Zápas o víru

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Daniel Pszczolka
Príspevky: 23
Dátum registrácie: 14 Jún 2017, 08:11
Kontaktovať používateľa:

Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa Daniel Pszczolka »

Jako správný knihomol mám vždy rozečteno několik knih najednou. :) Jednou z těch, které mám rozčteno v současnosti je The Future of Adventism. Je to sborník příspěvků různých adventistických teologů. Každý z nich dostal z úkol nějaké teologické téma rozebrat právě z perspektivy budoucnosti. Zatím jsem teprve ve druhé kapitole s názvem Revelation and Inspiration. Proč ale píšu tenhle příspěvek.

První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici. To mě pak vedlo, že jsem si dohledal zdroje. které tam uvádí a blíže se seznámil se zápasem, kterým jsme v této věci jako adventisté prošli. První adventisté byl z velké části části semi Ariané (polo Ariané). Neuznávali Ježíšovu věčnost a Duch svatý byla pro ně moc či Boží vliv ale nikoli bytost jako taková. První zmínky o Ježíšově věčném božství se objevuji v roce 1895 a jsou spojeny se jménem prof. Prescota, který byl někdy v té době pověřen k přípravě úkolů pro rok 1896-1897 na základě Janova evangelia. Na základě studia pochopil, že Ježíš je totožný se Jsem, který Jsem ze Starého zákona. Toho muže pak Ellen White pozvala do svého týmu na přípravě knihy Life of Christ, kde se poprvé zmiňuje o Ježíšově preexistenci. Nicméně tohle není happy end celého příběhu. V roce 1949 vzniká ve Spojených státech zpěvník pro bohoslužby. Jsou v něm také i některé písně přejaté z jiných denominací. Z těch písní jsou všechny zmínky o Trojicí vymazány. A to buď byly některé sloky odstraněny nebo byly přetextovány. V roce 1988 vzniká znovu stejný zpěvník, ale všechny přejaté písně jsou obnoveny do původní podoby. Zápas o lepší pochopení Trojice byl dlouhodobý stejně jako i mnohé další body naší věrouky. Tenhle příběh ve mně vzbuzuje naději. Zápas o víru je vepsán do dějin adventistů. Počítejme s tím a nedivme se že je stále o co zápasit. Vždyť církev je podle jedné z definicí Martina Luthera ecclesia reformata et semper reformanda (reformovaná a stále se reformující).

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Daniel Pszczolka napísal: 24 Nov 2017, 22:17 Jako správný knihomol mám vždy rozečteno několik knih najednou. :) Jednou z těch, které mám rozčteno v současnosti je The Future of Adventism. Je to sborník příspěvků různých adventistických teologů. Každý z nich dostal z úkol nějaké teologické téma rozebrat právě z perspektivy budoucnosti. Zatím jsem teprve ve druhé kapitole s názvem Revelation and Inspiration. Proč ale píšu tenhle příspěvek.

První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici. To mě pak vedlo, že jsem si dohledal zdroje. které tam uvádí a blíže se seznámil se zápasem, kterým jsme v této věci jako adventisté prošli. První adventisté byl z velké části části semi Ariané (polo Ariané). Neuznávali Ježíšovu věčnost a Duch svatý byla pro ně moc či Boží vliv ale nikoli bytost jako taková. První zmínky o Ježíšově věčném božství se objevuji v roce 1895 a jsou spojeny se jménem prof. Prescota, který byl někdy v té době pověřen k přípravě úkolů pro rok 1896-1897 na základě Janova evangelia. Na základě studia pochopil, že Ježíš je totožný se Jsem, který Jsem ze Starého zákona. Toho muže pak Ellen White pozvala do svého týmu na přípravě knihy Life of Christ, kde se poprvé zmiňuje o Ježíšově preexistenci. Nicméně tohle není happy end celého příběhu. V roce 1949 vzniká ve Spojených státech zpěvník pro bohoslužby. Jsou v něm také i některé písně přejaté z jiných denominací. Z těch písní jsou všechny zmínky o Trojicí vymazány. A to buď byly některé sloky odstraněny nebo byly přetextovány. V roce 1988 vzniká znovu stejný zpěvník, ale všechny přejaté písně jsou obnoveny do původní podoby. Zápas o lepší pochopení Trojice byl dlouhodobý stejně jako i mnohé další body naší věrouky. Tenhle příběh ve mně vzbuzuje naději. Zápas o víru je vepsán do dějin adventistů. Počítejme s tím a nedivme se že je stále o co zápasit. Vždyť církev je podle jedné z definicí Martina Luthera ecclesia reformata et semper reformanda (reformovaná a stále se reformující).
...První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici.

To je fakt, první adventisté zakladatelé církve v žádnou "trojici" nevěřili ani o ní nepsala EGW, která svým původem byla metodistkou, kteří v trojici věřili. Ale její manžel v trojici nevěřil a tak se asi musela přizpůsobit (jen moje domněnka). Trojice je římsko-katolický vynález, který adventisté přijali cca roku 1931:

"Když v roce 1931 byly znovu sestaveny zásady víry, byla zdůrazněna rovnost mezi Kristem-Duchem sv. a Otcem. Od toho dne je veden Duch sv. jako třetí osoba Boží. Toto vyznání víry nás spojuje s ostatními křesťanskými církvemi." Advent-Echo Hamburg, č. 4. 16.2.1974

Jak k tomu došlo jsem tady už jednou dával, takže o Prescotovi a spol. k připomenutí scan ke stažení zde:
https://www.ulozto.cz/!5bkL1LJoLdPV/na- ... nebylo-pdf

Také zatím věřím, že Ježíš je od věčnosti s Bohem, ale s Bible je to velmi těžké prokázat, např. verš Na počátku bylo Slovo a to Slovo blo u Boha a to Slovo bylo Bůh, nelze překládat 100% s velkým S na začátku, v hebrejštině velké S není, to si vyrobili až překladatele jednotlivých Biblí a ostatní to po nich opakovali, a to samé pak v NZ, Jan 1:1  Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha, a to Slovo byl Bůh. Jan 1:14  A Slovo to tělo učiněno jest, a přebývalo mezi námi, (a viděli jsme slávu jeho, slávu jakožto jednorozeného od Otce,) plné milosti a pravdy. Takže tady nám odpadá možnost 100% identifikovat slovo jako bytost Syna Božího ve SZ. Třeba byl Syn Boží ve SZ jen myšlenkou u Otce (byl jen předzvěděn) nebo duchem, která se zhmotnila a dostala poprvé tělo až v Marii.
Ale to mi zase komplikuje tento verš, když je někdo vyhlédnut před stvořením světa, tak musel přece existovat ne?
1 Petrův 1:20  byl k tomu předem vyhlédnut před stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.

Vysvětlení od jednoho bratra z jiné církve:
Předzvěděný Ježíš Kristus

O KRISTU
,,Předzvěděného4267 zajisté před ustanovením2602 světa, zjeveného pak v časích posledních pro vás, (1. Petrův 1:20)

G4267 Předzvěděný
προγινώσκω znát / vědět / poznat předem; předem vyvolit

G2603 Ustanovením
καταβολή, ῆς, ἡ
založení (κόσμου světa), počátek

Vím, že i tohle se dá okecat Předzvěděný-znající, poznaný, vyvolený před Ustanovením-počátkem světa..

Jenomže ten samý výraz i v tom samém smyslu je psán o učednících..
Stejně tak jak Ježíše předzvěděl i další.
,,Nebo kteréž předzvěděl,4267 ty i předzřídil,4309 aby byli připodobněni obrazu Syna jeho, aby on byl prvorozený mezi mnohými bratřími." (Římanům 8:29)

G4309 předzřídil
προορίζω
určit předem, předurčit

I učedníci jsou tedy preexistenční?

TEDY
,,Nebo kteréž předem poznal, ty i předem určil, aby byli připodobněni obrazu Syna jeho, aby on byl prvorozený mezi mnohými bratřími." (Římanům 8:29),,Kteréž pak předzřídil, těch i povolal, a kterýchž povolal, ty i ospravedlnil, a kteréž ospravedlnil, ty i oslavil." (Římanům 8:30)

,,Předem poznaného zajisté před počátkem světa, zjeveného pak v časích posledních pro vás, (1. Petrův 1:20)


Ale o tom jsem už tady psal, či dával odkaz na zajímavý dokument a brzo dám ještě lepší odkaz, až to prostuduji na což mi chybí dostatek času.
vierouka-f4/jediny-buh-aneb-bohu-bud-slava-t582.html


Proč ale potom Izaiáš nazývá Krista Otec věčnosti?

Izajáš 9:5  Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: "Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje."

Tak byl Ježíš od věčnosti nebo nebyl?

Kdo stvořil všechno jen Otec?
Izajáš 44:24  Toto praví Hospodin, tvůj vykupitel, který tě vytvořil v životě matky: "Já jsem Hospodin, já konám všechno: sám nebesa roztahuji, překlenul jsem zemi. Kdo byl se mnou?"
Izajáš 45:12  Zemi jsem učinil já a člověka na ní jsem stvořil. Já jsem vlastníma rukama roztáhl nebesa a veškerému jejich zástupu jsem vydal příkazy.
Efezským 3:9  a vynesl na světlo smysl tajemství od věků ukrytého v Bohu, jenž vše stvořil
Zjevení Janovo 4:11  "Jsi hoden, Pane a Bože náš, přijmout slávu, čest i moc, neboť ty jsi stvořil všechno a tvou vůlí všechno povstalo a jest."

Nebo Otec skrze Syna vše stvořil?
Židům 1:2  v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu, jehož ustanovil dědicem všeho a skrze něhož stvořil i věky.
Koloským 1:15  On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření,
16  neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.
17  On předchází všechno, všechno v něm spočívá,

A teď babo raď! :)

Tomáš Plechatýý

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

By mě zajímalo, která baba by měla zrovna tobě radit, abys to od ní vzal? :D

(Napadá je jen jedna třípísmenková, ale ta už toho dnes moc neřekne :) )

Neregistrovaný

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Daniel Pszczolka napísal: 24 Nov 2017, 22:17Vždyť církev je podle jedné z definicí Martina Luthera ecclesia reformata et semper reformanda (reformovaná a stále se reformující).
Cirkev sa môže reformovať aj v priebehu času ale evanjelium je iba jedno. Ako je v Zjavení napísané, že je večné. Evanjelium sa nereformuje. To len v priebehu času dejín vznikajú falošné doktríny a cirkvy.

Daniel Pszczolka
Príspevky: 23
Dátum registrácie: 14 Jún 2017, 08:11
Kontaktovať používateľa:

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa Daniel Pszczolka »

Problém je, že evangelium je sice stejné ale naše chápání evangelia se mění. I evangelia jsou v Písmu čtyři. Viz také zápas o roli zákona v rané církvi.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Daniel Pszczolka napísal: 24 Nov 2017, 22:17 Jako správný knihomol mám vždy rozečteno několik knih najednou. :) Jednou z těch, které mám rozčteno v současnosti je The Future of Adventism. Je to sborník příspěvků různých adventistických teologů. Každý z nich dostal z úkol nějaké teologické téma rozebrat právě z perspektivy budoucnosti. Zatím jsem teprve ve druhé kapitole s názvem Revelation and Inspiration. Proč ale píšu tenhle příspěvek.

První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici. To mě pak vedlo, že jsem si dohledal zdroje. které tam uvádí a blíže se seznámil se zápasem, kterým jsme v této věci jako adventisté prošli. První adventisté byl z velké části části semi Ariané (polo Ariané). Neuznávali Ježíšovu věčnost a Duch svatý byla pro ně moc či Boží vliv ale nikoli bytost jako taková. První zmínky o Ježíšově věčném božství se objevuji v roce 1895 a jsou spojeny se jménem prof. Prescota, který byl někdy v té době pověřen k přípravě úkolů pro rok 1896-1897 na základě Janova evangelia. Na základě studia pochopil, že Ježíš je totožný se Jsem, který Jsem ze Starého zákona. Toho muže pak Ellen White pozvala do svého týmu na přípravě knihy Life of Christ, kde se poprvé zmiňuje o Ježíšově preexistenci. Nicméně tohle není happy end celého příběhu. V roce 1949 vzniká ve Spojených státech zpěvník pro bohoslužby. Jsou v něm také i některé písně přejaté z jiných denominací. Z těch písní jsou všechny zmínky o Trojicí vymazány. A to buď byly některé sloky odstraněny nebo byly přetextovány. V roce 1988 vzniká znovu stejný zpěvník, ale všechny přejaté písně jsou obnoveny do původní podoby. Zápas o lepší pochopení Trojice byl dlouhodobý stejně jako i mnohé další body naší věrouky. Tenhle příběh ve mně vzbuzuje naději. Zápas o víru je vepsán do dějin adventistů. Počítejme s tím a nedivme se že je stále o co zápasit. Vždyť církev je podle jedné z definicí Martina Luthera ecclesia reformata et semper reformanda (reformovaná a stále se reformující).
Uvedené roky vzniku zpěvníku a později znovu opravené jsou 1949 a 1988 nepatří tam 1849 a 1888?

Daniel Pszczolka
Príspevky: 23
Dátum registrácie: 14 Jún 2017, 08:11
Kontaktovať používateľa:

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa Daniel Pszczolka »

Ne, skutečně se jedná o roky 1949 a 1988. V roce 1848 ještě ani nebyla církev adventistů formálně založena. Ta je oficiálně založena v roce 1863.
Zdroje odkud tyto informace čerpám:
1. The Future of Adventism. Theology Society Experience. sborník str 10-11.
2. The Trinity in Seventh-day Adventist History. Murtin Burt. (internet -
www.adventistbiblicalresearch.org/sites ... istory.pdf)
3. Clearer Views of Jesus and the Doctrine of the Trinity in the Adventist Church Gilbert M. Valentine
(internet - myllu.llu.edu/blogs/hrcnews/files/2013/12/Clearer-Views-of-Jesus-By-Gilbert-Valentine.pdf)

Někteří naši historici považují za přelomový rok 1957 kdy ve slavné knize Questions on Doctrine její autoři uvádějí toto:
In Common With Conservative Christians and the Historic Protestant Creeds, We Believe
....
2. That the Godhead, the Trinity, comprises God the Father, Christ the Son, and the Holy Spirit.
Společně z konzervativními křesťany a starými protestantskými krédy věříme že
...
2. Boží trojice zahrnuje Boha Otce, Krista Syna a Ducha Svatého

A ačkoli některé části této knihy spustily v církvi dlouhotrvající teologický zápas, tak pasáž o Boží trojici mezi takové sporné části nepatřila. Zdá se tedy, že církev v roce 1957 už učení o trojici všeobecně přijimala

To neznamená, že v roce 1949 církev jako celek odmítala učení o trojici, ale bylo pořád mnoho adventistů, a někteří na dostatečně vlivných místech, aby ovlivnili výběr písní v již zmiňovaném zpěvníku, kteří toto dogma odmítali.

Chtěl jsem tímhle příkladem ukázat, že vývoj dogmatu a tedy zápas o víru, není náhlou záležitosti, ale že jde spíše pomalý proces v němž lidé postupně akceptují změnu v dogmatice církve.
Naposledy upravil/-a Daniel Pszczolka v 28 Nov 2017, 12:24, upravené celkom 1 krát.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Daniel Pszczolka napísal: 27 Nov 2017, 23:32 Ne, skutečně se jedná o roky 1949 a 1988. V roce 1848 ještě ani nebyla církev adventistů formálně založena. Ta je oficiálně založena v roce 1863.
Zdroje odkud tyto informace čerpám:
1. The Future of Adventism. Theology Society Experience. sborník str 10-11.
2. The Trinity in Seventh-day Adventist History. Murtin Burt. (internet -
www.adventistbiblicalresearch.org/sites ... istory.pdf)
3. Clearer Views o Jesus and the Doctrine of the Trinity in the Adventist Church Gilbert M. Valentine
(internet - myllu.llu.edu/blogs/hrcnews/files/2013/12/Clearer-Views-of-Jesus-By-Gilbert-Valentine.pdf)

Někteří naši historici považují za přelomový rok 1957 kdy ve slavné knize Questions on Doctrine její autoři uvádějí toto:
In Common With Conservative Christians and the Historic Protestant Creeds, We Believe
....
2. That the Godhead, the Trinity, comprises God the Father, Christ the Son, and the Holy Spirit.
Společně z konzervativními křesťany a starými protestantskými krédy věříme že
...
2. Boží trojice zahrnuje Boha Otce, Krista Syna a Ducha Svatého

A ačkoli některé části této knihy spustily v církvi dlouhotrvající teologický zápas, tak pasáž o Boží trojici mezi takové sporné části nepatřila. Zdá se tedy, že církev v roce 1957 už učení o trojici všeobecně přijimala

To neznamená, že v roce 1949 církev jako celek odmítala učení o trojici, ale bylo pořád mnoho adventistů, a někteří na dostatečně vlivných místech, aby ovlivnili výběr písní v již zmiňovaném zpěvníku, kteří toto dogma odmítali.

Chtěl jsem tímhle příkladem ukázat, že vývoj dogmatu a tedy zápas o víru, není náhlou záležitosti, ale že jde spíše pomalý proces v němž lidé postupně akceptují změnu v dogmatice církve.
...1957 kdy ve slavné knize Questions on Doctrine

Jak jsem ti napsal v komentáři a odkazu ke stažení minule, tato kniha je totální paskvil, která uvádí bludy, kterým adventisté začali věřit a které převzali od římských katolíků a patří rozhodně do koše stejně tak jako i zcela nebiblická víra v nějakou smýšlenou římskokatolickou "trojici", kterou nikdo nemůže dokázat Písmem.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Zápas o víru

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Jestli jsem to správně pochopil, tak se jedná pouze o situaci církve v Americe. Otevřel jsem staré krabice v nichž mám uloženou literaturu, kterou už nepoužívám. Mimo jiné jsem otevřel zpěvník "Chválte Boha" ve Slovenčině z r.1951 v něm jsou písně i o Duchu Svatém. Píseň č. 195 "Slyším, Pane, jak déšť s nebe."
1. sloka Slyším, Pane, ......
2. sloka Otče můj,.....
3. sloka Jezu, ......
4. sloka Duchu svatý,.....
5. sloka Pane, .......

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných