Member napísal:mikim napísal:Protože od počátku nové smlouvy máme na rozdíl od židů ve SZ jako křesťané zákon Desatera zapsán v našem srdci a v naší mysli, ale kdo chce může si klidně dobrovolně nějaký ten střapec uvázat, Bůh mu to určitě nezakazuje. Ale nikoho takového neznám.
To znamená, že ste si toto prikázanie zrušili.
mikim napísal:...Prečo ľudí neučíte, že prvý deň siedmeho mesiaca majú zachovávať sobotu odpočinku s bohoslužobným zhromaždením? (Lv 23,24)
Protože se to týká knihy Mojžíšova zákona a ceremoniálních sobot a obětí, které byly Ježíšem přibity na kříž. Nikoliv týdenních sobot, které mají věčnou platnost.
Mojžišov zákon si vymyslel Mojžiš? Aký je to ceremoniálny šabat? Kde je znenie zákona o ceremoniálnych šabatoch? Môžeš uviesť text? Kde sa píše, že ceremoniálne šabaty boli Ježišom pribité na kríž? Nepísal si, že šabat bol stvorený pre človeka a nie človek pre šabat?
mikim napísal:...Amen, hovorím vám: Pokiaľ sa nepominie nebo a zem, nepominie sa ani najmenšie písmenko, ani jediná čiarka zo zákona, kým sa všetko nestane. Kto by teda zrušil čo len jedno z týchto najmenších prikázaní a učil by tak ľudí, bude označený za najmenšieho v nebeskom kráľovstve. Kto ich však bude zachovávať a učiť, bude označený za veľkého v nebeskom kráľovstve.
Tento verš Mat. 5.18 se týká Božích přikázání Desatera, nikoliv knihy Mojžíšova zákona, jejíž obětní zákony + obřízku Bůh přibil na kříž a zbytek přestal platit, jakmile se rozpadl Izrael jako národ.
Ak sa tento verš týka Desatora, potom podľa slov Pána Ježiša je zrejmé, že nie všetky prikázania v Desatore sú si rovnocenné a medzi desiatimi prikázaniami sú aj menšie či najmenšie prikázania. Preto som sa ťa ešte minule pýtal na to, ktoré prikázania v Desatore sú najmenšie? Môžeš odpovedať teraz. Ktoré z prikázaní sú najmenšie?
Kde je v Božom slove napísané, že Boh pribil na kríž Mojžišov zákon, obetné zákony a obriezku a kde je v Božom slove napísané, že ostatok prestal platiť?
...To znamená, že ste si toto prikázanie zrušili.
Pokud není kniha již platná Zákona není již platné ani přikázání o střapcích...
...Mojžišov zákon si vymyslel Mojžiš? Aký je to ceremoniálny šabat? Kde je znenie zákona o ceremoniálnych šabatoch? Môžeš uviesť text? Kde sa píše, že ceremoniálne šabaty boli Ježišom pribité na kríž? Nepísal si, že šabat bol stvorený pre človeka a nie človek pre šabat?
Ne Mojžíšovi tyto další zákony, přikázání a ustanovení nadiktoval Hospodin a andělé a které budou platit do doby než přijde Mesiáš a svou smrtí na kříži je zruší, zejména ty obřadní + obřízku.
Soboty „ceremoniální“, tzv. „stínové“ jsou jasně rozlišené od pravidelných sobot Hospodinových!
Leviticus 23:20 I bude je kněz sem i tam obraceti s chleby prvotin v obět sem i tam obracení před Hospodinem, i s těmi dvěma beránky; a budou svaté věci Hospodinu, a dostanou se knězi.
[NBK] Lv 23:21 V ten den vyhlásíte [slavnost]. Budete mít svaté shromáždění; nebudete dělat žádnou běžnou práci. [To je] věčné ustanovení pro [všechna] vaše pokolení ve všech vašich příbytcích. (…hhukat olam bekhol-moshvotekhem ledorotekhem)
[NBK] Lv 23:24 "Mluv k synům Izraele: ‚Prvního [dne] sedmého měsíce budete mít [den] odpočinku, svaté shromáždění s památným troubením.(… lakhem shabaton zikhron…)
[KB1613] Lv 23:27 Desátý pak den každého měsíce sedmého den očišťování jest. Shromáždění svaté míti budete, a ponižovati budete životů svých, a obětovati obět ohnivou Hospodinu.
[KB1613] Lv 23:32 Sobotu odpočinutí míti budete, když ponižovati budete duší svých, devátého dne téhož měsíce u večer; od večera až do druhého večera držeti budete sobotu svou. (shabat shabaton hu lakhem veinitem et-nafshotekhem betisha lahhodesh baerev meerev ad-erev tishbetu shabatekhem)
[KB1613] Lv 23:37 To jsou slavnosti Hospodinovy, kteréž slaviti budete, mívajíce shromáždění svatá, abyste v nich obětovali obět ohnivou Hospodinu, zápal, obět suchou, obět pokojnou, a oběti mokré, jedno každé ve dni svém,
[KB1613] Lv 23:38
Kromě sobot Hospodinových, a kromě darů vašich, i všech slibů vašich a kromě všech dobrovolných obětí vašich, kteréž dávati budete Hospodinu. (milevad shabetot ADONAI)
Leviticus 23:39 A však dne patnáctého toho měsíce sedmého, když byste shromáždili úrody země,
světiti budete svátek Hospodinův za sedm dní. Dne prvního odpočinutí bude, tolikéž dne osmého bude odpočinutí.
V bibli se mluví nejen o šabatu dnů, ale i roků. Bůh Izraelcům řekl, že až přijdou do zaslíbené země, mají dodržovat i šabaty let - tzn. že každý sedmý rok mají nechat zemi odpočinout - nezasívat ani nesklízet, s tím, že jim Bůh slíbil, že jim 6. roku dá úrodu na 3 roky. Kromě toho Bůh Izraelcům řekl, že si mají odpočítat 7 šabatů let (49 let), a padesátý rok vyhlásit "milostivé léto" - propuštění pro všechny její obyvatele. Každý se má vrátit na své vlastnictví, ke své čeledi. Pokyny pro 50. rok (milostivé léto) byly podobné jako pro šabat roků. Izraelci neměli zasévat, ani sklízet to, co samo vyroste, a neměli ani sbírat víno z neobdělaných vinic. Měli jíst úrodu přímo z pole.(Leviticus 25, 1-22). /Šabat, Libor Diviš/
...Kde sa píše, že ceremoniálne šabaty boli Ježišom pribité na kríž?
[CSP] Ko 2:14 a vymazal (
rukou psaný záznam),t13
který svými ustanoveními svědčil proti nám a který nám byl nepřátelský; podstranil jej z našeho středu stím, sže jej spřibil na kříž.a t13 ř.: rukopis; v pozdější ř. se používalo ve významu ‚dlužní úpis‘
[NBK] Ef 2:15 Svým tělem zrušil nepřátelství, [totiž]
Zákon přikázání [spočívající] v ustanoveních, aby z těch dvou stvořil sám v sobě jednoho nového člověka. [Tak] způsobil pokoj.
V uvedeném textu se Pavel zabývá tím, že nařízení a ustanovení, která dal Bůh Izraeli, aby byla poznávacím znamením ukazujícím na příchod Mesiáše, se začala stávat překážkou pro uskutečnění církevní misie.
Tato nařízení, jako například obřízka, obřadní umývání, výroční svátky a obětní systém, Bůh použil proto, aby připravil Židy na příchod Mesiáše. Mnozí Židé překroutili význam těchto symbolů a zvláštní zásluhy přisuzovali symbolu samotnému. Místo toho, aby se zaměřili na jeho význam, zdůrazňovali vnější provádění obřadů. Následkem toho se tato nařízení stala překážkou ve vztazích mezi Židy a pohany, kteří se obřadů nezúčastňovali.
Když přišel Kristus, obětní systém, který byl předobrazem jeho příchodu, se naplnil. Pohané, kteří byli „bez Krista“, „odloučeni od společenství Izraele“ a „bez účasti na smlouvách Božího zaslíbení“ „stali se blízkými pro Kristovu prolitou krev“(Ef. 2x12-13). „Zeď, která rozděluje,“(Ef 2x14-15, neboli soustava pravidel a předpisů daná výhradně Izraeli k tomu, aby poukazovala na příchod Mesiáše, byla stržena dolů. Kristus přišel!
Všechny obětní služby a ustanovení ukazovaly ke kříži. A na kříži našli Židé i pohané milost a odpuštění. V Kristu nalézají všichni lidé odpuštění hříchů minulosti a sílu žít správně v přítomnosti.
Takže, co bylo odstraněno na kříži? Samozřejmě, že ne Boží věčné, nezměnitelné měřítko morálky, jeho zákon – jeho deset přikázání. S křížem byly odstraněny zákony, které spočívaly v ustanoveních daných výhradně Židům. Tato nařízení se dokonale naplnila v Ježíši Kristu. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den/.
...Ak sa tento verš týka Desatora, potom podľa slov Pána Ježiša je zrejmé, že nie všetky prikázania v Desatore sú si rovnocenné a medzi desiatimi prikázaniami sú aj menšie či najmenšie prikázania. Preto som sa ťa ešte minule pýtal na to, ktoré prikázania v Desatore sú najmenšie? Môžeš odpovedať teraz. Ktoré z prikázaní sú najmenšie?
Desatero tak jak je napsáno obsahuje podle mne přikázání počínaje od největších (první) po nejmenší (desáté).