Marketing v cirkvi
Napísané: 31 Aug 2018, 14:20
Pred časom som sa dostala k práci v oblasti reklamy a predaja. Zrazu som uvidela zákulisie reklamných kampaní... ako sa plánujú, čo obsahujú, aké triky používajú a o čom všetkom bežní smrteľníci ani netušia. Zostala som ohromená. Pripadalo mi to úžasné. Toľko vecí by sa dalo s týmto know-how dokázať! A tak mi napadla otázka:
Prečo cirkev neinvestuje do kvalitného marketingu?
Čo tým myslím?
Oddelenie evanjelizácie je vlastne marketingové oddelenie. Snaží sa získať nových zákazníkov, teda členov. Osloviť a zaujať ľudí. "Predať" im evanjelium. Ibaže tak nefunguje. Namiesto skúseného odborníka z oblasti marketingu ju vedie kazateľ, ktorý o tom nevie vôbec nič. A neviem o tom, že by si na pomoc najímal marketingových expertov. (Ak sa mýlim, opravte ma.)
Namiesto toho evanjelizačné "kampane" plánuje skupina laikov - či už vo zboroch alebo, ako sa domnievam, aj na združení. Zbúchajú dokopy nejaké nápady, vymyslia obsah a program, reklamné materiály a je to. Vôbec netušia, čo všetko by sa za takou kampaňou na získanie nového člena malo skrývať.
Možno to takto funguje preto, že to vyzerá jednoducho. Veď hádam vieme sami vymyslieť naše vlastné prednášky, napísať texty na letáčiky a potom ich rozniesť po meste. Ale každý, kto sa už niekedy podieľal na marketingovej kampani pre firmu či značku vie, že to je celé omnoho, omnoho zložitejšie. Ak by to bolo také ľahké, všetci podnikatelia by sa už dávno topili v peniazoch. Už len presvedčiť zákazníka, aby si od vás kúpil toaletný papier je ťažké. Nieto ešte aby kompletne zmenil svoje názory, každodenné zvyky a pridal sa do cirkvi!
(Inak, je zaujímavé, že na propagačné materiály si celkom často nájde združenie profesionálneho grafika. Dizajn je asi niečo, čo najviac bije do očí. Ale pritom na "presvedčenie" ľudí majú najväčší vplyv úplne iné veci.)
"Ale veď ľudí má presvedčiť Duch Svätý, nie reklamná kampaň! Treba sa len modliť, aby ich Boh oslovil." Áno, dobrým zvykom je pred každou evanjelizačnou akciou urobiť modlitebné stretnutie. Odfláknuť robotu a potom prosiť Boha, aby cez tie absolútne nepresvedčivé letáčiky nejak prehovoril k ľuďom a prilákal ich na akciu. Nechcem znevažovať silu modlitby, ale príde mi to trochu absurdné.
Je to podobné, ako keby ste sa modlili za vyliečenie chrípky namiesto toho, aby ste šli k lekárovi. Áno, Boh má silu uzdraviť a vyliečiť. Ale dal ľuďom aj múdrosť na to, aby pochopili, ako niektoré choroby vznikajú a ako sa dajú liečiť. Preto so zdravotnými problémami chodíme k doktorovi, nie ku kazateľovi. Áno, stále sa môžeme za zdravie nás a našich bratov a sestier modliť. To sa predsa nevylučuje. Rovnako môžeme využiť moderné know-how a pomoc marketingových odborníkov na to, aby naša evanjelizácia bola omnoho účinnejšia. A stále sa môžeme za jej úspech modliť. To sa predsa nevylučuje.
Ďalšou prekážkou je možno mýtus, že marketing je zlý. Je to manipulovanie ľudí. Využíva rôzne nekalé praktiky a špinavé triky. Ale pritom to tak vôbec nie je. Je to ako so všetkým - dá sa použiť aj správne, ale vždy sa nájdu ľudia, ktorí sa rozhodnú ho zneužiť. Ako náboženstvo - dokáže pomôcť mnohým ľuďom, ale sú aj takí, čo zmanipulujú ľudí do nejakej sekty a zneužijú ich na svoje obohatenie. Žiaľ.
Takže, aby som to zhrnula: Prekvapuje ma, že cirkev ešte neinvestovala do tímu skúsených marketérov. Staré triky na oslovenie ľudí už dávno prestali fungovať, veď sa stačí pozrieť na prírastok členov za posledné roky. A namiesto toho, aby sa s tým cirkev poriadne popasovala, sa vyhovára na to, že je zlá doba, ľudia nemajú záujem o náboženstvo a podobné výhovorky, ktoré počúvam vo zboroch. Ďalej organizujú prednášky a akcie, ktoré nikoho nezaujímajú, a potom sa divia, prečo tam nikto nechodí...
Čo si o tom myslíte vy? Mala by cirkev viac investovať do marketingu alebo nie?
Prečo cirkev neinvestuje do kvalitného marketingu?
Čo tým myslím?
Oddelenie evanjelizácie je vlastne marketingové oddelenie. Snaží sa získať nových zákazníkov, teda členov. Osloviť a zaujať ľudí. "Predať" im evanjelium. Ibaže tak nefunguje. Namiesto skúseného odborníka z oblasti marketingu ju vedie kazateľ, ktorý o tom nevie vôbec nič. A neviem o tom, že by si na pomoc najímal marketingových expertov. (Ak sa mýlim, opravte ma.)
Namiesto toho evanjelizačné "kampane" plánuje skupina laikov - či už vo zboroch alebo, ako sa domnievam, aj na združení. Zbúchajú dokopy nejaké nápady, vymyslia obsah a program, reklamné materiály a je to. Vôbec netušia, čo všetko by sa za takou kampaňou na získanie nového člena malo skrývať.
Možno to takto funguje preto, že to vyzerá jednoducho. Veď hádam vieme sami vymyslieť naše vlastné prednášky, napísať texty na letáčiky a potom ich rozniesť po meste. Ale každý, kto sa už niekedy podieľal na marketingovej kampani pre firmu či značku vie, že to je celé omnoho, omnoho zložitejšie. Ak by to bolo také ľahké, všetci podnikatelia by sa už dávno topili v peniazoch. Už len presvedčiť zákazníka, aby si od vás kúpil toaletný papier je ťažké. Nieto ešte aby kompletne zmenil svoje názory, každodenné zvyky a pridal sa do cirkvi!
(Inak, je zaujímavé, že na propagačné materiály si celkom často nájde združenie profesionálneho grafika. Dizajn je asi niečo, čo najviac bije do očí. Ale pritom na "presvedčenie" ľudí majú najväčší vplyv úplne iné veci.)
"Ale veď ľudí má presvedčiť Duch Svätý, nie reklamná kampaň! Treba sa len modliť, aby ich Boh oslovil." Áno, dobrým zvykom je pred každou evanjelizačnou akciou urobiť modlitebné stretnutie. Odfláknuť robotu a potom prosiť Boha, aby cez tie absolútne nepresvedčivé letáčiky nejak prehovoril k ľuďom a prilákal ich na akciu. Nechcem znevažovať silu modlitby, ale príde mi to trochu absurdné.
Je to podobné, ako keby ste sa modlili za vyliečenie chrípky namiesto toho, aby ste šli k lekárovi. Áno, Boh má silu uzdraviť a vyliečiť. Ale dal ľuďom aj múdrosť na to, aby pochopili, ako niektoré choroby vznikajú a ako sa dajú liečiť. Preto so zdravotnými problémami chodíme k doktorovi, nie ku kazateľovi. Áno, stále sa môžeme za zdravie nás a našich bratov a sestier modliť. To sa predsa nevylučuje. Rovnako môžeme využiť moderné know-how a pomoc marketingových odborníkov na to, aby naša evanjelizácia bola omnoho účinnejšia. A stále sa môžeme za jej úspech modliť. To sa predsa nevylučuje.
Ďalšou prekážkou je možno mýtus, že marketing je zlý. Je to manipulovanie ľudí. Využíva rôzne nekalé praktiky a špinavé triky. Ale pritom to tak vôbec nie je. Je to ako so všetkým - dá sa použiť aj správne, ale vždy sa nájdu ľudia, ktorí sa rozhodnú ho zneužiť. Ako náboženstvo - dokáže pomôcť mnohým ľuďom, ale sú aj takí, čo zmanipulujú ľudí do nejakej sekty a zneužijú ich na svoje obohatenie. Žiaľ.
Takže, aby som to zhrnula: Prekvapuje ma, že cirkev ešte neinvestovala do tímu skúsených marketérov. Staré triky na oslovenie ľudí už dávno prestali fungovať, veď sa stačí pozrieť na prírastok členov za posledné roky. A namiesto toho, aby sa s tým cirkev poriadne popasovala, sa vyhovára na to, že je zlá doba, ľudia nemajú záujem o náboženstvo a podobné výhovorky, ktoré počúvam vo zboroch. Ďalej organizujú prednášky a akcie, ktoré nikoho nezaujímajú, a potom sa divia, prečo tam nikto nechodí...
Čo si o tom myslíte vy? Mala by cirkev viac investovať do marketingu alebo nie?