Večera Pánova a umývanie nôh
Napísané: 04 Mar 2016, 23:38
V našej cirkvi je pevne daný a ustálený priebeh slávenia pamiatky Večere Pánovej (VP) – skutočné umývanie nôh jeden druhému, následne symbolické podávanie chleba a vína, záverečné požehnanie.
Trochu som sa pozrel na to, čo o tom hovoria novozákonné záznamy.
Prvé tri evanjeliá hovoria o príprave a priebehu VP podrobne a veľmi podobným spôsobom.
Ide o tieto texty: Mat 26, 26-30; Mar 14, 22-25; Luk 22, 14-20
Tieto záznamy o VP v prvých troch evanjeliách majú mnoho spoločného:
- vo všetkých troch je spomenutá priama súvislosť so starozákonným sviatkom nekvasených chlebov a jedenia baránka
- všetky tri uvádzajú otázku učeníkov „kde chceš, aby sme ti pripravili“ a následné Ježišove pokyny ako a kde to majú pripraviť
- všetky hovoria o lámaní a podávaní chleba a slová Ježiša Toto je moje telo ...
- všetky hovoria o podávaní kalicha a slová Ježiša Toto je moja krv novej zmluvy ...
- všetky spomínajú následný presun na Olivový vrch.
- v žiadnom z nich nie je ani najmenšia zmienka o umývaní nôh
Slová „Toto robte na moju pamiatku“ zaznamenáva len Lukáš.
Naproti tomu Jánov záznam (13 kap.) Večere Pánovej (ak sa to vôbec dá tak nazvať, keďže sa tam vôbec nevečeria) je úplne odlišný.
- nehovorí vôbec nič o príprave a mieste večere
- nespomína sa lámanie a podávanie chleba učeníkom (len Judášovi)
- vôbec sa nepomína podávanie kalicha (vína)
- avšak, na rozdiel od predchádzajúcich troch evanjelií, veľká časť textu sa venuje len umývaniu nôh
Časové zaradenie úkonu umývania nôh u Jána je indikované len výrazom „vstal od večere“. Potom nasleduje podrobný popis toho, čo sa udialo, vrátane rozhovoru s Judášom a jeho odchodu. Dá sa teda predpokladať, že ku umývaniu nôh došlo až po podávaní chleba a vína, nie predtým, ako to praktizujeme v cirkvi.
Ján je teda jediný z evanjelistov, kto spomína umývanie nôh. V tej súvislosti tiež zaznamenáva Ježišovu požiadavku: „Keď som vám teda ja, Pán a Učiteľ, umyl nohy, aj vy si máte navzájom umývať nohy. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili tak, ako som urobil ja vám.“ Ján 13, 14.15
Dovolím si uvažovať o tom, či by Ježiš umyl učeníkom nohy aj kultúrne a časovo iných podmienkach, napr. v súčasnom svete, keď nosíme čisté ponožky a kvalitnú obuv. Večer máme (takmer) také isté čisté nohy ako keď sme ráno vstali. Naproti tomu v tej dobe chodili po prašných a blatistých cestách bosí alebo nosili obuv naboso. Umývanie nôh malo veľký praktický význam.
Uvažujem aj nad tým, čo mohol myslieť slovami „aj vy si máte navzájom umývať nohy. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili tak, ako som urobil ja vám.“
Mohol myslieť na to, ako to prebieha dnes, teda že si zbytočne umývame čisté nohy? Nevedeli by sme demonštrovanú ochotu poslúžiť si prejaviť niečím praktickým?
Veď keď Peter chcel, aby mu Ježiš umyl celé telo, Ježiš to odmietol slovami „Ten, kto sa okúpal, nepotrebuje sa už umývať.“
Je dosť možné, že Ježiš ako človek si nemusel byť vedomý zmeny v odievaní , obúvaní a hygiene, ktorú prinesie (vtedy ešte) vzdialená budúcnosť, ale ak by sme aj od toho abstrahovali, je tu otázka: Dá sa predpokladať, že chcel, aby sa umývanie nôh stalo súčasťou pripomienkového obradu spolu s lámaním chleba a podávaním vína?
Následné novozákonné spisy (Skutky, 1Kor) viackrát spomínajú lámanie chleba a menej krát aj podávanie kalicha, ale ani raz sa nepíše o umývaní nôh.
Zdá sa, že to učeníci jednoducho nepraktizovali, pretože to nechápali ako súčasť ustanovenia pamiatky Večere.
Pavel píše veriacom do Korintu (1 Kor 11 kap.) detailné podrobnosti o tom ako má prebiehať Večera Pánova. Podáva to tak, ako to „od Pána prijal“ a ako im to aj „odovzdal“. Pavel nebol priamy účastník večere pred ukrižovaním, takže informácie o priebehu mu boli len sprostredkované, a on podľa tohto podania učil novovercov z pohanov, ako má táto slávnosť vyzerať. Cituje Ježiša vrátane jeho slov „Toto robte na moju pamiatku“, ale hovorí len o chlebe a kalichu. Vyzerá to tak, že on pokyny o umývaní nôh od Pána neprijal ...
V tej istej kapitole tiež opakovane kritizuje veriacich za zlozvyky pri Večeri Pánovej (nevhodné jedenie a pitie), ale ani pri tejto kritike sa umývanie nôh nespomína. (Že by táto časť prebiehala úplne vzorne a následne by sa zvrhlo len jedenie a pitie? Nepravdepodobné. Ak by aj prebiehala vzorne, mohol by ich za to aspoň pochváliť ...)
Záležitosť sa nejaví ako úplne jasná, dá sa o nej veľa špekulovať, ale ak by som sa mal rozhodnúť na základe biblických záznamov, vidím viac dôvodov k tomu, že umývanie nôh nemá byť súčasťou pamiatky poslednej večere nášho Pána.
Trochu som sa pozrel na to, čo o tom hovoria novozákonné záznamy.
Prvé tri evanjeliá hovoria o príprave a priebehu VP podrobne a veľmi podobným spôsobom.
Ide o tieto texty: Mat 26, 26-30; Mar 14, 22-25; Luk 22, 14-20
Tieto záznamy o VP v prvých troch evanjeliách majú mnoho spoločného:
- vo všetkých troch je spomenutá priama súvislosť so starozákonným sviatkom nekvasených chlebov a jedenia baránka
- všetky tri uvádzajú otázku učeníkov „kde chceš, aby sme ti pripravili“ a následné Ježišove pokyny ako a kde to majú pripraviť
- všetky hovoria o lámaní a podávaní chleba a slová Ježiša Toto je moje telo ...
- všetky hovoria o podávaní kalicha a slová Ježiša Toto je moja krv novej zmluvy ...
- všetky spomínajú následný presun na Olivový vrch.
- v žiadnom z nich nie je ani najmenšia zmienka o umývaní nôh
Slová „Toto robte na moju pamiatku“ zaznamenáva len Lukáš.
Naproti tomu Jánov záznam (13 kap.) Večere Pánovej (ak sa to vôbec dá tak nazvať, keďže sa tam vôbec nevečeria) je úplne odlišný.
- nehovorí vôbec nič o príprave a mieste večere
- nespomína sa lámanie a podávanie chleba učeníkom (len Judášovi)
- vôbec sa nepomína podávanie kalicha (vína)
- avšak, na rozdiel od predchádzajúcich troch evanjelií, veľká časť textu sa venuje len umývaniu nôh
Časové zaradenie úkonu umývania nôh u Jána je indikované len výrazom „vstal od večere“. Potom nasleduje podrobný popis toho, čo sa udialo, vrátane rozhovoru s Judášom a jeho odchodu. Dá sa teda predpokladať, že ku umývaniu nôh došlo až po podávaní chleba a vína, nie predtým, ako to praktizujeme v cirkvi.
Ján je teda jediný z evanjelistov, kto spomína umývanie nôh. V tej súvislosti tiež zaznamenáva Ježišovu požiadavku: „Keď som vám teda ja, Pán a Učiteľ, umyl nohy, aj vy si máte navzájom umývať nohy. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili tak, ako som urobil ja vám.“ Ján 13, 14.15
Dovolím si uvažovať o tom, či by Ježiš umyl učeníkom nohy aj kultúrne a časovo iných podmienkach, napr. v súčasnom svete, keď nosíme čisté ponožky a kvalitnú obuv. Večer máme (takmer) také isté čisté nohy ako keď sme ráno vstali. Naproti tomu v tej dobe chodili po prašných a blatistých cestách bosí alebo nosili obuv naboso. Umývanie nôh malo veľký praktický význam.
Uvažujem aj nad tým, čo mohol myslieť slovami „aj vy si máte navzájom umývať nohy. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili tak, ako som urobil ja vám.“
Mohol myslieť na to, ako to prebieha dnes, teda že si zbytočne umývame čisté nohy? Nevedeli by sme demonštrovanú ochotu poslúžiť si prejaviť niečím praktickým?
Veď keď Peter chcel, aby mu Ježiš umyl celé telo, Ježiš to odmietol slovami „Ten, kto sa okúpal, nepotrebuje sa už umývať.“
Je dosť možné, že Ježiš ako človek si nemusel byť vedomý zmeny v odievaní , obúvaní a hygiene, ktorú prinesie (vtedy ešte) vzdialená budúcnosť, ale ak by sme aj od toho abstrahovali, je tu otázka: Dá sa predpokladať, že chcel, aby sa umývanie nôh stalo súčasťou pripomienkového obradu spolu s lámaním chleba a podávaním vína?
Následné novozákonné spisy (Skutky, 1Kor) viackrát spomínajú lámanie chleba a menej krát aj podávanie kalicha, ale ani raz sa nepíše o umývaní nôh.
Zdá sa, že to učeníci jednoducho nepraktizovali, pretože to nechápali ako súčasť ustanovenia pamiatky Večere.
Pavel píše veriacom do Korintu (1 Kor 11 kap.) detailné podrobnosti o tom ako má prebiehať Večera Pánova. Podáva to tak, ako to „od Pána prijal“ a ako im to aj „odovzdal“. Pavel nebol priamy účastník večere pred ukrižovaním, takže informácie o priebehu mu boli len sprostredkované, a on podľa tohto podania učil novovercov z pohanov, ako má táto slávnosť vyzerať. Cituje Ježiša vrátane jeho slov „Toto robte na moju pamiatku“, ale hovorí len o chlebe a kalichu. Vyzerá to tak, že on pokyny o umývaní nôh od Pána neprijal ...
V tej istej kapitole tiež opakovane kritizuje veriacich za zlozvyky pri Večeri Pánovej (nevhodné jedenie a pitie), ale ani pri tejto kritike sa umývanie nôh nespomína. (Že by táto časť prebiehala úplne vzorne a následne by sa zvrhlo len jedenie a pitie? Nepravdepodobné. Ak by aj prebiehala vzorne, mohol by ich za to aspoň pochváliť ...)
Záležitosť sa nejaví ako úplne jasná, dá sa o nej veľa špekulovať, ale ak by som sa mal rozhodnúť na základe biblických záznamov, vidím viac dôvodov k tomu, že umývanie nôh nemá byť súčasťou pamiatky poslednej večere nášho Pána.