O Dočasnosti zákona
Napísané: 05 Aug 2017, 16:30
Přidávám toto vlákno, protože právě dnes se v úkolech sobotní školy probírá část listu Galatským, kde je verš:
Chci tím říci: Smlouvu, od Boha dávno právoplatně potvrzenou, nemůže učinit neplatnou zákon,
vydaný teprve po čtyřech stech třiceti letech, a tak zrušit slib. … 19Jak je to potom se zákonem?
Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen
anděly a svěřen lidskému prostředníku. (Ga 3,17.19)
A v částech na ,,pondělí" a ,,středu"
Autoři studijní příručky obhajují výklad, že Ap. Pavel nemluví o tom, že by zákon byl dočasný, právě naopak:
,,Mnozí chápou uvedený text v tom smyslu, že zákon vydaný na hoře Sínaj byl jen dočasný. Začal platit
430 let po Abrahamovi a přestal platit Kristovou smrtí na kříži. Takový výklad je však v rozporu nejen s tím,
co říká Pavel o zákonu v Listu Římanům, ale také s Ježíšovými slovy (Mt 5,17–19)."
Nevidím ten výklad v rozporu s texty, které autoři zmiňují.
Mt 5,17-19 mluví o tom, že nepomine nic ze zákona, dokud se všechno nestane.
O tom, že Ježíš přišel naplnit celý zákon a to popisuje Jan 19,28-30
,,Ježíš věděl, že vše je již dokonáno; a proto, aby se až do konce splnilo Písmo, řekl: „Žízním.“
Stála tam nádoba plná octa; namočili tedy houbu do octa a na yzopu mu ji podali k ústům.
Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ A nakloniv hlavu skonal."
Protože Matouš 5,17-19 narozdíl od CASD nerozděluje zákon na ceremoniální a morální, tak buď pořád platí vše včetně obětí obřízky atd. a to až do konce nebe a země (druhý příchod) nebo se to naplnilo na kříži, pak se tam ale naplnil celý zákon a to je v souladu s Gal 3, že zákon nás střežil jen do doby než přijde zaslíbený potomek.
A řím 3,31
To tedy vírou rušíme zákon? Naprosto ne! Naopak, zákon potvrzujeme.
Mluví o tom, že i když spravedlnost z víry nahrazuje předchozí laťku spravedlnosti ze zákona, tak to neznamená, že požadavky zákona byly zbytečné. Víra totiž pracuje v souladu s požadavky zákona - věříme totiž, že požadavky zákona naplnil dokonale právě Ježíš a jeho spravedlnost je nám přičtena.
Pavel zde mluví o tom, že lidé ospravedlnění z víry nemusí říkat, že zákon požadavky zákona nebylo třeba naplňovat. NAOPAK BYLO!!!
Nejen, že Musel Ježíš žít život bez hříchu, ale ještě stejně musel platit naši cenu - smrt!!
Ani tento text nemluví o tom, že je ještě dnes určený zákon křesťanům dále jako dozorce, že neskončil, nebo že se jím mají řídit.
Naopak Stejné stanovisko o dočasnosti zákona jaké je v Gal 3,17 a 19 je také v Řím 5,12-14 a 20
Zákon přidán.
Další věta autorů ,,úkolku" je také úsměvná" :
,,Častá chyba, kterou dělají čtenáři těchto veršů v Listu Galatským, spočívá v předpokladu, že výraz
„do doby“ („dokud“ ČSP; „až“ B21) znamená vždy jen dočasnost. Opak je však pravdou."
(následuje mezitextový odkaz na ,,výklad" fráze do doby)
Úplně by stačilo si přečíst kontext kapitoly, kde Pavel vysvětluje co tím měl na mysli.
Jak je to potom se zákonem?
Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen
anděly a svěřen lidskému prostředníku. (Ga 3,19)
......
Dokud nepřišla víra, byli jsme zajatci, které zákon střežil pro chvíli, kdy víra měla být zjevena.
Zákon byl tedy naším dozorcem až do příchodu Kristova, až do ospravedlnění z víry.
Když však přišla víra, nemáme již nad sebou dozorce.(Gal 3,23-25)
Ap. Pavel tedy frází do doby opravdu myslel ,,dočasně" protože po smrti Ježíše a ospravedlnění z víry už opravdu nemáme nad sebou zákon jako dozorce.
V souladu s tím mluví i jiná část epištoly římanům
,,Vždyť Kristus je konec zákona, aby spravedlnosti došel každý, kdo věří."
(Ř 10,4 ČEP)
Můj závěr tedy je, že autoři celosvětového studijního materiálu buď mají mizerné vykladačské schopnosti, nebo vědomě překrucují význam biblického textu a vytrhávají z kontextu jiné verše, aby podpořili vlastní věrouku.
Přidá se někdo do diskuse?
Chci tím říci: Smlouvu, od Boha dávno právoplatně potvrzenou, nemůže učinit neplatnou zákon,
vydaný teprve po čtyřech stech třiceti letech, a tak zrušit slib. … 19Jak je to potom se zákonem?
Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen
anděly a svěřen lidskému prostředníku. (Ga 3,17.19)
A v částech na ,,pondělí" a ,,středu"
Autoři studijní příručky obhajují výklad, že Ap. Pavel nemluví o tom, že by zákon byl dočasný, právě naopak:
,,Mnozí chápou uvedený text v tom smyslu, že zákon vydaný na hoře Sínaj byl jen dočasný. Začal platit
430 let po Abrahamovi a přestal platit Kristovou smrtí na kříži. Takový výklad je však v rozporu nejen s tím,
co říká Pavel o zákonu v Listu Římanům, ale také s Ježíšovými slovy (Mt 5,17–19)."
Nevidím ten výklad v rozporu s texty, které autoři zmiňují.
Mt 5,17-19 mluví o tom, že nepomine nic ze zákona, dokud se všechno nestane.
O tom, že Ježíš přišel naplnit celý zákon a to popisuje Jan 19,28-30
,,Ježíš věděl, že vše je již dokonáno; a proto, aby se až do konce splnilo Písmo, řekl: „Žízním.“
Stála tam nádoba plná octa; namočili tedy houbu do octa a na yzopu mu ji podali k ústům.
Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ A nakloniv hlavu skonal."
Protože Matouš 5,17-19 narozdíl od CASD nerozděluje zákon na ceremoniální a morální, tak buď pořád platí vše včetně obětí obřízky atd. a to až do konce nebe a země (druhý příchod) nebo se to naplnilo na kříži, pak se tam ale naplnil celý zákon a to je v souladu s Gal 3, že zákon nás střežil jen do doby než přijde zaslíbený potomek.
A řím 3,31
To tedy vírou rušíme zákon? Naprosto ne! Naopak, zákon potvrzujeme.
Mluví o tom, že i když spravedlnost z víry nahrazuje předchozí laťku spravedlnosti ze zákona, tak to neznamená, že požadavky zákona byly zbytečné. Víra totiž pracuje v souladu s požadavky zákona - věříme totiž, že požadavky zákona naplnil dokonale právě Ježíš a jeho spravedlnost je nám přičtena.
Pavel zde mluví o tom, že lidé ospravedlnění z víry nemusí říkat, že zákon požadavky zákona nebylo třeba naplňovat. NAOPAK BYLO!!!
Nejen, že Musel Ježíš žít život bez hříchu, ale ještě stejně musel platit naši cenu - smrt!!
Ani tento text nemluví o tom, že je ještě dnes určený zákon křesťanům dále jako dozorce, že neskončil, nebo že se jím mají řídit.
Naopak Stejné stanovisko o dočasnosti zákona jaké je v Gal 3,17 a 19 je také v Řím 5,12-14 a 20
Zákon přidán.
Další věta autorů ,,úkolku" je také úsměvná" :
,,Častá chyba, kterou dělají čtenáři těchto veršů v Listu Galatským, spočívá v předpokladu, že výraz
„do doby“ („dokud“ ČSP; „až“ B21) znamená vždy jen dočasnost. Opak je však pravdou."
(následuje mezitextový odkaz na ,,výklad" fráze do doby)
Úplně by stačilo si přečíst kontext kapitoly, kde Pavel vysvětluje co tím měl na mysli.
Jak je to potom se zákonem?
Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen
anděly a svěřen lidskému prostředníku. (Ga 3,19)
......
Dokud nepřišla víra, byli jsme zajatci, které zákon střežil pro chvíli, kdy víra měla být zjevena.
Zákon byl tedy naším dozorcem až do příchodu Kristova, až do ospravedlnění z víry.
Když však přišla víra, nemáme již nad sebou dozorce.(Gal 3,23-25)
Ap. Pavel tedy frází do doby opravdu myslel ,,dočasně" protože po smrti Ježíše a ospravedlnění z víry už opravdu nemáme nad sebou zákon jako dozorce.
V souladu s tím mluví i jiná část epištoly římanům
,,Vždyť Kristus je konec zákona, aby spravedlnosti došel každý, kdo věří."
(Ř 10,4 ČEP)
Můj závěr tedy je, že autoři celosvětového studijního materiálu buď mají mizerné vykladačské schopnosti, nebo vědomě překrucují význam biblického textu a vytrhávají z kontextu jiné verše, aby podpořili vlastní věrouku.
Přidá se někdo do diskuse?
