Čo Pavel zabudol napísať
Napísané: 14 Jan 2017, 15:05
Apoštol Pavel je právom považovaný za najvýznamnejšieho hlásateľa kresťanstva v prvom storočí. Osobne prešiel veľkú časť vtedy známeho sveta, a kde nestihol zájsť, tam prišli jeho listy.
Predovšetkým z jeho listov (ale aj z novozákonnej knihy Skutky apoštolov a listov iných pisateľov) vieme, ako vznikala a čim žila prvokresťanská cirkev v prvých desaťročiach po Kristovom nanebovstúpení. Vieme, akým témam sa venovali, čo preferovali a čomu sa vyhýbali. Vieme, aké boli ich silné a slabé stránky. Vieme, na čo Pavel kládol dôraz, a čomu sa vôbec nevenoval.
Pozrime sa na to, akú pozornosť venoval Pavel niektorým témam, ktoré sú dôležité pre všetkých kresťanov:
Ježiš bol poslaný od Boha
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 1,3; Ef 1,10
Boh Ježiša vzkriesil
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. 1Kor 15,4; Kol 2,2; 2Tim 2,8;
Spasenie máme len z milosti
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 6,23; 2Tim 1,8; Tit 3,5
Spravodlivosť sa prijíma vierou
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 10,4; Gal 2,15; 2Tim 3,15
Milovanie blížneho
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 13,8; Fil 2,3; Tit 3,2
Znovuzrodený kresťan je vedený Kristom a Duchom
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. 1Kor 3,16; Gal 5,16; Kol 2,6
Poznámka 1: Pre vyššie uvedené tézy by som samozrejme mohol uviesť podporné texty aj od iných nz autorov, ale pridržujem sa Pavla, keďže v nadpise článku uvádzam jeho meno.
Poznámka 2: Dalo by sa spomenúť viac dôležitých tém, ktorým Pavel venuje vo svojich listoch veľkú pozornosť, napr. Všetci ľudia sú hriešni, Ježiš je sudca, Odpustenie sa získava vierou v Ježiša, Prichádza Boží súd, S Bohom sme zmierení skrze Ježiša atď.
To všetko sú témy, bez ktorých by kresťanstvo nebolo kresťanstvom. Pavel (a nie len on) sa k nim neustále vracia, a v každom svojom liste sa priamo či nepriamo dotýka veľkej časti z nich.
A teraz sa pozrime na to, akú pozornosť venoval Pavel niektorým témam, ktoré sú dôležité pre adventistov:
Kresťania majú svätiť sobotu, siedmy deň týždňa
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Adventisti sa s touto úplnou absenciou textov ku pre nich tak dôležitej téme vyrovnávajú hlavne tak, že sa zameriavajú na vyvracanie argumentov tých, ktorí preferujú svätenie nedele. Predpokladá sa, že ak sa podarí vyvrátiť nedeľu, automaticky platí sobota.
Avšak Pavel dokonca píše viackrát o tom, že nie je dôležité, či a ktorý deň sa dodržuje. Také texty sa adventisti snažia vysvetliť tým, že Pavel tým myslí niečo iné.
Adventisti tiež argumentujú tým, že Pavel o príkaze svätiť sobotu nepísal, lebo to bolo v tom čase samozrejmé. Podobne vysvetľujú absenciu soboty v záveroch koncilu (Sk 15 kap).
Na to sa dá povedať toto:
- Je ale nemysliteľné predpokladať, že pre kresťanov z pohanstva bolo svätenie tak samozrejmé, že o tom nebolo treba vôbec písať.
- Ak by aj o sobote mali matné povedomie, iste by bolo treba veľa čo vysvetľovať a korigovať.
- Ak by mali existovať „samozrejmé“ témy, zrejme by to bola skôr napr. požiadavka na milovanie blížneho, ktorú aj pohania majú viac-menej zakomponovanú vo svojom svedomí. Napriek tomu Sa Pavol tomuto intenzívne venuje. Vidieť z toho, že on žiadnu tému za samozrejmú nepovažoval a písal o všetkom, čo sa nejako týka kresťanského života.
- Ak Ježiš kritizoval židov za ich prístup k sobote, nedá sa predpokladať, že pohania by nepotrebovali žiadne slová usmernenia v tejto otázke, hlavne ak ide o „znamenie“ verného Božieho ľudu.
- A ak by teoreticky boli pohania naozaj takými super svätiteľmi soboty, Pavel by ich iste za aspoň pochválil, ale ani o tom nečítame.
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na svätenie soboty.
Kresťania nesmú jesť mäso zvierat, ktoré sú v 3M 11. kap. označené ako nečisté
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Práve naopak, uvádza viacero textov, ktoré naznačujú opačný názor, teda slobodu kresťana v tom, čo papá. Adventisti sa zameriavajú na to, aby vysvetlili, že tie texty hovoria o niečom inom. A tiež učia, že vyhýbanie sa nečistým pokrmom bolo vtedy samozrejmé.
Je ale jasné, že pre pohanov z celého vtedy známeho sveta, ktorý sa Pavel snažil osloviť, nemal byť prečo tento židovský zákon samozrejmý.
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na nejedenie tzv. nečistých pokrmov.
Kresťania sú povinní prinášať pravidelné desiatky na podporu Božieho diela, a to vo forme peňazí
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
V súvislosti s peniazmi hovorí len o zbierkach pre chudobných kresťanov. Vyzýva tiež k ochote na podporu tých, ktorí konajú Božie dielo, bez upresnenia, ako má tá podpora vyzerať. Iste to mohlo byť aj venovanie peňazí, ale vo vtedajších podmienkach práce mohlo ísť skôr o poskytnutie prístrešia, jedla, odevu ...
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na pravidelné odovzdávanie určitej sumy vedeniu cirkvi, ako to požadujú adventisti.
Kresťania sa musia úplne vyhýbať akýmkoľvek alkoholickým nápojom
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Áno, Pavel kritizuje nestriedme opíjanie sa. Adventisti hovoria, že v tom vidia výzvu k ideálu – úplnej abstinencii.
Ale všetky veci, aj dobré, sa dajú prehnať a zneužiť, nielen alkohol. Myšlienka ideálu je ale neudržateľná, keďže nie je aplikovateľná na veľkú väčšinu „nestriedmostí“, z ktorými sa ľudia vo svojom živote môžu stretnúť (jedlo, sex, hry, TV, PC, práca, spánok, ...)
Poznámka 1: Existuje ešte viac špecifických adventistických bodov vierouky, ktoré v Pavlových listoch úplne chýbajú. Pre udržanie primeraného rozsahu tohto článku tieto uvedené postačujú, aby si čitateľ urobil obraz o základoch adventistického učenia.
Pre vyššie uvedené témy, ktoré nemajú žiadnu oporu v Pavlových listoch, zvyknú adventisti ešte argumentovať tým, že Pavel pohanov neučil len to, čo písal, ale oveľa viac, a to pri osobných návštevách, z ktorých nemáme žiadny záznam. A že teda ich učil aj to, o čom nepísal.
Iste že sa dá predpokladať, že pri osobných návštevách sa toho povedalo oveľa viac. Podobne ako nemáme zachytené všetky Ježišove kázne a rozhovory. Ale hovoriť o pevnej platnosti nejakého dôležitého bodu, ktorý považujeme za podmienku členstva v cirkvi a správneho kresťanského života, a pritom sa len domnievať, že Pavel to učil, hoci to nemáme zaznamenané, je nesprávne. Naša viera má byť založená na pevnom Božom slove, nie na tom, čo sa iba domnievame alebo si predstavujeme, že by tam malo byť. Ak sa už mám niečo domnievať alebo predpokladať, tak potom to, že Boh vo svojej prozreteľnosti nechal zapísať aj v Pavlových listoch všetko dôležité. Len tak si to každý môže sám prečítať a nebyť pritom závislý na niekom, kto mu povie, čo tam ešte má byť, ale chýba to.
Prikláňam sa k tomu, že viera v to, o čom Pavel vôbec nepísal, je veľmi chabo podložená viera, a je nezodpovedné, ale i nebezpečné podľa toho žiť a učiť tak iných.
Predovšetkým z jeho listov (ale aj z novozákonnej knihy Skutky apoštolov a listov iných pisateľov) vieme, ako vznikala a čim žila prvokresťanská cirkev v prvých desaťročiach po Kristovom nanebovstúpení. Vieme, akým témam sa venovali, čo preferovali a čomu sa vyhýbali. Vieme, aké boli ich silné a slabé stránky. Vieme, na čo Pavel kládol dôraz, a čomu sa vôbec nevenoval.
Pozrime sa na to, akú pozornosť venoval Pavel niektorým témam, ktoré sú dôležité pre všetkých kresťanov:
Ježiš bol poslaný od Boha
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 1,3; Ef 1,10
Boh Ježiša vzkriesil
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. 1Kor 15,4; Kol 2,2; 2Tim 2,8;
Spasenie máme len z milosti
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 6,23; 2Tim 1,8; Tit 3,5
Spravodlivosť sa prijíma vierou
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 10,4; Gal 2,15; 2Tim 3,15
Milovanie blížneho
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. Rim 13,8; Fil 2,3; Tit 3,2
Znovuzrodený kresťan je vedený Kristom a Duchom
Pavel uvádza množstvo jasných textov s touto myšlienkou, napr. 1Kor 3,16; Gal 5,16; Kol 2,6
Poznámka 1: Pre vyššie uvedené tézy by som samozrejme mohol uviesť podporné texty aj od iných nz autorov, ale pridržujem sa Pavla, keďže v nadpise článku uvádzam jeho meno.
Poznámka 2: Dalo by sa spomenúť viac dôležitých tém, ktorým Pavel venuje vo svojich listoch veľkú pozornosť, napr. Všetci ľudia sú hriešni, Ježiš je sudca, Odpustenie sa získava vierou v Ježiša, Prichádza Boží súd, S Bohom sme zmierení skrze Ježiša atď.
To všetko sú témy, bez ktorých by kresťanstvo nebolo kresťanstvom. Pavel (a nie len on) sa k nim neustále vracia, a v každom svojom liste sa priamo či nepriamo dotýka veľkej časti z nich.
A teraz sa pozrime na to, akú pozornosť venoval Pavel niektorým témam, ktoré sú dôležité pre adventistov:
Kresťania majú svätiť sobotu, siedmy deň týždňa
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Adventisti sa s touto úplnou absenciou textov ku pre nich tak dôležitej téme vyrovnávajú hlavne tak, že sa zameriavajú na vyvracanie argumentov tých, ktorí preferujú svätenie nedele. Predpokladá sa, že ak sa podarí vyvrátiť nedeľu, automaticky platí sobota.
Avšak Pavel dokonca píše viackrát o tom, že nie je dôležité, či a ktorý deň sa dodržuje. Také texty sa adventisti snažia vysvetliť tým, že Pavel tým myslí niečo iné.
Adventisti tiež argumentujú tým, že Pavel o príkaze svätiť sobotu nepísal, lebo to bolo v tom čase samozrejmé. Podobne vysvetľujú absenciu soboty v záveroch koncilu (Sk 15 kap).
Na to sa dá povedať toto:
- Je ale nemysliteľné predpokladať, že pre kresťanov z pohanstva bolo svätenie tak samozrejmé, že o tom nebolo treba vôbec písať.
- Ak by aj o sobote mali matné povedomie, iste by bolo treba veľa čo vysvetľovať a korigovať.
- Ak by mali existovať „samozrejmé“ témy, zrejme by to bola skôr napr. požiadavka na milovanie blížneho, ktorú aj pohania majú viac-menej zakomponovanú vo svojom svedomí. Napriek tomu Sa Pavol tomuto intenzívne venuje. Vidieť z toho, že on žiadnu tému za samozrejmú nepovažoval a písal o všetkom, čo sa nejako týka kresťanského života.
- Ak Ježiš kritizoval židov za ich prístup k sobote, nedá sa predpokladať, že pohania by nepotrebovali žiadne slová usmernenia v tejto otázke, hlavne ak ide o „znamenie“ verného Božieho ľudu.
- A ak by teoreticky boli pohania naozaj takými super svätiteľmi soboty, Pavel by ich iste za aspoň pochválil, ale ani o tom nečítame.
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na svätenie soboty.
Kresťania nesmú jesť mäso zvierat, ktoré sú v 3M 11. kap. označené ako nečisté
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Práve naopak, uvádza viacero textov, ktoré naznačujú opačný názor, teda slobodu kresťana v tom, čo papá. Adventisti sa zameriavajú na to, aby vysvetlili, že tie texty hovoria o niečom inom. A tiež učia, že vyhýbanie sa nečistým pokrmom bolo vtedy samozrejmé.
Je ale jasné, že pre pohanov z celého vtedy známeho sveta, ktorý sa Pavel snažil osloviť, nemal byť prečo tento židovský zákon samozrejmý.
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na nejedenie tzv. nečistých pokrmov.
Kresťania sú povinní prinášať pravidelné desiatky na podporu Božieho diela, a to vo forme peňazí
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
V súvislosti s peniazmi hovorí len o zbierkach pre chudobných kresťanov. Vyzýva tiež k ochote na podporu tých, ktorí konajú Božie dielo, bez upresnenia, ako má tá podpora vyzerať. Iste to mohlo byť aj venovanie peňazí, ale vo vtedajších podmienkach práce mohlo ísť skôr o poskytnutie prístrešia, jedla, odevu ...
V každom prípade, v Pavlových listoch neexistuje žiadny jasný pokyn na pravidelné odovzdávanie určitej sumy vedeniu cirkvi, ako to požadujú adventisti.
Kresťania sa musia úplne vyhýbať akýmkoľvek alkoholickým nápojom
Pavel neuvádza ani jeden text s touto myšlienkou.
Áno, Pavel kritizuje nestriedme opíjanie sa. Adventisti hovoria, že v tom vidia výzvu k ideálu – úplnej abstinencii.
Ale všetky veci, aj dobré, sa dajú prehnať a zneužiť, nielen alkohol. Myšlienka ideálu je ale neudržateľná, keďže nie je aplikovateľná na veľkú väčšinu „nestriedmostí“, z ktorými sa ľudia vo svojom živote môžu stretnúť (jedlo, sex, hry, TV, PC, práca, spánok, ...)
Poznámka 1: Existuje ešte viac špecifických adventistických bodov vierouky, ktoré v Pavlových listoch úplne chýbajú. Pre udržanie primeraného rozsahu tohto článku tieto uvedené postačujú, aby si čitateľ urobil obraz o základoch adventistického učenia.
Pre vyššie uvedené témy, ktoré nemajú žiadnu oporu v Pavlových listoch, zvyknú adventisti ešte argumentovať tým, že Pavel pohanov neučil len to, čo písal, ale oveľa viac, a to pri osobných návštevách, z ktorých nemáme žiadny záznam. A že teda ich učil aj to, o čom nepísal.
Iste že sa dá predpokladať, že pri osobných návštevách sa toho povedalo oveľa viac. Podobne ako nemáme zachytené všetky Ježišove kázne a rozhovory. Ale hovoriť o pevnej platnosti nejakého dôležitého bodu, ktorý považujeme za podmienku členstva v cirkvi a správneho kresťanského života, a pritom sa len domnievať, že Pavel to učil, hoci to nemáme zaznamenané, je nesprávne. Naša viera má byť založená na pevnom Božom slove, nie na tom, čo sa iba domnievame alebo si predstavujeme, že by tam malo byť. Ak sa už mám niečo domnievať alebo predpokladať, tak potom to, že Boh vo svojej prozreteľnosti nechal zapísať aj v Pavlových listoch všetko dôležité. Len tak si to každý môže sám prečítať a nebyť pritom závislý na niekom, kto mu povie, čo tam ešte má byť, ale chýba to.
Prikláňam sa k tomu, že viera v to, o čom Pavel vôbec nepísal, je veľmi chabo podložená viera, a je nezodpovedné, ale i nebezpečné podľa toho žiť a učiť tak iných.