Takže je to fáma?
Ten průkaz neopravňuje nositele k ,,ochraňování" čistoty učení, ale naopak dává veřejně najevo, že se za toho člověka staví jako staršího ve víře, který má důvěru kázat a vyučovat?
Duchovenské průkazy ale přece nejsou v CASD nic nového!
Gusto můžeš nám to nějak blíže vysvětlit, cos tím myslel?
Narážíš na zavedení něčeho nového, nebo šlo jen o duchovenské průkazy, které mají už delší dobu v církvi svůj účel?
Jinak o těch průkazech si myslím, že to je téměř nevyhnutelně nutný produkt snahy církve se organizovat a mít nějakou oficiální strukturu.
Nelíbí se mi to slovo průkaz a hlavně slovo povolení. Zní to jakoby vlastně ostatní měli zakázáno.....
doplňte si sami.
Ale pověřovací/doporučující listy měli už ve skutcích apoštolů a mělo to svůj smysl.
Jinak pojistka proti bludům v kázání by měla být v tom, že mezi posluchači jsou i nějací zralí křesťané kteří dávají pozor a případně se ozvou a své společenství potom při nějakém setkání informují, spíš než že někdo zamává nějakým průkazem a tím je odbyto.
Průkaz je tedy jen takový první obranný filtr, ale sám o sobě nestačí.
Navíc to zavání presumpcí viny. Kdokoliv nemá průkaz, tak není věrohodný, takže poselství/kázání pronést nemůže.
Možná by to spíš chtělo si vést seznam lidí, kteří prokazatelně před svědky hlásali/ zastávali bludy a nezřekli se jich. A takovýto seznam sdílet s ostatními sbory.
V církevních dějinách, myslím, v době, kdy římané chtěli mezi křesťany vmísit špehy, se křesťané poznávali podle tajemství, které bylo sdělováno při křtu a které jinak nikdo nevěděl. Takže také existovala obezřetnost před přijetím nového neznámého člověka, který se hlásil ke Kristu odjinud.
Na druhou stranu podle dopisu Pavla do Korintu, by mělo být normální, aby ve shromáždění mohlo mít slovo / kázání / vyučování/ prorokování i více lidí, když promlouvali popořadě bez chaosu.
(1 Kor 14,26-33)
Tam se ale děly i zásadní projevy, které bylo nutné následně rozsuzovat. Protože se ale charismat se v CASD co si pamatuji dodnes spíše bojí, tak si myslím, že nebude lehké přesvědčit členy sboru, aby se tímto způsobem změnil průběh shromáždění.
Vlastně i bez charismat bývá těžké prosadit v liturgii nějakou výraznější a trvalou změnu.
Ale když už v té církvi setrváváte, proč to vzdávat a nesnažit se ji proměňovat k lepšímu že
A jak je to s "čistotou učení"? I v adventismu existují "hereze",.......
V tomto bodě si umím představit jak CASD bdí nad čistotou učení pouze ve smyslu, zda se káže v souladu se 28 věroučnými články a také v souladu s knihami EGW především v souladu s knihou velký spor věků, kde je velmi zhuštěná podstatná část teologie adventismu.
Tedy neumím si naopak představit, že by ti s průkazem rozlišovali čistotu učení hlavně učením Nového zákona.
Ve světle nové smlouvy padá z kazatelen v CASD ústy horlivých konzervativních laických i ordinovaných kazatelů mnoho nepravd.