Diskutuje-li protestant s katolíkem o nějakých biblických věcech, zpravidla na katolíka neudělá nějaký závažný dojem, protože protestant argumentuje Písmem, kdežto katolík má po ruce ještě tradici, kterou často protestant nezná, pokud není informován a nemá o tom něco načteno.
Podstatná je pravda evanjelia Ježiša Krista – jeho jadro, od ktorého sa potom odvíja všetko ostatné. Nemusím dopodrobna vedieť o obludnom učení KC, ktoré ak by som všetko uverejnil, tak by asi padol server, také je to zložité. Stačí mi vidieť plody tohto učenia, ktoré sú pravým opakom toho, čo učil Kristus. Nemusím poznať dopodrobna učenie budhistov, keď vidím plody tohto učenia, ktorými je modlárstvo ako aj u katolíkov. Lebo na plodoch učenia RKC je vidieť, že nevyznávajú Krista v Pravde. Tým produktom ich učenia je aj pápež sediaci namiesto Krista a teda čo a kto je v očiach katolíkov? Čo k tomu viacej potrebuješ, aby si vedela, čo je RKC zač?
Podmieňovanie spásy márnou tradíciou a plnením ich vlastných nariadení je opakom učenia Ježiša Krista.
Podstatná je odpoveď na otázku - čo je to byť ospravedlnený, aby sa ukázali priepastné rozdiely v učení RKC a reformovaných.
Čo sa teda myslí byť - ospravedlnený . Podľa RKC je to proces ospravedlnenia, čím RKC vytvorila priestor na podmienenie spásy členstvom a následne plnením tradícii a vlastných nariadení . Istota spásy v Kristu tam nemá miesto, nakoľko tieto plnenia katolíckych tradícii a nariadení, ktorými podmieňuje spásu by stratili zmysel. No Písmo učí, že kresťan je ospravedlnený len raz a to z milosti v momente keď uverí v toho, ktorý sa obetoval za naše hriechy - Ježiša Krista. Ospravedlnenie je teda trvalé Božie prehlásenie za spravodlivého. Vykúpený v Kristu je teda vyučovaný a zdokonaľovaný Božou milosťou no v istote spásy v Kristu a teda je si vedomý svojho postavenia, ako dieťaťa Božieho. Je teda Božím stvorením v Kristu Ježišovi a svojím novým životom oslavuje jedine Boha.
No u RKC je takéto niečo neprijateľné. Načo by ich katolík plnil všetky tie nariadenia, ak by vedel, že už je spasený v Kristu jedine milosťou Božou skrze vieru? Podľa RKC má katolík neustále pochybovať o svojom spasení, aby ho to trvale udržalo v procese ospravedlňovania a teda v náručí KC, ktorá je vraj ako jediná pravá a ktorá je vraj založená samotným Kristom, aby ako jediná ho postupne viedla procesom ku spáse.
Katolík vie, že tento zložitý systém nariadení nikto z nich nedodržiava do bodky ako má a ešte vždy ostáva vedomie hriechov, ktoré sa snaží odčiniť, vyspovedať, alebo ich nechať tak. No vždy by bol na pochybách o svoje spáse v lone KC. A čo keď zomriem skôr, ako by som sa stihol vyspovedať, alebo odčiniť svoje hriechy? Aby túto frustráciu katolíkov vychádzajúcu z učenia, že spása je zo skutkov nejako vyriešila, tak vymyslela učenie o očistci, ako náhradu za nevinnú preliatu krv Ježiša Krista za naše hriechy a takto KC urobila z tejto obeti nedokonalú obeť, keďže je na to potrebný ešte aj očistec, na nejaké dočistenie. RKC istotu spásy v Kristu, nahradila falošnou nádejou katolíka na konečný očistec, aby mohol exitovať celý ten proces ospravedňovania, ktorý je podmienený členstvom a plnením nariadení a tradícii KC.
Z toho vychádza veľmi znepokojujúca vec a to, že táto falošná nádej katolíka v lone KC v očistec nemá moc znovuzrodiť človeka, ale naopak často nabáda k zostávaniu v hriechu. Na svojom hriešnom živote ani nemusia toho veľa meniť, stačí byť členom KC a ako tak plniť ich nariadenia, vyspovedať sa atd. , Katolík vie, že tak či tak dôjde k spaseniu skrz ten pomyselný očistec. To znamená, že katolíka nevyučuje a nezdokonaľuje milosť Božia, aby si bol teda vedomý istoty spásy a to nie zo seba – zo skutkov, ale z milosti Božej skrze vieru.
Ak si katolík myslí, že tak či onak pôjde do neba, len si nejaký čas pobudne v pomyselnom očistci, tak niektorým je to aj jedno, ako dlho tam pobudne , tak prečo by mal meniť zabehaný spôsob života. Radšej si užijú života ako sa len dá, ako by mali činiť pokánie zo svojích hriechov – teda prestať hrešiť. Predsa sa vyspovedajú, alebo prinajhoršom si to odtrpia v očistci a tak či tak pôjdu do neba. Potom to všetko, spovede, očistec nabáda k hriechu a vytvára falošnú nádej spásy a to bez toho, aby sa znovuzrodilo srdce človeka.
Katolík často argumentuje – ale aj RKC učí o spasení z milosti skrze vieru.
Ak RKC učí, že jedine z milosti sme spasení, tak následné učí, že keď človek zhreší, tak stráca milosť ospravedlnenia - spasenie. Ale ak skutkom stráca milosť ospravedlnenia, tak ako milosť ospravedlnenia zase získava a udržiava? No predsa zase skutkami, ktorými to RKC podmieňuje, aby zase získal milosť ospravedlnenia a tak dookola. No spása z milosti je predsa nezaslúžena priazeň. Potom to už nie je z milosti, ake na základe zásluh.
Hovoria tomu milosť ospravedlnenia, lenže Písmo hovorí:
Rim 11:6 Ale ak milosťou, vtedy už nie zo skutkov, pretože milosť by už nebola milosťou. A jestli zo skutkov, nie je to už milosť...
Vidíš to?
Potom logicky už nie je u katolíka spasenie z milosti, ale zo skutkov a skutkami si spasenie katolík aj udržiava. Z toho vyplýva, že katolícka cirkev zavádza, ak tvrdí, že učí spásu jedine z milosti skrze vieru.
Ef2 8Lebo ste milosťou spasení skrze vieru, a to nie zo seba, je to dar Boží, 9nie zo skutkov, aby sa niekto nechválil.