Daniel Pszczolka napísal: ↑24 Nov 2017, 22:17
Jako správný knihomol mám vždy rozečteno několik knih najednou.

Jednou z těch, které mám rozčteno v současnosti je The Future of Adventism. Je to sborník příspěvků různých adventistických teologů. Každý z nich dostal z úkol nějaké teologické téma rozebrat právě z perspektivy budoucnosti. Zatím jsem teprve ve druhé kapitole s názvem Revelation and Inspiration. Proč ale píšu tenhle příspěvek.
První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici. To mě pak vedlo, že jsem si dohledal zdroje. které tam uvádí a blíže se seznámil se zápasem, kterým jsme v této věci jako adventisté prošli. První adventisté byl z velké části části semi Ariané (polo Ariané). Neuznávali Ježíšovu věčnost a Duch svatý byla pro ně moc či Boží vliv ale nikoli bytost jako taková. První zmínky o Ježíšově věčném božství se objevuji v roce 1895 a jsou spojeny se jménem prof. Prescota, který byl někdy v té době pověřen k přípravě úkolů pro rok 1896-1897 na základě Janova evangelia. Na základě studia pochopil, že Ježíš je totožný se Jsem, který Jsem ze Starého zákona. Toho muže pak Ellen White pozvala do svého týmu na přípravě knihy Life of Christ, kde se poprvé zmiňuje o Ježíšově preexistenci. Nicméně tohle není happy end celého příběhu. V roce 1949 vzniká ve Spojených státech zpěvník pro bohoslužby. Jsou v něm také i některé písně přejaté z jiných denominací. Z těch písní jsou všechny zmínky o Trojicí vymazány. A to buď byly některé sloky odstraněny nebo byly přetextovány. V roce 1988 vzniká znovu stejný zpěvník, ale všechny přejaté písně jsou obnoveny do původní podoby. Zápas o lepší pochopení Trojice byl dlouhodobý stejně jako i mnohé další body naší věrouky. Tenhle příběh ve mně vzbuzuje naději. Zápas o víru je vepsán do dějin adventistů. Počítejme s tím a nedivme se že je stále o co zápasit. Vždyť církev je podle jedné z definicí Martina Luthera ecclesia reformata et semper reformanda (reformovaná a stále se reformující).
...První kapitola té se jmenovala God. Bratr Richard Rice se tam, mezi jinými zabývá i tím jaký obrovský skok jsme jako adventisté udělali v přijetí učení o Trojici.
To je fakt, první adventisté zakladatelé církve v žádnou "trojici" nevěřili ani o ní nepsala EGW, která svým původem byla metodistkou, kteří v trojici věřili. Ale její manžel v trojici nevěřil a tak se asi musela přizpůsobit (jen moje domněnka). Trojice je římsko-katolický vynález, který adventisté přijali cca roku 1931:
"Když v roce 1931 byly znovu sestaveny zásady víry, byla zdůrazněna rovnost mezi Kristem-Duchem sv. a Otcem. Od toho dne je veden Duch sv. jako třetí osoba Boží. Toto vyznání víry nás spojuje s ostatními křesťanskými církvemi." Advent-Echo Hamburg, č. 4. 16.2.1974
Jak k tomu došlo jsem tady už jednou dával, takže o Prescotovi a spol. k připomenutí scan ke stažení zde:
https://www.ulozto.cz/!5bkL1LJoLdPV/na- ... nebylo-pdf
Také zatím věřím, že Ježíš je od věčnosti s Bohem, ale s Bible je to velmi těžké prokázat, např. verš Na počátku bylo Slovo a to Slovo blo u Boha a to Slovo bylo Bůh, nelze překládat 100% s velkým S na začátku, v hebrejštině velké S není, to si vyrobili až překladatele jednotlivých Biblí a ostatní to po nich opakovali, a to samé pak v NZ, Jan 1:1 Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha, a to Slovo byl Bůh. Jan 1:14 A Slovo to tělo učiněno jest, a přebývalo mezi námi, (a viděli jsme slávu jeho, slávu jakožto jednorozeného od Otce,) plné milosti a pravdy. Takže tady nám odpadá možnost 100% identifikovat slovo jako
bytost Syna Božího ve SZ. Třeba byl Syn Boží ve SZ jen myšlenkou u Otce (byl jen předzvěděn) nebo duchem, která se zhmotnila a dostala poprvé tělo až v Marii.
Ale to mi zase komplikuje tento verš, když je někdo vyhlédnut před stvořením světa, tak musel přece existovat ne?
1 Petrův 1:20 byl k tomu předem vyhlédnut před stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.
Vysvětlení od jednoho bratra z jiné církve:
Předzvěděný Ježíš Kristus
O KRISTU
,,Předzvěděného4267 zajisté před ustanovením2602 světa, zjeveného pak v časích posledních pro vás, (1. Petrův 1:20)
G4267 Předzvěděný
προγινώσκω znát / vědět / poznat předem; předem vyvolit
G2603 Ustanovením
καταβολή, ῆς, ἡ
založení (κόσμου světa), počátek
Vím, že i tohle se dá okecat Předzvěděný-znající, poznaný, vyvolený před Ustanovením-počátkem světa..
Jenomže ten samý výraz i v tom samém smyslu je psán o učednících..
Stejně tak jak Ježíše předzvěděl i další.
,,Nebo kteréž předzvěděl,4267 ty i předzřídil,4309 aby byli připodobněni obrazu Syna jeho, aby on byl prvorozený mezi mnohými bratřími." (Římanům 8:29)
G4309 předzřídil
προορίζω
určit předem, předurčit
I učedníci jsou tedy preexistenční?
TEDY
,,Nebo kteréž předem poznal, ty i předem určil, aby byli připodobněni obrazu Syna jeho, aby on byl prvorozený mezi mnohými bratřími." (Římanům 8:29),,Kteréž pak předzřídil, těch i povolal, a kterýchž povolal, ty i ospravedlnil, a kteréž ospravedlnil, ty i oslavil." (Římanům 8:30)
,,Předem poznaného zajisté před počátkem světa, zjeveného pak v časích posledních pro vás, (1. Petrův 1:20)
Ale o tom jsem už tady psal, či dával odkaz na zajímavý dokument a brzo dám ještě lepší odkaz, až to prostuduji na což mi chybí dostatek času.
vierouka-f4/jediny-buh-aneb-bohu-bud-slava-t582.html
Proč ale potom Izaiáš nazývá Krista Otec věčnosti?
Izajáš 9:5 Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: "Divuplný rádce, Božský bohatýr,
Otec věčnosti, Vládce pokoje."
Tak byl Ježíš od věčnosti nebo nebyl?
Kdo stvořil všechno jen Otec?
Izajáš 44:24 Toto praví Hospodin, tvůj vykupitel, který tě vytvořil v životě matky: "Já jsem Hospodin, já konám všechno: sám nebesa roztahuji, překlenul jsem zemi. Kdo byl se mnou?"
Izajáš 45:12 Zemi jsem učinil já a člověka na ní jsem stvořil. Já jsem vlastníma rukama roztáhl nebesa a veškerému jejich zástupu jsem vydal příkazy.
Efezským 3:9 a vynesl na světlo smysl tajemství od věků ukrytého
v Bohu, jenž vše stvořil
Zjevení Janovo 4:11 "Jsi hoden, Pane a Bože náš, přijmout slávu, čest i moc,
neboť ty jsi stvořil všechno a tvou vůlí všechno povstalo a jest."
Nebo Otec skrze Syna vše stvořil?
Židům 1:2 v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu, jehož ustanovil dědicem všeho
a skrze něhož stvořil i věky.
Koloským 1:15 On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření,
16 neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.
17 On předchází všechno, všechno v něm spočívá,
A teď babo raď!
