Desátky

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Desátky

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal: 30 Júl 2019, 09:58
log napísal: 30 Júl 2019, 08:08
ambassador napísal: 30 Júl 2019, 06:15 "Desátky jsou větví, kterou nebudou řezat ti co na ni sedí. Pokud se přece jeden z nich odváži tu větev řezat, tak ti ostatní ho shodí z větve dolů."
Ambassador Ty myslis ze Hospodin sedi na vetve desiatkov?
Opytam sa Ta jednoducho - v ktorom roku zrusil Hospodin desiatky a komu to povedal ?
Ale hoši no tak, domluvte se:)
Krátký test vč. odpovědí ke stažení:
Máme dávat desátky? (měl jsem to odněkud uložené, dávám na ulozto ke stažení)

https://uloz.to/!hXHTi2C8636L/mame-davat-desatky-pps
Ano ta prezentacia prakticky kopiruje Hostove argumenty, ak som pochopil.
Napriek tomu by ma zaujimala odpoved na moju vyssie polozenu otazku.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Desátky

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Můj dovětek k desátkům?
Můžeme se snažit, jak chceme, ale naše desátkování je jen adventistické. Systém desátku, nebyl "zrozen" v židovské vznikající pospolitosti. Dávno před tím existoval v různých podobách a obměnách v jiných pospolitostech.
Dnešní desátky mají jen málo společného se SZ desátkováním. Má to také spojitost se snahou oddělit od sebe církev a stát ostrou hranicí. To je právě ten zádrhel. V Izraeli ti co patřili k záležitosti ceremoniálního zákona, přestali aktivně pracovat v 50 letech, pak už jen vypomáhali. Levité měli také své pozemky a dobytek.
Náš systém je spjat se státem, v důchodě pracovníci církve mají zabezpečení od státu, takže nějaká biblicky ostrá hranice je pomyslná jen podle nějakých našich představ.
Hlavní nedostatek je vždy mezi naukou a skutečnosti v pohledu do Bible.
Ta stinná stránka desátků je vždy ve vydírání na různý způsob. V tomto ohledu je v naši církvi potřebná
a žádoucí radikální reforma. "V církvi je sice vidět snaha po reformě, ale část církevních odborníků a řemeslníků používá "starou technologii", stále je ještě snaha používat stavební cihly-verše ve stavbě,které tam pro nesourodost nepatří."

Neregistrovaný

Re: Desátky

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Můžeme se snažit, jak chceme, ale naše desátkování je jen adventistické.
Se zájmem jsem si prolistoval knihu Jiřího Moskaly Příběhy Boží milosti, v které rozebírá situaci v době Ezdráše a Nehemjáše.
Dostal jsem se až na str.104 do kapitoly-Desátky, moudré Boží opatření. Je to okrajové téma celé knihy a zabírá sotva tři stránky.
Zaujalo mne pár věcí:
-bratr píše, že první desátek dal Abraham po vítězství v bitvě nad králi a uvádí texty z Gen 28:14-20.
To je pravda, ovšem kniha Žid 7:4 uvádí, že tento desátek byl z kořisti, nelze jej tedy spojovat s později zavedenými desátky v Izraeli.
-také další zmínka o trochu vyděračském slibu Jákoba, že bude dávat desátky, když mu bude Hospodin žehnat, nic neříká, zda Jákob slibu dostál a jakým způsobem (komu) desátky případně dával, protože žádní kněží Hospodinova domu tehdy ještě neexistovali...
-bratr tvrdí, že byly tři typy desátků a tzv.1. desátek byl pro Hospodina. Jednalo se o podporu služby ve svatyni, s čímž se dá souhlasit.
Aplikuje jej ale do NZ církve, že je údajně tento desátek dnes určen těm, kdo zvěstují evangelium, ve smyslu 1K 9:14.(obživa z evangelia).
K tomu uvádí texty, který prý vyzývají k tomu, abychom desátky dávali.Zde je jejich přehled:
Mat 23:23 - text není o dávání desátků křesťany, ale Pán Ježíš konstatuje, že farizeové dávají zbytečné desátky ze zahradních rostlin, ale nechápou, co je nejdůležitější.
Žid 6:20-7:4 tyto texty nejsou výzvou pro křesťany, aby desátky dávali, spíše jsou popisem historie a postavení Melchisedecha
1Tim 5:18..desátky nejsou zmíněny, ale je zmíněno, že starší, kteří káží a vyučují, by měli dostat dvojnásobnou odměnu
Mal 3:8-10 starozákonní text nemůže být výzvou pro křesťany k dávání desátků, často zneužívaný text k desátkům
Druhý desátek-sloužil k obživě při výročních svátcích, které měli Izraelci nařízeno slavit v Jeruzalémě (3x za rok). Jedná se tedy spíše o odkládání prostředků na dovolenou, v NZ již věřící v Krista tyto svátky nedrží, odpadá tedy povinnost tohoto desátku.
Třetí desátek-pro chudé, každý třetí rok
Asi nejvíce mne zklamalo, že bratr nejen, že neuvádí jediný text, který by ukazoval na povinnost desátků pro křesťany (všechny uvedené texty se toho netýkají), ale aplikuje SZ nařízení pro Izrael pro křesťanskou církev.Jakkoliv je převzetí principu vhodné, lze být pouze doporučováno, ale ne vyžadováno, jako podmínka členství či Božího požehnání. Bratr totiž v závěru pasáže přímo píše, že .."otázka desátků je totiž zásadní pro naše prožívání spokojenosti ...při naší cestě s Bohem". S tím souhlasit nemohu, obětí JK skončil ceremoniální zákon, který byl živen z desátků a křesťané se na něm nepodílejí. Lze hovořit pouze o darech a jak br.Moskala sám uvádí, starší, kteří nesou břemeno kázání a vyučování by měli dostávat dvojnásobnou odměnu. Evangelisté by měli být podporováni (knižní, zdravotní..), také z darů. Kazatelé dnes nejsou na místě kněží a lévitů, mohou ale, stejně jako jiní členové, některé úkoly církve nést. Pak by jim také patřila část z darů členů.
Naše desátkování je opravdu jen adventistické..

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Desátky

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Hosť napísal: 08 Mar 2020, 14:52
Můžeme se snažit, jak chceme, ale naše desátkování je jen adventistické.
Se zájmem jsem si prolistoval knihu Jiřího Moskaly Příběhy Boží milosti, v které rozebírá situaci v době Ezdráše a Nehemjáše.
Dostal jsem se až na str.104 do kapitoly-Desátky, moudré Boží opatření. Je to okrajové téma celé knihy a zabírá sotva tři stránky.
Zaujalo mne pár věcí:
-bratr píše, že první desátek dal Abraham po vítězství v bitvě nad králi a uvádí texty z Gen 28:14-20.
To je pravda, ovšem kniha Žid 7:4 uvádí, že tento desátek byl z kořisti, nelze jej tedy spojovat s později zavedenými desátky v Izraeli.
-také další zmínka o trochu vyděračském slibu Jákoba, že bude dávat desátky, když mu bude Hospodin žehnat, nic neříká, zda Jákob slibu dostál a jakým způsobem (komu) desátky případně dával, protože žádní kněží Hospodinova domu tehdy ještě neexistovali...
-bratr tvrdí, že byly tři typy desátků a tzv.1. desátek byl pro Hospodina. Jednalo se o podporu služby ve svatyni, s čímž se dá souhlasit.
Aplikuje jej ale do NZ církve, že je údajně tento desátek dnes určen těm, kdo zvěstují evangelium, ve smyslu 1K 9:14.(obživa z evangelia).
K tomu uvádí texty, který prý vyzývají k tomu, abychom desátky dávali.Zde je jejich přehled:
Mat 23:23 - text není o dávání desátků křesťany, ale Pán Ježíš konstatuje, že farizeové dávají zbytečné desátky ze zahradních rostlin, ale nechápou, co je nejdůležitější.
Žid 6:20-7:4 tyto texty nejsou výzvou pro křesťany, aby desátky dávali, spíše jsou popisem historie a postavení Melchisedecha
1Tim 5:18..desátky nejsou zmíněny, ale je zmíněno, že starší, kteří káží a vyučují, by měli dostat dvojnásobnou odměnu
Mal 3:8-10 starozákonní text nemůže být výzvou pro křesťany k dávání desátků, často zneužívaný text k desátkům
Druhý desátek-sloužil k obživě při výročních svátcích, které měli Izraelci nařízeno slavit v Jeruzalémě (3x za rok). Jedná se tedy spíše o odkládání prostředků na dovolenou, v NZ již věřící v Krista tyto svátky nedrží, odpadá tedy povinnost tohoto desátku.
Třetí desátek-pro chudé, každý třetí rok
Asi nejvíce mne zklamalo, že bratr nejen, že neuvádí jediný text, který by ukazoval na povinnost desátků pro křesťany (všechny uvedené texty se toho netýkají), ale aplikuje SZ nařízení pro Izrael pro křesťanskou církev.Jakkoliv je převzetí principu vhodné, lze být pouze doporučováno, ale ne vyžadováno, jako podmínka členství či Božího požehnání. Bratr totiž v závěru pasáže přímo píše, že .."otázka desátků je totiž zásadní pro naše prožívání spokojenosti ...při naší cestě s Bohem". S tím souhlasit nemohu, obětí JK skončil ceremoniální zákon, který byl živen z desátků a křesťané se na něm nepodílejí. Lze hovořit pouze o darech a jak br.Moskala sám uvádí, starší, kteří nesou břemeno kázání a vyučování by měli dostávat dvojnásobnou odměnu. Evangelisté by měli být podporováni (knižní, zdravotní..), také z darů. Kazatelé dnes nejsou na místě kněží a lévitů, mohou ale, stejně jako jiní členové, některé úkoly církve nést. Pak by jim také patřila část z darů členů.
Naše desátkování je opravdu jen adventistické..
Se vším souhlasím až na toto:
...S tím souhlasit nemohu, obětí JK skončil ceremoniální zákon, který byl živen z desátků a křesťané se na něm nepodílejí.

Obětí JK určitě neskončil celý ceremoniální zákon, o tom v Písmu nic není, ale skončila (byla přibita na kříž) jen ta část, která se týkala obětování - čili ta část "která byla proti nám", zbytek tj, třetina až polovina knihy Mojžíšova zákona platila i nadále a některé zákony platí zejména pro židy dodnes, takže říct, že obětí JK skončil ceremoniální zákon je zcela chybné a mimo Písmo.
I ap. Pavel spolu s dalšími apoštoly vyučovali i nadále po vzkříšení JK z Mojžíšova zákona nejen židy, ale i pohany.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní