Teologický seminár
Teologický seminár
Zdravím vás přátelé. Když už tu nasvicujete stinná místa, rád bych vyjádřil znepokojení nad fungováním TS. Jak to vidíte, týme?
Naposledy upravil/-a ričard v 19 Apr 2015, 17:36, upravené celkom 1 krát.
Dôvod: Téma presunutá z "Iné" do "Organizácia" a premenovaná z "TS" na "Teologický seminár"
Dôvod: Téma presunutá z "Iné" do "Organizácia" a premenovaná z "TS" na "Teologický seminár"
Re: Teologický seminár
Ahoj Študák, možno by si to mohol trochu rozvinúť, čo Ti príde na fungovaní TS znepokojujúce? Nevidím do organizačných záležitostí, ale narozdiel od mnohých sa domnievam, že seminár vypúšťa zdravo uvažujúcich teológov. Ak s tým nesúhlasíš, možno by bolo dobré prehodnotiť vlastnú predstavu o tom, kam by mala cirkev smerovať. Možno by k tvojmu premýšľaniu pomohla aj dizertačná práca v tejto téme http://acos.tym.sk/clanky-f9/b-jetelina ... -t116.html . 

Re: Teologický seminár
Je fakt, že počet študentov, ktorých seminár produkuje, je tak malý, že slovo seminár sa mi zdá prisilné. Asi by bolo zaujímavé poznať celkové priemerné ročné náklady na seminár a ich podiel pripadajúci na jedného študenta. Potom by sa dalo lepšie posúdiť, či to stojí za to ...
Re: Teologický seminár
V poslednej dobe som zachytila informacie, ze sa teologicky seminar bude stahovat.... Neviete, co je na tom pravdy?
A ci to so sebou prinesie aj ine zmeny, napriklad v pocte zamestnancov... Ak je to pravda, tak by sa tym mohli vyriesit problemy s nakladmi, ktore spomina JanoM. 


Re: Teologický seminár
Súhlasím, že to vyzerá na problém s počtom študentov a z toho vyplývajúca otázka rentability. Prelistoval som pár časopisov Advent a všimo som si pozoruhodnú agitáciu, ktorá začala začiatkom tohto roku. Hlavne prvé tohtoročné vydanie, obsahuje článok s názvom "Filmy pro pamětníky a Teologický seminář", kde sa dočítate napríklad toto:
Otázne potom je, koľko učiteľov a iných pracovníkov seminár zamestnáva? Pretože vyzerá to tak, že zamestnancov TS je viac ako študentov. V ďalších tohtoročných číslach potom nechýba ani v jednom čísle nejaký ten agitačný článok. Ja by som navrhoval, aby sa študenti posielali do zahraničia (podľa toho, ako cirkev potrebuje) a jednoducho sa im štúdium preplatí.Jan Fürst napísal:Na Teologickém semináři je sedm studentů.
Re: Teologický seminár
[mention]Thomas[/mention] , o tých agitačných článkoch máš pravdu, tiež som si to všimla... Pamätám si aj na ten o "Filmoch pre pamätníkov", napadlo mi vtedy, či sme ako cirkev na tom naozaj tak zle, že musíme mladých ľudí lákať na seminár takýmito argumentami útočiacimi na city. Najskôr autor dojemne ospevuje staré zlaté časy, keď mať v rodine farára niečo znamenalo:
Zaujímavý spôsob, ako nalákať študentov na seminár... 
Inak, autor hovorí, že vo všetkých združeniach je kazateľov dosť, tak neviem, kde je potom problém
A v závere článku sa dozvedáme, že:Kolik odříkání rodičů i sourozenců stál každý rok studenta na teologii! Ale cíl, ten měl často absolutní přednost přede vším. Mít v rodině kněze, to byla jak pro katolickou, tak i pro protestantskou rodinu čest.
Skoro som mala výčitky svedomia, že nie som Bohu dosť oddaná, keď som nešla študovať za kazateľkusedm studentů na Teologickém semináři je smutnou známkou vystavenou církvi (nám) za úroveň její oddanosti Božímu záchrannému dílu v naší zemi.


Inak, autor hovorí, že vo všetkých združeniach je kazateľov dosť, tak neviem, kde je potom problém

Re: Teologický seminár
[mention]Ninka[/mention], presne taký pocit som z toho článku mal aj ja
. Navyše to, že v minulosti (autor asi spomína na totalitný režim) bol záujem o štúdium obzvlášť veľký a dnes nie je, nemusí vôbec odzrkadľovať úpadok duchovnosti. Nezáujem študovať skôr vnímam ako zmes rôznych faktorov – napr. zmena režimu, spoločnosti a vzdelávacieho systému.
Dovolím si odcitovať jeden výrok z článku, ktorý ma minulý týždeň zaujal. Nevzťahuje sa priamo k tejto téme, ale mohla by to byť dobrá alegória
.

Dovolím si odcitovať jeden výrok z článku, ktorý ma minulý týždeň zaujal. Nevzťahuje sa priamo k tejto téme, ale mohla by to byť dobrá alegória

LUKEŠ, Jiří. Čtvrté přikázání – sobota v Církvi adventistů sedmého dne. Křesťanská revue. 2014, roč. 81, č. 2, s. 14. napísal:Zatímco před rokem 1989 bylo důsledné zachovávání soboty vnímáno i jako určitý protest proti ateistické či totalitní ideologii a sobota byla únikem do alternativního světa Boží blízkosti, projevem naděje i velmi rezistentní víry, věk postmoderny a rozvíjející se tržní ekonomiky sobotní kontury rychle rozmlžil a tvrdě atakoval náboženský obsah i praxi zastánců soboty v České republice a na Slovensku.
Re: Teologický seminár
Teologický seminář jsem navštěvoval v letech 2011-2013 na denním studiu
Mé postřehy:
-
Oproti vysoké škole, kde je kreditový systém - 30 kreditů za semestr a bývá rozložen tak na 4-7 předmětů za semestr
Na TS CASD bylo v prvním semestru kolem 20-25 předmětů !!!!!!!
Tím samozřejmě jejich hloubka, časová dotace a hodnota neuvěřitelně klesla.
-
Oproti vysoké škole byla velká část výuky koncentrovaná v učebnách - tedy výklad učitele.
Tedy méně času k samostudiu a k vlastnímu výběru literatury.
+
Pro studenty, kteří neměli motivaci a disciplínu pro samostudium, byla středoškolská metoda výuky mnohem efektivnější
-
(načíst povinnou literaturu na 20 předmětů i když by byla jen jedna kniha na předmět je velice časově náročné, a pokud jsou to jen výňatky knihy, nebo kapitoly, pak je to k tématu zase příliš mělké)
+
Co se týče výuky biblických jazyků byla pro mne škola velmi velmi obohacující a na vysoké úrovni
Myslím tím řečtinu, hebrejštinu a od roku 2012/13 i volitelná latina.
+
Mezi učiteli nepanovala myšlenková a názorová shoda na různá témata, to vedlo sice prvotně ke krizi víry v autority (učitele), ale postupně to podnítilo nutnost používat vlastní hlavu a nechávat prostor pro nové pohledy, nebo odpověď ,,nevím".
-
Učitelé na TS sami často nesouhlasí se základními věroučnými body církve, ale dovolí si to říci pouze na akademické půdě před studenty.
Oproti tomu nás varovali, abychom ne všechno co slyšíme vypouštěli ve sborech ven - že by to prý členové neunesli nebo nepochopili.
Toto myslím vede k myšlení že my studovaní jsme něco víc + k dvojí tváři, protože se nepostavím veřejně za to, co ve škole odůvodněně zjistím. Vede to ke strachu z církveního kolosu a víře, že obecně v církvi asi stejně nic nezměním, maximálně můžu ovlivňovat svůj sbor jako kazatel.
-
Mé 8-leté gymnázium vedlo ústřižky ze všech VŠ a VOŠ s přijímačkami pro příští rok.
Viděl jsem na něm tehdy i TS Sázava. V přijímacích podmínkách stálo jen učast na přijímacích zkouškách (anj, obecný rozhled, motivační dopis a pohovor)
NEstálo v něm že je potřeba doporučení sboru!!!!!!!
TS se české veřejnosti prezentoval jako otevřená škola pro všechny.
Později jsme však jako uchazeč zjistil, že musím mít doporučení výboru svého sboru a že bych měl být pokřtěný člen, nebo o křtu uvažovat.
Během mého působení na škole, musel jeden student z prvního ročníku odejít, protože jeho vlastní sbor stáhl své doporučení pro něj. (Prý hrál počítačovou hru, kde bylo násilí a okultní symboly, a poslouchal metalovou hudbu, nebo tak něco)
To mi přijde nespravedlivé, neboť na škole studovali i 1-2 nepokřtění členové, kteří mohli zůstat celý rok.
Navíc jak k tomu přijde nečlen casd , když se TS prezentuje jako státní škola pro všechny, nejen pro casd.
+
Škola měla klidné a příjemné prostředí u řeky a studenti měli tedy plno prostoru na vlastní rozjímání a ztišení a modlitby.
-
Odřiznutí od světa znamenalo, že jeden celý půlrok (vlastně celý rok mimo zkouškové a volný víkend v měsíci) jsem vlastně za celý týden potkával neadventisty jedině 2x 3hodiny ve vlaku cestou na sbor, kde jsem měl mít praxi a zpět.
Toto neuvěřitelně ovlivňuje vaše myšlení a izoluje vás to od problémů současného světa a lidí v České Republice.
Bylo to až ohromující uvědomit si, jak nutně jsem potřeboval slyšet běžné rozhovory lidí o zaměstnání, nemoci, studiu dětí, politice, zahraničí atd.
A nejen detaily různých pozadí církve v dějinách, v současných sborech, nebo rozdílné výklady hebrejských a řeckých slovíček.
+
Teologický seminář nabízel možnost si část školného odpracovat a celkově snižoval náklady na svůj provoz tím, že studenti měli vždy rozpis prací a předepsaný počet povinných odpracovaných hodin na měsíc. Uklid učeben, mytí nádobí, sekání trávy, hrabání listí, odhazování sněhu, řezání, štípání a sušení dřeva k topení.
Samotné vytápění budov dřevem (někteří museli vstávat v noci, nebo nad ránem a přikládat)
Pomohlo to studentům trochu se odreagovat + Sociálně slabším snížit peněžní náklady na studium.
-
Přibližně 16 hodin týdně povinných prací navíc znamenalo další časovou zátež, která společně s 25-35 povinnými hodinami týdně znamenalo, že student má ještě méně času na povinnou literaturu, vlastní samostudium, nebo psaní semestrálních, nebo absolvenstských prací.
Ti co odpracovávali navíc, pochopitelně měli času ještě méně.
-
Nabídka TS byly 2 programy - teologický a sociálně pastorační
Teologický má uplatnění v praxi jako kazatel CASD, nebo jako administrátor některé z církevních institucí, kde vyžadují teologické vzdělání (AWR, HOPE TV, Advent Orion)
těchto míst není zase tak mnoho
titul Bth. (americký) 4 roky
české Dis (diplomovaný specialista) za 3 roky
Bakalář za 4 roky - 4 rok máte dotovaný jako ty předešlé pouze pokud vás doporučí sdružení a nabídne vám nástupní praxi, což se dozvíte až v 2.pol. 3. ročníku a není to jisté.
Máte další možnost studia na teologických školách v Českých Budějovicích (katolická teologická škola), nebo v Praze (Katolická, Husitská, Evangelická teologická fakulta UK)
Sociálně pastorační obor
Titul dis. 3roky
titul Bth (anglicky) 4 roky teoreticky (opět pouze pokud jste dostali ,,požehnání" sdružení)
Během mého studia bylo na sociálně pastoračním oboru asi 4-5 lidí většinou děvčata.
Považuji za nespravedlivé, že jim někdy během mého druhého ročníku bylo sděleno, že tento obor v prezenční formě dále nebude podporován a nabízejí pouze individuální formu, nebo přestup na teologický obor s tím, že student musí dodělat rozdílové zkoušky respektive dodělat si předměty co mu chybí.
Ovšem uplatnění tohoto oboru je v praxi téměř nulové. Téměř všude budete na ošetřovatelku v pečovacím domě potřebovat mnoho hodin praxe, kterou ovšem TS studentům neumožňoval. (Studenti tohoto oboru jezdili na soboty na praxi na sbory casd a učili v sobotních školách děti nebo dospělé, kázali a měli příběhy pro děti, což pečovatelské domy nepovažují za přijatelnou praxi)
V létě měli cca 2týdny praxe v pečovatelském domě v Malenovicích, nebo jinde pokud si sehnali nějakou jinou, nebo skončili jako hlídání dětí na biblických týdnech sdružení casd.
Personální kapacita pečovatelského domu v Malenovicích je naplněná a to bylo jediné pravděpodobné uplatnění pro tyto absolventy.
Tato informace o nedostatku uplatnění podle mne studentům pastoračně sociálního oboru při výběru studia byla zamlžována a zlehčována)
Obecně mi připadá pro mladé lidi ochotné pracovat pro Boha trochu nejisté vybrat si TS, studovat ho 4 roky denním studiem s tím že potom mi sdružení nenabídne nástupní praxi, nebo mi po nástupní praxi nenabídne práci kazatele.
Maturant v 19letech odevzdá 4 roky svého života studiu specifického oboru, kde spoustu předmětů studuje jen proto, aby prošel a mohl pomáhat lidem a dělat v praxi kazatele.
A ve 23 letech po studiu nebo ve 25 letech po nástupní 2leté praxi, když ho nevezmou (nelíbí se sdružení, nebo mají prostě plný stav), tak tento člověk nemá nikde jinde v ČR možné uplatnění svých znalostí a jeho roky studia přijdou vniveč.
Kazatelský sbor se navíc doplňuje často o dálkové studenty semináře, kteří mají vyšší věk a už nějakou tu životní praxi, nebo o bývalé kolportéry z terénu. Studenti z denního studia nejsou tedy nepostradatelní a často sbory ani mladé nezkušené kazatele tolik nechtějí.
Toto odrazuje ty co si spočítají šance.
.............................................
Tolik mé hodnocení TS CASD za 2011/12 a 2012/13
První rok cca 33 studentů (12 děvčat)
druhý rok asi 26 studentů
rok po mém odchodu se počet snížil na cca 17 studentů
a další rok snad až na 9 studentů
počty se týkají denního studia
Mé postřehy:
-
Oproti vysoké škole, kde je kreditový systém - 30 kreditů za semestr a bývá rozložen tak na 4-7 předmětů za semestr
Na TS CASD bylo v prvním semestru kolem 20-25 předmětů !!!!!!!
Tím samozřejmě jejich hloubka, časová dotace a hodnota neuvěřitelně klesla.
-
Oproti vysoké škole byla velká část výuky koncentrovaná v učebnách - tedy výklad učitele.
Tedy méně času k samostudiu a k vlastnímu výběru literatury.
+
Pro studenty, kteří neměli motivaci a disciplínu pro samostudium, byla středoškolská metoda výuky mnohem efektivnější
-
(načíst povinnou literaturu na 20 předmětů i když by byla jen jedna kniha na předmět je velice časově náročné, a pokud jsou to jen výňatky knihy, nebo kapitoly, pak je to k tématu zase příliš mělké)
+
Co se týče výuky biblických jazyků byla pro mne škola velmi velmi obohacující a na vysoké úrovni
Myslím tím řečtinu, hebrejštinu a od roku 2012/13 i volitelná latina.
+
Mezi učiteli nepanovala myšlenková a názorová shoda na různá témata, to vedlo sice prvotně ke krizi víry v autority (učitele), ale postupně to podnítilo nutnost používat vlastní hlavu a nechávat prostor pro nové pohledy, nebo odpověď ,,nevím".
-
Učitelé na TS sami často nesouhlasí se základními věroučnými body církve, ale dovolí si to říci pouze na akademické půdě před studenty.
Oproti tomu nás varovali, abychom ne všechno co slyšíme vypouštěli ve sborech ven - že by to prý členové neunesli nebo nepochopili.
Toto myslím vede k myšlení že my studovaní jsme něco víc + k dvojí tváři, protože se nepostavím veřejně za to, co ve škole odůvodněně zjistím. Vede to ke strachu z církveního kolosu a víře, že obecně v církvi asi stejně nic nezměním, maximálně můžu ovlivňovat svůj sbor jako kazatel.
-
Mé 8-leté gymnázium vedlo ústřižky ze všech VŠ a VOŠ s přijímačkami pro příští rok.
Viděl jsem na něm tehdy i TS Sázava. V přijímacích podmínkách stálo jen učast na přijímacích zkouškách (anj, obecný rozhled, motivační dopis a pohovor)
NEstálo v něm že je potřeba doporučení sboru!!!!!!!
TS se české veřejnosti prezentoval jako otevřená škola pro všechny.
Později jsme však jako uchazeč zjistil, že musím mít doporučení výboru svého sboru a že bych měl být pokřtěný člen, nebo o křtu uvažovat.
Během mého působení na škole, musel jeden student z prvního ročníku odejít, protože jeho vlastní sbor stáhl své doporučení pro něj. (Prý hrál počítačovou hru, kde bylo násilí a okultní symboly, a poslouchal metalovou hudbu, nebo tak něco)
To mi přijde nespravedlivé, neboť na škole studovali i 1-2 nepokřtění členové, kteří mohli zůstat celý rok.
Navíc jak k tomu přijde nečlen casd , když se TS prezentuje jako státní škola pro všechny, nejen pro casd.
+
Škola měla klidné a příjemné prostředí u řeky a studenti měli tedy plno prostoru na vlastní rozjímání a ztišení a modlitby.
-
Odřiznutí od světa znamenalo, že jeden celý půlrok (vlastně celý rok mimo zkouškové a volný víkend v měsíci) jsem vlastně za celý týden potkával neadventisty jedině 2x 3hodiny ve vlaku cestou na sbor, kde jsem měl mít praxi a zpět.
Toto neuvěřitelně ovlivňuje vaše myšlení a izoluje vás to od problémů současného světa a lidí v České Republice.
Bylo to až ohromující uvědomit si, jak nutně jsem potřeboval slyšet běžné rozhovory lidí o zaměstnání, nemoci, studiu dětí, politice, zahraničí atd.
A nejen detaily různých pozadí církve v dějinách, v současných sborech, nebo rozdílné výklady hebrejských a řeckých slovíček.
+
Teologický seminář nabízel možnost si část školného odpracovat a celkově snižoval náklady na svůj provoz tím, že studenti měli vždy rozpis prací a předepsaný počet povinných odpracovaných hodin na měsíc. Uklid učeben, mytí nádobí, sekání trávy, hrabání listí, odhazování sněhu, řezání, štípání a sušení dřeva k topení.
Samotné vytápění budov dřevem (někteří museli vstávat v noci, nebo nad ránem a přikládat)
Pomohlo to studentům trochu se odreagovat + Sociálně slabším snížit peněžní náklady na studium.
-
Přibližně 16 hodin týdně povinných prací navíc znamenalo další časovou zátež, která společně s 25-35 povinnými hodinami týdně znamenalo, že student má ještě méně času na povinnou literaturu, vlastní samostudium, nebo psaní semestrálních, nebo absolvenstských prací.
Ti co odpracovávali navíc, pochopitelně měli času ještě méně.
-
Nabídka TS byly 2 programy - teologický a sociálně pastorační
Teologický má uplatnění v praxi jako kazatel CASD, nebo jako administrátor některé z církevních institucí, kde vyžadují teologické vzdělání (AWR, HOPE TV, Advent Orion)
těchto míst není zase tak mnoho
titul Bth. (americký) 4 roky
české Dis (diplomovaný specialista) za 3 roky
Bakalář za 4 roky - 4 rok máte dotovaný jako ty předešlé pouze pokud vás doporučí sdružení a nabídne vám nástupní praxi, což se dozvíte až v 2.pol. 3. ročníku a není to jisté.
Máte další možnost studia na teologických školách v Českých Budějovicích (katolická teologická škola), nebo v Praze (Katolická, Husitská, Evangelická teologická fakulta UK)
Sociálně pastorační obor
Titul dis. 3roky
titul Bth (anglicky) 4 roky teoreticky (opět pouze pokud jste dostali ,,požehnání" sdružení)
Během mého studia bylo na sociálně pastoračním oboru asi 4-5 lidí většinou děvčata.
Považuji za nespravedlivé, že jim někdy během mého druhého ročníku bylo sděleno, že tento obor v prezenční formě dále nebude podporován a nabízejí pouze individuální formu, nebo přestup na teologický obor s tím, že student musí dodělat rozdílové zkoušky respektive dodělat si předměty co mu chybí.
Ovšem uplatnění tohoto oboru je v praxi téměř nulové. Téměř všude budete na ošetřovatelku v pečovacím domě potřebovat mnoho hodin praxe, kterou ovšem TS studentům neumožňoval. (Studenti tohoto oboru jezdili na soboty na praxi na sbory casd a učili v sobotních školách děti nebo dospělé, kázali a měli příběhy pro děti, což pečovatelské domy nepovažují za přijatelnou praxi)
V létě měli cca 2týdny praxe v pečovatelském domě v Malenovicích, nebo jinde pokud si sehnali nějakou jinou, nebo skončili jako hlídání dětí na biblických týdnech sdružení casd.
Personální kapacita pečovatelského domu v Malenovicích je naplněná a to bylo jediné pravděpodobné uplatnění pro tyto absolventy.
Tato informace o nedostatku uplatnění podle mne studentům pastoračně sociálního oboru při výběru studia byla zamlžována a zlehčována)
Obecně mi připadá pro mladé lidi ochotné pracovat pro Boha trochu nejisté vybrat si TS, studovat ho 4 roky denním studiem s tím že potom mi sdružení nenabídne nástupní praxi, nebo mi po nástupní praxi nenabídne práci kazatele.
Maturant v 19letech odevzdá 4 roky svého života studiu specifického oboru, kde spoustu předmětů studuje jen proto, aby prošel a mohl pomáhat lidem a dělat v praxi kazatele.
A ve 23 letech po studiu nebo ve 25 letech po nástupní 2leté praxi, když ho nevezmou (nelíbí se sdružení, nebo mají prostě plný stav), tak tento člověk nemá nikde jinde v ČR možné uplatnění svých znalostí a jeho roky studia přijdou vniveč.
Kazatelský sbor se navíc doplňuje často o dálkové studenty semináře, kteří mají vyšší věk a už nějakou tu životní praxi, nebo o bývalé kolportéry z terénu. Studenti z denního studia nejsou tedy nepostradatelní a často sbory ani mladé nezkušené kazatele tolik nechtějí.
Toto odrazuje ty co si spočítají šance.
.............................................
Tolik mé hodnocení TS CASD za 2011/12 a 2012/13
První rok cca 33 studentů (12 děvčat)
druhý rok asi 26 studentů
rok po mém odchodu se počet snížil na cca 17 studentů
a další rok snad až na 9 studentů
počty se týkají denního studia
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Teologický seminár
Jednotlivě se dá souhlasit, jako celek ne, proto nemohu poděkovat, měl bych dvoji tvář. Jinak je to k zamyšlení jako jeden jiný pohled.Tomáš Plechatý napísal:Teologický seminář jsem navštěvoval v letech 2011-2013 na denním studiu
Mé postřehy:
-
Oproti vysoké škole, kde je kreditový systém - 30 kreditů za semestr a bývá rozložen tak na 4-7 předmětů za semestr
Na TS CASD bylo v prvním semestru kolem 20-25 předmětů !!!!!!!
Tím samozřejmě jejich hloubka, časová dotace a hodnota neuvěřitelně klesla.
-
Oproti vysoké škole byla velká část výuky koncentrovaná v učebnách - tedy výklad učitele.
Tedy méně času k samostudiu a k vlastnímu výběru literatury.
+
Pro studenty, kteří neměli motivaci a disciplínu pro samostudium, byla středoškolská metoda výuky mnohem efektivnější
-
(načíst povinnou literaturu na 20 předmětů i když by byla jen jedna kniha na předmět je velice časově náročné, a pokud jsou to jen výňatky knihy, nebo kapitoly, pak je to k tématu zase příliš mělké)
+
Co se týče výuky biblických jazyků byla pro mne škola velmi velmi obohacující a na vysoké úrovni
Myslím tím řečtinu, hebrejštinu a od roku 2012/13 i volitelná latina.
+
Mezi učiteli nepanovala myšlenková a názorová shoda na různá témata, to vedlo sice prvotně ke krizi víry v autority (učitele), ale postupně to podnítilo nutnost používat vlastní hlavu a nechávat prostor pro nové pohledy, nebo odpověď ,,nevím".
-
Učitelé na TS sami často nesouhlasí se základními věroučnými body církve, ale dovolí si to říci pouze na akademické půdě před studenty.
Oproti tomu nás varovali, abychom ne všechno co slyšíme vypouštěli ve sborech ven - že by to prý členové neunesli nebo nepochopili.
Toto myslím vede k myšlení že my studovaní jsme něco víc + k dvojí tváři, protože se nepostavím veřejně za to, co ve škole odůvodněně zjistím. Vede to ke strachu z církveního kolosu a víře, že obecně v církvi asi stejně nic nezměním, maximálně můžu ovlivňovat svůj sbor jako kazatel.
-
Mé 8-leté gymnázium vedlo ústřižky ze všech VŠ a VOŠ s přijímačkami pro příští rok.
Viděl jsem na něm tehdy i TS Sázava. V přijímacích podmínkách stálo jen učast na přijímacích zkouškách (anj, obecný rozhled, motivační dopis a pohovor)
NEstálo v něm že je potřeba doporučení sboru!!!!!!!
TS se české veřejnosti prezentoval jako otevřená škola pro všechny.
Později jsme však jako uchazeč zjistil, že musím mít doporučení výboru svého sboru a že bych měl být pokřtěný člen, nebo o křtu uvažovat.
Během mého působení na škole, musel jeden student z prvního ročníku odejít, protože jeho vlastní sbor stáhl své doporučení pro něj. (Prý hrál počítačovou hru, kde bylo násilí a okultní symboly, a poslouchal metalovou hudbu, nebo tak něco)
To mi přijde nespravedlivé, neboť na škole studovali i 1-2 nepokřtění členové, kteří mohli zůstat celý rok.
Navíc jak k tomu přijde nečlen casd , když se TS prezentuje jako státní škola pro všechny, nejen pro casd.
+
Škola měla klidné a příjemné prostředí u řeky a studenti měli tedy plno prostoru na vlastní rozjímání a ztišení a modlitby.
-
Odřiznutí od světa znamenalo, že jeden celý půlrok (vlastně celý rok mimo zkouškové a volný víkend v měsíci) jsem vlastně za celý týden potkával neadventisty jedině 2x 3hodiny ve vlaku cestou na sbor, kde jsem měl mít praxi a zpět.
Toto neuvěřitelně ovlivňuje vaše myšlení a izoluje vás to od problémů současného světa a lidí v České Republice.
Bylo to až ohromující uvědomit si, jak nutně jsem potřeboval slyšet běžné rozhovory lidí o zaměstnání, nemoci, studiu dětí, politice, zahraničí atd.
A nejen detaily různých pozadí církve v dějinách, v současných sborech, nebo rozdílné výklady hebrejských a řeckých slovíček.
+
Teologický seminář nabízel možnost si část školného odpracovat a celkově snižoval náklady na svůj provoz tím, že studenti měli vždy rozpis prací a předepsaný počet povinných odpracovaných hodin na měsíc. Uklid učeben, mytí nádobí, sekání trávy, hrabání listí, odhazování sněhu, řezání, štípání a sušení dřeva k topení.
Samotné vytápění budov dřevem (někteří museli vstávat v noci, nebo nad ránem a přikládat)
Pomohlo to studentům trochu se odreagovat + Sociálně slabším snížit peněžní náklady na studium.
-
Přibližně 16 hodin týdně povinných prací navíc znamenalo další časovou zátež, která společně s 25-35 povinnými hodinami týdně znamenalo, že student má ještě méně času na povinnou literaturu, vlastní samostudium, nebo psaní semestrálních, nebo absolvenstských prací.
Ti co odpracovávali navíc, pochopitelně měli času ještě méně.
-
Nabídka TS byly 2 programy - teologický a sociálně pastorační
Teologický má uplatnění v praxi jako kazatel CASD, nebo jako administrátor některé z církevních institucí, kde vyžadují teologické vzdělání (AWR, HOPE TV, Advent Orion)
těchto míst není zase tak mnoho
titul Bth. (americký) 4 roky
české Dis (diplomovaný specialista) za 3 roky
Bakalář za 4 roky - 4 rok máte dotovaný jako ty předešlé pouze pokud vás doporučí sdružení a nabídne vám nástupní praxi, což se dozvíte až v 2.pol. 3. ročníku a není to jisté.
Máte další možnost studia na teologických školách v Českých Budějovicích (katolická teologická škola), nebo v Praze (Katolická, Husitská, Evangelická teologická fakulta UK)
Sociálně pastorační obor
Titul dis. 3roky
titul Bth (anglicky) 4 roky teoreticky (opět pouze pokud jste dostali ,,požehnání" sdružení)
Během mého studia bylo na sociálně pastoračním oboru asi 4-5 lidí většinou děvčata.
Považuji za nespravedlivé, že jim někdy během mého druhého ročníku bylo sděleno, že tento obor v prezenční formě dále nebude podporován a nabízejí pouze individuální formu, nebo přestup na teologický obor s tím, že student musí dodělat rozdílové zkoušky respektive dodělat si předměty co mu chybí.
Ovšem uplatnění tohoto oboru je v praxi téměř nulové. Téměř všude budete na ošetřovatelku v pečovacím domě potřebovat mnoho hodin praxe, kterou ovšem TS studentům neumožňoval. (Studenti tohoto oboru jezdili na soboty na praxi na sbory casd a učili v sobotních školách děti nebo dospělé, kázali a měli příběhy pro děti, což pečovatelské domy nepovažují za přijatelnou praxi)
V létě měli cca 2týdny praxe v pečovatelském domě v Malenovicích, nebo jinde pokud si sehnali nějakou jinou, nebo skončili jako hlídání dětí na biblických týdnech sdružení casd.
Personální kapacita pečovatelského domu v Malenovicích je naplněná a to bylo jediné pravděpodobné uplatnění pro tyto absolventy.
Tato informace o nedostatku uplatnění podle mne studentům pastoračně sociálního oboru při výběru studia byla zamlžována a zlehčována)
Obecně mi připadá pro mladé lidi ochotné pracovat pro Boha trochu nejisté vybrat si TS, studovat ho 4 roky denním studiem s tím že potom mi sdružení nenabídne nástupní praxi, nebo mi po nástupní praxi nenabídne práci kazatele.
Maturant v 19letech odevzdá 4 roky svého života studiu specifického oboru, kde spoustu předmětů studuje jen proto, aby prošel a mohl pomáhat lidem a dělat v praxi kazatele.
A ve 23 letech po studiu nebo ve 25 letech po nástupní 2leté praxi, když ho nevezmou (nelíbí se sdružení, nebo mají prostě plný stav), tak tento člověk nemá nikde jinde v ČR možné uplatnění svých znalostí a jeho roky studia přijdou vniveč.
Kazatelský sbor se navíc doplňuje často o dálkové studenty semináře, kteří mají vyšší věk a už nějakou tu životní praxi, nebo o bývalé kolportéry z terénu. Studenti z denního studia nejsou tedy nepostradatelní a často sbory ani mladé nezkušené kazatele tolik nechtějí.
Toto odrazuje ty co si spočítají šance.
.............................................
Tolik mé hodnocení TS CASD za 2011/12 a 2012/13
První rok cca 33 studentů (12 děvčat)
druhý rok asi 26 studentů
rok po mém odchodu se počet snížil na cca 17 studentů
a další rok snad až na 9 studentů
počty se týkají denního studia
Re: Teologický seminár
Mňa by zaujímalo, prečo diskusia o budúcnosti TS, zostáva stále utajená. Nie je to predsa problematika, ktorá by mala byť podrobená verejnej diskusii? Alebo je to len jedna z oblastí, za ktorú sa máme vrúcne modliť a veriť, že predstavitelia cirkvi vedia najlepšie. Veď oni by "rádi hledali cestu, kterou má připravenou Hospodin" ( http://mpavlik.casd.cz/2016/01/21/disku ... cnosti-ts/ ).
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných