ambassador napísal: ↑20 Jan 2019, 11:26
Tradice je velmi úzce spojená s organizací. Je to jako rub a líc jedné "mince".
Snad nemá smysl popírat, že nemáme sklony tvořit adventistickou tradici nebo, že ji vůbec nemáme..
Tradice je neutrální slovo. Teprve vývoj tradice a zkoumání tohoto "jevu" postupně ukazuje klady, ale také zápory vytvořených tradičních "pravd" a opakujících praktik.
Tradicionalismus v církvích se snaží vytvářet "liturgický" kalendář. Je to snaha centrálně plánovat život jednotlivce.
Otázkou tedy může být: Kdy je to ještě "zdravé" a kdy je to snaha vytěsnit z vlastní církve vliv "dobroty" jiných církví?
Mám za to, že tradici se nelze vyhnout v žádné organizaci, natož v tak velkém církevním kolosu, jakým je CASD. CASD patří sice stále k menším církvím, ale rychle roste.
V adventismu jsem se setkala s tím, že jistá část členstva tradici odmítala a hlásala "pouze Písmo". Zřejmě to byla reakce na římský katolicismus, který postavil Tradici jako rovnocennou s Písmem. Tato část členstva dokonce popírala, že by adventismus tradice měl. Nekritizuji to, byla to snaha žít v iluzi, že se církev řídí pouze Písmem, či snaha stanovit toho, kdo je ten dobrý a kdo je ten zlý. A opět, jako už mnohokrát, se vylilo s vaničkou i dítě - objevila se reakce "kyvadla".
Adventismus není mezi jinými církvemi osamocen s přesvědčením, že "pouze Písmo" a tradice "v žádném případě". Samozřejmě to tak nehlásají všichni, ale ten určující směr mainstreamového adventismu je hrdý na to, že se řídí pouze Písmem a že je "biblické pravdě" nejblíže ze všech křesťanských církví. Ale ani s přesvědčením "čistoty pravdy" není adventismus osamocen, je mnoho jiných, kteří si to také myslí.
Písmo samo o sobě obsahuje také "tradice". Např. Mojžíš nejspíš nepopisoval svou vlastní smrt...
Už Pán Ježíš reagoval na "ústní tradice", když napomínal farizeje, když "kázal na hoře" atd.
Pavel bere v potaz rabínské výklady.
Autoři Písma či spíše listů pracují s různými tradicemi (matoušovskou, janovskou atd., každý svým způsobem).
Takových příkladů bychom našli celou řadu. Nejprve se církev skládala z pár lidí, neměla jasnou organizaci, pak se shromažďovala po domech, později došlo k organizačním seskupením a ustanovením pravidel pro její fungování.
V židovstvu je Tóra v sz smyslu spíše na okraji, větší důležitost se přikládá Talmudu. A tak i církve mají své tradice.
Když teď budu psát o tradici, rozumím tím vytvořené zvyklosti, které se opakují. Často jde o dědictví generací.
Za zdravou tradici v rámci adventismu považuji např. zahajování a ukončování soboty. Pro ty, co nevědí - členové rodiny nebo sboru se chytnou za ruce, popřejí si požehnanou sobotu, nebo nový týden, zazpívají pár písní, přečtou si něco z Písma, pomodlí se. Každá rodina to má jinak. Avšak ty rodiny, kde se pěstuje tento rituál, to stmeluje a navozuje dobrou atmosféru porozumění a jednotného smýšlení. Při odchodu od adventismu někteří tento rituál ztratí, což pro ně může znamenat horší sociální a duchovní podporu svých blízkých. Tento rituál lze označit jako přínosný, neboť je to čas, kdy se rodina po náročném týdnu sejde a mohou se na to již dopředu těšit. Znám lidi, kteří jsou rádi, že to již nemusí absolvovat, ale každý člověk je jiný.
Za nezdravou tradici považuji např. sobotní školu ve smyslu opakování toho samého pořád dokola. Argumentuje se tím, že přicházejí noví členové, a tak nevadí, že se témata s.š. stále opakují - staří členové si to zopakují a noví se dozvídají další a další věci. S adventistickou identitou je třeba se seznámit, ale opakovat to v čase sobotní školy mi přijde jako ukradený čas pro to, aby se mohli lidé sdílet o tom, co zažívají s Bohem, se svými radostmi a starostmi a o to, co našli v Písmu. Samozřejmě že existují sobotní školy s kvalitními učiteli, kteří všechno toto dokáží svým "žákům" přinést, a existují i "žádi", kteří vznesou proti tradičnímu pojetí s.š. protest a dělají si věci po svém. Nemají to však lehké.
To jsou jen dva příklady z mé strany, bylo by to na dlouho. Jen aby nevznikla mýlka, dodávám, že Písmo považuji za nezbytný duchovní pokrm, který nám Pán dává. Šíření Biblí podporuji v každém směru. Největší nebezpečí asi je, že pokud čteme Písmo bez Ducha, stane se z toho jen litera. To ale není chyba Písma.
Tradice je neutrální slovo. Teprve vývoj tradice a zkoumání tohoto "jevu" postupně ukazuje klady, ale také zápory vytvořených tradičních "pravd" a opakujících praktik.
Mohl bys upřesnit, co přesně myslíš těmi "vytvořenými tradičními pravdami a opakujícími se praktikami"?