Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Nedávno sa mi dostal do rúk magazín Za obzorom 2014, vydal Advent-Orion. Je v ňom článok „Osud na tanieri“ od troch členov rodiny Youngberg, ktorý propaguje zdravú výživu. Chcem sa vyjadriť ku dvom krátkym častiam:
1. V časti „Čo by sme mali jesť“ je uvedené:
„Pôvodná strava sa vtedy skladala z ovocia, pšenice a orechov a až neskôr bola ľuďom daná zelenina, aby im dodávala živiny, o ktoré prišli, keď stratili prístup k stromu života.“
Neviem, kde sa vzala teória o chýbajúcich živinách zo stromu života, ale toľko viem, že v Biblii o tom nie je ani zmienka. Bibliu spomínam preto, lebo viem, že časopis Za obzorom je určený prioritne pre sekulárneho čitateľa, ktorého chce priviesť k uvažovaniu o dôležitých témach. Predpokladám, že takouto dôležitou témou je predovšetkým uvažovanie o Bohu, o jeho vzťahu ku človeku a o tom, ako na to odpovie človek. Preto by som očakával jemné, akceptovateľné odkazy na Bibliu, ktoré čitateľa zaujmú, i keď povedzme Bibliu ešte neberie vážne.
Preto sa čudujem, že v takomto časopise sa objaví tvrdenie o chýbajúcich živinách zo stromu života, ktoré nemá v Biblii žiadnu oporu. Tiež by sa čakalo, že autor (v tomto prípade autori, keďže sú traja) uvedie zdroj, keď tvrdí niečo tak prekvapivé. Predpokladám, že to nemajú z vlastnej hlavy.
2. Druhá vec, ktorá ma v článku zaujala, je uvedená v časti o cukre. Je to dobrá rada: „obmedzte konzumáciu bohatých dezertov, a to aj pri zvláštnych príležitostiach.“
Myslím že to nepreženiem, ak poviem, že je to navádzanie k extrémnemu konaniu. Namiesto toho, aby sme boli radi, že ľudia vôbec začnú uvažovať o zložení svojej potravy, ihneď im predkladáme nezmyselnú a prehnanú požiadavku o tom, ako sa majú správať vo výnimočných prípadoch. Ak vás pozve na obed napríklad prezident, a ponúkne vám dezert, mali by ste ho na základe tohto článku odmietnuť? Poznám extrémistov (z radov adventistov, ako inak), ktorí boli pozvaní na oslavu (adventistickú) a doniesli si v mištičke vlastné jedlo - klíčky. Ešte teraz sa za nich hanbím.
Viem, že v cirkvi sú skupiny naklonené takémuto chápaniu zdravého stravovania. Ale, nebolo by prezieravejšie ponúknuť neznalému čitateľovi racionálnejší prístup? Pre vyhranenejšie chápanie sa môže rozhodnúť neskôr aj sám, ak ho to zaujme ...
1. V časti „Čo by sme mali jesť“ je uvedené:
„Pôvodná strava sa vtedy skladala z ovocia, pšenice a orechov a až neskôr bola ľuďom daná zelenina, aby im dodávala živiny, o ktoré prišli, keď stratili prístup k stromu života.“
Neviem, kde sa vzala teória o chýbajúcich živinách zo stromu života, ale toľko viem, že v Biblii o tom nie je ani zmienka. Bibliu spomínam preto, lebo viem, že časopis Za obzorom je určený prioritne pre sekulárneho čitateľa, ktorého chce priviesť k uvažovaniu o dôležitých témach. Predpokladám, že takouto dôležitou témou je predovšetkým uvažovanie o Bohu, o jeho vzťahu ku človeku a o tom, ako na to odpovie človek. Preto by som očakával jemné, akceptovateľné odkazy na Bibliu, ktoré čitateľa zaujmú, i keď povedzme Bibliu ešte neberie vážne.
Preto sa čudujem, že v takomto časopise sa objaví tvrdenie o chýbajúcich živinách zo stromu života, ktoré nemá v Biblii žiadnu oporu. Tiež by sa čakalo, že autor (v tomto prípade autori, keďže sú traja) uvedie zdroj, keď tvrdí niečo tak prekvapivé. Predpokladám, že to nemajú z vlastnej hlavy.
2. Druhá vec, ktorá ma v článku zaujala, je uvedená v časti o cukre. Je to dobrá rada: „obmedzte konzumáciu bohatých dezertov, a to aj pri zvláštnych príležitostiach.“
Myslím že to nepreženiem, ak poviem, že je to navádzanie k extrémnemu konaniu. Namiesto toho, aby sme boli radi, že ľudia vôbec začnú uvažovať o zložení svojej potravy, ihneď im predkladáme nezmyselnú a prehnanú požiadavku o tom, ako sa majú správať vo výnimočných prípadoch. Ak vás pozve na obed napríklad prezident, a ponúkne vám dezert, mali by ste ho na základe tohto článku odmietnuť? Poznám extrémistov (z radov adventistov, ako inak), ktorí boli pozvaní na oslavu (adventistickú) a doniesli si v mištičke vlastné jedlo - klíčky. Ešte teraz sa za nich hanbím.
Viem, že v cirkvi sú skupiny naklonené takémuto chápaniu zdravého stravovania. Ale, nebolo by prezieravejšie ponúknuť neznalému čitateľovi racionálnejší prístup? Pre vyhranenejšie chápanie sa môže rozhodnúť neskôr aj sám, ak ho to zaujme ...
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
téma je to zaujímavá, dalo by sa na to pozrieť rôzne, tak ja len k tomu druhému bodu stručne:
"obmedzte konzumáciu bohatých dezertov, a to aj pri zvláštnych príležitostiach"
"Obmedzte konzumáciu" by mohlo znamenať aj "buďte striedmi", "znížte množstvo" a pod., čo by bolo úplne normálne, slušné z každého pohľadu a prirodzené - aj na oslave si síce dať zákusok, ale striedmo, neprežierať sa napr. koláčmi
Ja osobne by som úplne nejedenie dezertov napísal slovami: "vylúčte konzumáciu" a "nie obmedzte konzumáciu"
"obmedzte konzumáciu bohatých dezertov, a to aj pri zvláštnych príležitostiach"
"Obmedzte konzumáciu" by mohlo znamenať aj "buďte striedmi", "znížte množstvo" a pod., čo by bolo úplne normálne, slušné z každého pohľadu a prirodzené - aj na oslave si síce dať zákusok, ale striedmo, neprežierať sa napr. koláčmi

Ja osobne by som úplne nejedenie dezertov napísal slovami: "vylúčte konzumáciu" a "nie obmedzte konzumáciu"
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
1. Můžeme se skutečně domnívat, že strom života obsahoval potřebné vitamíny, protože v knize Zjevení je napsáno, že má léčivou moc: Revelation 22:2 2 Uprostřed města na náměstí, z obou stran řeky, bylo stromoví života nesoucí ovoce dvanáctkrát do roka; každý měsíc dozrává na něm ovoce a jeho listí má léčivou moc pro všechny národy.
2. Ohledně cukru a sladkostí je to již všeobecně známé a často diskutované téma.
2. Ohledně cukru a sladkostí je to již všeobecně známé a často diskutované téma.
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Čo sa týka toho cukru a všetkých týchto výživových vecí - je to asi na každom osobne, do akej miery sa tým bude zaoberať. Niekto možno cíti povolanie o tom hovoriť/ písať, niekto iný necíti povolanie si to ani prečítať. Ja osobne som toho trochu presýtený. A ak som niečoho sýty, nebudem siahať ani po tých zákuskoch na oslave, ani po článkoch o výžive. Na rozdiel od sladkého, ktoré by som si niekedy vo veľmi malom a nikoho nepohoršujúcom množstve dal, ale doma nie je, takýchto článkov je vždy a všade dosť. Preto si myslím, že aj tie treba dávkovať s mierou a kombinovať ich aj s duchovnou stravou (nie, článok o výžive nepovažujem za duchovnú stravu). Inak sa nám potom veľmi rýchlo a ľahko pomenia priority a dostaneme sa niekam, kam nechceme...
Ja som to Za obzorem pochopil ako lifestylový magazín pre kresťanov. A keďže ako adventisti sa hlásime k zdravotnej reforme, je to súčasť životného štýlu a dá sa to tam zakomponovať. Ale ako som spomínal, čítať sa mi takýto obsah vždy nežiada. Je dobré, že to kombinujú a je to vyvážené, nielen z jednej oblasti.
Ja som to Za obzorem pochopil ako lifestylový magazín pre kresťanov. A keďže ako adventisti sa hlásime k zdravotnej reforme, je to súčasť životného štýlu a dá sa to tam zakomponovať. Ale ako som spomínal, čítať sa mi takýto obsah vždy nežiada. Je dobré, že to kombinujú a je to vyvážené, nielen z jednej oblasti.
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Čo sa týka samotného časopisu Za obzorom, ja osobne ho chápem skôr ako časopis pre širokú verejnosť a veľmi mám rád tento štýl (dobré sa používa pre rôznych ľudí): že je o všetkom možnom, je tam rozmer sociálny (vzťahy, duševná oblasť, rozhovory...), duchovný, fyzický (výživa, pohyb) atď.
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Dakujem Pospisilikovi za poznamku o strome zivota v knihe Zjavenia, kde je naznaceny jeho prinos pre zdravie cloveka. Len este stale ostava nezodpovedana otazka zeleniny ako nahrady za chybajuce ziviny zo stromu zivota ... Potrebujeme vobec ten strom este, ak si vieme dopestovat zeleninu? Vlastne, aj v raji bola zelenina, tak naco tam bol ten strom ...?
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Pokial ide o oporu uvedeného názoru na ovocie, orechy a zeleninu v Biblii, v Genezis máme skutočne pred pádom človeka do hriechu o jedle len Božie prikázanie "Môžeš jesť zo všetkých stromov záhrady" (2:16), čo sa týka len ovocie a orechov, lebo zelenina na stromoch nerastie. A skutočne až po strate prístupu k stromu života človek dostáva od Boha nové prikázanie "budeš jesť poľné byliny" (3:18). Názor teda nie je v rozpore s Bibliou, aj keď tvrdenie o chýbajúcich živinách zo stromu života je už odvodzená dedukcia autorov.
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Ahoj Tomáš,
ďakujem za reakciu.
Mám pripomienky:
1. Ako vieme, že príkaz "budeš jesť poľné byliny" (1M 3:18) súvisí z nedostupnosťou stromu života? Veď predsa môže ísť o prirodzený dôsledok rozmachu hriechu alebo iný dôvod. (Takže tvrdenie, že to súvisí so stromom života, síce nie je v rozpore s Bibliou, ale nie je to v súlade s Bibliou, lebo Biblia to nehovorí).
2. Všimol som si podobnosť spomenutého verša 1M 3:18 s veršom 1M 1:30, kde je uvedené, že zvieratá majú jesť "zelené byliny":
Genesis 1:30 A všetkým zvieratám ... dal som za pokrm všetky zelené byliny.
Takže neviem, či tieto "zelené byliny" sú totožné s "poľnými bylinami" z 1M 3:18. Vedel by sa niekto vzdelaný k tomu kompetentne vyjadriť?
3. Navyše, okrem toho, že Boh pri vyhnaní z raja dal človeku jesť "poľné byliny", po potope dáva človeku jesť aj "zelené byliny":
Genesis 9:3 Všetko, čo sa hýbe a je živé, bude vám na pokrm, ako zelené byliny, tak som vám dal to všetko.
Je to teda len zopakovanie príkazu z 1M 3:18, alebo nejaký nový príkaz? Sú to tie isté zelené byliny ako z 1M 1:30?
A ako vieme, že "poľná bylina" znamená "zelenina"? A čo je "zelená bylina"?
ďakujem za reakciu.
Mám pripomienky:
1. Ako vieme, že príkaz "budeš jesť poľné byliny" (1M 3:18) súvisí z nedostupnosťou stromu života? Veď predsa môže ísť o prirodzený dôsledok rozmachu hriechu alebo iný dôvod. (Takže tvrdenie, že to súvisí so stromom života, síce nie je v rozpore s Bibliou, ale nie je to v súlade s Bibliou, lebo Biblia to nehovorí).
2. Všimol som si podobnosť spomenutého verša 1M 3:18 s veršom 1M 1:30, kde je uvedené, že zvieratá majú jesť "zelené byliny":
Genesis 1:30 A všetkým zvieratám ... dal som za pokrm všetky zelené byliny.
Takže neviem, či tieto "zelené byliny" sú totožné s "poľnými bylinami" z 1M 3:18. Vedel by sa niekto vzdelaný k tomu kompetentne vyjadriť?
3. Navyše, okrem toho, že Boh pri vyhnaní z raja dal človeku jesť "poľné byliny", po potope dáva človeku jesť aj "zelené byliny":
Genesis 9:3 Všetko, čo sa hýbe a je živé, bude vám na pokrm, ako zelené byliny, tak som vám dal to všetko.
Je to teda len zopakovanie príkazu z 1M 3:18, alebo nejaký nový príkaz? Sú to tie isté zelené byliny ako z 1M 1:30?
A ako vieme, že "poľná bylina" znamená "zelenina"? A čo je "zelená bylina"?
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Uvedený časopis je jisté zajímavý na přečtení, možná na nevtirave darování, opět není dogmaticky. Co se týká stromů života, přikláním se k metafoře. Jinak bychom pojídali na Nové Zemi i listí ze stromu života? Popsat život před pádem do hříchu není možné žádnému proroku bez přirovnání k tomu co lidé vidí po pádu do hříchu. Uvážte je možné popsat něco co bylo jinak než je dnes, mám za to, že je to možné jen přirovnáním pro nás na známém objektu. Potřeba chápání ve strohé doslovnosti je snižování Boha a představení Nové Země poškozenými objekty hříšným zacházením. To odvádí od Boží Všemohoucnosti stvořit nové. Někteří jedinci argumentují slovy: Je to tam tak napsáno! Jim to pro spokojenost stačí.
Re: Reakcia na článok Osud na tanieri (z časopisu Za obzorom 2014)
Botekov preklad:ambassador napísal:Jinak bychom pojídali na Nové Zemi i listí ze stromu života?
Uprostred námestia mesta na oboch stranách rieky sú stromy života, ktoré prinášajú ovocie dvanásťkrát, každý mesiac raz, a lístie na liečenie národov.
Ekumenický preklad:
Uprostred jeho námestia a z oboch strán rieky je strom života, ktorý prináša dvanásť ráz ovocie, každý mesiac dáva svoje ovocie i lístie stromu na uzdravenie národov.
Evanjelický preklad:
Uprostred námestia a na oboch stranách rieky strom života, ktorý rodí dvanásť razy ovocie, každý mesiac vydáva svoje ovocie a lístie stromu na uzdravenie národov.
Katolícky preklad:
Uprostred jeho námestia, z oboch strán rieky, je strom života, ktorý prináša dvanásť ráz ovocie: každý mesiac dáva svoje ovocie a lístie stromu je na uzdravenie národov.
Roháčkov preklad:
Prostred jeho ulice, prostred ulice mesta, a z jednej i z druhej strany rieky bolo drevo života, ktoré rodí dvanástoré ovocie a vydáva svoje ovocie každý mesiac. A lístie dreva je na službu národom.
Nedá sa vylúčiť, že listy sa nebudú jesť alebo sa dať jesť. Možno sa budú používať inak - terapeuticky. No v každom prípade na tých listoch niečo bude.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných