Čo je dôležité?
Napísané: 13 Aug 2015, 23:17
V dobrých príručkách na štúdium Biblie môžete nájsť jedno spoľahlivé pravidlo, ktoré vám pomôže zistiť, či daná časť textu, príp. kapitola hovorí o tom, o čom sa domnievate, že hovorí. To pravidlo znie, že hlavným posolstvom textu je téma, ktorej sa v texte venuje najviac priestoru; prípadne že táto téma je vystihnutá slovom, ktoré v danej časti vyskytuje najčastejšie.
V postate ide o úplne samozrejmú a logickú vec: Text hovorí o tom, o čom hovorí. Napríklad 1.Moj 17 kapitola hovorí o obriezke – toto slovo (alebo odvodený tvar) sa tam vyskytuje 11 krát. Možno by nejaký premotivovaný bádateľ mohol tvrdiť, že sa v tej kapitole ukrýva recept na zvýšenie plodnosti, alebo že tam je zakódované proroctvo o konci sveta. Vyššie spomenuté pravidlo by malo takýmto vymysleným interpretáciám zabrániť.
Prečo o tom hovorím?
Pozrime sa cez toto pravidlo na niektoré naše špecifické adventistické dôrazy a zistíme zaujímavé veci. Napríklad:
Desiatky – v Novom zákone nenájdete žiadny pokyn pre novovznikajúcu cirkev, aby používala tento systém. Taktiež tam nie je jediná zmienka o tom, že by ho používala.
Alkohol – V celom Novom zákone nenájdete jedinú výzvu na úplnú abstinenciu, príp. absolútny zákaz používania akýchkoľvek alkoholických nápojov.
Sobota – V celom Novom zákone nie je ani raz spomenutý príkaz odpočívať v tento deň.
Desatoro – V celom Novom zákone sa nikde nehovorí o tom, že desať prikázaní má byť záväzných pre novovznikajúcu cirkev.
Nečisté pokrmy – V celom Novom zákone nenájdete jediný príkaz o tom, že pri stravovaní je potrebné riadiť sa starozákonným rozdelením zvierat na čisté a nečisté.
A zrejme by som mohol pokračovať (zdravotná reforma a pod).
Apoštol Pavol, apoštol pohanov (čo sme aj my), zvestoval pohanom (t.j. ľuďom úplne neznalým starého zákona) evanjelium, dobrú správu o spasení. Venoval veľké časti svojich listov tomu, ako majú títo po svojom obrátení žiť. Napriek tomu (alebo práve preto) nevenoval vyššie uvedeným témam prakticky ani verš. Nie je to divné?
Keby sme Nový zákon a listy zborom mali písať my, asi by sa tam veľmi často opakovali vyššie uvedené "dôležité" slová. My totiž tvrdíme, že pre praktický život kresťana je nevyhnutné, aby ich v živote aplikoval.
Ale napríklad Pavel si to vôbec, ale vôbec nemyslí. Tieto pre nás kľúčové témy mu ani nestoja za zmienku.
Ako sme prišli na to, že ide o tak strašne dôležité veci, že sú pre nás podmienkou krstu, členstva v cirkvi a dôvodom na vylúčenie?
Dovolím si tvrdiť, že v týchto dôrazoch nijako nenaväzujeme na život prvých kresťanov.
Ale čo je možno ešte horšie, obávam sa, že pri neustálom zdôrazňovaní vyššie uvedených nepodstatných tém nám uniká niečo, čo apoštol Pavol i prví kresťania pokladali za dôležité, a dôležité to naozaj bolo.
O čom vlastne Pavol všetkým tým zborom píše?
Čomu venuje vo svojich listoch najviac miesta?
Aké slová najčastejšie opakuje?
Sú to vari ba nejaké nudné nepodstatné frázy?
Fakt si to o ňom myslíte?
Máte odvahu ignorovať jasné dôrazy Nového zákona a súčasne tam vkladať myšlienky a dôrazy, ktoré tam vôbec nie sú?
Ja nie.
V postate ide o úplne samozrejmú a logickú vec: Text hovorí o tom, o čom hovorí. Napríklad 1.Moj 17 kapitola hovorí o obriezke – toto slovo (alebo odvodený tvar) sa tam vyskytuje 11 krát. Možno by nejaký premotivovaný bádateľ mohol tvrdiť, že sa v tej kapitole ukrýva recept na zvýšenie plodnosti, alebo že tam je zakódované proroctvo o konci sveta. Vyššie spomenuté pravidlo by malo takýmto vymysleným interpretáciám zabrániť.
Prečo o tom hovorím?
Pozrime sa cez toto pravidlo na niektoré naše špecifické adventistické dôrazy a zistíme zaujímavé veci. Napríklad:
Desiatky – v Novom zákone nenájdete žiadny pokyn pre novovznikajúcu cirkev, aby používala tento systém. Taktiež tam nie je jediná zmienka o tom, že by ho používala.
Alkohol – V celom Novom zákone nenájdete jedinú výzvu na úplnú abstinenciu, príp. absolútny zákaz používania akýchkoľvek alkoholických nápojov.
Sobota – V celom Novom zákone nie je ani raz spomenutý príkaz odpočívať v tento deň.
Desatoro – V celom Novom zákone sa nikde nehovorí o tom, že desať prikázaní má byť záväzných pre novovznikajúcu cirkev.
Nečisté pokrmy – V celom Novom zákone nenájdete jediný príkaz o tom, že pri stravovaní je potrebné riadiť sa starozákonným rozdelením zvierat na čisté a nečisté.
A zrejme by som mohol pokračovať (zdravotná reforma a pod).
Apoštol Pavol, apoštol pohanov (čo sme aj my), zvestoval pohanom (t.j. ľuďom úplne neznalým starého zákona) evanjelium, dobrú správu o spasení. Venoval veľké časti svojich listov tomu, ako majú títo po svojom obrátení žiť. Napriek tomu (alebo práve preto) nevenoval vyššie uvedeným témam prakticky ani verš. Nie je to divné?
Keby sme Nový zákon a listy zborom mali písať my, asi by sa tam veľmi často opakovali vyššie uvedené "dôležité" slová. My totiž tvrdíme, že pre praktický život kresťana je nevyhnutné, aby ich v živote aplikoval.
Ale napríklad Pavel si to vôbec, ale vôbec nemyslí. Tieto pre nás kľúčové témy mu ani nestoja za zmienku.
Ako sme prišli na to, že ide o tak strašne dôležité veci, že sú pre nás podmienkou krstu, členstva v cirkvi a dôvodom na vylúčenie?
Dovolím si tvrdiť, že v týchto dôrazoch nijako nenaväzujeme na život prvých kresťanov.
Ale čo je možno ešte horšie, obávam sa, že pri neustálom zdôrazňovaní vyššie uvedených nepodstatných tém nám uniká niečo, čo apoštol Pavol i prví kresťania pokladali za dôležité, a dôležité to naozaj bolo.
O čom vlastne Pavol všetkým tým zborom píše?
Čomu venuje vo svojich listoch najviac miesta?
Aké slová najčastejšie opakuje?
Sú to vari ba nejaké nudné nepodstatné frázy?
Fakt si to o ňom myslíte?
Máte odvahu ignorovať jasné dôrazy Nového zákona a súčasne tam vkladať myšlienky a dôrazy, ktoré tam vôbec nie sú?
Ja nie.