Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Myslím si, že ako kresťania nerozumieme dosť dobre členeniu starozákonných predpisov, ktoré dal Boh Izraelu na Sinaji. Spolu ich vraj 613. Pokúšame sa (niektorí) zistiť, ktoré z nich platia aj pre nás a ktoré už nie. Toto rozdelenie by sme aj boli schopní zvládnuť, ale nevieme presne, ako toto rozdelenie seriózne biblicky zdôvodniť.
Jeden z prístupov je, že jednotlivé prikázania a predpisy rozdelíme do skupín na zákony morálne, ceremoniálne, občianske, zdravotné a podobne. Potom platnosť alebo neplatnosť vztiahneme na celú skupinu. Problém však je, že toto členenie sa v Biblii neobjavuje. Nie je možné vyčleniť časti alebo celky, ktoré obsahujú iba jeden typ zákonov. V jednom odseku sa často nachádzajú zákony všetkých typov. Ak povieme, že napríklad občianske zákony neplatia, nedajú sa vyčleniť ako kompaktný celok vo forme jednej alebo niekoľkých po sebe nasledujúcich kapitol. Museli by sme vyškrtnúť niekde jeden, niekde viac veršov, ale šlo by o sporadické škrtance vyskytujúce sa na veľkom rozsahu strán. Z toho sa dá usúdiť, že takéto delenie nebolo pôvodným zámerom autora a teda ani by sme ho takto definovať.
Ďalší, v záujme zjednodušiť tento problém, delia sinajské predpisy na dve hlavné skupiny: Desatoro, a tzv. Mojžišov zákon. Má to svoju logiku. Desatoro vyhlásil z vrchu sám Boh, a sám ho aj zapísal na kamenné dosky. Mojžišov zákon obsahuje všetky ostatné zákony, ktoré povedal Boh Mojžišovi, a Mojžiš ich následne tlmočil ľudu. Tieto boli zapísané na niečom ako papie. Desatoro bolo vložené v truhle zmluvy, Mojžišov zákon bol položený vedľa. Na základe toho existuje rozšírený názor, že dnes Desatoro platí a Mojžišov zákon neplatí. V tomto zjednodušení sa predpokladá, že Mojžišov zákon obsahuje iba predpisy o obetovaní (ceremoniálne, zákony). To však nie je pravda. Problém je, že Mojžišov zákon obsahuje nie len ceremoniálne zákony, ale v rôznych úpravách opakuje aj zákony z Desatora. Ak teda napríklad Desatoro obsahuje prikázanie o cudzoložstve, a toto prikázanie je súčasne viackrát zopakované v Mojžišovom zákone, nemôžeme jednoducho povedať, že Mojžišov zákon aj s prikázaniami o cudzoložstve neplatí, ale v Desatore to isté prikázanie platí. Vyzerá to teda, že ani toto nie je cesta k pochopeniu toho, čo platí, čo nie a ako to rozdeliť.
Ďalší zas tvrdia, že starý zákon prestal byť celý záväzný Kristovou smrťou a v novozákonnej dobe platí zo starozákonných príkazov len to, čo je v novozákonných spisoch (evanjeliách alebo listoch) opätovne potvrdené. Tento prístup nevyzerá veľmi dôveryhodne, pisatelia novozákonných spisov citujú starozákonné predpisy sporadicky, podľa témy, ktorú práve riešia, a očividne nie sú si vedomí svojej úlohy potvrdzovačov tých správnych zákonov, ktorú im týmto pripisujeme. Navyše, môžu starozákonný príkaz citovať len ako príklad do konkrétnej situácie a nemusia tým hneď myslieť na to, že to majú všetci dodržiavať.
Ak sa teda dopátrať k pravde? Čo platí a čo nie a prečo?
Jeden z prístupov je, že jednotlivé prikázania a predpisy rozdelíme do skupín na zákony morálne, ceremoniálne, občianske, zdravotné a podobne. Potom platnosť alebo neplatnosť vztiahneme na celú skupinu. Problém však je, že toto členenie sa v Biblii neobjavuje. Nie je možné vyčleniť časti alebo celky, ktoré obsahujú iba jeden typ zákonov. V jednom odseku sa často nachádzajú zákony všetkých typov. Ak povieme, že napríklad občianske zákony neplatia, nedajú sa vyčleniť ako kompaktný celok vo forme jednej alebo niekoľkých po sebe nasledujúcich kapitol. Museli by sme vyškrtnúť niekde jeden, niekde viac veršov, ale šlo by o sporadické škrtance vyskytujúce sa na veľkom rozsahu strán. Z toho sa dá usúdiť, že takéto delenie nebolo pôvodným zámerom autora a teda ani by sme ho takto definovať.
Ďalší, v záujme zjednodušiť tento problém, delia sinajské predpisy na dve hlavné skupiny: Desatoro, a tzv. Mojžišov zákon. Má to svoju logiku. Desatoro vyhlásil z vrchu sám Boh, a sám ho aj zapísal na kamenné dosky. Mojžišov zákon obsahuje všetky ostatné zákony, ktoré povedal Boh Mojžišovi, a Mojžiš ich následne tlmočil ľudu. Tieto boli zapísané na niečom ako papie. Desatoro bolo vložené v truhle zmluvy, Mojžišov zákon bol položený vedľa. Na základe toho existuje rozšírený názor, že dnes Desatoro platí a Mojžišov zákon neplatí. V tomto zjednodušení sa predpokladá, že Mojžišov zákon obsahuje iba predpisy o obetovaní (ceremoniálne, zákony). To však nie je pravda. Problém je, že Mojžišov zákon obsahuje nie len ceremoniálne zákony, ale v rôznych úpravách opakuje aj zákony z Desatora. Ak teda napríklad Desatoro obsahuje prikázanie o cudzoložstve, a toto prikázanie je súčasne viackrát zopakované v Mojžišovom zákone, nemôžeme jednoducho povedať, že Mojžišov zákon aj s prikázaniami o cudzoložstve neplatí, ale v Desatore to isté prikázanie platí. Vyzerá to teda, že ani toto nie je cesta k pochopeniu toho, čo platí, čo nie a ako to rozdeliť.
Ďalší zas tvrdia, že starý zákon prestal byť celý záväzný Kristovou smrťou a v novozákonnej dobe platí zo starozákonných príkazov len to, čo je v novozákonných spisoch (evanjeliách alebo listoch) opätovne potvrdené. Tento prístup nevyzerá veľmi dôveryhodne, pisatelia novozákonných spisov citujú starozákonné predpisy sporadicky, podľa témy, ktorú práve riešia, a očividne nie sú si vedomí svojej úlohy potvrdzovačov tých správnych zákonov, ktorú im týmto pripisujeme. Navyše, môžu starozákonný príkaz citovať len ako príklad do konkrétnej situácie a nemusia tým hneď myslieť na to, že to majú všetci dodržiavať.
Ak sa teda dopátrať k pravde? Čo platí a čo nie a prečo?
Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Ahojte diskutéri.
Sledujem túto Studentom 07 naznačenú problematiku zákona už dlhšie a ani ja v tom nemám jasno.
Najnovšie som sa v knižke od Kornelia Novaka "Křest Duchem Svatým" dočítal, že to je, ako tam píše, "jednoduché".
Na strane 96 uvádza, že Desatoro bolo vložené do truhly zmluvy, a Mojžišov zákon bol uložený vedľa tejto truhly. A práve tento vedľa položený Mojžišov zákon je skrze Ježiša odstránený. Ďalej však píše, že tento zákon obsahoval iba predpisy o obetiach. Vieme však, že to nie je pravda.
Mojžišov zákon obsahuje aj niekoľkonásobné zopakovanie príkazov z desatora, napr. aj o sobote. Obsahuje tiež napr. predpisy o čistom a nečistom, ktoré v desatore nie sú zahrnuté. Ako potom môžeme povedať, že to bolo zrušené?
Kornelius tam aj píše, že dôvodom, prečo desatoro nemohlo byť zrušené, je aj to, že desatoro sa začína slovami "Ja som Hospodin, tvoj Boh", a tým by vlastne zrušil sám seba. To je pochopiteľné, ale aj niekoľko textov v tom Mojžišovom zákone znie podobne, napr. 3M 18,2: "Ja som Hospodin, váš Boh." Toto sa už mohlo zrušiť?
A napadá ma ešte taký paradox, že my vlastne o desatore vieme IBA z Mojžišových zápisov! Veď kamenné dosky napísané prstom Božím sa nezachovali. Ak by niekto napr. pred dvetisíc rokmi zničil Mojžišove knihy, lebo Ježišovou obeťou boli zrušené, o existencii desatora by sme nemali ani potuchy.
No neviem, čo si mám o tom myslieť. Kornelia som osobne zažil, veľmi si ho vážim, viem že to má v hlave usporiadané a premyslené, káže bez podkladov. Ale túto vec okolo zákona myslím nemá domyslenú. Sú to nesystematické, povrchné, navzájom si odporujúce argumenty, a neverím, že to je oficiálne stanovisko cirkvi.
Nevie niekto, kde by sa niečo seriózne na túto tému dalo nájsť?
Sledujem túto Studentom 07 naznačenú problematiku zákona už dlhšie a ani ja v tom nemám jasno.
Najnovšie som sa v knižke od Kornelia Novaka "Křest Duchem Svatým" dočítal, že to je, ako tam píše, "jednoduché".
Na strane 96 uvádza, že Desatoro bolo vložené do truhly zmluvy, a Mojžišov zákon bol uložený vedľa tejto truhly. A práve tento vedľa položený Mojžišov zákon je skrze Ježiša odstránený. Ďalej však píše, že tento zákon obsahoval iba predpisy o obetiach. Vieme však, že to nie je pravda.
Mojžišov zákon obsahuje aj niekoľkonásobné zopakovanie príkazov z desatora, napr. aj o sobote. Obsahuje tiež napr. predpisy o čistom a nečistom, ktoré v desatore nie sú zahrnuté. Ako potom môžeme povedať, že to bolo zrušené?
Kornelius tam aj píše, že dôvodom, prečo desatoro nemohlo byť zrušené, je aj to, že desatoro sa začína slovami "Ja som Hospodin, tvoj Boh", a tým by vlastne zrušil sám seba. To je pochopiteľné, ale aj niekoľko textov v tom Mojžišovom zákone znie podobne, napr. 3M 18,2: "Ja som Hospodin, váš Boh." Toto sa už mohlo zrušiť?
A napadá ma ešte taký paradox, že my vlastne o desatore vieme IBA z Mojžišových zápisov! Veď kamenné dosky napísané prstom Božím sa nezachovali. Ak by niekto napr. pred dvetisíc rokmi zničil Mojžišove knihy, lebo Ježišovou obeťou boli zrušené, o existencii desatora by sme nemali ani potuchy.
No neviem, čo si mám o tom myslieť. Kornelia som osobne zažil, veľmi si ho vážim, viem že to má v hlave usporiadané a premyslené, káže bez podkladov. Ale túto vec okolo zákona myslím nemá domyslenú. Sú to nesystematické, povrchné, navzájom si odporujúce argumenty, a neverím, že to je oficiálne stanovisko cirkvi.
Nevie niekto, kde by sa niečo seriózne na túto tému dalo nájsť?
Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Ahoj Lotor,
ja myslím že jedine "Adventisti siedmeho dňa veria". Ale aj oficialitu tejto knihy už niektorí diskutujúci na niektorom z fór na týchto stránkach stihli spochybniť, tak neviem ...
Skús sa spýtať svojho kazateľa
, ale to bude asi zas len jeden z osobných názorov ...
ja myslím že jedine "Adventisti siedmeho dňa veria". Ale aj oficialitu tejto knihy už niektorí diskutujúci na niektorom z fór na týchto stránkach stihli spochybniť, tak neviem ...

Skús sa spýtať svojho kazateľa

Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Ako rozumiete týmto veršom?
Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok; bol vyhlásený anjelmi a zverený ľudskému prostredníkovi... Pred príchodom viery sme boli zajatci pod dozorom zákona až do toho času, keď sa mala zjaviť viera. A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi... (Gal 3,19.23-25)
Tým sa ruší predchádzajúce prikázanie, lebo je slabé a neužitočné. Veď zákon nič nepriviedol k dokonalosti; uvedená bola iba lepšia nádej a skrze ňu sa blížime k Bohu. (Žid 7,18.19)
Lebo keď sme boli v tele, pôsobili v našich údoch hriešne vášne vyvolané zákonom, aby sme smrti prinášali ovocie. Ale teraz sme boli oslobodení od zákona, pretože sme zomreli tomu, čo nás zväzovalo, takže teraz slúžime novým spôsobom Ducha, a nie starým spôsobom litery. (Rim 7,5.6)
Veď on je náš pokoj, keď oboch spojil v jedno a svojím telom zbúral rozdeľujúci múr nepriateľstva, keď zbavil platnosti zákon prikázaní s jeho nariadeniami, aby v sebe z dvoch stvoril jedného nového človeka a nastolil pokoj. (Ef 2,15)
A tak teraz už nejestvuje odsúdenie pre tých, čo sú v Kristovi Ježišovi. Veď zákon životodarného Ducha v Kristovi Ježišovi ťa oslobodil od zákona hriechu a smrti. (Rim 8,1.2)
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Jaký Zákon
snad smlouva. Bůh nikdy neruší smlouvu jen ji nechává v každé době aktualizovat. Rozhodně
smlouva není co musíš a nesmíš. Je o tom co Bůh zaručuje ve prospěch svého uctívače. Pokud uctíváš
Hospodina důvěřuj Jeho smlouvě.
Desatero nejsou zákazy a příkazy to je jen překladový šotek. 

smlouva není co musíš a nesmíš. Je o tom co Bůh zaručuje ve prospěch svého uctívače. Pokud uctíváš
Hospodina důvěřuj Jeho smlouvě.


Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
To: Ambassador
Ano zákon je vlastně součást smlouvy.
Ty další věci se jen domníváš.
1) Bible prohlašuje, že ta první smlouva (ta na Sinaji) pomíjí, blíží se zániku, je zastaralá a že ji máme vyhnat od sebe, protože rodila do otroctví.
2 Korintským 3,7-17
Židům 8,6-7 + 13
Galatským 4,21-31
To ale platí pro ty, komu byla první smlouva určena a to byli synové Izraele
Exodus 19,3-8
2) Bible prohlašuje, že ostatní národy, které nekonvertovaly k židovství a zůstaly jako pohané, nikdy neměli účast na té první smlouvě!
Efezským 2,11-12
Tedy pokud jsi křesťan a máš předky v Jákobovi, platila pro tebe první smlouva, ale ta zastarává a máš ji zapudit a přijmout slavnější novou smlouvu skrze Ježíšovu krev. V ní je tvá identita.
A pokud jsi křesťan a jsi původem pohan, pak pro tebe první stará smlouva včetně desatera nikdy neplatila!
Neříkám, že byla špatná, říkám jen, že nebyla určena tobě a ty jsi podle ní nebyl posuzován.
Tvá hodnota je dána smlouvou kterou učinil Ježíš svou krví i za tebe.
Jak žid i řek oba nyní jsou nové stvoření, vedení stejným Duchem svatým, který byl dán místo litery zákona.
(Vydání desatera a smlouvy, kterou měli Izraelité poslouchat se událo přesně 50 dní po jejich záchraně z Egypta)
(Přesně 50 dní po záchraně lidstva Ježíšovou obětí ukřížováním byl v nové smlouvě seslán lidem Duch Svatý, aby ho poslouchali a aby je vedl)
Jestliže tedy Nová smlouva nahrazuje starou
a záchrana na Kříži nahrazuje záchranu z Egypta
tak i seslání Ducha Svatého nahrazuje vydání Zákona
Stále platí, že veškeré písmo je vhodné k usvědčování, nápravě vyučování atd. a bylo inspirováno Duchem Svatým
Ale cesta následování Boha je skrze Ducha, nikoliv skrze Zákon.
Ano zákon je vlastně součást smlouvy.
Ty další věci se jen domníváš.
1) Bible prohlašuje, že ta první smlouva (ta na Sinaji) pomíjí, blíží se zániku, je zastaralá a že ji máme vyhnat od sebe, protože rodila do otroctví.
2 Korintským 3,7-17
Židům 8,6-7 + 13
Galatským 4,21-31
To ale platí pro ty, komu byla první smlouva určena a to byli synové Izraele
Exodus 19,3-8
2) Bible prohlašuje, že ostatní národy, které nekonvertovaly k židovství a zůstaly jako pohané, nikdy neměli účast na té první smlouvě!
Efezským 2,11-12
Tedy pokud jsi křesťan a máš předky v Jákobovi, platila pro tebe první smlouva, ale ta zastarává a máš ji zapudit a přijmout slavnější novou smlouvu skrze Ježíšovu krev. V ní je tvá identita.
A pokud jsi křesťan a jsi původem pohan, pak pro tebe první stará smlouva včetně desatera nikdy neplatila!
Neříkám, že byla špatná, říkám jen, že nebyla určena tobě a ty jsi podle ní nebyl posuzován.
Tvá hodnota je dána smlouvou kterou učinil Ježíš svou krví i za tebe.
Jak žid i řek oba nyní jsou nové stvoření, vedení stejným Duchem svatým, který byl dán místo litery zákona.
(Vydání desatera a smlouvy, kterou měli Izraelité poslouchat se událo přesně 50 dní po jejich záchraně z Egypta)
(Přesně 50 dní po záchraně lidstva Ježíšovou obětí ukřížováním byl v nové smlouvě seslán lidem Duch Svatý, aby ho poslouchali a aby je vedl)
Jestliže tedy Nová smlouva nahrazuje starou
a záchrana na Kříži nahrazuje záchranu z Egypta
tak i seslání Ducha Svatého nahrazuje vydání Zákona
Stále platí, že veškeré písmo je vhodné k usvědčování, nápravě vyučování atd. a bylo inspirováno Duchem Svatým
Ale cesta následování Boha je skrze Ducha, nikoliv skrze Zákon.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Tomáš píše:
Ano zákon je vlastně součást smlouvy.
Ty další věci se jen domníváš.
Tomáši, Tomáši, jako bývalý adventista máš neutuchající potřebu předělat církev
, kterou jsi opustil. Žel stále je v tobě kus adventismu a ani o tom nevíš. Zde máš něco co je tvé:
"Umíte si představit, že jednou před Bohem budeme někdo stát a on se zeptá proč jsme nevyslali někoho mladého/mladou do služby na jeho díle a my mu řekneme, protože byla naplněná kapacita?"
To je ten vyšetřovací syndrom! To už jsi členem nebyl.
Pro jiné máš nálepku doměnek a pro sebe........?
Navzdor tomu jsme oba děti Boží.
Ano zákon je vlastně součást smlouvy.
Ty další věci se jen domníváš.
Tomáši, Tomáši, jako bývalý adventista máš neutuchající potřebu předělat církev

"Umíte si představit, že jednou před Bohem budeme někdo stát a on se zeptá proč jsme nevyslali někoho mladého/mladou do služby na jeho díle a my mu řekneme, protože byla naplněná kapacita?"

To je ten vyšetřovací syndrom! To už jsi členem nebyl.
Pro jiné máš nálepku doměnek a pro sebe........?
Navzdor tomu jsme oba děti Boží.

Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Rozumím jim moc dobře i když jsou ve SlovenštiněNinka napísal:Ako rozumiete týmto veršom?Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok; bol vyhlásený anjelmi a zverený ľudskému prostredníkovi... Pred príchodom viery sme boli zajatci pod dozorom zákona až do toho času, keď sa mala zjaviť viera. A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi... (Gal 3,19.23-25)Tým sa ruší predchádzajúce prikázanie, lebo je slabé a neužitočné. Veď zákon nič nepriviedol k dokonalosti; uvedená bola iba lepšia nádej a skrze ňu sa blížime k Bohu. (Žid 7,18.19)Lebo keď sme boli v tele, pôsobili v našich údoch hriešne vášne vyvolané zákonom, aby sme smrti prinášali ovocie. Ale teraz sme boli oslobodení od zákona, pretože sme zomreli tomu, čo nás zväzovalo, takže teraz slúžime novým spôsobom Ducha, a nie starým spôsobom litery. (Rim 7,5.6)Veď on je náš pokoj, keď oboch spojil v jedno a svojím telom zbúral rozdeľujúci múr nepriateľstva, keď zbavil platnosti zákon prikázaní s jeho nariadeniami, aby v sebe z dvoch stvoril jedného nového človeka a nastolil pokoj. (Ef 2,15)A tak teraz už nejestvuje odsúdenie pre tých, čo sú v Kristovi Ježišovi. Veď zákon životodarného Ducha v Kristovi Ježišovi ťa oslobodil od zákona hriechu a smrti. (Rim 8,1.2)

Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
Asi není nejlepší,když nejsou argumenty k dialogu a důkazové texty "prát udajné špinavé prádlo" o někom,kdo odešel a to ještě pod anonymním jménem,když se druhý podepsal.ambassador napísal:Tomáš píše:
Ano zákon je vlastně součást smlouvy.
Ty další věci se jen domníváš.
Tomáši, Tomáši, jako bývalý adventista máš neutuchající potřebu předělat církev, kterou jsi opustil. Žel stále je v tobě kus adventismu a ani o tom nevíš. Zde máš něco co je tvé:
"Umíte si představit, že jednou před Bohem budeme někdo stát a on se zeptá proč jsme nevyslali někoho mladého/mladou do služby na jeho díle a my mu řekneme, protože byla naplněná kapacita?"![]()
To je ten vyšetřovací syndrom! To už jsi členem nebyl.
Pro jiné máš nálepku doměnek a pro sebe........?
Navzdor tomu jsme oba děti Boží.
Z citací Tomáše je zřetelné,že nemá ty ambice předělávat CASD(sám ví,že je to nemožné),pouze upozorňuje na místa,kde je něco silně překroucené.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Zákon daný na Sinaji ... ako ho chápať?
O špinavém prádle by mohla být řeč, jen tehdy pokud by Tomáš nevytruboval na každém webu kde vejde, že je bývalý adventista.
Dokonce, že může dokázat proč to či ono není Biblické.
To co jsem citoval z jeho dílny, tak to je na stránkách
http://mpavlik.casd.cz/2015/11/22/vybor ... /#comments
Pokud je špinavé tak co s tím. Vy máte chorobnou potřebu našeho špinavého prádla?
Dokonce, že může dokázat proč to či ono není Biblické.

http://mpavlik.casd.cz/2015/11/22/vybor ... /#comments
Pokud je špinavé tak co s tím. Vy máte chorobnou potřebu našeho špinavého prádla?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný