Jaké by mělo být organizační uspořádání a vnitřní mechanismy CASD?
Napísané: 24 Jún 2017, 10:44
CASD vznikala v době, kdy se v USA církve vymezovaly proti ŘKC včetně jejího uspořádání, hierarchie, církevního práva a vnitřních mechanismů v praxi (např. inkvizice). Jedním z vlivů při tvoření uspořádání církve bylo byť možná jen podvědomě vymezit se proti tomuto starému špatnému systému ,,šelmy-babylona" a neopakovat jeho chyby - být lepší. Podle Boží vůle.
Mezi křesťanskými církvemi ovšem existuje mnoho různých modelů uspořádání.
Od unie nezávislých křesťanských sborů přes národní církve až po samostatné megasbory se jejich skupinkami a junior a seniorpastory a anebo pevnou hierarchii pravoslavné a katolické církve.
Jaké uspořádání by měla mít CASD a proč?
Církev také žije ovlivněna dobou a v té dnešní narozdíl od první církve není v západním světě tolerováno otroctví a podřízené postavení žen, naopak většina současného světa tíhne k demokratickému uspořádání státu a dělení moci na zákonodárnou, soudní a výkonnou. Naopak ve státě je udělení občanství - možnost volit a být volen spojeno s různými věkovými hranicemi zatímco v církvi tyto hranice jasně vymezené nejsou a s přijetím členství automaticky vznikají členovy veškerá práva. (Může být teoreticky zvolen 15letý pokřtěný předseda GK?)
Jak by se mělo toto poznání a uspořádání společnosti projevit na vnitřních mechanismech CASD a proč?
(CASD už dnes má převzaty prvky demokratické společnosti jako jsou volby a ústava, méně ovšem zohledňuje soudy, či výkonnou moc při prosazení církevních ustanovení (církevního práva). Taktéž není příliš ošetřena možné odpadnutí/zneužití pravomocí jednotlivých složek moci. Moc není striktně dělena a jednotlivé složky nemají nad sebou kontrolu.
Navíc je církev mezinárodní a celosvětová. Žádný stát na světě nemá tak širokou působnost na tak různorodém základě kultur. Státy s velkým územím běžně nejsou schopny udržet centrální vládu a musí svým jednotlivým celkům udělit různou míru autonomie - samosprávy/svrchovanosti. CASD tento jev příliš nereflektuje a zůstává v centralistickém modelu hierarchie ustanoveném někdy v době před sto lety kdy členů bylo méně než 1 milion a většina členů pocházela z demokraticky zodpovědeného prostředí (západní svět), kde členové využívají své pravomoce. Dnes je těžiště církve v zemích třetího světa, často ze zemí s autoritářským režimem, z toho plyne i vnímání autorit a představených církve jak u členů tak i u kazatelů.
Současný model pevné hierarchie je v něčem podobný modelu ŘKC, která je také celosvětová, také udává směrnice shora a podněty ke změnám se také musí propracovávat složitě zespodu nahoru přes mnoho instancí.
Přitom je paradoxní, že při vzniku CASD většina zastávala názor, že ,,organizace je od ďábla" a chtěla zůstat hnutím.
Jste se současným modelem spokojeni?
Nechali byste současný model stát a prováděli pouze kosmetické úpravy, nebo byste provedli větší změnu?
A kdo a jak by jí provedl?
Kdo, když ne vy?
Mezi křesťanskými církvemi ovšem existuje mnoho různých modelů uspořádání.
Od unie nezávislých křesťanských sborů přes národní církve až po samostatné megasbory se jejich skupinkami a junior a seniorpastory a anebo pevnou hierarchii pravoslavné a katolické církve.
Jaké uspořádání by měla mít CASD a proč?
Církev také žije ovlivněna dobou a v té dnešní narozdíl od první církve není v západním světě tolerováno otroctví a podřízené postavení žen, naopak většina současného světa tíhne k demokratickému uspořádání státu a dělení moci na zákonodárnou, soudní a výkonnou. Naopak ve státě je udělení občanství - možnost volit a být volen spojeno s různými věkovými hranicemi zatímco v církvi tyto hranice jasně vymezené nejsou a s přijetím členství automaticky vznikají členovy veškerá práva. (Může být teoreticky zvolen 15letý pokřtěný předseda GK?)
Jak by se mělo toto poznání a uspořádání společnosti projevit na vnitřních mechanismech CASD a proč?
(CASD už dnes má převzaty prvky demokratické společnosti jako jsou volby a ústava, méně ovšem zohledňuje soudy, či výkonnou moc při prosazení církevních ustanovení (církevního práva). Taktéž není příliš ošetřena možné odpadnutí/zneužití pravomocí jednotlivých složek moci. Moc není striktně dělena a jednotlivé složky nemají nad sebou kontrolu.
Navíc je církev mezinárodní a celosvětová. Žádný stát na světě nemá tak širokou působnost na tak různorodém základě kultur. Státy s velkým územím běžně nejsou schopny udržet centrální vládu a musí svým jednotlivým celkům udělit různou míru autonomie - samosprávy/svrchovanosti. CASD tento jev příliš nereflektuje a zůstává v centralistickém modelu hierarchie ustanoveném někdy v době před sto lety kdy členů bylo méně než 1 milion a většina členů pocházela z demokraticky zodpovědeného prostředí (západní svět), kde členové využívají své pravomoce. Dnes je těžiště církve v zemích třetího světa, často ze zemí s autoritářským režimem, z toho plyne i vnímání autorit a představených církve jak u členů tak i u kazatelů.
Současný model pevné hierarchie je v něčem podobný modelu ŘKC, která je také celosvětová, také udává směrnice shora a podněty ke změnám se také musí propracovávat složitě zespodu nahoru přes mnoho instancí.
Přitom je paradoxní, že při vzniku CASD většina zastávala názor, že ,,organizace je od ďábla" a chtěla zůstat hnutím.
Jste se současným modelem spokojeni?
Nechali byste současný model stát a prováděli pouze kosmetické úpravy, nebo byste provedli větší změnu?
A kdo a jak by jí provedl?
Kdo, když ne vy?