Krst v prvokresťanskej cirkvi
Napísané: 11 Jan 2015, 18:46
Zámerom tohto článku je stručne zmapovať ustanovenie a praktizovanie krstu tak, ako to je zachytené v evanjeliách a predovšetkým v knihe Skutky, a následne toto porovnať so súčasnou situáciou. (Biblické texty sú prevzaté z prekladu prof. Roháčka.)
Prvý, kto prišiel z Božieho poverenia s krstom, bol Ján Krstiteľ. Jeho posolstvo bolo
Matúš 3:2 Čiňte pokánie! Lebo sa priblížilo nebeské kráľovstvo.
Reakcia ľudu na jeho kázanie:
Matúš 3:5-6 Vtedy vychádzal k nemu Jeruzalem i celé Judsko a celé okolie jordánske, a krstení boli od neho v rieke Jordáne vyznávajúc svoje hriechy.
Jánovou úlohou teda bolo vyzývať ľudí k pokániu, k ľútosti nad svojimi hriechmi, a následne sa nechávali od Jána pokrstiť, t.j. ponoriť do vody. Bol to úkon, ktorým verejne deklarovali svoje úprimné pokánie. Samotné ponorenie bez pokánia nemalo význam a stávalo sa len prázdnym gestom. S týmto povrchným prístupom sa Ján Krstiteľ stretával, a prísne to odsudzoval:
Matúš 3:7 A keď videl i mnoho farizeov a sadúceov, že idú k jeho krstu, povedal im: Vreteničie plemä, ktože vám ukázal, aby ste utiekli budúcemu hnevu?
Ján učil, že pokánie sa má prejaviť v živote človeka:
Lukáš 3:8 Teda neste ovocie, hodné pokánia!
Kto mal odev alebo jedlo, mal sa rozdeliť s tým, čo nemá. Colníci nemali vyberať viac, než im bolo prikázané. Vojaci nemali nikoho zastrašovať, podvádzať a mali byť spokojní so svojim platom. (Luk 3, 10-14)
Ján zdôrazňoval, že jeho krst je nedostatočným a len poukazuje na omnoho významnejší krst Duchom:
Matúš 3:11 Ja vás krstím vodou na pokánie; ale ten ktorý prichádza po mne, je mocnejší ako ja, ktorého obuv nosiť nie som hoden - ten vás bude krstiť Svätým Duchom
Marek 1:8 Ja som vás pokrstil vodou, ale on vás bude krstiť Svätým Duchom.
V evanjeliách sa dočítame, že v jednom období krstili súčasne (na rôznych miestach) Ján Krstiteľ a Ježiš (i keď sám Ježiš nekrstil, iba jeho učeníci) (Ján 3:22, Ján 4:2)
Ježíš s krstom počítal aj v budúcnosti, pretože tým poveril svojich učeníkov:
Matúš 28:19-20 A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy krstiac ich vo meno Otca i Syna i Svätého Ducha
učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal.
Marek 16:16 Ten, kto uverí a pokrstí sa, bude spasený; a kto neuverí, bude odsúdený.
A kedy sa prvýkrát odohral ten sľúbený krst Duchom?
Keď Ježiš obchádzal do neba a lúčil sa so svojimi učeníkmi, pripomenul im Jánov krst vodou aj sľúbený krst Duchom:
Skutky 1:5 totiž že Ján krstil vodou, ale vy budete pokrstení Svätým Duchom už o nie mnoho dní.
Zanedlho, na deň Letníc, prišiel na nich Duch Svätý:
Skutky 2:1-5 A keď sa už doplňoval päťdesiaty deň po Veľkej noci, totiž deň Letníc, boli všetci jednomyseľne spolu. A zrazu povstal z neba zvuk ako zvuk nesúceho sa silného vánku a naplnil celý dom, kde sedeli. A ukázaly sa im rozdeľujúce sa jazyky jako čo by jazyky ohňa, a sadol na jedného každého z nich. A zrazu boli všetci naplnení Svätým Duchom a začali hovoriť inými jazyky, tak ako im dával Duch vysloviť sa.
Keď Peter následne kázal davu, boli zasiahnutí jeho slovom a pýtali sa, čo majú robiť. Peter im odpovedal:
Skutky 2:38 A Peter im povedal: Čiňte pokánie, a nech sa pokrstí jeden každý z vás na meno Ježiša Krista na odpustenie svojich hriechov, a dostanete dar Svätého Ducha.
Tým potvrdil pôvodnú Jánovu koncepciu: pokánie, krst, dar Ducha.
A výsledok:
Skutky 2:41 A tak tí, ktorí ochotne prijali jeho slovo, dali sa pokrstiť, a pripojilo sa toho dňa okolo troch tisícov duší.
Keď neskôr Filip pôsobil v Samárii, čítame že
Skutky 8:12 Ale keď uverili Filipovi, ktorý im zvestoval o kráľovstve Božom a o mene Pána Ježiša Krista, krstili sa mužovia a ženy.
Následné cirkev zabezpečila, aby sa novokrstencom dostalo aj Svätého Ducha, tak ako to má byť:
Skutky 8:14-17 A keď počuli apoštolovia, ktorí boli v Jeruzaleme, že Samária prijala slovo Božie, poslali k nim Petra a Jána, ktorí, keď ta sišli, modlili sa za nich, žeby dostali Svätého Ducha, lebo ešte nebol sostúpil na niktorého z nich, a boli len pokrstení v meno Pána Ježiša. Vtedy vzkladali na nich ruky, a dostávali Svätého Ducha.
Potom čítame, ako Filip pokrstil egyptského eunúcha:
Skutky 8:36-38 A jako tak išli cestou, prišli k akejsi vode, a eunúch povedal: Hľa, voda; čo mi prekáža dať sa pokrstiť? A Filip riekol: Ak veríš z celého srdca, slobodno. A odpovedal a riekol: Verím, že Ježiš Kristus je syn Boží. A rozkázal vozu, aby postál, a sišli obidvaja do vody, Filip aj eunúch, a pokrstil ho.
V Sk 9 kap čítame o Pavlovi:
Skutky 9:17-18 Vtedy odišiel Ananiáš a vošiel do domu a položiac na neho ruky povedal: Saule, bratu, Pán ma poslal, Ježiš, ktorý sa ti ukázal na ceste, ktorou si išiel sem, aby si prezrel a bol naplnený Svätým Duchom. A hneď spadly s jeho očí jako čo by lupiny, a prezrel naskutku a vstal a dal sa pokrstiť.
Je tam zmienka o krste a aj o dare Ducha, ktorý Pavel prijal.
V Sk 10 kapitole čítame o tom, ako Peter kázal a následne krstil v Korneliovom dome.
Skutky 10:44-48 A kým Peter ešte hovoril tieto slová, sostúpil Svätý Duch na všetkých, ktorí počúvali slovo. Vtedy užasli všetci veriaci z obriezky, ktorí boli prišli s Petrom, že i na pohanov je vyliaty dar Svätého Ducha; lebo ich počuli hovoriť jazykmi a velebiť Boha. Vtedy odpovedal Peter: Či potom môže niekto zabrániť vode, aby títo neboli pokrstení, ktorí prijali Svätého Ducha jako aj my? A rozkázal ich pokrstiť v mene Pána Ježiša Krista.
Taktiež tu nachádzame zmienku o krste a dare Ducha, i keď v opačnom poradí: Najprv na nich zostúpil Duch, a následne ich Peter pokrstil.
Keď neskôr Peter toto obhajoval pred konzervatívnymi učeníkmi v Jeruzaleme, ako argument použil Ježišove slová o krste Duchom
Skutky 11:16 a rozpamätal som sa na slovo Pánovo, jako hovoril: Ján krstil vodou, ale vy budete pokrstení Svätým Duchom.
V knihe Skutkov ďalej čítame, že
V meste Filipy Pavel pokrstil Lýdiu (Sk 16, 15),
Pavel pokrstil žalárnika (Sk 16, 33)
V Korinte bol Pavlom pokrstený Krispus, predstavený synagógy, i mnohí iní (Sk 18, 8)
V týchto troch vyššie uvedených prípadoch sa dar Ducha v súvislosti s krstom priamo nespomína. Nasledujúci príbeh však ukazuje, že na toto si mladá cirkev dávala pozor a dar dopĺňala, kde chýbal.
V Efeze pôsobil Žid menom Apollo, ktorý učil správne o Pánovi Ježišovi, a ľudí krstil krstom Jánovým. (Skutky 18:24-25) Keď následne prišiel do Efezu Pavel, našiel tam učeníkov, ktorých vyučil a pokrstil Apollo, a spýtal sa ich:
Skutky 19:2-6 Či ste dostali Svätého Ducha, keď ste uverili? A oni mu povedali: Ba ani sme nepočuli, či je Svätý Duch. A on im povedal: A na čo ste tedy pokrstení? A oni povedali: Na krst Jánov. A Pavel povedal: Ján krstil krstom pokánia a hovoril ľudu, aby uverili v toho, ktorý prijde po ňom, to jest v Krista Ježiša. Keď to počuli, dali sa pokrstiť na meno Pána Ježiša. A keď potom vzložil na nich Pavel ruky, prišiel na nich Svätý Duch a hovorili jazykmi a prorokovali.
To boli prakticky všetky prípady krstov, ktoré sú zaznamenané v knihe Skutkov.
Aké základné rysy krstu sme si mohli všimnúť:
- Krst vodou má význam len v spojení s pokáním a vierou v Pána Ježiša
- Podmienkou krstu bolo pokánie a vyznanie viery v Pána Ježiša
- S krstom vodou je neoddeliteľne spojený krst Duchom
- Krst Duchom znamená prijatie Ducha Svätého do života človeka
-Krst sa veľmi často odohral ešte v deň, keď sa pokrstení dozvedeli a prijali evanjelium o P. Ježišovi (aj keď to boli pohania)
- Ak Duch Svätý nebol daný krstencom pri krste, cirkev ho dodatočne udeľovala vzkladaním rúk.
- Kompetencia krstiť nebola vyhradená len niektorým jednotlivcom, ale všetkým, ktorí hlásali evanjelium a o krst boli požiadaní.
Ak si vyššie uvedenú prax prvej cirkvi porovnáme s praxou súčasných cirkví (CASD nevynímajúc), tak zisťujeme, že v Biblii nečítame:
- O žiadnych záväzkoch, ktoré by na krstencov cirkev kládla
- O žiadnych sľuboch, ktoré by boli podmienkou krstu
- O tom, že už pred krstom má človek prejavovať ovocie Ducha
- O žiadnom dlhom (aj niekoľkomesačnom) období prípravy formou vyučovania
- O žiadnom verejnom preskúšaní kandidátov na krst (pred výborom zboru alebo členmi zboru) a hlasovaní o ich spôsobilosti pre krst
Tiež sa zdá, že v súčasnosti sa, v porovnaní s biblickými príbehmi, kladie malý dôraz na dar Ducha. Vtedy boli evanjelisti schopní rozoznať, kto má a kto ešte nemá dar Ducha, a v prípade potreby ho udeliť. Dnes akoby sa táto schopnosť strácala, a tým aj záujem o Ducha ako takého. Dôraz sa preniesol na dodržiavanie pravidiel obsiahnutých vo vierouke konkrétnej cirkvi.
Záver nechám na čitateľovi, ale vyzerá to tak, že je tu priestor na prehodnotenie a výrazné zjednodušenie celej procedúry krstu.
Prvý, kto prišiel z Božieho poverenia s krstom, bol Ján Krstiteľ. Jeho posolstvo bolo
Matúš 3:2 Čiňte pokánie! Lebo sa priblížilo nebeské kráľovstvo.
Reakcia ľudu na jeho kázanie:
Matúš 3:5-6 Vtedy vychádzal k nemu Jeruzalem i celé Judsko a celé okolie jordánske, a krstení boli od neho v rieke Jordáne vyznávajúc svoje hriechy.
Jánovou úlohou teda bolo vyzývať ľudí k pokániu, k ľútosti nad svojimi hriechmi, a následne sa nechávali od Jána pokrstiť, t.j. ponoriť do vody. Bol to úkon, ktorým verejne deklarovali svoje úprimné pokánie. Samotné ponorenie bez pokánia nemalo význam a stávalo sa len prázdnym gestom. S týmto povrchným prístupom sa Ján Krstiteľ stretával, a prísne to odsudzoval:
Matúš 3:7 A keď videl i mnoho farizeov a sadúceov, že idú k jeho krstu, povedal im: Vreteničie plemä, ktože vám ukázal, aby ste utiekli budúcemu hnevu?
Ján učil, že pokánie sa má prejaviť v živote človeka:
Lukáš 3:8 Teda neste ovocie, hodné pokánia!
Kto mal odev alebo jedlo, mal sa rozdeliť s tým, čo nemá. Colníci nemali vyberať viac, než im bolo prikázané. Vojaci nemali nikoho zastrašovať, podvádzať a mali byť spokojní so svojim platom. (Luk 3, 10-14)
Ján zdôrazňoval, že jeho krst je nedostatočným a len poukazuje na omnoho významnejší krst Duchom:
Matúš 3:11 Ja vás krstím vodou na pokánie; ale ten ktorý prichádza po mne, je mocnejší ako ja, ktorého obuv nosiť nie som hoden - ten vás bude krstiť Svätým Duchom
Marek 1:8 Ja som vás pokrstil vodou, ale on vás bude krstiť Svätým Duchom.
V evanjeliách sa dočítame, že v jednom období krstili súčasne (na rôznych miestach) Ján Krstiteľ a Ježiš (i keď sám Ježiš nekrstil, iba jeho učeníci) (Ján 3:22, Ján 4:2)
Ježíš s krstom počítal aj v budúcnosti, pretože tým poveril svojich učeníkov:
Matúš 28:19-20 A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy krstiac ich vo meno Otca i Syna i Svätého Ducha
učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal.
Marek 16:16 Ten, kto uverí a pokrstí sa, bude spasený; a kto neuverí, bude odsúdený.
A kedy sa prvýkrát odohral ten sľúbený krst Duchom?
Keď Ježiš obchádzal do neba a lúčil sa so svojimi učeníkmi, pripomenul im Jánov krst vodou aj sľúbený krst Duchom:
Skutky 1:5 totiž že Ján krstil vodou, ale vy budete pokrstení Svätým Duchom už o nie mnoho dní.
Zanedlho, na deň Letníc, prišiel na nich Duch Svätý:
Skutky 2:1-5 A keď sa už doplňoval päťdesiaty deň po Veľkej noci, totiž deň Letníc, boli všetci jednomyseľne spolu. A zrazu povstal z neba zvuk ako zvuk nesúceho sa silného vánku a naplnil celý dom, kde sedeli. A ukázaly sa im rozdeľujúce sa jazyky jako čo by jazyky ohňa, a sadol na jedného každého z nich. A zrazu boli všetci naplnení Svätým Duchom a začali hovoriť inými jazyky, tak ako im dával Duch vysloviť sa.
Keď Peter následne kázal davu, boli zasiahnutí jeho slovom a pýtali sa, čo majú robiť. Peter im odpovedal:
Skutky 2:38 A Peter im povedal: Čiňte pokánie, a nech sa pokrstí jeden každý z vás na meno Ježiša Krista na odpustenie svojich hriechov, a dostanete dar Svätého Ducha.
Tým potvrdil pôvodnú Jánovu koncepciu: pokánie, krst, dar Ducha.
A výsledok:
Skutky 2:41 A tak tí, ktorí ochotne prijali jeho slovo, dali sa pokrstiť, a pripojilo sa toho dňa okolo troch tisícov duší.
Keď neskôr Filip pôsobil v Samárii, čítame že
Skutky 8:12 Ale keď uverili Filipovi, ktorý im zvestoval o kráľovstve Božom a o mene Pána Ježiša Krista, krstili sa mužovia a ženy.
Následné cirkev zabezpečila, aby sa novokrstencom dostalo aj Svätého Ducha, tak ako to má byť:
Skutky 8:14-17 A keď počuli apoštolovia, ktorí boli v Jeruzaleme, že Samária prijala slovo Božie, poslali k nim Petra a Jána, ktorí, keď ta sišli, modlili sa za nich, žeby dostali Svätého Ducha, lebo ešte nebol sostúpil na niktorého z nich, a boli len pokrstení v meno Pána Ježiša. Vtedy vzkladali na nich ruky, a dostávali Svätého Ducha.
Potom čítame, ako Filip pokrstil egyptského eunúcha:
Skutky 8:36-38 A jako tak išli cestou, prišli k akejsi vode, a eunúch povedal: Hľa, voda; čo mi prekáža dať sa pokrstiť? A Filip riekol: Ak veríš z celého srdca, slobodno. A odpovedal a riekol: Verím, že Ježiš Kristus je syn Boží. A rozkázal vozu, aby postál, a sišli obidvaja do vody, Filip aj eunúch, a pokrstil ho.
V Sk 9 kap čítame o Pavlovi:
Skutky 9:17-18 Vtedy odišiel Ananiáš a vošiel do domu a položiac na neho ruky povedal: Saule, bratu, Pán ma poslal, Ježiš, ktorý sa ti ukázal na ceste, ktorou si išiel sem, aby si prezrel a bol naplnený Svätým Duchom. A hneď spadly s jeho očí jako čo by lupiny, a prezrel naskutku a vstal a dal sa pokrstiť.
Je tam zmienka o krste a aj o dare Ducha, ktorý Pavel prijal.
V Sk 10 kapitole čítame o tom, ako Peter kázal a následne krstil v Korneliovom dome.
Skutky 10:44-48 A kým Peter ešte hovoril tieto slová, sostúpil Svätý Duch na všetkých, ktorí počúvali slovo. Vtedy užasli všetci veriaci z obriezky, ktorí boli prišli s Petrom, že i na pohanov je vyliaty dar Svätého Ducha; lebo ich počuli hovoriť jazykmi a velebiť Boha. Vtedy odpovedal Peter: Či potom môže niekto zabrániť vode, aby títo neboli pokrstení, ktorí prijali Svätého Ducha jako aj my? A rozkázal ich pokrstiť v mene Pána Ježiša Krista.
Taktiež tu nachádzame zmienku o krste a dare Ducha, i keď v opačnom poradí: Najprv na nich zostúpil Duch, a následne ich Peter pokrstil.
Keď neskôr Peter toto obhajoval pred konzervatívnymi učeníkmi v Jeruzaleme, ako argument použil Ježišove slová o krste Duchom
Skutky 11:16 a rozpamätal som sa na slovo Pánovo, jako hovoril: Ján krstil vodou, ale vy budete pokrstení Svätým Duchom.
V knihe Skutkov ďalej čítame, že
V meste Filipy Pavel pokrstil Lýdiu (Sk 16, 15),
Pavel pokrstil žalárnika (Sk 16, 33)
V Korinte bol Pavlom pokrstený Krispus, predstavený synagógy, i mnohí iní (Sk 18, 8)
V týchto troch vyššie uvedených prípadoch sa dar Ducha v súvislosti s krstom priamo nespomína. Nasledujúci príbeh však ukazuje, že na toto si mladá cirkev dávala pozor a dar dopĺňala, kde chýbal.
V Efeze pôsobil Žid menom Apollo, ktorý učil správne o Pánovi Ježišovi, a ľudí krstil krstom Jánovým. (Skutky 18:24-25) Keď následne prišiel do Efezu Pavel, našiel tam učeníkov, ktorých vyučil a pokrstil Apollo, a spýtal sa ich:
Skutky 19:2-6 Či ste dostali Svätého Ducha, keď ste uverili? A oni mu povedali: Ba ani sme nepočuli, či je Svätý Duch. A on im povedal: A na čo ste tedy pokrstení? A oni povedali: Na krst Jánov. A Pavel povedal: Ján krstil krstom pokánia a hovoril ľudu, aby uverili v toho, ktorý prijde po ňom, to jest v Krista Ježiša. Keď to počuli, dali sa pokrstiť na meno Pána Ježiša. A keď potom vzložil na nich Pavel ruky, prišiel na nich Svätý Duch a hovorili jazykmi a prorokovali.
To boli prakticky všetky prípady krstov, ktoré sú zaznamenané v knihe Skutkov.
Aké základné rysy krstu sme si mohli všimnúť:
- Krst vodou má význam len v spojení s pokáním a vierou v Pána Ježiša
- Podmienkou krstu bolo pokánie a vyznanie viery v Pána Ježiša
- S krstom vodou je neoddeliteľne spojený krst Duchom
- Krst Duchom znamená prijatie Ducha Svätého do života človeka
-Krst sa veľmi často odohral ešte v deň, keď sa pokrstení dozvedeli a prijali evanjelium o P. Ježišovi (aj keď to boli pohania)
- Ak Duch Svätý nebol daný krstencom pri krste, cirkev ho dodatočne udeľovala vzkladaním rúk.
- Kompetencia krstiť nebola vyhradená len niektorým jednotlivcom, ale všetkým, ktorí hlásali evanjelium a o krst boli požiadaní.
Ak si vyššie uvedenú prax prvej cirkvi porovnáme s praxou súčasných cirkví (CASD nevynímajúc), tak zisťujeme, že v Biblii nečítame:
- O žiadnych záväzkoch, ktoré by na krstencov cirkev kládla
- O žiadnych sľuboch, ktoré by boli podmienkou krstu
- O tom, že už pred krstom má človek prejavovať ovocie Ducha
- O žiadnom dlhom (aj niekoľkomesačnom) období prípravy formou vyučovania
- O žiadnom verejnom preskúšaní kandidátov na krst (pred výborom zboru alebo členmi zboru) a hlasovaní o ich spôsobilosti pre krst
Tiež sa zdá, že v súčasnosti sa, v porovnaní s biblickými príbehmi, kladie malý dôraz na dar Ducha. Vtedy boli evanjelisti schopní rozoznať, kto má a kto ešte nemá dar Ducha, a v prípade potreby ho udeliť. Dnes akoby sa táto schopnosť strácala, a tým aj záujem o Ducha ako takého. Dôraz sa preniesol na dodržiavanie pravidiel obsiahnutých vo vierouke konkrétnej cirkvi.
Záver nechám na čitateľovi, ale vyzerá to tak, že je tu priestor na prehodnotenie a výrazné zjednodušenie celej procedúry krstu.