...Tvůj výrok je nepravdivý.Lída Rohalová napísal: ↑28 Júl 2020, 20:00Původní význam slova "bajka" nemá negativní význam. Negativní význam dostalo až v průběhu časů. Jiří nepoužívá tohoto pojmu v negativním významu, a uvádí to zde, citováno ze Smíchovského zpravodaje z 18. 7. 2020:mikim napísal:Bajka zůstane bajkou navždy, tedy nepravdou, výmyslem, literárním útvarem, takže had podle Tebe a Beneše nikdy nemluvil s Evou, protože to je bajka tedy jen něco jako, co se podle Beneše nikdy nestalo a je to nemožné, je to podle něj jen výmysl, tak jak spousta jiných věcí v bibli.
Bajka je literární útvar, který vznikl pravděpodobně v 6. století př. n. l. Základem
bajky je zosobnění, kdy zvířata jednají a mluví jako lidé. Z tohoto jednání vyplyne
nějaké poučení či kritika chyby, která ve většině případů bývá čtenářovi již známa.
Jednotlivá zvířata tím získávají lidské vlastnosti, jež se pro ně stávají typické (had
je chytrý, až vychytralý). Etologicky vzato zvířata nemusejí být nositeli těchto
vlastností, lidé jim je však připisují. Tyto vlastnosti jsou pak u daného zvířete
zesíleny do podoby, kdy se stává jejich ztělesněním a archetypem. Bajka tedy
pracuje se symbolikou a představuje učební látku. Cílem bajky je kritizovat
konkrétní společenské nešvary, působit na lidi a vychovávat je k odstranění těchto
nešvarů (Wikipedie). V případě bajky o mluvícím hadovi z toho nijak nevyplývá, že
událost nemá svůj reálný historický základ. To znamená: nijak jsem nepopíral, ani
nechtěl popřít, že se to, co čteme v 1 Moj 3 skutečně stalo. Jen jsem chtěl říci, že je
málo, když bajku o mluvícím hadovi čteme pouze jako historickou zprávu a
nevěnujeme pozornost jejímu poučení.
Srdečně zdravím. Jiří Beneš
Tvůj výrok je nepravdivý.
Bajka je v podstatě vzdělávací pomůcka.
Když dnes někdo nevěřící řekne třeba, že Bible je bajka, tak jde už o dnešní význam slova. Jiří to však takto nepoužívá a dokladem toho je, že se tím vůbec zabývá a věnuje tomu celé kázání. Jiří pouze uvádí, že je škoda, že se 3. kapitola Gn čte jen jako dějepis, protože ona má přesah i přítomnosti, ve které žijeme a každý z nás se tam může poznat (např. házení viny na jiné - to on, to ona, to satan atd.)
Ano, Bůh je Bohem neomezených možností a když nebudeme mluvit my, bude mluvit kamení.Bible zjišťujeme, že i Bůh mluvil mnoha způsoby. Bůh mluvil například skrze anděly, keř, osla, manžele, rouno, hrom, ženy, proroky, vítr, pergamen, vize, sny.
Takže může mluvit i skrze bratra Beneše![]()
Příběh s Desaterem je zapsán a jedná se tedy o interpretaci. Z interpretace nemusíš mít strach, všichni interpretujeme. Nevěřím tomu, že Mojžíš dokázal v Bibli popisovat vlastní smrt, někdo to interpretoval. Interpretací se nesnižuje význam události, jen je do toho vnesená lidská stránka věci, se kterou je nutno počítat. Protože Bůh toužil po tom, abychom s ním spolupracovali, aby nemusel povolat to kamení...Deset slov zcela jasně vyhlásil sám Bůh a nikdo jiný kromě řkcírkve jeho slova dodnes nezměnil.
Ježíš nikde neshazuje SZ. Jen ho jinak interpretuje (např. Kázání na hoře) a nebojí se "podobenství" přebírat z jiných kultur a trochu ho poupravit. Např. podobenství "Boháč a Lazar" má paralely v egyptské, židovské i řecké verzi.Můžeš mi říct kde Ježíš shazuje jakoukoliv pravdu ze SZ a nazývá ji bajkou? To by si totiž nikdy nedovolil. Když mluvil v obrazech (jen jako) tak je vždy pojmenoval předtím podobenstvím.
Bajka je v podstatě vzdělávací pomůcka.
Bajka = je také pohádka, tedy výmysl jen jako, tak tomu rozumí 99,99% lidí na tomto světě, rozdíl je jen ten kdo v nich vystupuje.
Když se kohokoliv normálního zeptáš co je bajka, tak ti řeknou že je to prostě "jen jako" či pohádka a jedno zda v tom hrají nějakou roli zvířata nebo ne.