log napísal: ↑15 Máj 2018, 16:25
Veríme v jedného Boha, vševládneho Otca, Stvoriteľa neba i zeme, všetkého viditeľného aj neviditeľného.
A v jedného Pána Ježiša Krista, jednorodeného Božieho Syna, zrodeného z Otca pred všetkými vekmi, Svetlo zo Svetla, pravého Boha z pravého Boha, zrodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom, skrze ktorého všetko vzniklo, ktorý pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies, vtelil sa zo Svätého Ducha a Márie - Panny a stal sa človekom, bol za nás ukrižovaný za Poncia Piláta, trpel a bol pochovaný, a na tretí deň vstal (z mŕtvych) v súlade s Písmami, vystúpil do nebies, sedí po Otcovej pravici a znova príde, so slávou, súdiť živých i mŕtvych, jeho kráľovstvu nebude konca.
A v Ducha Svätého, Pána a Tvorcu života, ktorý vychádza z Otca, ktorému sa spolu s Otcom a Synom vzdáva poklona i sláva, ktorý hovoril skrze prorokov.
V jednu, svätú, všeobecnú a apoštolskú Cirkev,
vyznávame jeden krst na odpustenie hriechov, očakávame vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Amen.
Ma niekto nieco proti tomu ?
Ja nie.
BOZI SYN nie je jednej podstaty s OTCOM a nikdy sam seba neoznacil za PRAVEHO BOHA. Takto Bozi SYN oznacil vyhradne svojho OTCA (Jan 17:1,3). Bozi Syn ma len titul BOHA vdaka autorite, ktoru sam nemal, ale ju dostal od OTCA. I tak ho ale neuctievame a nevzyvame ako svojho Boha, ale ako Bozieho SYNA a OTCOM NAJVYSSIM a JEDINYM PRAVYM BOHOM ustanoveho PANA.
Bozi Syn Jezis Kristus je PRVORODENY (Kolosanom 1:15) a je POCIATKOM BOZIEHO STVORENIA (Zjavenie 3:14)
DUCH SVATY nie je PAN - je ucinnou silou, ktora vychadza od OTCA a ktoru OTEC pouzil i pri stvoreni vsetkych veci v nebi i na zemi a ktoru aj dnes pouziva na uskutocnovanie svojej VOLE.
V tom vyssie uvedenom vyznani viery odporujuceho vyznaniu viery rannych krestanov z 1 storocia je teda zmiesana PRAVDA so LZOU, ktora neskor viedla aj k opovazlivemu MODLARSTVU a zneucteniu Najvyssieho BOHA JHVH - OTCA aj Bozieho Syna Jezisa KRISTA. Napriek tomu sa na tomto ODPADLICKOM a mocensky presadenom vyznani viery dnes usiluju spolu s rimsko katolikmi zjednotit aj veriaci CASD.
"Tertulián (asi 160 až 230 n. l.) bol prvý, kto použil latinské slovo trinitas. Ako poznamenáva Henry Chadwick, Tertulián prišiel s názorom, že Boh je ‚jednej podstaty, ktorá pozostáva z troch osôb‘. (zdroj citacie The Early Church, napísal Henry Chadwick, tlač 1980, strana 89.) To však neznamená, že mal na mysli tri sebe rovné a rovnako večné osoby. Avšak na jeho predstavách budovali neskorší pisatelia, ktorí sa prepracovávali k náuke o trojici.
Tertuliánova predstava o Otcovi, Synovi a svätom duchu bola veľmi odlišná od trojice kresťanstva, pretože bol subordinacionista. Syna považoval za subordinovaného Otcovi. V spise Proti Hermogenovi napísal:
„
Nemali by sme sa domnievať, že existuje nejaká iná bytosť okrem samotného Boha, ktorá je nesplodená a nestvorená... Ako môže byť niečo okrem Otca staršie a z toho dôvodu vznešenejšie ako Boží Syn, jednosplodené a prvé splodené Slovo?... ten
[Boh], čo nepotrebuje Tvorcu, aby začal jestvovať, bude mať omnoho vyvýšenejšie postavenie ako ten [Syn], čo mal pôvodcu svojho bytia.“" (Zdroj citacie The Ante-Nicene Fathers, zväzok III, strana 487.)
"„Mohlo by sa zdať, že trojičná dogma v podstate vznikla koncom 4. storočia. V istom zmysle je to pravda... Formulácia ‚jeden Boh v troch Osobách‘ sa nepresadila a určite nebola úplne pojatá do kresťanského života a do kresťanského vyznania viery skôr ako koncom 4. storočia.“ (New Catholic Encyclopedia, 1967, 14. zväzok, strana 299)"
„Konštantín sám predsedal, aktívne riadil rokovania a osobne navrhol... rozhodujúcu formuláciu vyjadrujúcu vzťah Krista k Bohu vo vyznaní, ktoré vyšlo z koncilu, že je ‚jednej podstaty [homoousios] s Otcom‘... Biskupi, zastrašení cisárom, s výnimkou dvoch vyznanie viery podpísali, mnohí z nich veľmi proti vlastnému presvedčeniu.“ (Encyclopædia Britannica, 1971, zväzok 6, strana 386.)
„Nicejský koncil zasadol 20. mája 325 [n. l.]. Konštantín mu sám predsedal, aktívne riadil rokovania a osobne navrhol... rozhodujúcu formuláciu vyjadrujúcu vzťah Krista k Bohu vo vyznaní, ktoré vyšlo z koncilu, že je ‚jednej podstaty s Otcom‘... Biskupi, zastrašení cisárom, s výnimkou dvoch vyznanie viery podpísali, mnohí z nich do značnej miery proti vlastnému presvedčeniu.“ (Encyclopædia Britannica, 1970, 6. zväzok, strana 386)"
"Zasiahol tento pohanský panovník na základe svojho biblického presvedčenia? Nie. Kniha A Short History of Christian Doctrine (Krátke dejiny kresťanského učenia) uvádza: „Konštantín v podstate vôbec nerozumel otázkam, ktoré si kládla grécka teológia.“ (Bernhard Lohse, A Short History of Christian Doctrine, 1963, strana 51.) Rozumel však tomu, že náboženské spory ohrozujú jednotu jeho ríše, a preto ich chcel rozriešiť."
"Ani kľúčové slovné spojenie „jednej podstaty“ (homoousios) nutne neznamená, že koncil veril v číselnú rovnosť Otca a Syna. New Catholic Encyclopedia uvádza:
„Nie je isté, či mal koncil v úmysle potvrdiť číselnú totožnosť podstaty Otca a Syna.“" (New Catholic Encyclopedia, 1967, zväzok VII, strana 115.) A keby aj koncil mienil, že Syn i Otec sú číselne jedno, stále by to nebola trojica. Boli by to stále len dvaja v jednom Bohu, nie traja v jednom, ako to vyžaduje náuka o trojici."
"...nie je pravdivé tvrdenie, že nicejský koncil v roku 325 n. l. zaviedol a potvrdil náuku o trojici. V tom čase neexistovalo to, čo sa neskôr stalo náukou o trojici. Predstava, že Otec, Syn a svätý duch sú každý pravým Bohom a rovnými vo večnosti, moci, postavení a múdrosti, pritom však že sú jedným Bohom — čiže trojjediným Bohom, nebola vytvorená na tomto koncile ani skoršími cirkevnými otcami. O tom hovorí kniha The Church of the First Three Centuries (Cirkev prvých troch storočí)"
"Kniha Second Century Orthodoxy (Ortodoxia druhého storočia) od J. A. Buckleyho poznamenáva:
„
Prinajmenšom do konca druhého storočia zostávala všeobecná Cirkev zjednotená v jednom základnom zmysle; všetci prijímali zvrchovanosť Otca. Všetci považovali Boha Otca Všemohúceho za jediného najvyššieho, nemenného, neopísateľného a bez začiatku...
Po odchode tých pisateľov a vodcov druhého storočia sa Cirkev začala... kĺzať pomaly, ale neúprosne smerom k tomu bodu... na nicejskom koncile, kde vyvrcholilo toto rozdrobovanie pôvodnej viery. Malá, priebojná menšina tam podstrčila svoje kacírstvo povoľnej väčšine a za podpory politických vrchností donútila, prehovorila a zastrašila tých, ktorí sa usilovali udržať pôvodnú čistotu svojej viery nepoškvrnenú.“" (10. J. A. Buckley, Second Century Orthodoxy, 1978, strany 114, 115.)
"„Je zaujímavé, že 60 rokov po prvom nicejskom [koncile] sa prvý konstantinopolský koncil [381 n. l.] vyhol použitiu výrazu homoousios vo svojej definícii božstva Svätého Ducha.“" (New Catholic Encyclopedia, 1967, zväzok VII, strana 115.)
Tá istá encyklopédia uznáva:
„Slovo homoousios sa v Písme nevyskytuje.“ (New Catholic Encyclopedia, 1967, zväzok VII, strana 251.)
Biblia nepoužíva to slovo ani na svätého ducha, ani na Syna v tom zmysle, že by boli jednej podstaty s Bohom. Bol to nebiblický výraz, ktorý pomáhal viesť k tejto nebiblickej, v skutočnosti protibiblickej náuke o trojici.
"Napriek snahám nájsť biblické pasáže na podporu dogmy o Trojici dominikánsky kňaz Marie-Émile Boismard vo svojej knihe À l’aube du christianisme—La naissance des dogmes (Úsvit kresťanstva — zrod dogiem) napísal: „Vyjadrenie, že v jednom Bohu sú tri osoby... nikde v Novom Zákone nenájdete.“"
Dogma, ktorú presadzoval Konštantín, mala ukončiť spory, ktoré existovali v cirkvi v štvrtom storočí. No v skutočnosti vyvolala ďalšiu otázku: Bola Mária, žena, ktorá porodila Ježiša, „Matkou Božou“?
Dalsie informacie a odkazy k danej teme.
Učila raná cirkev, že Boh je trojica
1. časť — Učil Ježiš a jeho učeníci náuku o trojici?
https://wol.jw.org/sk/wol/d/r38/lp-v/1991804
2. časť — Učili apoštolskí otcovia náuku o trojici?
https://wol.jw.org/sk/wol/d/r38/lp-v/19 ... jica&p=par
3. časť — Učili apologéti náuku o trojici?
https://wol.jw.org/sk/wol/d/r38/lp-v/19 ... jica&p=par
4. časť — Kedy a ako sa vyvíjala náuka o trojici?
https://wol.jw.org/sk/wol/s/r38/lp-v?q= ... =par&r=occ
Odkazy mimo stranok SJ.
Bůh Otec - jediný pravý Bůh Více zde:
https://bozijmeno.webnode.cz/clanky/
Jediný Boh
https://jedinyboh.webnode.sk/clanky/