Skupinky
Napísané: 30 Dec 2016, 18:03
V poslednom období sa v našich kruhoch veľa hovorí o význame malých skupiniek. O tom, ako skupinky môžu vyriešiť problém nulového rastu cirkvi, ako i problém duchovnej stagnácie členov. Kazatelia vyzývajú členov zboru, aby vytvorili malé skupinky a stretávali sa počas týždňa. Účelom je, aby potom medzi seba pozývali svojich známych, ktorí sa v budúcnosti môžu k cirkvi pripojiť. Plán zapojenia sa do malých skupiniek je dokonca podstatou vízie, ktorá bola prijatá na poslednej konferencii Slovenského združenia.
Táto myšlienka samozrejme nie je nová. Čítal som viacero kresťanských kníh, v ktorých sa autori zamýšľali nad tým, prečo niektoré cirkvi rastú a iné nie, prečo sa členovia niektorých cirkví aktívne zapájajú do činností v cirkvi i mimo nej, a členovia iných sú zase skôr pasívni.
Pisatelia tých kníh začali pozorne sledovať tie živé, rastúce spoločenstvá a skúmali, čím to je, že sú také. A zistili viacero zaujímavých faktov, napr. že ich členovia sa schádzajú nielen raz do týždňa na spoločnú hromadnú bohoslužbu, ale že sa stretávajú aj počas týždňa, a to práve v malých skupinkách, najčastejšie vo svojich domovoch. A prišli k zdanlivo logickému záveru, že keď členovia tých stagnujúcich zborov budú napodobňovať svojich aktívnych bratov, čoskoro zažijú podobný nárast a oživenie. Stačí sa len trochu prinútiť, prekonať lenivosť a zlé vzťahy, a začať sa stretávať v malých skupinkách . Následne sa k nim začnú pripájať ľudia z von, a všetci spolu budeme svedkami veľkého oživenia duchovnosti a rastu cirkvi.
Musím ale otvorene povedať, že tak ako autori tých dobre mienených rád, aj vízia našej cirkvi je mimo.
Je pravda, že ľudia v rastúcich a živých zboroch sa cez týždeň stretávajú. Tieto ich stretnutia ale nie sú príčinou ich rastu a úspechu. Tieto stretnutia, rovnako ako ich rast a vzájomné dobré vzťahy, sú len dôsledkom niečoho podstatného, čo sa nedá vidieť a zistiť pozorovaním. Tým niečím podstatným je to, že tí ľudia sú skutočne obrátení kresťania, majú Božou láskou zmenené zmýšľanie, a nežijú už oni, ale žije v nich Kristus. Ich životy sú vedené Božím Duchom. Pre takýchto ľudí je úplne prirodzené, že vyhľadávajú prítomnosť svojich bratov a sestier, preto sa radi stretávajú aj počas týždňa. Takíto ľudia radi a s nadšením hlásajú dobrú správu o spasení, preto sa ku nim pridávajú ďalší a ich spoločenstvá a zbory rastú. V srdciach a mysliach tých ľudí nie je miesto pre ohováranie, závisť, povýšenosť, preto ich vzťahy sú živé a radostné.
Aj my chceme rásť, chceme mať dobré vzájomné vzťahy a živé tvorivé spoločenstvo. Chceme to, čo u iných vidíme a nemáme to, preto sa ich snažíme napodobňovať, imitovať ich vonkajšie správanie, a domnievame sa, že ak to dobre a detailne zvládneme, všetko sa zmení. Je to ale naivný omyl, taký príznačný pre povrchné a neobrátené myslenie.
Chceme byť ako obrátení kresťania, ale nie sme ochotní sa zmeniť. A tak si hľadáme skratky a jednoduché riešenia – budeme napodobňovať úspešných, tých, akými by sme aj my chceli byť, a čakáme výsledky. Takto to ale nefunguje.
Predstavte si, že niekto by sa chcel stať tigrom. Chcel by byť rýchly, silný, obávaný, so skvelým zrakom, sluchom i čuchom ... A tak by skúsil nejakých tigrov tajne sledovať, čo robia, v čom je ich tajomstvo. Po nejakej dobe by o nich zistil prakticky všetko - ako sa správajú, čo jedia, kde bývajú, ako dlho spávajú, ako a kde sa pohybujú ... A skúsil by to robiť presne ako tigre. Nebolo by mu to vlastné, ale povedal by si, že sa musí prinútiť, a po nejakej dobe sa výsledky predsa musia dostaviť. Keď to funguje pre tigre, musí to aj pri ňom.
Čo si o tom myslíte? Hlúposť, však?
Tigre nie sú tigre preto, že sa správajú tak ako sa správajú. Aj keď tigra zavriete do klietky a zabránite mu vo všetkom, čo robí rád a čo mu je vlastné, aj tak to bude tiger. Spútaný, ale stále tiger. Jeho „tigrovitosť“ totiž nie je vecou správania. On to má v sebe, vo vnútri. A to sa nedá napodobniť a ani mu to vziať.
A tak je to aj s obrátenými kresťanmi. Tá ich „kresťanskosť“ nie je vecou toho, čo robia a ako sa správajú, ale je to v ich vnútri. Nie sú dobrými, živými kresťanmi preto, že niečo robia alebo nerobia, ale preto, že to majú v sebe. Aj keby ste takému kresťanovi zakázali stretávať sa v skupinkách, rozprávať sa s ľuďmi a robiť všetko, čo mu je vlastné a robí to rád, aj tak bude kresťanom. Spútaným, ale stále kresťanom.
A tak ako ten blázon, čo chcel napodobniť tigra, nikdy tigrom nebude, aj keby sa všetko odpozorované naučil robiť presne ako tigre, tak ani neobrátený, sebecký a povrchný človek sa nestane dobrým kresťanom len preto, že všetko robí presne tak, ako to u nich odpozoroval.
Je to prosté slepá ulička, ktorá nikam nevedie. Strata času. Zbytočné premáhanie sa a pretvarovanie. Ale cirkev si zrejme odfajkne ďalší splnený bod.
Táto myšlienka samozrejme nie je nová. Čítal som viacero kresťanských kníh, v ktorých sa autori zamýšľali nad tým, prečo niektoré cirkvi rastú a iné nie, prečo sa členovia niektorých cirkví aktívne zapájajú do činností v cirkvi i mimo nej, a členovia iných sú zase skôr pasívni.
Pisatelia tých kníh začali pozorne sledovať tie živé, rastúce spoločenstvá a skúmali, čím to je, že sú také. A zistili viacero zaujímavých faktov, napr. že ich členovia sa schádzajú nielen raz do týždňa na spoločnú hromadnú bohoslužbu, ale že sa stretávajú aj počas týždňa, a to práve v malých skupinkách, najčastejšie vo svojich domovoch. A prišli k zdanlivo logickému záveru, že keď členovia tých stagnujúcich zborov budú napodobňovať svojich aktívnych bratov, čoskoro zažijú podobný nárast a oživenie. Stačí sa len trochu prinútiť, prekonať lenivosť a zlé vzťahy, a začať sa stretávať v malých skupinkách . Následne sa k nim začnú pripájať ľudia z von, a všetci spolu budeme svedkami veľkého oživenia duchovnosti a rastu cirkvi.
Musím ale otvorene povedať, že tak ako autori tých dobre mienených rád, aj vízia našej cirkvi je mimo.
Je pravda, že ľudia v rastúcich a živých zboroch sa cez týždeň stretávajú. Tieto ich stretnutia ale nie sú príčinou ich rastu a úspechu. Tieto stretnutia, rovnako ako ich rast a vzájomné dobré vzťahy, sú len dôsledkom niečoho podstatného, čo sa nedá vidieť a zistiť pozorovaním. Tým niečím podstatným je to, že tí ľudia sú skutočne obrátení kresťania, majú Božou láskou zmenené zmýšľanie, a nežijú už oni, ale žije v nich Kristus. Ich životy sú vedené Božím Duchom. Pre takýchto ľudí je úplne prirodzené, že vyhľadávajú prítomnosť svojich bratov a sestier, preto sa radi stretávajú aj počas týždňa. Takíto ľudia radi a s nadšením hlásajú dobrú správu o spasení, preto sa ku nim pridávajú ďalší a ich spoločenstvá a zbory rastú. V srdciach a mysliach tých ľudí nie je miesto pre ohováranie, závisť, povýšenosť, preto ich vzťahy sú živé a radostné.
Aj my chceme rásť, chceme mať dobré vzájomné vzťahy a živé tvorivé spoločenstvo. Chceme to, čo u iných vidíme a nemáme to, preto sa ich snažíme napodobňovať, imitovať ich vonkajšie správanie, a domnievame sa, že ak to dobre a detailne zvládneme, všetko sa zmení. Je to ale naivný omyl, taký príznačný pre povrchné a neobrátené myslenie.
Chceme byť ako obrátení kresťania, ale nie sme ochotní sa zmeniť. A tak si hľadáme skratky a jednoduché riešenia – budeme napodobňovať úspešných, tých, akými by sme aj my chceli byť, a čakáme výsledky. Takto to ale nefunguje.
Predstavte si, že niekto by sa chcel stať tigrom. Chcel by byť rýchly, silný, obávaný, so skvelým zrakom, sluchom i čuchom ... A tak by skúsil nejakých tigrov tajne sledovať, čo robia, v čom je ich tajomstvo. Po nejakej dobe by o nich zistil prakticky všetko - ako sa správajú, čo jedia, kde bývajú, ako dlho spávajú, ako a kde sa pohybujú ... A skúsil by to robiť presne ako tigre. Nebolo by mu to vlastné, ale povedal by si, že sa musí prinútiť, a po nejakej dobe sa výsledky predsa musia dostaviť. Keď to funguje pre tigre, musí to aj pri ňom.
Čo si o tom myslíte? Hlúposť, však?
Tigre nie sú tigre preto, že sa správajú tak ako sa správajú. Aj keď tigra zavriete do klietky a zabránite mu vo všetkom, čo robí rád a čo mu je vlastné, aj tak to bude tiger. Spútaný, ale stále tiger. Jeho „tigrovitosť“ totiž nie je vecou správania. On to má v sebe, vo vnútri. A to sa nedá napodobniť a ani mu to vziať.
A tak je to aj s obrátenými kresťanmi. Tá ich „kresťanskosť“ nie je vecou toho, čo robia a ako sa správajú, ale je to v ich vnútri. Nie sú dobrými, živými kresťanmi preto, že niečo robia alebo nerobia, ale preto, že to majú v sebe. Aj keby ste takému kresťanovi zakázali stretávať sa v skupinkách, rozprávať sa s ľuďmi a robiť všetko, čo mu je vlastné a robí to rád, aj tak bude kresťanom. Spútaným, ale stále kresťanom.
A tak ako ten blázon, čo chcel napodobniť tigra, nikdy tigrom nebude, aj keby sa všetko odpozorované naučil robiť presne ako tigre, tak ani neobrátený, sebecký a povrchný človek sa nestane dobrým kresťanom len preto, že všetko robí presne tak, ako to u nich odpozoroval.
Je to prosté slepá ulička, ktorá nikam nevedie. Strata času. Zbytočné premáhanie sa a pretvarovanie. Ale cirkev si zrejme odfajkne ďalší splnený bod.