Štyri znaky sekty
Napísané: 06 Dec 2016, 22:06
Nedávno som natrafil na zaujímavý odborný článok o sektách. Okrem iného sa tam písalo, že sektu všeobecne možno charakterizovať štyrmi základnými znakmi:
1. Má svojho vodcu (alebo skupinové vedenie), ako jedinú pravú autoritu rozhodujúcu o všetkom čo sa v skupine deje, často sú mu pripisované božské vlastnosti. Má pravdu vždy, za každých okolností a vo všetkom – príkazy a odporúčania sa bez výhrad plnia.
2. Má svoju ideológiu – jediná pravá, nemenná pravda, o ktorej sa nepochybuje. Častým javom je aj fanatizmus, pod ktorým sa rozumie prehnaná, nekritická angažovanosť za nejaké presvedčenie, ktorá vedie k prísnemu (zákonnickému) spôsobu života, ovládajúcemu nielen duchovnú prax členov sekty, ale aj detaily praktického života.
3. Tretím výrazným znakom siekt je elitárstvo a výlučnosť – je jediná pravá. U svojich členov vzbudzuje pocit výnimočnosti a nadradenosti; buď zvláštnym a jedinečným poznaním, ktorého sa im údajne práve v tomto spoločenstve dostalo, alebo výnimočným poslaním ku ktorému boli vyvolení. Deštruktívna sekta si dá veľmi záležať na tom, aby sa od okolitého sveta čímsi odlišovala. Pocit výlučnosti býva posilňovaný poukazovaním na odlišnosti od všeobecne prijímaných faktov, od viery, či od rituálov iných náboženských spoločností. Tým všetkým sa zdôrazňuje príslušnosť k danej sekte a posilňuje sa pocit vzájomnej spolupatričnosti. Uzatvára sa a nespolupracuje s inými spoločenstvami, vonkajší svet považuje za nepriateľský, má vlastnú prísnu hierarchickú aj organizačnú štruktúru.
4. Na získavanie nových členov a ich udržanie v závislosti na skupine a vodcovi sa používa psychická manipulácia.
Toľko informácie z článku. Tak nejako ma napadlo porovnať to s tým, ako to funguje v našej cirkvi ...
Ad 1. Z kontextu článku vyplýva, že sa myslí žijúci vodca. Myslím že v tomto sme trochu výnimkou – máme totiž nežijúceho vodcu. Prostredníctvom mnohých pravidiel a pokynov stále rozhoduje o tom, čo sa v skupine (cirkvi) deje, a sú jej pripisované božské vlastnosti (výnimočné, takmer celoživotne sa opakujúce božské zjavenie). Má pravdu vždy a vo všetkom – to asi tiež sedí. Príkazy a odporúčania sa bez výhrad plnia – naša vodkyňa má trochu smolu, že už nežije, lebo ak je nejaký jej príkaz dosť od veci, tak sa to neposlúchne a vysvetlí sa, že to bolo pre inú dobu, v inom kontexte atď.
Keď uvážim, že predmetná osoba je súčasne zakladateľkou cirkvi, tak by som odhadol, že tento bod spĺňame asi tak na 80%.
Ad 2. O jedinečnosti našej „pravdy“ asi nie je žiadnych pochýb. Máme niekoľko špecifických vieroučných bodov, za ktorými si neochvejne stojíme a bez ich prijatia nikoho nepokrstíme (sobota, čisté/nečisté, EGW, ...). Fanatizmus v zmysle nekritickej angažovanosti, ovládanie nielen duchovného, ale aj praktického života – bežná vec. Tu by som smelo dal 100%.
Ad 3. Že sme jediná pravá cirkev, je jasné každému členovi a väčšine kazateľov (tí liberálnejší sú schopní pripustiť, že členovia aj iných cirkví môžu byť spasení). Veď nakoniec, máme posolstvo pre poslednú dobu, ktoré nemá už žiadna iná cirkev – to je naše výnimočné poslanie. Pocit výnimočnosti a nadradenosti – stačí si v sobotnej škole vypočuť, čo sa tam hovorí napríklad o príslušníkoch iných cirkví. Spolupráca s inými cirkvami je minimálna, vonkajší svet sa považuje za nepriateľský (číha tam na nás množstvo zvodov, dokonca nás raz bude prenasledovať). Prísna štruktúra a organizácia tiež sedí – skúste niečo zmeniť (návrh na nejakú zmenu musí schváliť zbor, potom združenie, potom únia, potom divízia, no a potom nepriestrelná GK ... aj v ideálnom prípade to môže trvať niekoľko rokov). Ale aby ma nik neobvinil, že som zaujatý, dám 95%.
Ad 4. Na získavanie členov sa používa psychická manipulácia.
(Definícia: Psychická manipulácia je postupné cieľavedomé a systematické ovplyvňovanie správania, citov a myslenia iného človeka bez jeho vedomia a súhlasu. Dochádza tak k narušeniu celistvosti (integrity) človeka, rozkladu celistvosti osobnosti (identity), potláčaniu samostatnosti myslenia a tým aj slobodného rozhodovania.)
Nemyslím, že by naša cirkev mala vyslovene pripravenú systematickú metodiku ako manipulovať členov. (Nemôžem to síce úplne vylúčiť, Ted na tom možno pracuje, ale ja ako priemerne angažovaný člen som sa s tým priamo nestretol)
Ale nejaký druh manipulácie (napr. citové vydieranie, podávanie skreslených alebo neúplných informácií) sa bežne vyskytuje v kázňach, v úlohách sobotnej školy, v študijných materiáloch (Adventisti veria, lekcie pre vyučovanie ku krstu). Takže si myslím, že manipulácia je nezanedbateľným faktorom prispievajúcim k tomu, že sa niekto rozhodne vstúpiť do radov CASD, prípadne že niekto je oddaným členom obhajujúcim cirkevné pravdy bez toho, aby sa nad nimi hlbšie zamyslel. S tým súvisí aj potláčanie samostatného myslenia – spýtajte sa svojho kazateľa nejaké nepríjemné otázky (napr. nech vám ukáže biblické texty, na základe ktorých je úplná abstinencia alebo platenie desiatkov podmienkou členstva) a hneď pochopíte, ako sa cirkev stavia k samostatnému mysleniu. Dávam 50%, a to som ešte prižmúril jedno oko.
Keď z priradených percentuálnych hodnotení urobím priemer (za predpokladu, že všetky štyri kritériá majú rovnakú závažnosť), vyjde mi celkový výsledok 81%.
Takže CASD je sektou asi tak na 80%.
Ako to vidíte vy? Ale racionálne prosím. Kde by ste percentá ubrali/pridali a prečo? Koľko by to podľa vás bolo v celkovom výsledku?
1. Má svojho vodcu (alebo skupinové vedenie), ako jedinú pravú autoritu rozhodujúcu o všetkom čo sa v skupine deje, často sú mu pripisované božské vlastnosti. Má pravdu vždy, za každých okolností a vo všetkom – príkazy a odporúčania sa bez výhrad plnia.
2. Má svoju ideológiu – jediná pravá, nemenná pravda, o ktorej sa nepochybuje. Častým javom je aj fanatizmus, pod ktorým sa rozumie prehnaná, nekritická angažovanosť za nejaké presvedčenie, ktorá vedie k prísnemu (zákonnickému) spôsobu života, ovládajúcemu nielen duchovnú prax členov sekty, ale aj detaily praktického života.
3. Tretím výrazným znakom siekt je elitárstvo a výlučnosť – je jediná pravá. U svojich členov vzbudzuje pocit výnimočnosti a nadradenosti; buď zvláštnym a jedinečným poznaním, ktorého sa im údajne práve v tomto spoločenstve dostalo, alebo výnimočným poslaním ku ktorému boli vyvolení. Deštruktívna sekta si dá veľmi záležať na tom, aby sa od okolitého sveta čímsi odlišovala. Pocit výlučnosti býva posilňovaný poukazovaním na odlišnosti od všeobecne prijímaných faktov, od viery, či od rituálov iných náboženských spoločností. Tým všetkým sa zdôrazňuje príslušnosť k danej sekte a posilňuje sa pocit vzájomnej spolupatričnosti. Uzatvára sa a nespolupracuje s inými spoločenstvami, vonkajší svet považuje za nepriateľský, má vlastnú prísnu hierarchickú aj organizačnú štruktúru.
4. Na získavanie nových členov a ich udržanie v závislosti na skupine a vodcovi sa používa psychická manipulácia.
Toľko informácie z článku. Tak nejako ma napadlo porovnať to s tým, ako to funguje v našej cirkvi ...
Ad 1. Z kontextu článku vyplýva, že sa myslí žijúci vodca. Myslím že v tomto sme trochu výnimkou – máme totiž nežijúceho vodcu. Prostredníctvom mnohých pravidiel a pokynov stále rozhoduje o tom, čo sa v skupine (cirkvi) deje, a sú jej pripisované božské vlastnosti (výnimočné, takmer celoživotne sa opakujúce božské zjavenie). Má pravdu vždy a vo všetkom – to asi tiež sedí. Príkazy a odporúčania sa bez výhrad plnia – naša vodkyňa má trochu smolu, že už nežije, lebo ak je nejaký jej príkaz dosť od veci, tak sa to neposlúchne a vysvetlí sa, že to bolo pre inú dobu, v inom kontexte atď.
Keď uvážim, že predmetná osoba je súčasne zakladateľkou cirkvi, tak by som odhadol, že tento bod spĺňame asi tak na 80%.
Ad 2. O jedinečnosti našej „pravdy“ asi nie je žiadnych pochýb. Máme niekoľko špecifických vieroučných bodov, za ktorými si neochvejne stojíme a bez ich prijatia nikoho nepokrstíme (sobota, čisté/nečisté, EGW, ...). Fanatizmus v zmysle nekritickej angažovanosti, ovládanie nielen duchovného, ale aj praktického života – bežná vec. Tu by som smelo dal 100%.
Ad 3. Že sme jediná pravá cirkev, je jasné každému členovi a väčšine kazateľov (tí liberálnejší sú schopní pripustiť, že členovia aj iných cirkví môžu byť spasení). Veď nakoniec, máme posolstvo pre poslednú dobu, ktoré nemá už žiadna iná cirkev – to je naše výnimočné poslanie. Pocit výnimočnosti a nadradenosti – stačí si v sobotnej škole vypočuť, čo sa tam hovorí napríklad o príslušníkoch iných cirkví. Spolupráca s inými cirkvami je minimálna, vonkajší svet sa považuje za nepriateľský (číha tam na nás množstvo zvodov, dokonca nás raz bude prenasledovať). Prísna štruktúra a organizácia tiež sedí – skúste niečo zmeniť (návrh na nejakú zmenu musí schváliť zbor, potom združenie, potom únia, potom divízia, no a potom nepriestrelná GK ... aj v ideálnom prípade to môže trvať niekoľko rokov). Ale aby ma nik neobvinil, že som zaujatý, dám 95%.
Ad 4. Na získavanie členov sa používa psychická manipulácia.
(Definícia: Psychická manipulácia je postupné cieľavedomé a systematické ovplyvňovanie správania, citov a myslenia iného človeka bez jeho vedomia a súhlasu. Dochádza tak k narušeniu celistvosti (integrity) človeka, rozkladu celistvosti osobnosti (identity), potláčaniu samostatnosti myslenia a tým aj slobodného rozhodovania.)
Nemyslím, že by naša cirkev mala vyslovene pripravenú systematickú metodiku ako manipulovať členov. (Nemôžem to síce úplne vylúčiť, Ted na tom možno pracuje, ale ja ako priemerne angažovaný člen som sa s tým priamo nestretol)
Ale nejaký druh manipulácie (napr. citové vydieranie, podávanie skreslených alebo neúplných informácií) sa bežne vyskytuje v kázňach, v úlohách sobotnej školy, v študijných materiáloch (Adventisti veria, lekcie pre vyučovanie ku krstu). Takže si myslím, že manipulácia je nezanedbateľným faktorom prispievajúcim k tomu, že sa niekto rozhodne vstúpiť do radov CASD, prípadne že niekto je oddaným členom obhajujúcim cirkevné pravdy bez toho, aby sa nad nimi hlbšie zamyslel. S tým súvisí aj potláčanie samostatného myslenia – spýtajte sa svojho kazateľa nejaké nepríjemné otázky (napr. nech vám ukáže biblické texty, na základe ktorých je úplná abstinencia alebo platenie desiatkov podmienkou členstva) a hneď pochopíte, ako sa cirkev stavia k samostatnému mysleniu. Dávam 50%, a to som ešte prižmúril jedno oko.
Keď z priradených percentuálnych hodnotení urobím priemer (za predpokladu, že všetky štyri kritériá majú rovnakú závažnosť), vyjde mi celkový výsledok 81%.
Takže CASD je sektou asi tak na 80%.
Ako to vidíte vy? Ale racionálne prosím. Kde by ste percentá ubrali/pridali a prečo? Koľko by to podľa vás bolo v celkovom výsledku?