W. Veith versus M. Pavlík
Napísané: 22 Feb 2016, 21:42
Začiatkom marca (2016) sa v Brne očakáva návšteva kontroverzného rečníka Waltera Veitha. Predseda únie pokladal za potrebné sa k tomu vyjadriť. Aj ja si myslím, že to bolo potrebné. Nie som fanúšik W. Veitha, a som rád, ak zaznejú kvalifikované argumenty proti takémuto spôsobu podávania „pravdy“.
Ale ako som čítal Pavlíkovu „osobnú reflexiu“ zverejnenú v jeho diári na FB, všimol som si tam niekoľko zaujímavých argumentov, ku ktorým by som sa rád vyjadril. Keďže však M. Pavlík je už dobre známy tým, že vymazáva príspevky, ktoré mu nevyhovujú (a obávam sa, že môj príspevok by stihol podobný osud), ušetrím mu prácu a svoj príspevok dávam sem, na Acostym.
Pozrime sa teda na to, čo to vlastne predseda vyčíta W. Veithovi.
(Tučným sú uvedené citáty z práce M. Pavlíka. Celú „osobnú reflexiu“ nájdete v prílohe)
mieša dohromady rady z oblasti výživy s tradičnými adventistickými apokalyptickými výkladmi
Toto „miešanie“ je bežnou metódou kázania pre tých, ktorí kladú dôraz na zdravú výživu. Počúvam to už roky. Úspešné zvládnutie poslednej doby je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa zdravo stravovať. Počul som už viacero kázaní, ktoré hovorili o tom, že vegetariáni budú lepšie pripravení na záverečné udalosti. A to ako od bývalého predsedu SZ (JM), tak aj od súčasného (BK). Úvahy boli založené na vhodnom citáte EGW a prepojené s biblickou knihou Zjavenia. Usudzujem z toho, že ide o oficiálny prístup cirkvi k spojenej téme výživy a záverečných udalostí. Čo také nezvyčajné teda káže W. Veith?
okorenenými konšpiračnými teóriami s temným politickým zákulisím
Spomeňte si na známe výroky EGW, napr.
Protestantizmus natiahne svoju ruku cez priepasť, aby sa uchopil ruky rímskej moci ... vtedy si môžeme byť istí, že ... koniec je blízko (5T451)
alebo
Katolicizmus v Starom svete a odpadlý protestantizmus v Novom svete budú spoločne postupovať proti ľuďom, ktorí dodržiavajú všetky Božie prikázania. (GC 617)
Takéto „inšpirované“ výroky sú skvelým základom pre všetky následné konšpiračné teórie. W. Veith hovorí len to isté, čo si adventisti od nepamäti čítajú na modlitebných chvíľkach. Akurát že tam vkladá konkrétne mená a udalosti, tak ako to dnes vidí on. V tom sa možno mýli, možno nie, ale východiskom pre jeho úvahy sú jednoznačne štandardné adventistické zdroje.
Dáva im pocit pripravenosti na nastávajúce hrôzostrašné svetové udalosti. Sú súčasťou Božieho „ostatku“, len oni prežijú, kým ostatní idú slepo do záhuby.
Nerád sa opakujem, ale aj toto je predsa myšlienka, ktorou sa ako adventisti povzbudzujeme k vytrvalosti a vernosti. Lebo kto nebude verný našim zásadám, zahynie:
Čoskoro nastane čas súženia, akého dosiaľ nebolo. Ani najživšia obrazotvornosť si nedokáže predstaviť veľkosť záverečnej skúšky. (GC 622)
Nakoniec bude proti uctievačom pravej soboty vydaný ten najprísnejší trest (GC615)
Sobota sa stane veľkým skúšobným kameňom vernosti, pretože je to zvlášť popieraný bod pravdy. Keď budú ľudia vystavení záverečnej skúške, bude jasne vymedzená hranica medzi tými, ktorí Bohu slúžia a tými, ktorí mu neslúžia. (GC605)
Formálni kresťania, ktorí nastúpia do posledného strašného boja nepripravení, budú v zúfalstve vyznávať svoje hriechy s veľkou úzkosťou, zatiaľ čo satan bude jasať nad ich zármutkom. Ich vyznanie sa svojou podstatou podobá vyznaniu Ezava alebo Judáša. Títo ľudia totiž nariekajú nad následkami svojho prestúpenia, nie však nad samotným hriechom. Necítia pravú ľútosť, zlo sa im nezošklivilo. (GC620)
Presne to, čo akože nesprávne tvrdí W.Veith, sa píše na mnohých miestach v spisoch EGW – záver bude hrôzostrašný, prežijú len verní (t.j. svätitelia soboty a dodržiavatelia zákona), a ostatní zahynú. Vyššie uvedené citáty sú z knihy Veľký spor vekov, ktorá sa na základe rozhodnutia GK má dostať do každej domácnosti na zemeguli. Takže aký problém s názormi W. Veitha? Nehlása len to, čo máme hlásať všetci?
To, akým zosmiešňujúcim spôsobom sa prednášajúci vyjadruje napríklad o katolíckej cirkvi, o jej predstaviteľoch a bohoslužobnej praxi nie je hodné vzdelaného človeka a pripomína sektársku rétoriku. Viesť poslucháčov k tomu, aby svoj život a vieru postavili na nenávisti, ironizovaní a zosmiešňovaní veriacich z iných kresťanských cirkví sektárske skutočne je.
V knihe Veľký spor vekov (GC) sa dá nájsť viacero výrokov na adresu katolíkov, ktoré im zovšeobecňujúco pripisujú formalizmus, podvodné konanie, neochotu sa obrátiť, zákernosť voči inoveriacim a pod.:
Katolicizmus ako náboženský systém nezodpovedá Kristovmu evanjeliu dnes o nič viac než v ktoromkoľvek období svojich dejín. Rímska cirkev má ďalekosiahle plány a premyslené spôsoby správania do ďalekej budúcnosti. Využíva všetky prostriedky na rozšírenie svojho vplyvu a na zveľadenie svojej moci. Usilovne sa pripravuje na rozhodujúci boj o znovunadobudnutie vlády nad svetom, na zavedenie nového prenasledovania i na zničenie všetkého, čo vytvoril protestantizmus.(GC566)
Vonkajšia nádhera (ich obradov), veľkoleposť a obrady, ktoré akoby sa vysmievali túžbam hriešneho srdca, sú len potvrdením vnútornej prevrátenosti. (GC566)
Tvrdenie cirkvi, že má právo odpúšťať hriechy, vedie katolíkov k pocitu, že môžu ďalej hrešiť. Vedie k tomu aj spoveď, bez ktorej sa neudeľuje rozhrešenie.(GC 567)
Rímska cirkev tvrdí, že si ctí kríž. Oslavuje síce symbol Kristovho utrpenia, no v praxi Ukrižovaného zapiera. Symbol kríža dáva na svoje kostoly, oltáre a rúcha. Kríže sú všade. Navonok uctieva a vyvyšuje kríž. Kristovo učenie pochovala pod nános nezmyselných tradícií,
falošných výkladov a prísnych predpisov. (GC 568)
Rímskokatolícka cirkev spája rôzne pohanské prejavy s kresťanstvom, podobne ako pohanstvo skresľuje Boží charakter a dopúšťa sa aj krutých a desivých činov. (GC 569)
Tieto a podobné výroky našej prorokyne vedú adventistov k veľmi zlým vzťahom voči katolíkom (pohŕdanie, zosmiešňovanie, povyšovanie sa, nepriateľstvo, ...). Je až nežiadúce, aby sa niekto napr. v sobotnej škole o nich vyjadril pozitívne.
Ak sa takto vyjadruje vo svojich prednáškach W. Veith, prečo je to M. Pavlíkovi také divné? Alebo je treba udržiavať pokrytecký prístup, že vo zboroch ohovárame, a navonok sme ich ekumenickí partneri?(viď nedávne správanie M. Pavlíka).
M. Pavlík píše, že je sektárske "viesť poslucháčov k tomu, aby svoj život a vieru postavili na nenávisti, ironizovaní a zosmiešňovaní veriacich z iných kresťanských cirkví". Pýtam sa na základe vyššie uvedených citátov: Kto takto sektársky vedie adventistov? Je to naozaj W. Veith?
dobré úmysly a úprimné pohnútky organizátorov a propagátorov akcie nesmú nahradiť kritický teologický a biblický pohľad na obsah posolstva, ktoré prináša.
Predpokladám, že toto platí aj pre cirkev. Ak by naše učenie podliehalo takému kritickému biblickému pohľadu, po akom volá M. Pavlík, nemuseli by sme riešiť prípady typu W. Veith.
V skutočnosti nemajú jeho „fakty“ oporu v serióznych zdrojoch
Ak „fakty“ W. Veitha nemajú oporu v serióznych zdrojoch, a ukázali sme si, že hlása len to, čo je bežné v CASD, tak ako to je potom s tou oporou ... ?
Záverom: Áno, plne súhlasím s tým, že W. Veith „tým vytvára aj určitý obraz o cirkvi samotnej“. Ale pýtam sa, odkiaľ má tento obraz? Prináša niečo nové, pre nás doteraz neznáme? Nie. On len opakuje to, čo je oficiálnym učením cirkvi. Možno to podáva viac vyhranene, než sme zvyknutí, pretože mu to pripadá dôležité.
Vyššie uvedenými poznámkami a odkazmi som chcel ukázať, že to, čo sa nám na názoroch W. Veitha nepáči, je len to, čo sme ho ako cirkev naučili sami, napr. v rámci vyučovania na krst, alebo v sobotnej škole, v kázaniach, v publikáciách ...
V našich zboroch sa s podobnými názormi bežne stretávame, a vtedy sa považujú za piliere vierouky, za naše špecifiká, na ktoré sme hrdí, a s ktorými musíme oboznámiť všetkých okolo nás. Ale ak to povie niekto iný, zrazu sa oficiálni predstavitelia od toho dištancujú.
Pravdupovediac, čakal som od predsedu trochu faktickejšiu argumentáciu. Aby čitateľovi bolo jasné, čo je biblické učenie a čo nie, v čom sa W. Veith mýli a v čom napríklad nie. Nič také pádne ale M. Pavlík neuvádza. Svoju argumentáciu postavil skôr na ironizovaní, zosmiešňovaní a všeobecných moralizujúcich rečiach. Na druhej strane, rozumiem, že asi sa to biblicky vyargumentovať ani nedá. Pretože ak by sa také biblické argumenty našli, z veľkou pravdepodobnosťou by sa dali použiť aj proti väčšine našich špecifických vieroučných bodov. Pretože tieto body nie sú postavené ani tak na Biblii, ako na vybraných citátoch EGW. Ale na tom už predseda záujem nemá.
Ale ako som čítal Pavlíkovu „osobnú reflexiu“ zverejnenú v jeho diári na FB, všimol som si tam niekoľko zaujímavých argumentov, ku ktorým by som sa rád vyjadril. Keďže však M. Pavlík je už dobre známy tým, že vymazáva príspevky, ktoré mu nevyhovujú (a obávam sa, že môj príspevok by stihol podobný osud), ušetrím mu prácu a svoj príspevok dávam sem, na Acostym.
Pozrime sa teda na to, čo to vlastne predseda vyčíta W. Veithovi.
(Tučným sú uvedené citáty z práce M. Pavlíka. Celú „osobnú reflexiu“ nájdete v prílohe)
mieša dohromady rady z oblasti výživy s tradičnými adventistickými apokalyptickými výkladmi
Toto „miešanie“ je bežnou metódou kázania pre tých, ktorí kladú dôraz na zdravú výživu. Počúvam to už roky. Úspešné zvládnutie poslednej doby je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa zdravo stravovať. Počul som už viacero kázaní, ktoré hovorili o tom, že vegetariáni budú lepšie pripravení na záverečné udalosti. A to ako od bývalého predsedu SZ (JM), tak aj od súčasného (BK). Úvahy boli založené na vhodnom citáte EGW a prepojené s biblickou knihou Zjavenia. Usudzujem z toho, že ide o oficiálny prístup cirkvi k spojenej téme výživy a záverečných udalostí. Čo také nezvyčajné teda káže W. Veith?
okorenenými konšpiračnými teóriami s temným politickým zákulisím
Spomeňte si na známe výroky EGW, napr.
Protestantizmus natiahne svoju ruku cez priepasť, aby sa uchopil ruky rímskej moci ... vtedy si môžeme byť istí, že ... koniec je blízko (5T451)
alebo
Katolicizmus v Starom svete a odpadlý protestantizmus v Novom svete budú spoločne postupovať proti ľuďom, ktorí dodržiavajú všetky Božie prikázania. (GC 617)
Takéto „inšpirované“ výroky sú skvelým základom pre všetky následné konšpiračné teórie. W. Veith hovorí len to isté, čo si adventisti od nepamäti čítajú na modlitebných chvíľkach. Akurát že tam vkladá konkrétne mená a udalosti, tak ako to dnes vidí on. V tom sa možno mýli, možno nie, ale východiskom pre jeho úvahy sú jednoznačne štandardné adventistické zdroje.
Dáva im pocit pripravenosti na nastávajúce hrôzostrašné svetové udalosti. Sú súčasťou Božieho „ostatku“, len oni prežijú, kým ostatní idú slepo do záhuby.
Nerád sa opakujem, ale aj toto je predsa myšlienka, ktorou sa ako adventisti povzbudzujeme k vytrvalosti a vernosti. Lebo kto nebude verný našim zásadám, zahynie:
Čoskoro nastane čas súženia, akého dosiaľ nebolo. Ani najživšia obrazotvornosť si nedokáže predstaviť veľkosť záverečnej skúšky. (GC 622)
Nakoniec bude proti uctievačom pravej soboty vydaný ten najprísnejší trest (GC615)
Sobota sa stane veľkým skúšobným kameňom vernosti, pretože je to zvlášť popieraný bod pravdy. Keď budú ľudia vystavení záverečnej skúške, bude jasne vymedzená hranica medzi tými, ktorí Bohu slúžia a tými, ktorí mu neslúžia. (GC605)
Formálni kresťania, ktorí nastúpia do posledného strašného boja nepripravení, budú v zúfalstve vyznávať svoje hriechy s veľkou úzkosťou, zatiaľ čo satan bude jasať nad ich zármutkom. Ich vyznanie sa svojou podstatou podobá vyznaniu Ezava alebo Judáša. Títo ľudia totiž nariekajú nad následkami svojho prestúpenia, nie však nad samotným hriechom. Necítia pravú ľútosť, zlo sa im nezošklivilo. (GC620)
Presne to, čo akože nesprávne tvrdí W.Veith, sa píše na mnohých miestach v spisoch EGW – záver bude hrôzostrašný, prežijú len verní (t.j. svätitelia soboty a dodržiavatelia zákona), a ostatní zahynú. Vyššie uvedené citáty sú z knihy Veľký spor vekov, ktorá sa na základe rozhodnutia GK má dostať do každej domácnosti na zemeguli. Takže aký problém s názormi W. Veitha? Nehlása len to, čo máme hlásať všetci?
To, akým zosmiešňujúcim spôsobom sa prednášajúci vyjadruje napríklad o katolíckej cirkvi, o jej predstaviteľoch a bohoslužobnej praxi nie je hodné vzdelaného človeka a pripomína sektársku rétoriku. Viesť poslucháčov k tomu, aby svoj život a vieru postavili na nenávisti, ironizovaní a zosmiešňovaní veriacich z iných kresťanských cirkví sektárske skutočne je.
V knihe Veľký spor vekov (GC) sa dá nájsť viacero výrokov na adresu katolíkov, ktoré im zovšeobecňujúco pripisujú formalizmus, podvodné konanie, neochotu sa obrátiť, zákernosť voči inoveriacim a pod.:
Katolicizmus ako náboženský systém nezodpovedá Kristovmu evanjeliu dnes o nič viac než v ktoromkoľvek období svojich dejín. Rímska cirkev má ďalekosiahle plány a premyslené spôsoby správania do ďalekej budúcnosti. Využíva všetky prostriedky na rozšírenie svojho vplyvu a na zveľadenie svojej moci. Usilovne sa pripravuje na rozhodujúci boj o znovunadobudnutie vlády nad svetom, na zavedenie nového prenasledovania i na zničenie všetkého, čo vytvoril protestantizmus.(GC566)
Vonkajšia nádhera (ich obradov), veľkoleposť a obrady, ktoré akoby sa vysmievali túžbam hriešneho srdca, sú len potvrdením vnútornej prevrátenosti. (GC566)
Tvrdenie cirkvi, že má právo odpúšťať hriechy, vedie katolíkov k pocitu, že môžu ďalej hrešiť. Vedie k tomu aj spoveď, bez ktorej sa neudeľuje rozhrešenie.(GC 567)
Rímska cirkev tvrdí, že si ctí kríž. Oslavuje síce symbol Kristovho utrpenia, no v praxi Ukrižovaného zapiera. Symbol kríža dáva na svoje kostoly, oltáre a rúcha. Kríže sú všade. Navonok uctieva a vyvyšuje kríž. Kristovo učenie pochovala pod nános nezmyselných tradícií,
falošných výkladov a prísnych predpisov. (GC 568)
Rímskokatolícka cirkev spája rôzne pohanské prejavy s kresťanstvom, podobne ako pohanstvo skresľuje Boží charakter a dopúšťa sa aj krutých a desivých činov. (GC 569)
Tieto a podobné výroky našej prorokyne vedú adventistov k veľmi zlým vzťahom voči katolíkom (pohŕdanie, zosmiešňovanie, povyšovanie sa, nepriateľstvo, ...). Je až nežiadúce, aby sa niekto napr. v sobotnej škole o nich vyjadril pozitívne.
Ak sa takto vyjadruje vo svojich prednáškach W. Veith, prečo je to M. Pavlíkovi také divné? Alebo je treba udržiavať pokrytecký prístup, že vo zboroch ohovárame, a navonok sme ich ekumenickí partneri?(viď nedávne správanie M. Pavlíka).
M. Pavlík píše, že je sektárske "viesť poslucháčov k tomu, aby svoj život a vieru postavili na nenávisti, ironizovaní a zosmiešňovaní veriacich z iných kresťanských cirkví". Pýtam sa na základe vyššie uvedených citátov: Kto takto sektársky vedie adventistov? Je to naozaj W. Veith?
dobré úmysly a úprimné pohnútky organizátorov a propagátorov akcie nesmú nahradiť kritický teologický a biblický pohľad na obsah posolstva, ktoré prináša.
Predpokladám, že toto platí aj pre cirkev. Ak by naše učenie podliehalo takému kritickému biblickému pohľadu, po akom volá M. Pavlík, nemuseli by sme riešiť prípady typu W. Veith.
V skutočnosti nemajú jeho „fakty“ oporu v serióznych zdrojoch
Ak „fakty“ W. Veitha nemajú oporu v serióznych zdrojoch, a ukázali sme si, že hlása len to, čo je bežné v CASD, tak ako to je potom s tou oporou ... ?
Záverom: Áno, plne súhlasím s tým, že W. Veith „tým vytvára aj určitý obraz o cirkvi samotnej“. Ale pýtam sa, odkiaľ má tento obraz? Prináša niečo nové, pre nás doteraz neznáme? Nie. On len opakuje to, čo je oficiálnym učením cirkvi. Možno to podáva viac vyhranene, než sme zvyknutí, pretože mu to pripadá dôležité.
Vyššie uvedenými poznámkami a odkazmi som chcel ukázať, že to, čo sa nám na názoroch W. Veitha nepáči, je len to, čo sme ho ako cirkev naučili sami, napr. v rámci vyučovania na krst, alebo v sobotnej škole, v kázaniach, v publikáciách ...
V našich zboroch sa s podobnými názormi bežne stretávame, a vtedy sa považujú za piliere vierouky, za naše špecifiká, na ktoré sme hrdí, a s ktorými musíme oboznámiť všetkých okolo nás. Ale ak to povie niekto iný, zrazu sa oficiálni predstavitelia od toho dištancujú.
Pravdupovediac, čakal som od predsedu trochu faktickejšiu argumentáciu. Aby čitateľovi bolo jasné, čo je biblické učenie a čo nie, v čom sa W. Veith mýli a v čom napríklad nie. Nič také pádne ale M. Pavlík neuvádza. Svoju argumentáciu postavil skôr na ironizovaní, zosmiešňovaní a všeobecných moralizujúcich rečiach. Na druhej strane, rozumiem, že asi sa to biblicky vyargumentovať ani nedá. Pretože ak by sa také biblické argumenty našli, z veľkou pravdepodobnosťou by sa dali použiť aj proti väčšine našich špecifických vieroučných bodov. Pretože tieto body nie sú postavené ani tak na Biblii, ako na vybraných citátoch EGW. Ale na tom už predseda záujem nemá.