Odpověď Teologického semináře
Napísané: 30 Júl 2016, 05:27
Rád bych se vrátil k dva roky staré události, která byla uveřejněna na webu církve ve znění, které jsem pouze trochu zkrátil. Některé odpovědi našich odborníků na teologii mne docela překvapily a byl jsem jimi zklamán, čekal jsem prostě více. Připadalo mi, že přiznávají, že kritika učení casd je oprávněná. Vedlo mne to tehdy, abych prozkoumal opět to, čemu jsem až do té chvíle věřil.
Bratři ze sdružení tehdy napsali:
Zákon:
Ellen White :
Čisté a nečisté :
Desátek :
Kontextové jevy: fundamentalismus, stereotypy a krajnosti, stárnutí tradičních odpovědí :
Přiznání, že v církvi chybí diskuse a že není ani vůle si otázky klást a odpovídat na ně.
Když bych to nějak měl shrnout, tak jsem br.Machovi, tehdejšímu řediteli semináře, za odpovědi vděčný. Přiznal, že učení adventismu nemá na mnoho otázek odpověď, že jsou proudy v církvi, které jsou netolerantní a fundamentální a že je vlastně třeba mnoho věcí ještě domyslet. Několikrát se zmínil o "diskuzi" v církvi, ale o žádné diskuzi, řízenou církví, nevím. Možná existuje v odborných kruzích a v zahraničí, ale u nás mi připadá, že není vůle k diskusi. Mám v tom i osobní zkušenost, když jsem dva kazatele požádal o diskusi o učení církve. Jeden mi neodpověděl a druhý řekl, že "to má vyřešené", nechtěl se o tom bavit...
Proto ty, kteří odešli z důvodu věrouky, chápu, bylo to čestné řešení a pro některé šok ze zjištění, že je možné odejít od casd z věroučných důvodů. Kdysi mi totiž někteří lidé tvrdili, že lidé odchází pouze kvůli hříchu či vztahovým problémům.
Přeji si, aby se naplnilo to, co napsal J.Moskala, tj., že adventismus má to nejlepší teprve před sebou. Nevím, ale zda je možné z podstaty adventismu možné přiznání, že věci jsou jinak, než se vyučuje. Podle všeho by to zapříčinilo rozpad církve. Jsem ale optimista, Bůh si svoje ovečky prostě pohlídá.
Bratři ze sdružení tehdy napsali:
Seminář v Sázavě pak uveřejnil odpověd prostřednictvím br. Macha, v úvodu se píše :Před několika týdny se rozhodla malá skupina členů našich sborů vystoupit z Církve adventistů sedmého dne. Jak sami uvádějí, vedly je k tomu věroučné důvody. Své postoje komunikovali nejen v soukromé korespondenci, ale také je široce medializovali na internetu. Mnohé tak podnítili k přemýšlení a hlubšímu studiu Písma. Některé otázky nepřekvapují, jiné mohou znepokojovat. Požádali jsme vedení Teologického semináře Církve adventistů sedmého dne v Sázavě o stručné vyjádření ke zveřejněným argumentům.
Vyšetřující soud:Tato naše odezva si klade za cíl pouze základní věcný dialog o těchto tématech
To znamená, že došlo k opuštění starého výkladu ? Asi ano, ovšem tento "starší koncept" je mezi běžnými asd zřejmě dost rozšířen a pak způsobuje napětí. Co tedy církev o tématu učí dnes ? Má toto učení solidní základ?Autoři zde polemizují s pojetím vyšetřujícího soudu, který by mohl zpochybnit přítomné ospravedlnění (spasení) věřícího. Jedná se o starší koncept, s kterým naše současná systematická teologie již nepracuje.
Ovšem tradiční adventistický výklad asi vůbec nepočítá s tím, že by mohl být malý roh Antiochos Epifanus, proto nelze o nějakém "vyčerpání" mluvit. Není to spíše tak, že se věci naplnily na Antiochovi a ten je předobrazem na někoho jiného?Janovo shrnující převzetí těchto výrazných (nejen) Danielovských obrazů např. ve Zj 12 a 13 rovněž ukazuje, že nebyly vyčerpány v minulosti (tedy před Kristem).
Zdá se, že v této oblasti také není jistota, přitom jde o klíčovou specifiku casd. Kdo na tyto "legitimní výzvy" odpoví ? GK to asi nebude...Výklad, směřující k roku 1844, jistě není nekritizovatelný...potřeba nového promýšlení a nových odpovědí – to vše zde stojí jako legitimní výzvy.
Zákon:
Opět čestné přiznání, že věci můžou být i jinak a je i zde třeba znovu formulovat učení. Zjednodušování je, jak se zdá, problémem adventismu.Je pravdou, že v této věci máme co domýšlet a že výsledný obraz je o něco složitější, nežli náš obraz tradiční.
Ellen White :
Knihy Knighta skutečně ukázaly, že jsou v církvi různé mýty o E.W., které přetrvávají. O otevřené diskusi na úrovni církve nic nevím, maximálně zde na webuRozsah, dobový kontext, specifický význam, a také způsob výkladu vzhledem k stárnutí tohoto psaného díla, to vše v úhrnu přináší legitimní otázky...To, co v našem prostředí schází, je širší osvojení těchto pohledů, které souvisí s otevřenou diskuzí o úloze tohoto rozsáhlého materiálu v církvi dnes...odlišná pojetí, která jsou spojena jednak s tradičními proudy v adventismu, jednak s rozdílným “duchovním věkem” adventismu v různých kulturách..

Předseda GK, jak se zdá, zastává postoj finální autority a hodně tak posílil tradiční křídlo adventismu, považují ho za bojovníka za pravdu.(někteří) současníci EGW... zastávali velmi umírněné pojetí inspirace, (jiní)...již tehdy pro její dílo radikálně vyžadovali detailní bezchybnost a nepřiměřenou (“finální”) autoritu.
Čisté a nečisté :
I zde máme co domýšlet..., kdo to tedy "domyslí" ?Ano, zde máme co domýšlet... v našem prostředí opakovaně dochází k extrémům v teorii i v praxi
I zde vidím čestné přiznání, že s tou čistotou je to trochu jinak a důraz v církvi je taky jinde.Nový Zákon v tomto ohledu také přináší zajímavý důraz na čistotu toho, co “z člověka vychází”, tedy na čistotu vztahovou a morální.
Desátek :
To je ale omyl, po zjištění, že desátek se nedá biblicky odůvodnit, církev o něm chybně učí a vyžaduje jej jako podmínku křtu, někteří zuřili, jak byli podvedeni. Společenství také i opustili.Toto praktické téma by snad samo o sobě málokomu zavdávalo příčinu k rozchodu s vlastním společenstvím víry.
Proč tedy nejsou "věci, které stojí za diskuzi", otevřeně v církvi diskutovány?Zároveň však praktické otázky jistě zůstávají “věcmi, které stojí za diskuzi”, domýšlení a hledání jejich přiměřenosti.
Kontextové jevy: fundamentalismus, stereotypy a krajnosti, stárnutí tradičních odpovědí :
Přiznání, že se ve středu casd vyskytují extrémisté, netoletantní lidé, fundamentalisté. Není to ale výsledek spekulativní teologie a dávání důrazu na autoritu E.W.?Žel, pro každé z výše uvedených témat platí, že se s nimi v našem prostředí opakovaně zacházelo nesprávně, fundamentalisticky, netolerantně, extrémně. Nehovoříme přitom pouze o minulosti...v našem prostředí se nadále vyskytují výrazné krajnosti.
Ano, jiná doba (postmodernismus, jak píše Jetelina), vyžaduje jiné odpovědi, než stačily za modernismu.některé teologické odpovědi stárnou a přestávají postačovat. Kladení zásadnějších otázek a hledání odpovědí bývá v prostředí církve příliš často vnímáno dramaticky a negativně, prostor pro šíři a diskuzi není vždy adekvátní
Přiznání, že v církvi chybí diskuse a že není ani vůle si otázky klást a odpovídat na ně.
Když bych to nějak měl shrnout, tak jsem br.Machovi, tehdejšímu řediteli semináře, za odpovědi vděčný. Přiznal, že učení adventismu nemá na mnoho otázek odpověď, že jsou proudy v církvi, které jsou netolerantní a fundamentální a že je vlastně třeba mnoho věcí ještě domyslet. Několikrát se zmínil o "diskuzi" v církvi, ale o žádné diskuzi, řízenou církví, nevím. Možná existuje v odborných kruzích a v zahraničí, ale u nás mi připadá, že není vůle k diskusi. Mám v tom i osobní zkušenost, když jsem dva kazatele požádal o diskusi o učení církve. Jeden mi neodpověděl a druhý řekl, že "to má vyřešené", nechtěl se o tom bavit...
Proto ty, kteří odešli z důvodu věrouky, chápu, bylo to čestné řešení a pro některé šok ze zjištění, že je možné odejít od casd z věroučných důvodů. Kdysi mi totiž někteří lidé tvrdili, že lidé odchází pouze kvůli hříchu či vztahovým problémům.
Přeji si, aby se naplnilo to, co napsal J.Moskala, tj., že adventismus má to nejlepší teprve před sebou. Nevím, ale zda je možné z podstaty adventismu možné přiznání, že věci jsou jinak, než se vyučuje. Podle všeho by to zapříčinilo rozpad církve. Jsem ale optimista, Bůh si svoje ovečky prostě pohlídá.