Ustanovenie soboty v raji
Napísané: 15 Jan 2015, 23:47
V našom učení o sobote sa ako podstatný fakt uvádza, že sobota bola daná už v raji. Myslí sa pritom na text Genesis 2:2-3 A Bôh dokonal siedmeho dňa svoje dielo, ktoré činil, a odpočíval siedmeho dňa od všetkého svojho diela, ktoré učinil. A Bôh požehnal siedmy deň a posvätil ho, lebo v ňom si odpočinul od všetkého svojho diela, ktoré stvoril Bôh činiac.
Rád by som uviedol tieto postrehy:
1. V texte sa vôbec nepíše o tom, že Boh plánuje odpočívať v budúcnosti každý siedmy deň až donekonečna. Píše sa, že odpočinul siedmy deň, keď dokončil svoje dielo, teda jednorazovo, tak, ako jednorazové bolo jeho dielo.( Keď niekto povie, že mal ťažký týždeň a v nedeľu si dal pauzu, tak to neznamená, že teraz už každú nedeľu bude mať kvôli tomu takú istú pauzu.) Ak by Boh každý týždeň vždy odznova tvoril svetlo, oblohu, súš ..., tak by jeho opakujúce sa ukončenie a odpočívanie malo zmysel.
2. V texte nie je ani najmenšia zmienka o tom, že by ľudia dostali príkaz alebo pozvanie odpočívať s Bohom čo len tento jeden deň, a nie ešte všetky ďalšie. Ani nie je dôvod chápať Božie odpočinutie ako príklad pre ľudí, ako to uvádza príručka ASD veria. Nemyslím, že sa od nás čaká, že si budeme iniciatívne brať príklad z rôznych Božích činností (a nečinností). Nikto si predsa neberie príklad napr. z tretieho stvoriteľského dňa a nepokúša sa tvoriť rastliny. Ak nám Boh chce dať svoju činnosť za príklad, priamo nám to povie (toto čiňte na moju pamiatku, milujte sa ako som ja vás miloval ...).
3. Text hovorí, že Boh siedmy deň požehnal a posvätil. Požehnanie a posvätenie siedmeho dňa malo svoj konkrétny dôvod, ktorý tam je uvedený – práve bolo ukončené stvorenie. Tento týždeň (napr. tretí v roku 2015) žiadne stvorenie ukončené nebude, nie je teda dôvod posväcovať túto sobotu.
4. V tejto súvislosti je zaujímavé, že hoci je v knihe Genesis po každom stvoriteľskom dni uvedené, že „bol večer a bolo ráno (prvý, druhý, tretí ...) deň“, po siedmom dni sa toto nepíše! Mohlo by to naznačovať, že ten siedmy deň (ako symbol odpočinutia) mohol trvať aj dlhšie než 24 hodín. Možno celý pobyt v raji až do hriechu bol takýmto požehnaným, posväteným siedmym dňom, odpočinkom, a najbližšie to bude až v nebi ...
Nechcem týmto nijako spochybniť význam soboty. Chcem len povedať, že by sme si nemali k faktom uvedeným v texte domýšľať a dedukovať, čo to asi mohlo znamenať a môže znamenať, a podávať to ako spoľahlivé biblické učenie. Takýto prístup neprospieva našej povesti znalcov Písma. Prikláňam sa k tomu, že textom Gen 2:2,3 sa „ustanovenie soboty v raji“ nedá dokázať.
Rád by som uviedol tieto postrehy:
1. V texte sa vôbec nepíše o tom, že Boh plánuje odpočívať v budúcnosti každý siedmy deň až donekonečna. Píše sa, že odpočinul siedmy deň, keď dokončil svoje dielo, teda jednorazovo, tak, ako jednorazové bolo jeho dielo.( Keď niekto povie, že mal ťažký týždeň a v nedeľu si dal pauzu, tak to neznamená, že teraz už každú nedeľu bude mať kvôli tomu takú istú pauzu.) Ak by Boh každý týždeň vždy odznova tvoril svetlo, oblohu, súš ..., tak by jeho opakujúce sa ukončenie a odpočívanie malo zmysel.
2. V texte nie je ani najmenšia zmienka o tom, že by ľudia dostali príkaz alebo pozvanie odpočívať s Bohom čo len tento jeden deň, a nie ešte všetky ďalšie. Ani nie je dôvod chápať Božie odpočinutie ako príklad pre ľudí, ako to uvádza príručka ASD veria. Nemyslím, že sa od nás čaká, že si budeme iniciatívne brať príklad z rôznych Božích činností (a nečinností). Nikto si predsa neberie príklad napr. z tretieho stvoriteľského dňa a nepokúša sa tvoriť rastliny. Ak nám Boh chce dať svoju činnosť za príklad, priamo nám to povie (toto čiňte na moju pamiatku, milujte sa ako som ja vás miloval ...).
3. Text hovorí, že Boh siedmy deň požehnal a posvätil. Požehnanie a posvätenie siedmeho dňa malo svoj konkrétny dôvod, ktorý tam je uvedený – práve bolo ukončené stvorenie. Tento týždeň (napr. tretí v roku 2015) žiadne stvorenie ukončené nebude, nie je teda dôvod posväcovať túto sobotu.
4. V tejto súvislosti je zaujímavé, že hoci je v knihe Genesis po každom stvoriteľskom dni uvedené, že „bol večer a bolo ráno (prvý, druhý, tretí ...) deň“, po siedmom dni sa toto nepíše! Mohlo by to naznačovať, že ten siedmy deň (ako symbol odpočinutia) mohol trvať aj dlhšie než 24 hodín. Možno celý pobyt v raji až do hriechu bol takýmto požehnaným, posväteným siedmym dňom, odpočinkom, a najbližšie to bude až v nebi ...
Nechcem týmto nijako spochybniť význam soboty. Chcem len povedať, že by sme si nemali k faktom uvedeným v texte domýšľať a dedukovať, čo to asi mohlo znamenať a môže znamenať, a podávať to ako spoľahlivé biblické učenie. Takýto prístup neprospieva našej povesti znalcov Písma. Prikláňam sa k tomu, že textom Gen 2:2,3 sa „ustanovenie soboty v raji“ nedá dokázať.