Spojení hříchu a Zákona
Napísané: 13 Jan 2017, 10:17
Všiml jsem si v CASD věrouce i v myšlení lidí, přehnaného důrazu spojení hříchu a Zákona.
Jakoby jediná definice hříchu byla přestoupení zákona.
Všude se používá verš:
,,Každý, kdo se dopouští hříchu, jedná i proti zákonu Božímu, neboť hřích je porušení zákona." (1.Janova 3,4)
V knize Adventisté sedmého dne věří str.288 se píše:
Zákon před Sinají
Zákon existoval již dlouhou dobu před tím, neý Bůh dal Izraeli Desatero. Pokud by tomu tak nebylo, neexistoval by před vydáním zákona na hoře Sínaj hřích, protože ,,hřích je porušení zákona" (1 J 3,4)
Lucifer a jeho andělé, kteří zhřešili, jsou důkazem toho, že zákon existoval ještě před stvořením naší země (2 Pt 2,4)
Pro srozumitelnost uvádím znění 2 Pt 2,4 :
,,Vždyť Bůh neušetřil ani anděly, kteří zhřešili, ale svrhl je do temné propasti podsvětí a dal je střežit, aby byli postaveni před soud."
Celý odstavec věroučného bodu o zákonu ale naprosto jasně a já bych řekl že i vědomě a úmyslně IGNORUJE text:
Římanům 5,12-14 a 20
A také Galatským 3,17 a 19
Jsem přesvědčen, že tyto texty z bible už adventisté za svou existenci více než 150 let někdy četli:
,,Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili.
Hřích byl ve světě už před zákonem, ač se hřích nezapočítává, pokud není zákon.
Smrt však vládla od Adama až po Mojžíše i nad těmi, kdo hřešili jiným způsobem než Adam. On je protějšek toho, který měl přijít." (Ř 5,12-14)
Takže zde se jasně uvádí, že hřích vešel do světa skrze Adama(nebo Evu). Tím začal platit důsledek hříchu - smrt. smrt zasáhla všechny.
a teď to přijde ,,HŘÍCH BYL NA SVĚTĚ UŽ PŘED ZÁKONEM!!!!!!"
27 článků víry CASD tuto skutečnost zcela ignoruje ,protože se jim nehodí do jejich teologie postavené na Zákonu.
obhajoba CASD článků víry je tato:
,,Pokud by tomu tak nebylo, neexistoval by před vydáním zákona na hoře Sínaj hřích, protože ,,hřích je porušení zákona" (1 J 3,4)"
Římanům 5,13-14 to jasně vysvětluje: I když do Mojžíše nebyl Zákon, hřích byl, ale nezapočítával se. Ale jeho důsledek - smrt - vládla už od Adama až do Mojžíše."
CASD pro obranu používá právě verš: ,,hřích je porušení zákona" - jako by to byla jedinná definice hříchu v celé bibli.
V bibli ale existují další definice hříchu a CASD nich určitě už někdy četla!!!
Jan 16,7-9
(Ježíš říká) Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
On přijde a ukáže světu, v čem je hřích, spravedlnost a soud:
Hřích v tom, že ve mne nevěří;
List Jakubův 4, 17
Každá taková chlouba je zlá. Kdo ví, co je činit dobré, a nečiní, má hřích.
Římanům 14,23
,,Ten však, kdo pochybuje, byl by odsouzen, kdyby jedl, neboť by to nebylo z víry. A cokoli není z víry, je hřích."
Tedy definice prvního hříchu by klidně mohla být podle bible - Lidé věděli, že měli zakázáno jíst ze stromu poznání, ale jedli.
nebo - Lidé jedli, ale pochybovali, že smějí jíst a nejedli to ovoce z víry, ale jedli.
nebo - Lidé tím, že přestali věřit Bohu (a Ježíši?), že v den, kdy to sní propadnou smrti
Můžete si vybrat. Není však třeba cpát existenci zákona, kde podle bible není.
Důsledky jsou ale ještě horší:
V římanům 5,20 i Galatským 3,17-19
se píše, že Zákon (i jako ukazatel hříchu) byl ,,PŘIDÁN" tedy až navíc. A ještě byl jen do určité doby - než přijde zaslíbený potomek - Ježíš!
,,K tomu navíc přistoupil zákon, aby se provinění rozmohlo."(Ř 5,20)
,,Chci tím říci: Smlouvu, od Boha dávno pravoplatně potvrzenou, nemůže učinit neplatnou zákon, vydaný teprve po čtyřech stech třiceti letech, a tak zrušit slib." (Gal 3,17)
,,Jak je to potom se zákonem? Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen anděly a svěřen lidskému prostředníku."(Gal 3,19)
Tedy zákon měl působit jako vychovatel (zabraňovat šíření hříchu a smrti) a také usvědčovat (definovat, co hřích je) ale jen do určité doby!!!
Od příchodu ospravedlnění z víry věci mění.
Pro křesťany ospravedlněné vírou v Ježíše zákon není určen.
1 Timoteovi 1,5-9
,,Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.
Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči.
Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.
Víme, že zákon je dobrý, když ho někdo užívá správně
a je si vědom, že zákon není určen pro spravedlivého, nýbrž pro lidi zlé a neposlušné, bezbožné a hříšníky"
Z hříchu už neusvědčuje zákon, ale přímluvce Duch Svatý - hřích je v tom, že lidi nevěří v Ježíše, nebo když věřící nejednají z víry, nebo když věřící vědí, k čemu je Duch Svatý vede a nečiní to.
Správně by se tedy křesťan pro svůj růst už měl orientovat na Ducha Svatého na zpytování sebe sama, zda jedná z víry, nebo ze strachu, a ne na konkrétní přikázání zákona.
Protože ale v CASD je rozšířená definice hříchu pouze jako ,,porušení zákona" tak se při snaze žít křesťanský život znovu vrací zpět do pozice ne ospravedlněných, ale hříšníků. A pro hříšníky bude mít zákon vždy jen jednu zprávu - VINEN!!!
Navíc, jak píše Pavel v listu Timoteovi, neví ani o čem s takovou jistotou mluví.
V listu Janově se pod pojmem Zákon nemyslí desatero, ale zákon Lásky.
V evangeliu Jana i v listech Janových lze najít, že zákon a přikázání je shrnuto ve slově Láska.
,,Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně.
Ale vy nechcete přijít ke mně, abyste měli život.
Nečekám slávu od lidí.
Ale o vás jsem se přesvědčil, že v sobě nemáte lásku k Bohu."
(Jan 5,39-42)
,,Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým.“
(Jan 13, 35)
,,Ježíš jim řekl: „Kdyby Bůh byl váš Otec, milovali byste mě, neboť jsem od Boha vyšel a od něho přicházím. Nepřišel jsem sám od sebe, ale on mě poslal."
(Jan 8, 42)
,,Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem."
(Jan 13, 34)
„To je mé přikázání, abyste se milovali navzájem, jako jsem já miloval vás.
(Jan 15, 12)
,,To vám přikazuji, abyste jeden druhého milovali."
(Jan 15, 17)
,,Neboť to je zvěst, kterou jste slyšeli od počátku: abychom se navzájem milovali."
(1. Janův 3, 11)
,,A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal."
(1. Janův 3,23)
,,A nyní tě prosím, paní, ne že bych ti psal nové přikázání, ale připomínám to, které máme od počátku: abychom milovali jedni druhé."
(2. Janův 1, 5)
A jinde to píše i Pavel:
,,Nikomu nebuďte nic dlužni, než abyste se navzájem milovali, neboť ten, kdo miluje druhého, naplnil zákon."
(Ř 13, 8)
Takže nový cíl vyučování u křesťanů je v první řadě láska ne poslušnost. Soustředění je na Ducha Svatého, ne na Zákon jako průvodce životem. A kvůli hříchu se nemají lidé neustále dívat, jestli dodržují všechno správně, ale zda jsou v lásce a žijí z víry.
Myslím, že aby se toto vše mohlo v CASD postupně projevit, je potřeba začít měnit už takové věci, jako je právě přehnaný důraz na zákon a jeho zvěčňování. Teprve poté může přijít důraz na něco jiného.
Jakoby jediná definice hříchu byla přestoupení zákona.
Všude se používá verš:
,,Každý, kdo se dopouští hříchu, jedná i proti zákonu Božímu, neboť hřích je porušení zákona." (1.Janova 3,4)
V knize Adventisté sedmého dne věří str.288 se píše:
Zákon před Sinají
Zákon existoval již dlouhou dobu před tím, neý Bůh dal Izraeli Desatero. Pokud by tomu tak nebylo, neexistoval by před vydáním zákona na hoře Sínaj hřích, protože ,,hřích je porušení zákona" (1 J 3,4)
Lucifer a jeho andělé, kteří zhřešili, jsou důkazem toho, že zákon existoval ještě před stvořením naší země (2 Pt 2,4)
Pro srozumitelnost uvádím znění 2 Pt 2,4 :
,,Vždyť Bůh neušetřil ani anděly, kteří zhřešili, ale svrhl je do temné propasti podsvětí a dal je střežit, aby byli postaveni před soud."
Celý odstavec věroučného bodu o zákonu ale naprosto jasně a já bych řekl že i vědomě a úmyslně IGNORUJE text:
Římanům 5,12-14 a 20
A také Galatským 3,17 a 19
Jsem přesvědčen, že tyto texty z bible už adventisté za svou existenci více než 150 let někdy četli:
,,Skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt; a tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili.
Hřích byl ve světě už před zákonem, ač se hřích nezapočítává, pokud není zákon.
Smrt však vládla od Adama až po Mojžíše i nad těmi, kdo hřešili jiným způsobem než Adam. On je protějšek toho, který měl přijít." (Ř 5,12-14)
Takže zde se jasně uvádí, že hřích vešel do světa skrze Adama(nebo Evu). Tím začal platit důsledek hříchu - smrt. smrt zasáhla všechny.
a teď to přijde ,,HŘÍCH BYL NA SVĚTĚ UŽ PŘED ZÁKONEM!!!!!!"
27 článků víry CASD tuto skutečnost zcela ignoruje ,protože se jim nehodí do jejich teologie postavené na Zákonu.
obhajoba CASD článků víry je tato:
,,Pokud by tomu tak nebylo, neexistoval by před vydáním zákona na hoře Sínaj hřích, protože ,,hřích je porušení zákona" (1 J 3,4)"
Římanům 5,13-14 to jasně vysvětluje: I když do Mojžíše nebyl Zákon, hřích byl, ale nezapočítával se. Ale jeho důsledek - smrt - vládla už od Adama až do Mojžíše."
CASD pro obranu používá právě verš: ,,hřích je porušení zákona" - jako by to byla jedinná definice hříchu v celé bibli.
V bibli ale existují další definice hříchu a CASD nich určitě už někdy četla!!!
Jan 16,7-9
(Ježíš říká) Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
On přijde a ukáže světu, v čem je hřích, spravedlnost a soud:
Hřích v tom, že ve mne nevěří;
List Jakubův 4, 17
Každá taková chlouba je zlá. Kdo ví, co je činit dobré, a nečiní, má hřích.
Římanům 14,23
,,Ten však, kdo pochybuje, byl by odsouzen, kdyby jedl, neboť by to nebylo z víry. A cokoli není z víry, je hřích."
Tedy definice prvního hříchu by klidně mohla být podle bible - Lidé věděli, že měli zakázáno jíst ze stromu poznání, ale jedli.
nebo - Lidé jedli, ale pochybovali, že smějí jíst a nejedli to ovoce z víry, ale jedli.
nebo - Lidé tím, že přestali věřit Bohu (a Ježíši?), že v den, kdy to sní propadnou smrti
Můžete si vybrat. Není však třeba cpát existenci zákona, kde podle bible není.
Důsledky jsou ale ještě horší:
V římanům 5,20 i Galatským 3,17-19
se píše, že Zákon (i jako ukazatel hříchu) byl ,,PŘIDÁN" tedy až navíc. A ještě byl jen do určité doby - než přijde zaslíbený potomek - Ježíš!
,,K tomu navíc přistoupil zákon, aby se provinění rozmohlo."(Ř 5,20)
,,Chci tím říci: Smlouvu, od Boha dávno pravoplatně potvrzenou, nemůže učinit neplatnou zákon, vydaný teprve po čtyřech stech třiceti letech, a tak zrušit slib." (Gal 3,17)
,,Jak je to potom se zákonem? Byl přidán kvůli proviněním jen do doby, než přijde ten zaslíbený potomek; byl vyhlášen anděly a svěřen lidskému prostředníku."(Gal 3,19)
Tedy zákon měl působit jako vychovatel (zabraňovat šíření hříchu a smrti) a také usvědčovat (definovat, co hřích je) ale jen do určité doby!!!
Od příchodu ospravedlnění z víry věci mění.
Pro křesťany ospravedlněné vírou v Ježíše zákon není určen.
1 Timoteovi 1,5-9
,,Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry.
Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči.
Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.
Víme, že zákon je dobrý, když ho někdo užívá správně
a je si vědom, že zákon není určen pro spravedlivého, nýbrž pro lidi zlé a neposlušné, bezbožné a hříšníky"
Z hříchu už neusvědčuje zákon, ale přímluvce Duch Svatý - hřích je v tom, že lidi nevěří v Ježíše, nebo když věřící nejednají z víry, nebo když věřící vědí, k čemu je Duch Svatý vede a nečiní to.
Správně by se tedy křesťan pro svůj růst už měl orientovat na Ducha Svatého na zpytování sebe sama, zda jedná z víry, nebo ze strachu, a ne na konkrétní přikázání zákona.
Protože ale v CASD je rozšířená definice hříchu pouze jako ,,porušení zákona" tak se při snaze žít křesťanský život znovu vrací zpět do pozice ne ospravedlněných, ale hříšníků. A pro hříšníky bude mít zákon vždy jen jednu zprávu - VINEN!!!
Navíc, jak píše Pavel v listu Timoteovi, neví ani o čem s takovou jistotou mluví.
V listu Janově se pod pojmem Zákon nemyslí desatero, ale zákon Lásky.
V evangeliu Jana i v listech Janových lze najít, že zákon a přikázání je shrnuto ve slově Láska.
,,Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně.
Ale vy nechcete přijít ke mně, abyste měli život.
Nečekám slávu od lidí.
Ale o vás jsem se přesvědčil, že v sobě nemáte lásku k Bohu."
(Jan 5,39-42)
,,Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým.“
(Jan 13, 35)
,,Ježíš jim řekl: „Kdyby Bůh byl váš Otec, milovali byste mě, neboť jsem od Boha vyšel a od něho přicházím. Nepřišel jsem sám od sebe, ale on mě poslal."
(Jan 8, 42)
,,Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem."
(Jan 13, 34)
„To je mé přikázání, abyste se milovali navzájem, jako jsem já miloval vás.
(Jan 15, 12)
,,To vám přikazuji, abyste jeden druhého milovali."
(Jan 15, 17)
,,Neboť to je zvěst, kterou jste slyšeli od počátku: abychom se navzájem milovali."
(1. Janův 3, 11)
,,A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal."
(1. Janův 3,23)
,,A nyní tě prosím, paní, ne že bych ti psal nové přikázání, ale připomínám to, které máme od počátku: abychom milovali jedni druhé."
(2. Janův 1, 5)
A jinde to píše i Pavel:
,,Nikomu nebuďte nic dlužni, než abyste se navzájem milovali, neboť ten, kdo miluje druhého, naplnil zákon."
(Ř 13, 8)
Takže nový cíl vyučování u křesťanů je v první řadě láska ne poslušnost. Soustředění je na Ducha Svatého, ne na Zákon jako průvodce životem. A kvůli hříchu se nemají lidé neustále dívat, jestli dodržují všechno správně, ale zda jsou v lásce a žijí z víry.
Myslím, že aby se toto vše mohlo v CASD postupně projevit, je potřeba začít měnit už takové věci, jako je právě přehnaný důraz na zákon a jeho zvěčňování. Teprve poté může přijít důraz na něco jiného.