Bible umožňuje celou řadu různých výkladů a interpretací "pekla". Pokusím se o konzistentní výklad, který existenci pekla či věčného zatracení (anihilace) popírá.Tomáš Plechatý napísal:Na druhou stranu je zajímavé věřit v Boha, který sice rozhodně není natolik krutý, aby lidi po smrti na zemi někde trápil v podsvětí a jednou je také nechá spravedlivě ,,věčně umřít" v ohnivém jezeře. Ale přitom tento mírumilovný Bůh v bibli, kterou lidem zanechal, používá vědomě hrozivé obrazy toho jak:
,,jejich muka neuhasnou na věky věků"
...
V Bibli lze najít podporu pro následující tvrzení:
1. Je Božím záměrem a vůlí, aby všichni lidé došli spásy.
2. Je v Boží moci, aby všechny lidi dovedl zpět k sobě, tj. ke spáse.
3. Někteří lidé budou na věky trpět, respektive zcela zaniknou.
Je evidentní, že všechna tato tvrzení nemůžou platit současně. Pokud platí (1 + 2), nemůže platit (3). Pokud platí (3), nemůže platit (2) ( Bůh není všemohoucí).
Pokud křesťané věří v existenci Satana, potom tvrzení (3) automaticky podřizuje Ježíše Satanovi. Tvrdit, že Ježíš (Bůh) nemůže spasit všechny lidi PROTI JEJICH VŮLI, znamená že Satan je nepochybně mocnější, neboť byl schopen jedním jediným činem uvrhnout celé lidstvo do dědičného hříchu což znamená, že každý jedinec se rodí jako hříšný PROTI SVÉ VŮLI.
Tedy Ježíš Kristus, Slovo, dokonale čistý obraz Nebeského Otce NEMŮŽE nikoho zachránit proti jeho vůli!? Existuje však vůbec svobodná vůle? Je možné rodit se automaticky do otroctví hříchu a zároveň hovořit o svobodné vůli? Otroctví a svoboda se vylučuje. Buď jsi otrokem anebo jsi svobodný.
1 Korintským 3:11 Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus.
1 Korintským 3:12 Zda někdo na tomto základu staví ze zlata, stříbra, drahého kamení, či ze dřeva, trávy, slámy -
1 Korintským 3:13 dílo každého vyjde najevo. Ukáže je onen den, neboť se zjeví v ohni; a oheň vyzkouší, jaké je dílo každého člověka.
1 Korintským 3:14 Když jeho dílo vydrží, dostane odměnu.
1 Korintským 3:15 Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm.
Vzhledem k tomu, že tvrzení (1 + 2) zcela určitě nelze v rámci křesťanského paradigmatu popřít, bude řešení problému ukryto v interpretaci a diskusi tvrzení (3).
Pavel zde zcela jasně prohlašuje, že ačkoliv tato osoba ztratí všechno bude zachráněna "ohněm". Ohněm?
Židům 12:29 Vždyť náš Bůh je oheň stravující´.
Bůh je duchovní oheň, který hoří celou věčnost. Nikdo a nic ho nikdy neuhasí. Vše pochází od něj a k němu se také vše navrací.
Spálí tento oheň hříšnou lidskou přirozenost navždy? Pavel tvrdí, že oheň hoří jen dokud je živen nečistotami, které mohou hořet. Stejně jako hořící les může hořet jen dokud tento oheň něco živí.
Jaký je ale účel tohoto ohně?
Malachiáš 3:2 Kdo však snese den jeho příchodu? Kdo obstojí, až se on ukáže? Bude jako oheň taviče, jako louh těch, kdo bělí plátno.
Každá nečistota bude smyta a BOŽÍ DĚTI (všechny, ne jen vyvolení) budou čisté jako bílý sníh. Může tento příchod nastat v čase? Čas je svázán s hmotným světem. Tento "příchod", toto "spasení" tedy není v čase. Je to duchovní skutečnost, která se děje nezávisle na čase a v hmotném světě může být popsána jen obrazně, protože naše zkušenost je hmotná.
2 Petrův 2:9 Pán však dovede vytrhnout zbožné ze zkoušky, ale nespravedlivé uchovat pro trest v den soudu;
Jaký je vlastně význam tohoto "trestu"?
https://www.blueletterbible.org/lang/Le ... 2849&t=KJV
to lop or prune, as trees and wings (prořezávat stromy)
to curb, check, restrain (omezit, vyzkoušet, potlačit, krotit...)
to chastise, correct, punishment (kárat, napravovat, potrestání)
to cause to be punished (potrestat)
Potrestání tedy není primárním významem tohoto slova. Znamená to, že tento trest je vlastně nápravou? Věčně žhnoucí Boží oheň napravuje každého jedince tím, že spaluje vše co není založeno na LÁSCE. Tvrdím, že "konečný soud" je všeobecná KATARZE, kdy si každé stvoření, každá oddělená bytost (duše) uvědomí své spojení s Bohem.
Lukáš 15:2 Farizeové a zákoníci mezi sebou reptali: "On přijímá hříšníky a jí s nimi!"
Lukáš 15:3 Pověděl jim toto podobenství:
Lukáš 15:4 "Má-li někdo z vás sto ovcí a ztratí jednu z nich, což nenechá těch devadesát devět na pustém místě a nejde za tou, která se ztratila, dokud ji nenalezne?
Lukáš 15:5 Když ji nalezne, vezme si ji s radostí na ramena,
Lukáš 15:6 a když přijde domů, svolá své přátele a sousedy a řekne jim: `Radujte se se mnou, protože jsem nalezl ovci, která se mi ztratila.´
Lukáš 15:7 Pravím vám, že právě tak bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, než nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují.
Ježíš je Pastýř. Nepřestane hledat, dokud nenajde poslední Boží Dítě a nevrátí ho do svého stáda. K Bohu se vrátíme VŠICHNI, dříve či později... Čas nehraje roli.
Co ale kniha Zjevení a všechny to horrory, které jsou v ní popsány a ke kterým se mnozí věřící upírají a předhánějí se v jejich "nejsprávnějších" výkladech? Je kniha Zjevení vůbec popisem konečného stavu věcí? Srovnejme Pavlův popis s popisem Zjevení:
1 Korintským 15:22 jako v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života.
1 Korintským 15:23 Každý v daném pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho.
1 Korintským 15:24 Tu nastane konec, až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá království Bohu a Otci.
1 Korintským 15:25 Musí totiž kralovat, `dokud Bůh nepodmaní všechny nepřátele pod jeho nohy´.
1 Korintským 15:26 Jako poslední nepřítel bude přemožena smrt,
1 Korintským 15:27 vždyť `pod nohy jeho podřídil všecko´. Je-li řečeno, že je mu podřízeno všecko, je jasné, že s výjimkou toho, kdo mu všecko podřídil.
1 Korintským 15:28 Až mu bude podřízeno všecko, pak i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko podřídil, a tak bude Bůh všecko ve všem.
Pavel nás bere mnohem dál "do budoucnosti" než kniha Zjevení.
V 1 K. 15:22-28 máme:
* Žádná vláda, vše v Bohu
* Žádná další autorita
* Žádné mocnosti
* Žádní nepřátelé
* Nikdo už nad nikým nepanuje
* Všichni podřízeni
* Žádná smrt, smrt zničena
* Všichni živí, nesmrtelní
Ve Zjevení 20, 21, 22 máme:
* Stále vláda (20:6; 22:5)
* Syn stále panuje (22:1-5; 11:5)
* Autorita (21:24,25)
* Moc (21:24,25; 22:2)
* Králové (21:24-26)
* Svatí panují (22:5)
* Druhá smrt (21:8)
* Národy stále smrtelné (22:2)
Následně Kol. 1:16-20:
* v Něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi (16)
* vše pro Něho (16)
* vše rozdělené je smířeno (20)
Koloským 1:16 neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.
Koloským 1:17 On předchází všechno, všechno v něm spočívá,
Koloským 1:18 on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých - takže je to on, jenž má prvenství ve všem.
Koloským 1:19 Plnost sama se rozhodla v něm přebývat,
Koloským 1:20 aby skrze něho a v něm bylo smířeno všechno, co jest, jak na zemi, tak v nebesích - protože smíření přinesla jeho oběť na kříži.
Římanům 5:18 A tak tedy: Jako jediné provinění přineslo odsouzení všem, tak i jediný čin spravedlnosti přinesl všem ospravedlnění a život.
Římanům 5:19 Jako se neposlušností jednoho člověka mnozí stali hříšníky, tak zase poslušností jednoho jediného mnozí se stanou spravedlivými.
Římanům 5:20 K tomu navíc přistoupil zákon, aby se provinění rozmohlo. A kde se rozmohl hřích, tam se ještě mnohem více rozhojnila milost,
Římanům 5:21 aby tak jako vládl hřích a přinášel smrt, vládla ospravedlněním milost a přinášela věčný život skrze Ježíše Krista, našeho Pána.
Všimli jste si, že Pavel hovoří o "těch stejných mnohých"? Mnozí se stali hříšníky --- mnozí se stanou pravedlivými. (ale všichni se přece stali hříšníky --- tedy všichni se stanou spravedlivými). V okamžiku, kdy Bůh věčně zatratí byť jediného člověka, de facto prohrává. Boží milosrdenství je zřejmě větší než si ve své omezenosti dokážeme představit.
Ježíš měl mnoho co říct o Lásce:
Matouš 5:43 Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.´
Matouš 5:44 Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují,
Takže máme milovat své nepřátele, dokonce jim blahořečit. Ježíš nás žádá, abychom se modlili i za ty, kteří nás zneužívají a pronásledují. Modlili se za ně, ne za pomstu.
Matouš 5:45 abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé.
Matouš 5:46 Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž?
Matouš 5:47 A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž?
Je zde velké nedorozumění a nesoulad. Někteří (zastánci pekla) říkají, že Bůh "nenávidí" některé své děti. Nenávidí tak moc, že je bude mučit svázané věčně bez naděje na útěk? Opravdu? Ježíš se ptá: Jaký smysl má milovat jen ty kteří lásku opětují? Ježíš nám tedy říká abychom milovali každého, avšak dokonalý milující Bůh nemůže milovat všechny své děti? Přikazuje nám snad Bůh něco a potom sám dělá něco naprosto jiného? Podle Ježíše nikoliv, protože závěrečná instrukce v této lekci zní:
Matouš 5:48 Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.
Máme být dokonalí jako Bůh. Dokonalí v čem? V LÁSCE, třeba i ke svým nepřátelům. Pokud máme milovat své nepřátele jako sebe samé, abychom byli dokonalí, potom dokonalá LÁSKA musí být dokonalá. Jaká je dokonalá LÁSKA?
1 Korintským 13:4 Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá.
1 Korintským 13:5 Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy.
1 Korintským 13:6 Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy.
1 Korintským 13:7 Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá.
1 Korintským 13:8 Láska nikdy nezanikne. Proroctví - to pomine; jazyky - ty ustanou; poznání - to bude překonáno.
Je zcela zřejmé, že láska která nikdy nezanikne a nekonečné utrpení nemají nic společného. Jaktože ti, kteří věří takové ohavné nauce, ignorují následující Ježíšova slova?
Lukáš 12:48 Ten, kdo ji nezná a udělá něco, zač si zaslouží bití, bude bit méně. Komu bylo mnoho dáno, od toho se mnoho očekává, a komu mnoho svěřili, od toho budou žádat tím více.
Je tady zřejmý rozdíl mez těmi, kterým bylo dáno mnoho a těmi, kterým bylo dáno méně. Nedává smysl, aby Otec trestal (respektive zatratil) ty, kteří ho plně neznají. Ježíš řekl, že trest bude lehký. Smyslem trestu je napravit, ne zatratit. Nelze dost zdůraznit podobnost mezi duchovně slepým a hluchým jedincem a ztracenou ovcí. Kdo by nenechal 99 ovcí, aby našel jednu ztracenou?
Židům 13:20 A Bůh pokoje, který pro krev stvrzující věčnou smlouvu vyvedl z mrtvých velikého pastýře ovcí, našeho Pána Ježíše,
Jak si může největší Pastýř ze všech odsednout a prohlásit: " Když nechtějí být se mnou, ať si jdou. Přijde čas, kdy zaplatí". Toto neukazuje na pastýře, který je dbalý svého stáda. Přesto mnozí očekávají, že slepá a hluchá "ovce" najde cestu zpět, i když jí chybí duchovní inteligence, aby si uvědomila co potřebuje. Mnozí tvrdí, že Bůh je ospravedlněný, když zatratí ty, kteří ho odmítnou. Ale to je směšné tvrzení, protože OTEC MUSÍ ZŮSTAT PRAVDIVÝ SÁM K SOBĚ.
------------------------
Tímto výkladem chci ukázat, že bible je sama o sobě diskusí a umožnuje pluralitu výkladů. Zcela záměrně jsem použil pouze kanonické zdroje. Rané křesťanství zastávalo většinově universalistickou teologii. Konkrétně 4 z 6 teologických škol raného křesťanství. Pouze 1 škola zastávala učení o pekle.
http://www.tentmaker.org/books/Retribut ... tion22.htm
Nekanonické zdroje prozrazují ještě mnohem více...
Ježíš řekl: Když ti, co vás vedou, vám řeknou: "Pohleďte, království je v nebi", tak tam budou ptáci nebeští před vámi. Když vám řeknou: "Je v moři", předejdou vás ryby. Uvnitř ve vás je království a vně vás. Když poznáte sebe, budete poznáni a uvědomíte si, že jste dětmi živého Boha. Jestliže však sami sebe nepoznáte, pak přebýváte v bídě a jste bídou.