Děkuji za článek o Petru Jaškovi, ten mne zaujal. Chystám se na zakoupení jeho knihy.
Milování nepřátel? Petr Jašek (a nejen on) to ukázal v praxi.
V Bibli je láska především smluvním vztahem. Nejde o pojem, jak ho chápeme dnes, tedy jakési emocionální vzplanutí. To je sice fajn a je optimální, aby tam nějaký ten cit byl (všechno je pak růžové jak ten kvítek v ranní rose), ale u skutečné lásky ten cit může přijít až mnohem později nebo může být až druhý v pořadí.
Emoce jsou různé a i žalmista vyjadřuje, jak své nepřátele nenávidí. Svou emoci nepovažuje za špatnou, ale spíše za zbožnou.
Emoce jsou emoce, je třeba si je pustit k tělu, naučit se s nimi žít. Bez emocí je život plochý a prázdný. Ale je třeba se s nimi naučit pracovat, aby nás nevláčely po zemi a my přitom nebyli jednou nohou ve třmenu sedla splašeného koně.
Ježíšův požadavek se zdá býti skandální, a on je, ale jde tam mnohem více o praktické konání než o emocionální stav.
Ježíš svým učedníkům sdělil, že je lidé poznají podle toho, že mají lásku jedni k druhým. Jedná se dle mého soudu o lásku uvedenou do praxe v dobrých činech.
Církev (obecně) ale tento požadavek pozměnila a domnívá se, že se Ježíšovi učedníci (či spíše učedníci církve?) poznají podle toho, kdo má lepší věrouku. Tento přístup je však nefunkční, zvláště v Evropě to lze pozorovat. Přesto však existuje církev (zase obecně) a sbory, kde se pěstuje prvotní důraz - na lásku člověka jednoho k druhému, a tato oslovuje své okolí. Lze to vidět zvláště v zemích, kde se křesťanství nemůže otevřeně vyznávat. Je to dáno tím, že zbývá nahá víra opřená o Toho, v koho věříme.
I křesťan může odmítnout smluvní princip lásky a přesto se ke křesťanství hlásit, historie to už ukázala.
A co se týče osobního života, každý víme, jak to s emocemi máme.