Demokracia v cirkvi
Napísané: 01 Okt 2016, 00:26
CASD sa prezentuje ako demokratická, t.j. na jej riadení sa podieľajú členovia cirkvi, pri dodržaní podmienky rovnosti práv.
Demokracia v cirkvi je zaručená aj Ústavou CASD, kde v článku 6 sa píše:
„Každý člen cirkvi má právo za rovnakých podmienok plne sa podieľať na živote a činnosti cirkvi“.
Podobne v článku 15: „Zdrojom autority cirkvi sú rovnakou mierou všetci jej členovia.“
Túto vzájomnú rovnosť medzi členmi jeho cirkvi ustanovil už Ježiš výrokom „Vy sa však nedávajte volať: Rabbi, lebo jeden je váš Učiteľ a vy všetci ste bratia.“ Mt 23,8
A akúkoľvek snahu povyšovať sa na iných odmietol slovami:
„Viete, že vládcovia panujú nad národmi a mocnári ich utláčajú. Medzi vami to tak nebude! Ale kto sa chce stať medzi vami veľkým, bude vaším sluhom. Kto sa chce stať medzi vami prvý, bude vaším otrokom.“ Mat 20, 25-27
Tento princíp vyznával aj Pavel, keď napísal „ v pokore pokladajte iných za vyšších od seba“ Flp 2,3
V cirkvi sa na všetkých úrovniach rozhodovania používajú všeobecne uznávané demokratické pravidlá. Napríklad v prípade hlasovania je na schválenie návrhu potrebná nadpolovičná väčšina prítomných, na zmenu ústavy trojpätinová väčšina a podobne.
Ale sú si naozaj všetci členovia pri rozhodovaní rovní? Chcem týmto článkom ukázať, že tí, ktorí patria do určitej konkrétnej skupiny členov, sú pri rozhodovaní neprimerane zvýhodňovaní, a ani veľká väčšina ostatných, „radových“ členov, ich nedokáže prehlasovať.
Riadny člen cirkvi môže svoje schopnosti a dary využívať rôznymi spôsobmi a formami. Môže byť aktívny individuálne, ale má tiež možnosť zapojiť sa do rozličných oddelení, organizácií a iných spoločných organizačných celkov, podľa toho, čomu sa chce venovať. Konkrétne za môže angažovať napr. v zdravotnej oblasti (kluby zdravia), pomoci núdznym a rôzne postihnutým (Adra), kolportáži kníh, prípadne sa môže uchádzať o post kazateľa alebo iného zamestnanca cirkvi. A práve posledne menovaná je tá skupina (kazatelia a zamestnanci cirkvi) , ktorá si veľmi rafinovane udržuje mimoriadne dominantnú pozíciu takmer na všetkých úrovniach riadenia a rozhodovania, a pritom pred ostatnými veľmi presvedčivo vytvára pocit demokracie.
Ešte raz pripomínam, že cirkev uznáva a deklaruje rovnaké práva pre všetkých svojich členov, teda aj bez ohľadu na to, či je člen kazateľom alebo nie. Aj kazateľ je členom cirkvi. Bol ním pred tým, ako sa stal kazateľom, je ním počas svojej služby kazateľa (je členom konkrétneho zboru) a zostane ním, aj keď svoju kazateľskú službu ukončí. (Samozrejme, aj na kazateľa sa vzťahujú ustanovenia Cirkevného poriadku, tak ako na iných členov, napr. pri disciplinárnom konaní a pod.)
Bežný člen cirkvi by mal mať (v prípade, že sa v cirkvi o niečom rozhoduje), práva aspoň približne rovnaké ako práva ktoréhokoľvek iného člena cirkvi. No pozrime sa napríklad, ako to vyzerá na takej konferencii združenia, ktorá sa koná raz za štyri roky a robia sa tam zásadné rozhodnutia, vrátane personálnych, pre najbližšie štvorročné obdobie.
Ale ešte predtým trochu teórie: Demokracia môže byť priama (keď sa občan priamo a osobne podieľa na rozhodovaní, na Slovensku napr. pri hlasovaní v referende alebo voľbe prezidenta), alebo zastupiteľská (keď záujmy občana zastupujú volení zástupcovia, ako napr. pri hlasovaní v parlamente). Je zrejmé, že priama demokracia je pre občana výhodnejšia, pretože sa nemusí spoliehať na názor svojho zástupcu, ktorého často ani nepozná, ale môže sa osobne zapojiť do hlasovania.
Na konferencii CASD sa používa zastupiteľská demokracia. Konkrétne to znamená, že za každých 50 členov ide na konferenciu jeden delegát. Tak to určuje Rokovací poriadok. To je samozrejme úplne v poriadku. Na poslednej konferencii bolo spolu 88 delegátov, z toho 54 ich bolo zo zborov, aplikovaním zmieneného pravidla. Je jedno, či ste zapojení v Adre, kluboch zdravia alebo ste kolportér na plný úväzok, vaše možnosti voliť svojho delegáta alebo sám byť zvolený, boli také isté ako možnosti každého iného člena cirkvi. Teda takmer.
Niektorí členovia cirkvi sú totiž kazatelia. A títo v prípade konferencie aplikujú sami na seba, na rozdiel od všetkých ostatných, priamu demokraciu. Takže na konferencii bolo v pozícii delegáta s právom hlasovať všetkých 17 vysvätených kazateľov! (Okrem nich tam ešte boli traja delegáti za inštitúcie, siedmi delegáti za výbor Slovenského združenia, šiesti delegáti za Úniu a jeden delegát za divíziu.)
Ku koncu roku 2014 bolo v Slovenskom združení registrovaných 2245 členov. Bez 17 vysvätených kazateľov je to 2228 „bežných“ členov. Týchto 2228 členov bolo zastupovaných na konferencii zmienenými 54-mi delegátmi, čo znamená 2,4% -tné zastúpenie.
Ak by sme uvažovali len o skupine vysvätených kazateľov Slovenského združenia, ktorých na konferencii bolo 17, tak ihneď udrie do očí gigantický nepomer hlasovacieho práva „radového“ člena zo zboru, a člena, ktorý je na pozícii vysväteného kazateľa.
Vysvätení kazatelia, ktorí spolu tvoria menej než 0,8% celkového členstva Slovenského združenia, mali na konferencii 100%-tné zastúpenie, a len oni sami tvorili neuveriteľných takmer 20% všetkých delegátov!
Poviem to ešte inak – kazatelia mali takú váhu svojich hlasov, ako keby ich bolo na Slovensku 850. (Potom by bolo v poriadku, že podľa zastupiteľského pomeru 50:1 majú na konferencii 17 delegátov.)
Ešte stále sa vám zdá, že cirkev je demokratická a že každý člen má pri rozhodovaní v cirkvi rovnaké práva? Vôbec nie. Ak ste bežným členom cirkvi, tak vaše šance, že by ste mali možnosť sa osobne podieľať na rozhodovaní, sú asi 50:1. Ale ak sa člen cirkvi stane kazateľom, zamestnancom cirkvi, jeho šance na presadzovanie vlastných (a skupinových) záujmov prudko vzrastú asi 50 krát a dosahujú 100%.
Ak ku týmto 17-tim vysväteným kazateľov pripočítame aj ostatných zamestnancov cirkvi, ktorí boli na konferencii v pozícii delegáta, dostaneme zaujímavú skupinu s počtom členov 24. Táto 24-členná skupina zamestnancov cirkvi tvorila 27% všetkých delegátov (teda takmer tretinu), pričom zastupovala len asi 1% všetkých členov (teda asi stotinu)! Ako sa im asi presadzovali vlastné návrhy a požiadavky? Stačilo získať 20 ďalších podporovateľov z radov iných delegátov, a ich návrhy by bez problémov prešli. To v praxi znamená, že menšina členov (ktorá má na konferencii svojich delegátov) môže v pohode prehlasovať väčšinu, a to len preto, že demokratické pravidlá o rovnosti práv sa na úzku privilegovanú skupinu jednoducho nevzťahujú.
Obdobná, i keď opačná situácia by nastala aj vtedy, ak by väčšina delegátov zo zborov navrhovala niečo, čo by sa zamestnancom cirkvi nepáčilo. Ak by napr. veľká väčšina, povedzme 70% celoslovenského členstva (to je 1560 členov) mala nejaký návrh a prostredníctvom svojich delegátov by ho predniesla na konferencii, tento návrh by neprešiel. Prečo? Lebo 70% členskej základne má na konferencii len 38 delegátov, čo je o dosť menej než minimálne potrebná polovica 44 delegátov, ktorú treba na odhlasovanie návrhu. Takže ani takáto obrovská 70% väčšina členov zborov nedokáže prehlasovať malú skupinku kazateľov, ktorí si svoju ochranu dostatočne zabezpečili extra nedemokratickým zvýhodnením samých seba.
Predstavme si, že by ste chceli iniciovať nejaké zmeny v ústave. To znamená, že potrebujete podporu na úrovni tri pätiny, to je 60% hlasov. Povedzme, že obídete všetky zbory po Slovensku a nadchnete ich pre svoj návrh. A predpokladajme, že získate 95% všetkých členov a aj delegátov, ktorí ich budú zastupovať. Tých delegátov bude 51 (vychádzajúc z reality zastupovania poslednej konferencie), a všetci budú hlasovať za váš návrh. Ale smola. Z celkového počtu 88 delegátov je na trojpätinovú väčšinu potrebných 53 delegátskych hlasov. A to nemáte, chýbajú vám dva hlasy. Takže napriek tomu, že vás reálne podporuje 95% členstva a aj ich riadni delegáti, požadovanú 60% hranicu potrebnú na zmenu ústavy ste nedosiahli. Prečo? Lebo kazateľov sa zástupná demokracia netýka. Lebo oni pravidlá nastavili tak, že vlastne nemáte možnosť nič zmeniť, ak nechcú oni. Z tohto pohľadu vyzerá Ústava CASD ako zdrap papiera predstierajúci, že v cirkvi rozhodujú členovia na základe všeobecne uznávaných pravidiel rovnosti.
Vo výboroch konferencie je situácia ešte vypuklejšia.
Výbor pre poverenie: spolu 6 členov výboru, z toho 3 kazatelia
Výbor pre plány a programy: spolu 6 členov výboru, z toho 3 kazatelia
Kam sa asi bude uberať cirkev v budúcom období? To sa rieši vo výbore pre plány. Názor jedného kazateľa v takomto výbore má váhu asi ako názory 130 iných členov. Myslíte, že máte nejakú šancu čokoľvek presadiť pri takomto zložení výborov? Je evidentné, že o ďalšom smerovaní cirkvi prakticky rozhoduje skupina 17 členov-kazateľov, ktorá má v tomto výbore 50%-tné zastúpenie. Ostatní sú tam len na to, aby sa tomu prizerali a vytvárali dojem, že rozhodovanie je demokratické.
Menovací výbor: spolu 16 členov výboru, z toho 6 kazateľov
Menovací výbor je veľmi dôležitý výbor, ktorý je zo všetkých výborov asi najviac v centre pozornosti. Ten totiž navrhuje funkcionárov pre ďalšie obdobie, a to od predsedu združenia po členov výboru Slovenského združenia. Samozrejme aj kazatelia môžu mať svoju predstavu o tom, kto by mal byť predsedom, to je v poriadku. Ale opäť, počtom prakticky zanedbateľná skupina 17 členov-kazateľov celoslovenskej cirkvi má v tomto výbore 6 zástupcov, teda 35%-tné zastúpenie, pričom ostatných 2228 členov tam má len biednych 10 zástupcov, čo je 0,4%-tné zastúpenie. Ak ste boli niekedy v tom výbore, mohli ste mať pocit, že naozaj o niečom rozhodujete. Ale 35% je asi 90 krát viac než 0,4%. Teda názor/hlas člena-kazateľa má v tomto menovacom výbore skoro 100 krát väčšiu váhu ako názor/hlas člena–nekazateľa. Aby sa práca výboru dala považovať za vyváženú, muselo by tam byť za zbory asi 100 krát viac ľudí. Potom by sa dalo predpokladať, že názor člena cirkvi zaváži asi toľko ako hlas kazateľa.
Je povšimnutiahodné, že Rokovací a organizačný poriadok uvádza, že „Vo výboroch by mali byť úmerne zastúpení zamestnanci cirkvi a laickí členovia“. Môžeme len hádať, akú predstavu o „úmernosti“ zastúpenia zamestnancov cirkvi má Československá únia, ktorá poriadok vypracovala. Ale prax ukazuje, že to znamená, že ich musí byť toľko, aby návrhy zo zborov nemali šancu na schválenie.
Ešte iná úvaha z iného uhla pre lepšie pochopenie:
Prakticky 100% všetkých členov na Slovensku (vyše 2200 ľudí) malo na konferencii svojich 54 delegátov, ktorí boli riadne zvolení pomocou kľúča 50:1. Normálne by sa čakalo (aby to bolo spravodlivé), že títo delegáti budú tvoriť 100% všetkých delegátov, teda že celkový počet delegátov na konferencii nebude vyšší než 54. Potom by rozhodovanie bolo férové, tak ako to má byť, aby všetci členovia by mali rovnaké práva, ako to je deklarované. Ale prečo to tak nebolo?
Kazateľom sa asi nepáčilo, že by o veciach rozhodovali delegáti členov zo zborov, a tak sa všetci sedemnásti vyhlásili za delegátov. Akým právom, to je záhadou. (Asi právom kazateľa, ktorý môže všetko, aj šliapať po právach členov, ktoré sú dané Ústavou cirkvi.)
Takže počet delegátov sa zrazu zvýšil z 54 o 17 na 71 delegátov. Po tomto kroku zastúpenie členov medzi všetkými delegátmi kleslo zo 100% na 76%. Už to by bolo tragické, neospravedlniteľné a trestuhodné obmedzenie práv členov.
Ale žiaľ to nie je všetko. Medzi delegátmi sa objavilo aj 7 delegátov za starý, odchádzajúci Výbor slovenského združenia, ktorý mal 15 členov. Nevedno, koho na konferencii vlastne zastupovali. Kazateľov? Veď tí tam boli všetci. Členov zo zborov? Veď tí tam mali svojich riadne zvolených delegátov. Sami seba, teda starý Výbor SZ? Ale veď ich výbor práve touto konferenciou končí a bude zvolený úplne nový. Nie je ani jasné, prečo ich tam za výbor bola polovica, použil sa teda zastupiteľský kľúč 2:1 namiesto 50:1, ktorý platil pre členov zborov. Vyzerá to tak, že ich jedinou úlohou bolo ešte viac oslabiť silu zástupcov zo zborov, pretože počet všetkých delegátov tak stúpol na 78, a zastúpenie členov medzi delegátmi tak kleslo na smutných 69%.
No architektom konferencie bolo aj to málo. Tak pozvali ešte 6 delegátov z Československej únie. Nebudem márniť čas úvahou o tom, koho asi zastupovali a prečo ich bolo tak veľa, a rovno poviem, že počet delegátov stúpol na 84. Delegáti za zbory tak tvorili už len 64 % z celkového počtu delegátov. Chce sa mi plakať, ale musím pokračovať.
Delegátske preukazy ďalej dostali ešte traja riaditelia inštitúcií a jeden delegát sa divíziu. A výsledok už poznáte. Celkový počet delegátov dosiahol číslo 88. Zástupcovia zborov, ktorí by po správnosti mali mať na konferencii medzi delegátmi 100%-tný podiel, skončili s dlhým nosom, trápnym zastúpením 61% a nevďačnou úlohou stať sa pozorovateľmi toho, ako si kazatelia so svojimi prisluhovačmi (inak ich neviem nazvať) všetko spravia tak, ako im to vyhovuje.
No opusťme konferenciu a pozrime sa na bežný život cirkvi v medzivolebnom období. Tu rozhodovanie leží na pleciach Výboru slovenského združenia. Zabudnime na chvíľu na to, že bol zvolený na konferencii, kde bežní členovia nemajú šancu čokoľvek presadiť.
Výbor slovenského združenia je tvorený tromi administrátormi (to je vedenie cirkvi – predseda, tajomník a pokladník), tromi ďalšími kazateľmi a šiestimi nekazateľmi-zástupcami zborov. Máte nejaké ilúzie o tom, že členovia cirkvi môžu cez svojich zástupcov o niečom rozhodovať? Aj keby všetci šiesti nekazatelia (ktorí zastupujú vyše 2200 členov) hlasovali jednotne za nejaký návrh, neprešiel by, ak by ho nepodporil aspoň jeden kazateľ. Ale ak kazatelia (ktorí zastupujú len pár desiatok ľudí) podporia jednotne nejaký návrh, stačí im získať na svoju stranu jedného nekazateľa (ktorý zastupuje virtuálne len jednu šestinu členstva) a návrh je prijatý.
Byť členom Výboru SZ ako nekazateľ znamená byť trápnou figúrkou prizerajúcou sa tomu, ako si kazatelia robia, čo sa im zachce.
Vidíme jasne, že ani na život cirkvi mimo konferencie nemajú členovia cirkvi prakticky žiadny vplyv. Sme cirkev, kde o všetkom rozhodujú kazatelia, pretože sa riadia pravidlami, ktoré určili kazatelia. Tí kazatelia, ktorí majú byť príkladom v Ježišom ustanovenej rovnosti a Pavlom žiadanej pokore pred druhými. A ktorí by mali dodržiavať Ústavu, ktorú sami napísali.
Otázka znie - prečo je to tak? Čím sú členovia-kazatelia takí výnimoční, že sú vysoko vysoko nad bežnými členmi zboru? Sú takí géniovia? Nejakým zázrakom nadobudli múdrosť mnoho desiatok krát presahujúcu rozumové schopnosti „normálneho“ člena? Čím to, že názor priemerného kazateľa má pri rozhodovaní 100 krát vyššiu váhu než názor iného člena, ktorý nie je kazateľ?
Je to tým, že kazateľ absolvoval Teologický seminár? Asi nie, aj mnoho iných členov ho absolvovalo.
Je to tým, že podpísal pracovnú zmluvu s cirkvou? Aj účtovníčka SZ ju podpísala.
Je to tým, že bol ostatnými s dôverou oddelený pre prácu kazateľa? Je to tým, že je platený z desiatkov ostatných členov? Nemali by to byť skôr dôvody na opačné správanie?
A čím to je, že keď kazateľ opustí kazateľskú službu, jeho hlas zase v okamihu hlboko klesne na úroveň hlasov iných, „bežných“ členov?
Ako nazvať tento systém riadenia a rozhodovania?
Teo-kracia (vláda Boha) to nie je (o tej by sa dalo hovoriť len v určitom období Starého zákona).
Demo-kracia (vláda ľudu/členov) to tiež nie je, to sme si jasne ukázali vyššie.
Najvýstižnejšie by bolo nazvať tento systém Kazateľo-kracia, pretože jednoznačne tu vládnu a o všetkom rozhodujú práve oni.
V dnešnom svete platí, že kde nie je demokracia, je totalita. V totalite je všetko určované jednotlivcom alebo veľmi úzkou skupinou, a práva ostatných sú pošliapavané, i keď navonok, kvôli vytvoreniu zdania rovnoprávnosti a spravodlivosti, sú deklarované.
Nepripomína vám fungovanie našej cirkvi práve tento totalitný model? Nezdá sa vám podozrivé, že všetko rozhodovanie v cirkvi je plne pod kontrolou mimoriadne malej skupiny členov, ktorá si túto moc sama privlastnila a nemieni sa jej vzdať?
Kazatelia si za dlhé desaťročia existencie cirkvi vybudovali záhadnú, silne autoritatívnu pozíciu, ktorá je členmi síce nepochopiteľne, ale široko akceptovaná. Je pravdepodobné, že na udržiavanie povedomia o takomto postavení kazateľa je zneužívané aj náboženské cítenie členov.
Na nápravu tohto neúnosného stavu vidím dve možné riešenia:
Zásadne zmeniť pomery v obsadení delegátov tak, aby skupina kazateľov mala pri rozhodovaní percentuálne rovnaké zastúpenie ako všetci ostatní členovia zborov.
Alebo zmeniť ústavu a uviesť, že rovnaké podmienky neplatia pre každého člena. Že máme dve skupiny členov, a pre tieto skupiny platia rôzne podmienky. Ak člen cirkvi začne „slúžiť“ ako kazateľ, jeho práva narastú stonásobne, a viac sa ho už netýkajú žiadne „demokratické“ pravidlá o „rovnocennom“ podieľaní sa na živote cirkvi. Tie sú len pre tých plebs, nímandov, čo majú povinnosť platiť a čušať, prípadne zúčastňovať sa ako komparzisti frašiek zvaných rozhodovanie v cirkvi.
Možno treťou možnosťou by bolo kazateľský úrad formálne vymaniť z členstva, aby sa ho netýkali ustanovenia o rovnoprávnosti členov, ktoré aj tak pre kazateľov neplatia. No to by bol návrat k tomu, čo tak radi kritizujeme u tej veľkej cirkvi – klérici/laici (hoci to vlastne už aj tak máme).
Budem končiť a zhrniem vyššie povedané:
- Ústava CASD vytvára klamlivý dojem, že v cirkvi majú členovia rovnaké práva.
- V CASD majú členovia zborov, prípadne ich delegáti, minimálny vplyv na rozhodovanie
- Účasť členov na celoslovenských voľbách je zbytočným divadlom a fraškou.
- Všetko rozhodovanie plne ovláda malá skupina členov (kazateľov)
- Kazatelia v záujme udržania si moci udržujú členov v naivnej predstave o rovnosti práv
Toto je žiaľ súčasný stav Cirkvi adventistov siedmeho dňa nielen na Slovensku, ale aj všade vo svete. Všetky iniciatívy na zmenu sú vítané. Chce sa mi veriť, že už najbližšia konferencia Slovenského združenia dá hlasom zástupcom členov také miesto a váhu, aká im patrí.
Demokracia v cirkvi je zaručená aj Ústavou CASD, kde v článku 6 sa píše:
„Každý člen cirkvi má právo za rovnakých podmienok plne sa podieľať na živote a činnosti cirkvi“.
Podobne v článku 15: „Zdrojom autority cirkvi sú rovnakou mierou všetci jej členovia.“
Túto vzájomnú rovnosť medzi členmi jeho cirkvi ustanovil už Ježiš výrokom „Vy sa však nedávajte volať: Rabbi, lebo jeden je váš Učiteľ a vy všetci ste bratia.“ Mt 23,8
A akúkoľvek snahu povyšovať sa na iných odmietol slovami:
„Viete, že vládcovia panujú nad národmi a mocnári ich utláčajú. Medzi vami to tak nebude! Ale kto sa chce stať medzi vami veľkým, bude vaším sluhom. Kto sa chce stať medzi vami prvý, bude vaším otrokom.“ Mat 20, 25-27
Tento princíp vyznával aj Pavel, keď napísal „ v pokore pokladajte iných za vyšších od seba“ Flp 2,3
V cirkvi sa na všetkých úrovniach rozhodovania používajú všeobecne uznávané demokratické pravidlá. Napríklad v prípade hlasovania je na schválenie návrhu potrebná nadpolovičná väčšina prítomných, na zmenu ústavy trojpätinová väčšina a podobne.
Ale sú si naozaj všetci členovia pri rozhodovaní rovní? Chcem týmto článkom ukázať, že tí, ktorí patria do určitej konkrétnej skupiny členov, sú pri rozhodovaní neprimerane zvýhodňovaní, a ani veľká väčšina ostatných, „radových“ členov, ich nedokáže prehlasovať.
Riadny člen cirkvi môže svoje schopnosti a dary využívať rôznymi spôsobmi a formami. Môže byť aktívny individuálne, ale má tiež možnosť zapojiť sa do rozličných oddelení, organizácií a iných spoločných organizačných celkov, podľa toho, čomu sa chce venovať. Konkrétne za môže angažovať napr. v zdravotnej oblasti (kluby zdravia), pomoci núdznym a rôzne postihnutým (Adra), kolportáži kníh, prípadne sa môže uchádzať o post kazateľa alebo iného zamestnanca cirkvi. A práve posledne menovaná je tá skupina (kazatelia a zamestnanci cirkvi) , ktorá si veľmi rafinovane udržuje mimoriadne dominantnú pozíciu takmer na všetkých úrovniach riadenia a rozhodovania, a pritom pred ostatnými veľmi presvedčivo vytvára pocit demokracie.
Ešte raz pripomínam, že cirkev uznáva a deklaruje rovnaké práva pre všetkých svojich členov, teda aj bez ohľadu na to, či je člen kazateľom alebo nie. Aj kazateľ je členom cirkvi. Bol ním pred tým, ako sa stal kazateľom, je ním počas svojej služby kazateľa (je členom konkrétneho zboru) a zostane ním, aj keď svoju kazateľskú službu ukončí. (Samozrejme, aj na kazateľa sa vzťahujú ustanovenia Cirkevného poriadku, tak ako na iných členov, napr. pri disciplinárnom konaní a pod.)
Bežný člen cirkvi by mal mať (v prípade, že sa v cirkvi o niečom rozhoduje), práva aspoň približne rovnaké ako práva ktoréhokoľvek iného člena cirkvi. No pozrime sa napríklad, ako to vyzerá na takej konferencii združenia, ktorá sa koná raz za štyri roky a robia sa tam zásadné rozhodnutia, vrátane personálnych, pre najbližšie štvorročné obdobie.
Ale ešte predtým trochu teórie: Demokracia môže byť priama (keď sa občan priamo a osobne podieľa na rozhodovaní, na Slovensku napr. pri hlasovaní v referende alebo voľbe prezidenta), alebo zastupiteľská (keď záujmy občana zastupujú volení zástupcovia, ako napr. pri hlasovaní v parlamente). Je zrejmé, že priama demokracia je pre občana výhodnejšia, pretože sa nemusí spoliehať na názor svojho zástupcu, ktorého často ani nepozná, ale môže sa osobne zapojiť do hlasovania.
Na konferencii CASD sa používa zastupiteľská demokracia. Konkrétne to znamená, že za každých 50 členov ide na konferenciu jeden delegát. Tak to určuje Rokovací poriadok. To je samozrejme úplne v poriadku. Na poslednej konferencii bolo spolu 88 delegátov, z toho 54 ich bolo zo zborov, aplikovaním zmieneného pravidla. Je jedno, či ste zapojení v Adre, kluboch zdravia alebo ste kolportér na plný úväzok, vaše možnosti voliť svojho delegáta alebo sám byť zvolený, boli také isté ako možnosti každého iného člena cirkvi. Teda takmer.
Niektorí členovia cirkvi sú totiž kazatelia. A títo v prípade konferencie aplikujú sami na seba, na rozdiel od všetkých ostatných, priamu demokraciu. Takže na konferencii bolo v pozícii delegáta s právom hlasovať všetkých 17 vysvätených kazateľov! (Okrem nich tam ešte boli traja delegáti za inštitúcie, siedmi delegáti za výbor Slovenského združenia, šiesti delegáti za Úniu a jeden delegát za divíziu.)
Ku koncu roku 2014 bolo v Slovenskom združení registrovaných 2245 členov. Bez 17 vysvätených kazateľov je to 2228 „bežných“ členov. Týchto 2228 členov bolo zastupovaných na konferencii zmienenými 54-mi delegátmi, čo znamená 2,4% -tné zastúpenie.
Ak by sme uvažovali len o skupine vysvätených kazateľov Slovenského združenia, ktorých na konferencii bolo 17, tak ihneď udrie do očí gigantický nepomer hlasovacieho práva „radového“ člena zo zboru, a člena, ktorý je na pozícii vysväteného kazateľa.
Vysvätení kazatelia, ktorí spolu tvoria menej než 0,8% celkového členstva Slovenského združenia, mali na konferencii 100%-tné zastúpenie, a len oni sami tvorili neuveriteľných takmer 20% všetkých delegátov!
Poviem to ešte inak – kazatelia mali takú váhu svojich hlasov, ako keby ich bolo na Slovensku 850. (Potom by bolo v poriadku, že podľa zastupiteľského pomeru 50:1 majú na konferencii 17 delegátov.)
Ešte stále sa vám zdá, že cirkev je demokratická a že každý člen má pri rozhodovaní v cirkvi rovnaké práva? Vôbec nie. Ak ste bežným členom cirkvi, tak vaše šance, že by ste mali možnosť sa osobne podieľať na rozhodovaní, sú asi 50:1. Ale ak sa člen cirkvi stane kazateľom, zamestnancom cirkvi, jeho šance na presadzovanie vlastných (a skupinových) záujmov prudko vzrastú asi 50 krát a dosahujú 100%.
Ak ku týmto 17-tim vysväteným kazateľov pripočítame aj ostatných zamestnancov cirkvi, ktorí boli na konferencii v pozícii delegáta, dostaneme zaujímavú skupinu s počtom členov 24. Táto 24-členná skupina zamestnancov cirkvi tvorila 27% všetkých delegátov (teda takmer tretinu), pričom zastupovala len asi 1% všetkých členov (teda asi stotinu)! Ako sa im asi presadzovali vlastné návrhy a požiadavky? Stačilo získať 20 ďalších podporovateľov z radov iných delegátov, a ich návrhy by bez problémov prešli. To v praxi znamená, že menšina členov (ktorá má na konferencii svojich delegátov) môže v pohode prehlasovať väčšinu, a to len preto, že demokratické pravidlá o rovnosti práv sa na úzku privilegovanú skupinu jednoducho nevzťahujú.
Obdobná, i keď opačná situácia by nastala aj vtedy, ak by väčšina delegátov zo zborov navrhovala niečo, čo by sa zamestnancom cirkvi nepáčilo. Ak by napr. veľká väčšina, povedzme 70% celoslovenského členstva (to je 1560 členov) mala nejaký návrh a prostredníctvom svojich delegátov by ho predniesla na konferencii, tento návrh by neprešiel. Prečo? Lebo 70% členskej základne má na konferencii len 38 delegátov, čo je o dosť menej než minimálne potrebná polovica 44 delegátov, ktorú treba na odhlasovanie návrhu. Takže ani takáto obrovská 70% väčšina členov zborov nedokáže prehlasovať malú skupinku kazateľov, ktorí si svoju ochranu dostatočne zabezpečili extra nedemokratickým zvýhodnením samých seba.
Predstavme si, že by ste chceli iniciovať nejaké zmeny v ústave. To znamená, že potrebujete podporu na úrovni tri pätiny, to je 60% hlasov. Povedzme, že obídete všetky zbory po Slovensku a nadchnete ich pre svoj návrh. A predpokladajme, že získate 95% všetkých členov a aj delegátov, ktorí ich budú zastupovať. Tých delegátov bude 51 (vychádzajúc z reality zastupovania poslednej konferencie), a všetci budú hlasovať za váš návrh. Ale smola. Z celkového počtu 88 delegátov je na trojpätinovú väčšinu potrebných 53 delegátskych hlasov. A to nemáte, chýbajú vám dva hlasy. Takže napriek tomu, že vás reálne podporuje 95% členstva a aj ich riadni delegáti, požadovanú 60% hranicu potrebnú na zmenu ústavy ste nedosiahli. Prečo? Lebo kazateľov sa zástupná demokracia netýka. Lebo oni pravidlá nastavili tak, že vlastne nemáte možnosť nič zmeniť, ak nechcú oni. Z tohto pohľadu vyzerá Ústava CASD ako zdrap papiera predstierajúci, že v cirkvi rozhodujú členovia na základe všeobecne uznávaných pravidiel rovnosti.
Vo výboroch konferencie je situácia ešte vypuklejšia.
Výbor pre poverenie: spolu 6 členov výboru, z toho 3 kazatelia
Výbor pre plány a programy: spolu 6 členov výboru, z toho 3 kazatelia
Kam sa asi bude uberať cirkev v budúcom období? To sa rieši vo výbore pre plány. Názor jedného kazateľa v takomto výbore má váhu asi ako názory 130 iných členov. Myslíte, že máte nejakú šancu čokoľvek presadiť pri takomto zložení výborov? Je evidentné, že o ďalšom smerovaní cirkvi prakticky rozhoduje skupina 17 členov-kazateľov, ktorá má v tomto výbore 50%-tné zastúpenie. Ostatní sú tam len na to, aby sa tomu prizerali a vytvárali dojem, že rozhodovanie je demokratické.
Menovací výbor: spolu 16 členov výboru, z toho 6 kazateľov
Menovací výbor je veľmi dôležitý výbor, ktorý je zo všetkých výborov asi najviac v centre pozornosti. Ten totiž navrhuje funkcionárov pre ďalšie obdobie, a to od predsedu združenia po členov výboru Slovenského združenia. Samozrejme aj kazatelia môžu mať svoju predstavu o tom, kto by mal byť predsedom, to je v poriadku. Ale opäť, počtom prakticky zanedbateľná skupina 17 členov-kazateľov celoslovenskej cirkvi má v tomto výbore 6 zástupcov, teda 35%-tné zastúpenie, pričom ostatných 2228 členov tam má len biednych 10 zástupcov, čo je 0,4%-tné zastúpenie. Ak ste boli niekedy v tom výbore, mohli ste mať pocit, že naozaj o niečom rozhodujete. Ale 35% je asi 90 krát viac než 0,4%. Teda názor/hlas člena-kazateľa má v tomto menovacom výbore skoro 100 krát väčšiu váhu ako názor/hlas člena–nekazateľa. Aby sa práca výboru dala považovať za vyváženú, muselo by tam byť za zbory asi 100 krát viac ľudí. Potom by sa dalo predpokladať, že názor člena cirkvi zaváži asi toľko ako hlas kazateľa.
Je povšimnutiahodné, že Rokovací a organizačný poriadok uvádza, že „Vo výboroch by mali byť úmerne zastúpení zamestnanci cirkvi a laickí členovia“. Môžeme len hádať, akú predstavu o „úmernosti“ zastúpenia zamestnancov cirkvi má Československá únia, ktorá poriadok vypracovala. Ale prax ukazuje, že to znamená, že ich musí byť toľko, aby návrhy zo zborov nemali šancu na schválenie.
Ešte iná úvaha z iného uhla pre lepšie pochopenie:
Prakticky 100% všetkých členov na Slovensku (vyše 2200 ľudí) malo na konferencii svojich 54 delegátov, ktorí boli riadne zvolení pomocou kľúča 50:1. Normálne by sa čakalo (aby to bolo spravodlivé), že títo delegáti budú tvoriť 100% všetkých delegátov, teda že celkový počet delegátov na konferencii nebude vyšší než 54. Potom by rozhodovanie bolo férové, tak ako to má byť, aby všetci členovia by mali rovnaké práva, ako to je deklarované. Ale prečo to tak nebolo?
Kazateľom sa asi nepáčilo, že by o veciach rozhodovali delegáti členov zo zborov, a tak sa všetci sedemnásti vyhlásili za delegátov. Akým právom, to je záhadou. (Asi právom kazateľa, ktorý môže všetko, aj šliapať po právach členov, ktoré sú dané Ústavou cirkvi.)
Takže počet delegátov sa zrazu zvýšil z 54 o 17 na 71 delegátov. Po tomto kroku zastúpenie členov medzi všetkými delegátmi kleslo zo 100% na 76%. Už to by bolo tragické, neospravedlniteľné a trestuhodné obmedzenie práv členov.
Ale žiaľ to nie je všetko. Medzi delegátmi sa objavilo aj 7 delegátov za starý, odchádzajúci Výbor slovenského združenia, ktorý mal 15 členov. Nevedno, koho na konferencii vlastne zastupovali. Kazateľov? Veď tí tam boli všetci. Členov zo zborov? Veď tí tam mali svojich riadne zvolených delegátov. Sami seba, teda starý Výbor SZ? Ale veď ich výbor práve touto konferenciou končí a bude zvolený úplne nový. Nie je ani jasné, prečo ich tam za výbor bola polovica, použil sa teda zastupiteľský kľúč 2:1 namiesto 50:1, ktorý platil pre členov zborov. Vyzerá to tak, že ich jedinou úlohou bolo ešte viac oslabiť silu zástupcov zo zborov, pretože počet všetkých delegátov tak stúpol na 78, a zastúpenie členov medzi delegátmi tak kleslo na smutných 69%.
No architektom konferencie bolo aj to málo. Tak pozvali ešte 6 delegátov z Československej únie. Nebudem márniť čas úvahou o tom, koho asi zastupovali a prečo ich bolo tak veľa, a rovno poviem, že počet delegátov stúpol na 84. Delegáti za zbory tak tvorili už len 64 % z celkového počtu delegátov. Chce sa mi plakať, ale musím pokračovať.
Delegátske preukazy ďalej dostali ešte traja riaditelia inštitúcií a jeden delegát sa divíziu. A výsledok už poznáte. Celkový počet delegátov dosiahol číslo 88. Zástupcovia zborov, ktorí by po správnosti mali mať na konferencii medzi delegátmi 100%-tný podiel, skončili s dlhým nosom, trápnym zastúpením 61% a nevďačnou úlohou stať sa pozorovateľmi toho, ako si kazatelia so svojimi prisluhovačmi (inak ich neviem nazvať) všetko spravia tak, ako im to vyhovuje.
No opusťme konferenciu a pozrime sa na bežný život cirkvi v medzivolebnom období. Tu rozhodovanie leží na pleciach Výboru slovenského združenia. Zabudnime na chvíľu na to, že bol zvolený na konferencii, kde bežní členovia nemajú šancu čokoľvek presadiť.
Výbor slovenského združenia je tvorený tromi administrátormi (to je vedenie cirkvi – predseda, tajomník a pokladník), tromi ďalšími kazateľmi a šiestimi nekazateľmi-zástupcami zborov. Máte nejaké ilúzie o tom, že členovia cirkvi môžu cez svojich zástupcov o niečom rozhodovať? Aj keby všetci šiesti nekazatelia (ktorí zastupujú vyše 2200 členov) hlasovali jednotne za nejaký návrh, neprešiel by, ak by ho nepodporil aspoň jeden kazateľ. Ale ak kazatelia (ktorí zastupujú len pár desiatok ľudí) podporia jednotne nejaký návrh, stačí im získať na svoju stranu jedného nekazateľa (ktorý zastupuje virtuálne len jednu šestinu členstva) a návrh je prijatý.
Byť členom Výboru SZ ako nekazateľ znamená byť trápnou figúrkou prizerajúcou sa tomu, ako si kazatelia robia, čo sa im zachce.
Vidíme jasne, že ani na život cirkvi mimo konferencie nemajú členovia cirkvi prakticky žiadny vplyv. Sme cirkev, kde o všetkom rozhodujú kazatelia, pretože sa riadia pravidlami, ktoré určili kazatelia. Tí kazatelia, ktorí majú byť príkladom v Ježišom ustanovenej rovnosti a Pavlom žiadanej pokore pred druhými. A ktorí by mali dodržiavať Ústavu, ktorú sami napísali.
Otázka znie - prečo je to tak? Čím sú členovia-kazatelia takí výnimoční, že sú vysoko vysoko nad bežnými členmi zboru? Sú takí géniovia? Nejakým zázrakom nadobudli múdrosť mnoho desiatok krát presahujúcu rozumové schopnosti „normálneho“ člena? Čím to, že názor priemerného kazateľa má pri rozhodovaní 100 krát vyššiu váhu než názor iného člena, ktorý nie je kazateľ?
Je to tým, že kazateľ absolvoval Teologický seminár? Asi nie, aj mnoho iných členov ho absolvovalo.
Je to tým, že podpísal pracovnú zmluvu s cirkvou? Aj účtovníčka SZ ju podpísala.
Je to tým, že bol ostatnými s dôverou oddelený pre prácu kazateľa? Je to tým, že je platený z desiatkov ostatných členov? Nemali by to byť skôr dôvody na opačné správanie?
A čím to je, že keď kazateľ opustí kazateľskú službu, jeho hlas zase v okamihu hlboko klesne na úroveň hlasov iných, „bežných“ členov?
Ako nazvať tento systém riadenia a rozhodovania?
Teo-kracia (vláda Boha) to nie je (o tej by sa dalo hovoriť len v určitom období Starého zákona).
Demo-kracia (vláda ľudu/členov) to tiež nie je, to sme si jasne ukázali vyššie.
Najvýstižnejšie by bolo nazvať tento systém Kazateľo-kracia, pretože jednoznačne tu vládnu a o všetkom rozhodujú práve oni.
V dnešnom svete platí, že kde nie je demokracia, je totalita. V totalite je všetko určované jednotlivcom alebo veľmi úzkou skupinou, a práva ostatných sú pošliapavané, i keď navonok, kvôli vytvoreniu zdania rovnoprávnosti a spravodlivosti, sú deklarované.
Nepripomína vám fungovanie našej cirkvi práve tento totalitný model? Nezdá sa vám podozrivé, že všetko rozhodovanie v cirkvi je plne pod kontrolou mimoriadne malej skupiny členov, ktorá si túto moc sama privlastnila a nemieni sa jej vzdať?
Kazatelia si za dlhé desaťročia existencie cirkvi vybudovali záhadnú, silne autoritatívnu pozíciu, ktorá je členmi síce nepochopiteľne, ale široko akceptovaná. Je pravdepodobné, že na udržiavanie povedomia o takomto postavení kazateľa je zneužívané aj náboženské cítenie členov.
Na nápravu tohto neúnosného stavu vidím dve možné riešenia:
Zásadne zmeniť pomery v obsadení delegátov tak, aby skupina kazateľov mala pri rozhodovaní percentuálne rovnaké zastúpenie ako všetci ostatní členovia zborov.
Alebo zmeniť ústavu a uviesť, že rovnaké podmienky neplatia pre každého člena. Že máme dve skupiny členov, a pre tieto skupiny platia rôzne podmienky. Ak člen cirkvi začne „slúžiť“ ako kazateľ, jeho práva narastú stonásobne, a viac sa ho už netýkajú žiadne „demokratické“ pravidlá o „rovnocennom“ podieľaní sa na živote cirkvi. Tie sú len pre tých plebs, nímandov, čo majú povinnosť platiť a čušať, prípadne zúčastňovať sa ako komparzisti frašiek zvaných rozhodovanie v cirkvi.
Možno treťou možnosťou by bolo kazateľský úrad formálne vymaniť z členstva, aby sa ho netýkali ustanovenia o rovnoprávnosti členov, ktoré aj tak pre kazateľov neplatia. No to by bol návrat k tomu, čo tak radi kritizujeme u tej veľkej cirkvi – klérici/laici (hoci to vlastne už aj tak máme).
Budem končiť a zhrniem vyššie povedané:
- Ústava CASD vytvára klamlivý dojem, že v cirkvi majú členovia rovnaké práva.
- V CASD majú členovia zborov, prípadne ich delegáti, minimálny vplyv na rozhodovanie
- Účasť členov na celoslovenských voľbách je zbytočným divadlom a fraškou.
- Všetko rozhodovanie plne ovláda malá skupina členov (kazateľov)
- Kazatelia v záujme udržania si moci udržujú členov v naivnej predstave o rovnosti práv
Toto je žiaľ súčasný stav Cirkvi adventistov siedmeho dňa nielen na Slovensku, ale aj všade vo svete. Všetky iniciatívy na zmenu sú vítané. Chce sa mi veriť, že už najbližšia konferencia Slovenského združenia dá hlasom zástupcom členov také miesto a váhu, aká im patrí.