži?
Ke komu to vlastně Ježíš mluvil?
Pro koho je vlastně primárně určeno evangelium Matouše na rozdíl od Lukáše, nebo Marka?
Mohl Ježíš říkat, že nepřišel zrušit zákon pohanům, kterým nikdy zákon nebyl vydán?
Má smysl říkat číňanovi, který nikdy neslyšel o Mojžíšovi Desateru a obětech, že to Ježíš nepřišel zrušit?
Jak a kdy se měl číňan dozvědět, že to má dodržovat?
Když se dnes připojují k Božímu lidu křesťané vírou v Ježíšovu obět, pomocí nové smlouvy, jaký význam pro ně mají tato slova Ježíše?
K čemu se vlastně zavazují křesťané křtem a vyznáním Ježíše Krista jako svého spasitele a Pána?
Kde je to napsáno?
Je nějaký rozdíl mezi konverzí k Božímu lidu jako proselita a konverzí k Božímu lidu jako křesťan?
Takže jedině bible modlitba a bible a pokora a bible s ochotou nechat se poučit a změnit názor pokud bude třeba.
Doporučuji texty:
Exodus 19,5-6
Efezským 2,11-13
Matouš 5,17-19
Jan 19,28-30
Římanům 5,13-14.20
Galatským 3,17.19.23-25
Římanům 10,4
Židům 8,6-7.13
Galatským 4,21-31
Koloským 2,13-14
Efezským 2,14-15
Filipským 3,4-9
1 Korintským 9,20-21
2 Korinstkým 3,7-17
Možná budeš muset zjistit jestli je zákon jeden ze Sinaje, nebo je jich víc
Jestli je zákon věčný, nebo měl začátek a konec v čase
Jestli je zákon součást smlouvy a pro koho všechno byla smlouva určena
Nechci po tobě abys to všechno četl. Vím že tě sám nikdy nepřesvědčím. Ale pokud jsi zvědavý, jak se může bývalý adventista jako já ohánět biblí a tvrdit, že zná adventistickou věrouku a obhajobu a výklad zákona a přesto to shledává chybným kvůli bibli a jedině bibli, tak to je má nabídka.
Myslím že je lepší dlouho rozjímat nad jedním textem, než rychle hltat velký objem. Já sám jsem si pro sebe to téma řešil 2 roky. Nečekám, že budu schopen vše, co jsem objevil, předat za 10 minut.
Nejde to jinak, než upřímně sám před sebou a s biblí. A to i přes zlou předtuchu, že bych se mohl dozvědět něco opravdu bolestivého, jako třeba že moje dosavadní představy byly úplně mylné, ale stejně chci znát pravdu.
Hezký večer Rajone