Desatoro: platí či neplatí?
Napísané: 11 Sep 2015, 23:31
Často sa pri teologických diskusiách rieši otázka, či desať Božích prikázaní platí alebo neplatí. Myslím si, že to je zle položená otázka, alebo skôr zbytočná otázka. Myslím si totiž, že odpoveď na ňu, nech už je kladná či záporná, nemá žiadny vplyv na život obráteného človeka – kresťana.
Desatoro kladie na človeka určité požiadavky – nezabiješ, nezosmilníš, neukradneš, nepovieš falošné svedectvo ... To je jasne napísané v Mojžišovom zákone. Z formulácie týchto prikázaní je zrejmé, že ide o užitočné základné pravidlá, ktoré majú zabrániť najhoršiemu (vražde, smilstvu, krádeži ... ) a majú zabezpečiť, aby život ľudí bol ochránený a vzájomné spolužitie aby bolo únosné.
To však nie je všetko, čo vieme o Božích požiadavkách na človeka. V Novom zákone je latka morálky nastavená neporovnateľne vyššie. Začal tak učiť už Ježiš, keď v kázni na hore povedal, že nestačí iba nezabiť, ale že aj hnevať sa je zlé. Nestačí nescudzoložiť, ale aj uvažovať o tom je zlé. V tomto trende vysokých nárokov pokračoval ďalej, učil, že najdôležitejšie prikázanie je milovať, nazval to dokonca novým prikázaním. Poukazoval na potrebu úprimnosti a čestnosti pred formalizmom, na potrebu pomoci blížnemu a pod. Očividne sa zameral na vzťahy, ukazoval ich nesmiernu dôležitosť a nevyhnutnosť pre život človeka.
Jeho nasledovníci túto myšlienkovú líniu udržiavali a ešte podrobnejšie ju rozpracovali. Snáď v každom novozákonnom liste nájdeme veľkú časť venovanú tomu, ako majú ľudia žiť. Pisatelia opakovane používajú výrazy ako láska, milosrdenstvo, trpezlivosť, pokora, miernosť, sebaovládanie, zhovievavosť, dobrotivosť, súcit a tak ďalej. To všetko sa od človeka očakáva ako odpoveď na Božie nezaslúžené odpustenie hriechov a spasenie z milosti, ktoré sa ponúka úplne zadarmo každému človeku.
Uvedomujeme si, že takéto vlastnosti môže naozaj dosiahnuť len skutočne pokorný a plne Bohu odovzdaný človek, ktorému Boh dáva svojho Ducha, aby ho viedol. Zrejme sami takí ešte nie sme, ale aspoň si to vieme predstaviť a túžime po tom byť takými - modlíme sa o to, aby Boh zmenil naše srdce, zbavil nás sebectva a pýchy a dal nám lásku k ľuďom i k nemu.
A skúste si predstaviť, že už takí ste, alebo si predstavte niekoho zo svojho okolia, kto sa tomu približuje. Alebo si predstavte Ježiša, alebo možno apoštola Pavla. A teraz si predstavte, že niekto takému človeku povie: Ale nesmieš vraždiť, alebo smilniť!
Vidíte a cítite tú nezmyselnosť takéhoto zákazu pre toho človeka? Môže človek s láskyplným vzťahom k iným ľuďom vôbec riešiť, či prikázanie nezabiješ platí alebo neplatí? Je to pre neho úplne nepodstatné a vôbec ho to nezaujíma. On predsa nechce nikoho zabíjať. On má tak rád blížneho, že by možno dal za neho aj svoj život, a je mu jedno, či platí alebo neplatí spomínané prikázanie.
Tento výrazný posun v nárokoch na ľudské správanie bol predpovedaný v Starom zákone. Veď aj prikázanie milovať svojho blížneho je zapísané v Mojžišovom zákone, i keď nebolo zaradené v desatore. Až Ježiš ho povýšil nad desatoro, keď ho označil za jedno z dvoch najdôležitejších prikázaní (hoci by sme čakali, že zacituje niektoré z desatora).
Desatoro nám imponuje asi aj tým, že bolo napísané na kamenné dosky, a ostatné príkazy len na pergamen. Myslíme si, že kameň má symbolizovať večnú platnosť. Ale sám Boh cez proroka Jeremiáša hovorí, že príde doba, kedy bude treba kameň nahradiť iným materiálom, na ktorý napíše svoj zákon. A hneď aj hovorí, aký materiál to bude - mäsité živé ľudské srdce. To je ten materiál, ktorý bude použitý pre zjavenie Božej vôle v období novej zmluvy, ktorá bude platiť večne. Takže nie zákon na kameni mal pretrvať naveky, ale až zákon zapísaný v obrátenom, kajúcnom a pokorenom srdci. A ako znie ten zákon zapísaný v srdci? Znie tak isto ako zákon na kameni? Nie. Už sme si povedali, aké nároky kladie nová zmluva na tých, ktorých pozýva k novému životu. Je to zákon lásky, zákon sebaobetovania sa pre druhých, presne taký ako to Ježiš a jeho nasledovníci ukázali na vlastných životoch. Je to Boží zákon pre tých, čo ho milujú a chcú ho nasledovať.
Znovu sa pýtam, aký zmysel má debata o prikázaniach desatora pre tých, ktorým sám Boh zapísal svoj zákon lásky do ich sŕdc? Je im to jedno. Aj keby im niekto dokázal z Biblie, že už neplatí zákaz vraždiť alebo smilniť alebo kradnúť, ich by to ani nezaujímalo. Oni totiž uvažujú v úplne iných intenciách – rozmýšľajú ako pomôcť strápeným, ako potešiť smútiacich, ako pomôcť núdznym, ako vychádzať priateľsky aj s nepriateľmi ... to všetko a ešte oveľa viac nás učil Ježiš. Ak by ste im hovorili o svojom probléme platnosti či neplatnosti desatora, nechápali by to. Iba by ste ukázali, čo je vo vašom srdci a o akých zbytočnostiach uvažujete. To totiž nie je téma pre obráteného človeka. A to je dôvod, prečo to v Biblii nik nerieši, ani Ježiš, ani apoštoli. Lebo to je jedno.
Moja rada: Vyriešte si to ako chcete (platí alebo neplatí, môžete si vybrať), nikomu to radšej ani nevravte, ale hlavne žite podľa Ježišovho učenia! To je to dôležité v živote, nie to, či platí desatoro.
Predpokladám, že je to pochopiteľné, ale dovolím si uviesť príklad.
Predstavte si, že vaše dieťa začne chodiť do školy a vy mu dáte základné pravidlo – hlavne neprepadni zo žiadneho predmetu. Je to dobré pravidlo, ak chcete, aby aspoň normálne skončilo povinnú dochádzku. Po čase ale začnete mať na neho vyššie požiadavky a poviete mu, že by ste chceli, aby patrilo medzi najlepších žiakov v triede a malo pokiaľ možno jednotky so všetkých predmetov. A predpokladajme, že sa mu to darí, je fakt dobrým žiakom a má radosť so svojich úspechov. Uvedomuje si, že štúdium je výborná investícia do jeho vlastnej budúcnosti.
Otázka znie: Platí vaše staré základné pravidlo o neprepadnutí alebo nie?
Asi by sa dalo o tom špekulovať a filozofovať a argumentovať za aj proti, ale na správanie a študijné nadšenie toho dieťaťa to nebude mať žiadny vplyv. Ono samo tú otázku riešiť nebude, a ani ho to nenapadne. Má predsa niečo oveľa viac, vlastné presvedčenie o užitočnosti a prínose poctivého učenia, založené na vlastnej skúsenosti.
Ak by ste mu aj povedali, že to prikázanie už neplatí, asi by sa strašne divilo, čo za hlúposti mu to hovoríte. A ak by ste mu povedali, že stále platí, tak by sa divilo rovnako. Má proste niečo viac, niečo oveľa lepšie, a má to od vás! Vy ste ho viedli k výborným študijným výsledkom a podarilo sa vám to, vaše dieťa to pochopilo. Nebudete ho predsa sami teraz miasť nejakými spiatočníckymi myšlienkami, ale zo všetkých síl sa mu budete snažiť pomáhať a podporovať ho v jeho úsilí. Máte ho predsa radi a želáte mu len to najlepšie.
Toľko príklad.
Otázky na zamyslenie:
Prečo my stále riešime starý zákon napísaný na kameni? Čo nám to hovorí o tom, kde sa so svojím myslením nachádzame? Čo nám to hovorí o tom, ako rozumieme Ježišovmu učeniu a učeniu celého Nového zákona?
Desatoro kladie na človeka určité požiadavky – nezabiješ, nezosmilníš, neukradneš, nepovieš falošné svedectvo ... To je jasne napísané v Mojžišovom zákone. Z formulácie týchto prikázaní je zrejmé, že ide o užitočné základné pravidlá, ktoré majú zabrániť najhoršiemu (vražde, smilstvu, krádeži ... ) a majú zabezpečiť, aby život ľudí bol ochránený a vzájomné spolužitie aby bolo únosné.
To však nie je všetko, čo vieme o Božích požiadavkách na človeka. V Novom zákone je latka morálky nastavená neporovnateľne vyššie. Začal tak učiť už Ježiš, keď v kázni na hore povedal, že nestačí iba nezabiť, ale že aj hnevať sa je zlé. Nestačí nescudzoložiť, ale aj uvažovať o tom je zlé. V tomto trende vysokých nárokov pokračoval ďalej, učil, že najdôležitejšie prikázanie je milovať, nazval to dokonca novým prikázaním. Poukazoval na potrebu úprimnosti a čestnosti pred formalizmom, na potrebu pomoci blížnemu a pod. Očividne sa zameral na vzťahy, ukazoval ich nesmiernu dôležitosť a nevyhnutnosť pre život človeka.
Jeho nasledovníci túto myšlienkovú líniu udržiavali a ešte podrobnejšie ju rozpracovali. Snáď v každom novozákonnom liste nájdeme veľkú časť venovanú tomu, ako majú ľudia žiť. Pisatelia opakovane používajú výrazy ako láska, milosrdenstvo, trpezlivosť, pokora, miernosť, sebaovládanie, zhovievavosť, dobrotivosť, súcit a tak ďalej. To všetko sa od človeka očakáva ako odpoveď na Božie nezaslúžené odpustenie hriechov a spasenie z milosti, ktoré sa ponúka úplne zadarmo každému človeku.
Uvedomujeme si, že takéto vlastnosti môže naozaj dosiahnuť len skutočne pokorný a plne Bohu odovzdaný človek, ktorému Boh dáva svojho Ducha, aby ho viedol. Zrejme sami takí ešte nie sme, ale aspoň si to vieme predstaviť a túžime po tom byť takými - modlíme sa o to, aby Boh zmenil naše srdce, zbavil nás sebectva a pýchy a dal nám lásku k ľuďom i k nemu.
A skúste si predstaviť, že už takí ste, alebo si predstavte niekoho zo svojho okolia, kto sa tomu približuje. Alebo si predstavte Ježiša, alebo možno apoštola Pavla. A teraz si predstavte, že niekto takému človeku povie: Ale nesmieš vraždiť, alebo smilniť!
Vidíte a cítite tú nezmyselnosť takéhoto zákazu pre toho človeka? Môže človek s láskyplným vzťahom k iným ľuďom vôbec riešiť, či prikázanie nezabiješ platí alebo neplatí? Je to pre neho úplne nepodstatné a vôbec ho to nezaujíma. On predsa nechce nikoho zabíjať. On má tak rád blížneho, že by možno dal za neho aj svoj život, a je mu jedno, či platí alebo neplatí spomínané prikázanie.
Tento výrazný posun v nárokoch na ľudské správanie bol predpovedaný v Starom zákone. Veď aj prikázanie milovať svojho blížneho je zapísané v Mojžišovom zákone, i keď nebolo zaradené v desatore. Až Ježiš ho povýšil nad desatoro, keď ho označil za jedno z dvoch najdôležitejších prikázaní (hoci by sme čakali, že zacituje niektoré z desatora).
Desatoro nám imponuje asi aj tým, že bolo napísané na kamenné dosky, a ostatné príkazy len na pergamen. Myslíme si, že kameň má symbolizovať večnú platnosť. Ale sám Boh cez proroka Jeremiáša hovorí, že príde doba, kedy bude treba kameň nahradiť iným materiálom, na ktorý napíše svoj zákon. A hneď aj hovorí, aký materiál to bude - mäsité živé ľudské srdce. To je ten materiál, ktorý bude použitý pre zjavenie Božej vôle v období novej zmluvy, ktorá bude platiť večne. Takže nie zákon na kameni mal pretrvať naveky, ale až zákon zapísaný v obrátenom, kajúcnom a pokorenom srdci. A ako znie ten zákon zapísaný v srdci? Znie tak isto ako zákon na kameni? Nie. Už sme si povedali, aké nároky kladie nová zmluva na tých, ktorých pozýva k novému životu. Je to zákon lásky, zákon sebaobetovania sa pre druhých, presne taký ako to Ježiš a jeho nasledovníci ukázali na vlastných životoch. Je to Boží zákon pre tých, čo ho milujú a chcú ho nasledovať.
Znovu sa pýtam, aký zmysel má debata o prikázaniach desatora pre tých, ktorým sám Boh zapísal svoj zákon lásky do ich sŕdc? Je im to jedno. Aj keby im niekto dokázal z Biblie, že už neplatí zákaz vraždiť alebo smilniť alebo kradnúť, ich by to ani nezaujímalo. Oni totiž uvažujú v úplne iných intenciách – rozmýšľajú ako pomôcť strápeným, ako potešiť smútiacich, ako pomôcť núdznym, ako vychádzať priateľsky aj s nepriateľmi ... to všetko a ešte oveľa viac nás učil Ježiš. Ak by ste im hovorili o svojom probléme platnosti či neplatnosti desatora, nechápali by to. Iba by ste ukázali, čo je vo vašom srdci a o akých zbytočnostiach uvažujete. To totiž nie je téma pre obráteného človeka. A to je dôvod, prečo to v Biblii nik nerieši, ani Ježiš, ani apoštoli. Lebo to je jedno.
Moja rada: Vyriešte si to ako chcete (platí alebo neplatí, môžete si vybrať), nikomu to radšej ani nevravte, ale hlavne žite podľa Ježišovho učenia! To je to dôležité v živote, nie to, či platí desatoro.
Predpokladám, že je to pochopiteľné, ale dovolím si uviesť príklad.
Predstavte si, že vaše dieťa začne chodiť do školy a vy mu dáte základné pravidlo – hlavne neprepadni zo žiadneho predmetu. Je to dobré pravidlo, ak chcete, aby aspoň normálne skončilo povinnú dochádzku. Po čase ale začnete mať na neho vyššie požiadavky a poviete mu, že by ste chceli, aby patrilo medzi najlepších žiakov v triede a malo pokiaľ možno jednotky so všetkých predmetov. A predpokladajme, že sa mu to darí, je fakt dobrým žiakom a má radosť so svojich úspechov. Uvedomuje si, že štúdium je výborná investícia do jeho vlastnej budúcnosti.
Otázka znie: Platí vaše staré základné pravidlo o neprepadnutí alebo nie?
Asi by sa dalo o tom špekulovať a filozofovať a argumentovať za aj proti, ale na správanie a študijné nadšenie toho dieťaťa to nebude mať žiadny vplyv. Ono samo tú otázku riešiť nebude, a ani ho to nenapadne. Má predsa niečo oveľa viac, vlastné presvedčenie o užitočnosti a prínose poctivého učenia, založené na vlastnej skúsenosti.
Ak by ste mu aj povedali, že to prikázanie už neplatí, asi by sa strašne divilo, čo za hlúposti mu to hovoríte. A ak by ste mu povedali, že stále platí, tak by sa divilo rovnako. Má proste niečo viac, niečo oveľa lepšie, a má to od vás! Vy ste ho viedli k výborným študijným výsledkom a podarilo sa vám to, vaše dieťa to pochopilo. Nebudete ho predsa sami teraz miasť nejakými spiatočníckymi myšlienkami, ale zo všetkých síl sa mu budete snažiť pomáhať a podporovať ho v jeho úsilí. Máte ho predsa radi a želáte mu len to najlepšie.
Toľko príklad.
Otázky na zamyslenie:
Prečo my stále riešime starý zákon napísaný na kameni? Čo nám to hovorí o tom, kde sa so svojím myslením nachádzame? Čo nám to hovorí o tom, ako rozumieme Ježišovmu učeniu a učeniu celého Nového zákona?