Doktrína o trojici

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 13.45...Spasitel či Zachránce je stejný ve SZ i NZ.
ČEP: Izajáš 43:11 Já, já jsem Hospodin, kromě mne žádný spasitel není.
ČEP: Filipským 3:20 My však máme občanství v nebesích, odkud očekáváme i Spasitele, Pána Ježíše Krista.
ČSP: Izajáš 43:11 Já, já jsem Hospodina a kromě mne žádný zachránce není.
ČSP: Filipským 3:20 Vždyť naše občanství je v nebesích, odkud také dychtivě očekáváme Zachránce, Pána Ježíše Krista,
řecky σωτηρα SAVIOUR=spasitel (Greek Lexicon-saviour, deliverer, preserver ) na prvním místě vždy spasitel.
[IGNT] Phi 3:20 ημων γαρ FOR OF US το THE πολιτευμα COMMONWEALTH εν IN THE ουρανοις HEAVENS υπαρχει EXISTS, εξ FROM ου WHICH και ALSO AS σωτηρα SAVIOUR απεκδεχομεθα WE ARE WAITING THE κυριον LORD ιησουν JESUS χριστον CHRIST,
V době SZ Pán Ježíš byl teprve předzvěděn jediným Bohem Otcem a jako žádná vědomá bytost neexistoval, dokud nebyl počat v Marii. Tedy ve SZ, žádný jiný spasitel či zachránce nebyl kromě Boha Otce JHVH.

V NZ je Spasitelem nazván člověk Pán Ježíš Kristus skrze kterého Bůh Otec dává spasení, který je sám dárcem Božího spasení:
Skutky apoštolské 28:28 Budiž vám tedy známo, že jest pohanům posláno toto spasení Boží, a oniť slyšeti budou.
1 Tesalonickým 5:9 Nebo nepostavil nás Bůh k hněvu, ale k nabytí spasení, skrze Pána našeho Jezukrista,
Zjevení Janovo 12:10 A uslyšel jsem hlas veliký, řkoucí na nebi: Nyní stalo se spasení, a moc, i království Boha našeho, a moc Krista jeho; nebo svržen jest žalobník bratří našich, kterýž žaloval na ně před obličejem Boha našeho dnem i nocí.
Zjevení Janovo 19:1 Potom jsem slyšel veliký hlas velikého zástupu na nebi, řkoucího: Haleluiah. Spasení, a sláva, a čest, i moc Pánu Bohu našemu.
Nyní je tak spasení od Boha Otce a od Beránka tedy Pána Ježíše Krista, tedy od dvou bytostí Boha i člověka:
Zjevení Janovo 7:10 A volali hlasem velikým, řkouce: Spasení jest od Boha našeho na trůnu sedícího a od Beránka.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

9. čas cca 14.45...aby se přede mnou sklánělo každé koleno...
Bůh Otec říká:
Izajáš 45:23 Skrze sebe přisáhl jsem, vyšlo z úst mých slovo spravedlnosti, kteréž nepůjde na zpět: Že se mně skláněti bude všeliké koleno, a přisahati každý jazyk,

Bůh Otec v NZ říká:
Římanům 14:11 Neboť je psáno: `Jako že jsem živ, praví Hospodin, skloní se přede mnou každé koleno a každý jazyk vyzná, že jsem Bůh.´

Ap. Pavel říká:
Filipským 2:10 Aby ve jménu Ježíše každé koleno klekalo, těch, kteříž jsou na nebesích, a těch, jenž jsou na zemi, i těch, jenž jsou pod zemí,
11 A každý jazyk aby vyznával, že Ježíš Kristus jest Pánem v slávě Boha Otce.

Aby ve jménu Ježíše klekalo každé koleno před jediným Bohem Otcem, nikoliv, aby kdokoliv klekal zde na zemi před člověkem Pánem Ježíšem, ale v jeho jménu, které sám Bůh Otec dal, aby bylo nad každým jménem a kterého povýšil nade vše. Ale ani jméno nad každé jméno a ani povýšení nade vše z člověka Pána Ježíše Krista neudělalo Boha. Ale udělal z něj Pána. Pán nerovná se Bůh, ale je to stále člověk vysoce vyvýšený nade vše v oslaveném těle, kterému se klanějí andělé, kterým to Bůh Otec přikázal. Bůh Otec skrze Písmo nepřikázal, abychom se klaněli Pánu Ježíši Kristu. Pokud to Bůh v budoucnu přikáže, nebudu s tím mít po vzoru andělů problém poklonit se Pánu Ježíši Kristu a to ani kdyby to Bůh Otec v budoucnu nepřikázal.

Poselství druhého anděla, před kým máme pokleknout?
Zjevení Janovo 14:7 Volal mocným hlasem: "Bojte se Boha a vzdejte mu čest, neboť nastala hodina jeho soudu; poklekněte před tím, kdo učinil nebe, zemi, moře i prameny vod."
Naposledy upravil/-a mikim v 03 Sep 2020, 17:47, upravené celkom 1 krát.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 15.49, židé rozumněli, že Pán Ježíš se prohlašoval za Hospodina, že se prohlašoval za Boha...
Jan 10:30 Já a Otec jsme jedno."
31 Židé se opět chopili kamenů, aby ho ukamenovali.
32 Ježíš jim řekl: "Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od Otce. Pro který z nich mne chcete kamenovat?"
33 Židé mu odpověděli: "Nechceme tě kamenovat pro dobrý skutek, ale pro rouhání: jsi člověk a tvrdíš, že jsi Bůh."
Když Pán Ježíš říká Já a Otec jsme jedno, tak všem bylo jasné, že Pán Ježíš říká já jsem Bohem, tady před Vámi stojí Bůh.

Opět nepochopení toho co Ježíš řekl nebo neřekl a nic víc.

Jan 10.30
V tomto verši Ježíš tvrdí, že je “jedno” s Otcem. Slovo “jedno” v tomto hojně diskutovaném textu je řecké
hen. Není to mužská číslovka heis, která popisuje Boha v křesťanském vyznání víry, které Ježíš ohlásil v
Markovi 12:29. Populární trinitářské sdělovací prostředky tudíž nespravedlivě napadají Jehovovy svědky
proto, že říkají, co dokonce i konzervativní evangeličtí vykladači připouštějí: “Jak se zdá, z výrazu (‘Já a
Otec jsme jedno’) hlavně vyplývá, že Otec a Syn jsou sjednoceni ve vůli a záměrech. Ježíš se v Janovi 17:11
modlí, aby i jeho následovníci byli jedno (hen), to jest sjednoceni ve svých záměrech, tak jak on a jeho Otec
jsou sjednoceni”.37
Na tom trvali po mnoho staletí unitáři (a také četní trinitáři). Trinitář Erasmus viděl nebezpečí v přehánění
tohoto verše mimo jeho přirozený význam: “Nevím, jak by tento text mohl mít nějakou cenu na potvrzení
ortodoxie, nebo jak by mohl zabránit vlivu kacířských argumentů“.38
Ze souvislosti je zcela jasné, co Ježíš tím svým výrokem mínil. Mluvil o tom, jak Otec a on budou chránit a
udržovat ovce. Jelikož Ježíšova moc je odvozena od jeho Otce, ta moc je schopna udržovat ovce v bezpečí.
Ježíš a Otec jsou za jedno vzhledem k zachování ovcí. Jan Kalvín byl v tomto ohledu moudřejší než někteří
z jeho současných stoupenců. Poznamenal, že “dávní vykladači nesprávně použili této pasáže na důkaz, že
Kristus je té samé podstaty jako Otec. Neboť (Ježíš) nemluví o jednotě podstaty, ale mluví o své dohodě s
Otcem; takže cokoliv Kristus dělá, bude potvrzeno Otcovou mocí”.39
Jiná trinitářská kapacita podotýká: “Pokud někdo z této pasáže okamžitě odvozuje doktrínu o Trojici a jednotu podstaty, pak nesprávně aplikuje dogmatický systém, protože zanedbává souvislost té pasáže”.40
Trinitáři mají ve zvyku předpokládat, že dojem, který měli nepřátelští Židé z Ježíšových slov, musí být
správný. Židé obvinili Ježíše z rouhání, protože se podle jejich dojmu “stavěl na roveň Bohu” (Jan 5:18).
Trinitáři na základě toho tvrdí, že Ježíš se musel prohlásit za Boha. Není rozumné předpokládat, že Židé
správně hodnotili Ježíšova slova. Kdyby jejich chápání Ježíšových slov a jejich obvinění bylo pravda, Ježíš
by se už víc nemusel ospravedlňovat. Prostě by potvrdil, že je vskutku tím Svrchovaným Bohem. Trinitáři
ale hodně zanedbávají jeho odpověď těm rozčileným Židům, kteří se snažili najít nějakou záminku na jeho
zatčení a popravu. Ježíš se obhajoval slovy:
“Právníci a soudcové jsou v Písmu výslovně nazváni ‘bohové’. Mne Otec jmenoval Mesiášem a tudíž nadřízeným nade všemi králi a proroky. Je proto nespravedlivé mne obvinit z rouhání, když jsem se prohlásil za
Syna Božího, to jest za Mesiáše, který dokonale obráží vůli svého Otce”. Ježíš ve své obhajobě spojuje svou
vlastní pravomoc s pravomocí lidských “bohů”, které Bůh ustanovil (Žalm 82:1, 6). Fakt je, že má daleko
vyšší “božskou pravomoc” než jakýkoliv jiný člověk. Přes to Ježíš tvrdil, že správnou představu o jeho hodnosti si můžeme učinit tehdy, když uvážíme, že dokonce i izraelští vůdcové měli nárok na titul “bohové”.
Ježíš je tím nejvyšším lidským vladařem, kterého Otec plně a unikátně zplnomocnil.
Trinitáři jsou přesvědčeni o jednotě podstaty a to způsobuje, že nesprávně hodnotí Janův popis Ježíše jako
zástupce toho, kdo ho poslal. Kdo viděl Ježíše, viděl Boha; kdo v něj věřil, věřil v Boha; kdo ho ctil, ctil
Boha a kdo ho nenáviděl, nenáviděl Boha.41 Nic z toho si nevyžaduje trinitářské vysvětlení. Jan nám kreslí
nádherný obraz lidského jednotlivce, do kterého Bůh vložil Svého ducha a kterému Bůh udělil Svou pravomoc a charakter – a všechno to způsobem, který nikdy neměl ani nikdy nebude mít sobě rovna. Ježíš je unikátním velvyslancem Jediného Boha. Ne že by se Bůh stal člověkem, ale Bůh poskytl ve slíbeném Davidovu
potomku člověka, který je raison d’ětre Jeho kosmického plánu.
Doktrína o trojici str. 144-145
http://www.focusonthekingdom.org/Trinity-cz.pdf

Další vysvětlení:
https://www.biblicalunitarian.com/video ... john-10-30

1. Neexistuje žádný důvod brát tento verš tak, že Kristus říkal, že on a Otec tvoří „jednoho Boha“. Tato věta byla obyčejná, a dokonce i dnes, kdyby ji někdo použil, lidé by věděli přesně, co tím myslí - on a jeho otec jsou si velmi podobní. Když Pavel psal Korintským o jeho službě, řekl, že zasadil semeno a Apollos ho zaléval. Potom řekl: „Ten, kdo zasadí a kdo vody, je jeden“ (1. Korintským 3: 8 - KJV). V řeckých textech je znění Pavla stejné jako v Jan 10:30, nikdo však netvrdí, že Paul a Apollos tvoří „jednu bytost“. Dále, NIV překládá 1 Korintským 3: 8 jako „ten, kdo zasadí a kdo má vodu, má jeden záměr.“ Proč přeložit frázi jako „jsou jedno“ na jednom místě, ale jako „mají jeden záměr“ na jiném místě? V tomto případě, překlad stejné fráze dvěma různými způsoby zakrývá jasný význam Kristova prohlášení v Jan 10:30: Kristus vždy činil Otcovu vůli; on a Bůh mají „jeden záměr“.

2. Kristus používá pojem „být jedním“ na jiných místech a z nich je vidět, že „jedním záměrem“ se rozumí. Jan 11:52 říká, že Ježíš měl zemřít, aby učinil všechny Boží děti „jedním“. V Janovi 17:11, 21 a 22 se Ježíš modlil k Bohu, aby jeho následovníci byli „jedno“, protože on a Bůh byli „jedno.
„Myslíme si, že je zřejmé, že se Ježíš nemodlil, aby se všichni jeho následovníci stali jednou bytostí nebo„ podstatou “, stejně jako on a jeho Otec byli jednou bytostí nebo„ podstatou “. Věříme, že význam je jasný: Ježíš se modlil, aby všichni jeho následovníci byli v úmyslu, stejně jako on a Bůh byli v úmyslu, modlitba, která dosud nebyla zodpovězena.

3. Kontext Jana 10:30 přesvědčivě ukazuje, že Ježíš hovořil o tom, že měl stejný záměr jako Bůh. Ježíš mluvil o své schopnosti udržet „ovce“, věřící, kteří k němu přišli. Řekl, že je nikdo nemůže vytáhnout z ruky a že je nikdo nemůže vytáhnout z ruky svého otce.
Pak řekl, že on a Otec byli „jeden“, tj. Měli jeden záměr, kterým bylo udržovat a chránit ovce.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 17.40, Ježíš se prohlašoval Bohem a co jako Bůh dělal, přijímal uctívání:
Matouš 28:5 I odpověděv anděl, řekl ženám: Nebojte se vy, neboť vím, že Ježíše ukřižovaného hledáte.
6 Neníť ho tuto; nebo vstalť jest, jakož předpověděl. Pojďte, a vizte místo, kdež ležel Pán.
7 A rychle jdouce, povězte učedlníkům jeho, že vstal z mrtvých. A aj, předchází vás do Galilee, tam jej uzříte. Aj, pověděl jsem vám.
8 I vyšedše rychle z hrobu s bázní a s radostí velikou, běžely, aby učedlníkům jeho zvěstovaly.
9 Když pak šly zvěstovati učedlníkům jeho, aj, Ježíš potkal se s nimi, řka: Zdrávy buďte. A ony přistoupivše, chopily se noh jeho, a klaněly se jemu.

Ježíš se určitě nikdy neprohlašoval Bohem, ale kromě Syna člověka i Synem Božím.

Ano, když uvidím někoho vstát z mrtvých tak bych se mu asi také poklonil sám spontánně jako to udělaly ženy, které ho znaly a milovaly a když uviděli zázrak tak se poklonily a to ne jako Bohu, ale jako Ježíši ukřižovanému, jak ho nazval anděl ve verši 5. Kdyby byl Pán Ježíš Bohem jistě by jej takto anděl nazval na prvním místě.

Matouš 14:32 A jakž oni vstoupili na lodí, přestal vítr.
33 Ti pak, kteříž na lodí byli, přistoupivše, klaněli se jemu, řkouce: Jistě Syn Boží jsi.

Opět poklonili se mu, protože viděli zázrak a poklonili se mu ne jako, když se klanějí Bohu, ale jako Synu Božímu a to je rozdíl.

...V NZ nenajdete jedinou zmínku ve které by Pán Ježíš Kristus věčně existující druhá osoba trojice někomu zamítl nebo někoho odradil od toho, aby ho neuctíval.

O nařízení uctívat Ježíše Krista není v Bibli jediné slůvko

Ježíš říká satanovi komu se má klanět a koho jediného má uctívat:
Matouš 4:10 Tu mu Ježíš odpoví: "Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: `Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.´

Ke komu se klaněli poutníci? Bohu Otci!
Jan 12:20 Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové.

Ke komu se klanějí v nebi? Bohu Otci, Stvořiteli a Pánu Bohu všemohoucímu Králi všech svatých Zj.15.3!
Zjevení Janovo 4:10 Padlo těch čtyřmecítma starců před obličejem sedícího na trůnu, a klanělo se živému na věky věků, a metali koruny své před trůnem, řkouce:
11 Hoden jsi, Pane, přijíti slávu, a čest, i moc; nebo ty jsi stvořil všecky věci, a pro vůli tvou trvají, i stvořeny jsou.

Poselství druhého anděla, před kým máme pokleknout?
Zjevení Janovo 14:7 Volal mocným hlasem: "Bojte se Boha a vzdejte mu čest, neboť nastala hodina jeho soudu; poklekněte před tím, kdo učinil nebe, zemi, moře i prameny vod."

Zjevení Janovo 15:3 A zpívají píseň Mojžíše, služebníka Božího, a píseň Beránkovu, řkouce: Velicí a předivní jsou skutkové tvoji, Pane Bože všemohoucí, spravedlivé a pravé jsou cesty tvé, ó Králi všech svatých.
4 Kdož by se nebál tebe, Pane, a nezveleboval jména tvého? Nebo ty sám svatý jsi. Všickni zajisté národové přijdou a klaněti se budou před obličejem tvým; nebo soudové tvoji zjeveni jsou.

Jan 4:23 Ale přichází hodina, ano již je tu, kdy ti, kteří Boha opravdově ctí, budou ho uctívat v Duchu a v pravdě. A Otec si přeje, aby ho lidé takto ctili.
Jan 4:24 Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, mají tak činit v Duchu a v pravdě."

Pokud chceš jakkoliv povýšovat či vyvýšovat člověka Pána Ježíše Krista tak jsi modlář, Ježíš k tomu nedal svolení a zároveň řekl, že chválu či slávu od lidí nepřijímá:
[GENT+] Joh 5:41 δοξαν honor παρα from ανθρωπων men ου not λαμβανω I receive.
δοξαν znamená dle Řeckého lexikonu slávu, čest, velebení, sebevědomí atd.
KB1613: Jan 5:41 Chvály od lidí jáť nepřijímám.
B21:Jan 5:41 Nepřijímám chválu od lidí,
KMS: Jan 5:41 "Slávu od lidí nepřijímám.
ČEP: Jan 5:41 Nečekám slávu od lidí.
KJV1611:Jan 5:41 I receive not honour from men.

Jediným komu Bůh Otec nařídil, aby se klaněli Ježíši jsou andělé (zatím nikoliv my lidé), protože člověka Ježíše postavil i nad ně.

Židům 1:6 A když chce uvést Prvorozeného do světa, praví opět: `Ať se mu pokloní všichni andělé Boží!´

Pokud mi Bůh Otec v budoucnu v nebi nařídí, abych se klaněl kromě něj i Pánu Ježíši tak se pokloním a nebudu mít s tím problém, ale zatím to nemáme dělat.
Naposledy upravil/-a mikim v 03 Sep 2020, 17:46, upravené celkom 1 krát.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 19min. Pán Ježíš jako Bůh má moc odpouštět hřích...
Marek 2:5 A vida Ježíš víru jejich, dí šlakem poraženému: Synu, odpouštějí se tobě hříchové tvoji.
6 A byli tu někteří z zákoníků, sedíce a myslíce v srdcích svých:
7 Co tento tak mluví rouhavě? Kdo můž odpustiti hříchy, jediné sám Bůh?

https://www.biblicalunitarian.com/videos/mark-2-7

Při několika příležitostech Pán Ježíš řekl farizeům, že jejich doktrína byla špatná. Marek 2:7 zaznamenává případ, kdy tomu tak bylo. Neexistuje žádný verš z Písma, který říká: „Pouze Bůh může odpustit hříchy.“ Tento nápad vycházel z jejich tradice. Pravda je taková, že Bůh uděluje pravomoc odpouštět hříchy, jak se mu líbí.
Tuto pravomoc udělil Synovi a dále apoštolům. Jan 20:23 zaznamenává, že jim Ježíš řekl: „Odpouštíte-li někomu jeho hříchy, odpouští se jim.“ Pokud měli farizeové pravdu a jedině Bůh může odpouštět hříchy, pak Bůh, Ježíš a apoštolové byli všichni Bohem, protože všichni měli autoritu odpouštět hříchy.
Ježíš:
Jan 20:23 Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny, a komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou."

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 21m. Mt. 25.30-34 ...soud náleží Hospodinovi... a zde vidíme Ježíše jako vykonavatele soudu,
Jan 5:22 Otec nikoho nesoudí, ale všechen soud dal do rukou Synovi,...soud je svěřen v té ekonomické harmonii, která vládne v Boží trojici Bohu Synu!?!

Ježíš dostal moc od svého Boha Otce soudit protože je Syn člověka a nikoliv protože by byl Bohem či Bůh Syn jako součást smýšlené trojice.
Jan 5:26 Nebo jakož Otec má život sám v sobě, tak jest dal i Synu, aby měl život v samém sobě.
27 A dal jemu moc i soud činiti, nebo Syn člověka jest.

Ale i tak spolu s Ježíšem nás bude soudit i jeho a náš Bůh Otec:
Jan 8:16 Jestliže já přece soudím, je můj soud pravdivý, neboť nesoudím sám, ale se mnou i ten, který mě poslal.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas 22.30...a my bychom mohli pokračovat celý večer, kde bychom viděli věci u Pána Ježíše Krista, které může dělat jen Hospodin, uzdravuje, vymítá démony, křísí mrtvé, má moc nad stvořením, utišuje bouři, chodí po vodě, atd. atd.

Pokud Pán Ježíš někdy někoho uzdravil tak jen proto, že mu Bůh Otec, který byl neustále na zemi s ním udělil moc k uzdravení skrze svého Ducha, sám od sebe totiž Pán Ježíš jako člověk neměl moc uzdravit nikoho.

Skutky apoštolské 10:38 Kterak Ježíše od Nazaréta pomazal Bůh Duchem svatým a mocí; kterýžto chodil, dobře čině, a uzdravuje všecky posedlé od ďábla; nebo Bůh s ním byl a sám činil ty skutky.

Jan 5:19 I odpověděl Ježíš a řekl jim: Amen, amen pravím vám: Nemůžeť Syn sám od sebe nic činiti, jediné což vidí, an Otec činí. Nebo cožkoli on činí, toť i Syn též podobně činí.

Jan 5:30 Nemohuť já sám od sebe nic činiti. Ale jakžť slyším, takť soudím, a soud můj spravedlivý jest. Nebo nehledám vůle své, ale vůle toho, jenž mne poslal, Otcovy.

Jan 8:28 Protož řekl jim Ježíš: Když povýšíte Syna člověka, tehdy poznáte, že já jsem. A sám od sebe nic nečiním, ale jakž mne naučil Otec můj, takť mluvím.

Jan 14:10 A což nevěříš, že já v Otci a Otec ve mně jest? Slova, kteráž já mluvím vám, sám od sebe nemluvím, ale Otec ve mně přebývaje, onť činí skutky.

Stejně tak jako Ježíš později i apoštolové uzdravovali mocí ducha Svatého.

Marek 6:13 A ďábelství mnohá vymítali, a mazali olejem mnohé nemocné, a uzdravovali je.

Lukáš 9:1 I svolav Ježíš dvanácte učedlníků svých, dal jim sílu a moc nad všelikým ďábelstvím, a aby neduhy uzdravovali.

Lukáš 9:2 I poslal je, aby kázali království Boží, a uzdravovali nemocné.

Lukáš 9:6 A tak vyšli a chodili po okolních vesnicích. Kázali evangelium a všude uzdravovali.

Skutky apoštolské 28:8 I přihodilo se, že otec toho Publia ležel, maje zimnici a červenou nemoc. K němuž všed Pavel, a pomodliv se, vzložil na něj ruce a uzdravil jej.

a jinak jsem nevěděl, že Hospodin také utišuje bouři, chodí po vodě...:), jasně, že by to dokázal, ale v Bibli se o tom nikde nepíše.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

...čas. 23.10, Sk. 5.3-5 zde se píše o božství Ducha Svatého aneb "nelhal jsi lidem, ale Bohu"...

Skutky apoštolské 5:3 Ale Petr mu řekl: "Ananiáši, proč satan ovládl tvé srdce, že jsi lhal Duchu svatému a dal stranou část peněz za to pole?
4 Bylo tvé a mohl sis je přece ponechat; a když jsi je prodal, mohl jsi s penězi naložit podle svého. Jak ses mohl odhodlat k tomuto činu? Nelhal jsi lidem, ale Bohu!"
5 Když to Ananiáš uslyšel, skácel se a byl mrtev; a na všechny, kteří to slyšeli, padla velká bázeň.

1. Musíme pochopit, že jak „Bůh“, tak „pneuma hagion“ („svatý duch“) mohou v Trojici odkazovat na něco jiného než na samostatnou „osobu“. Jelikož neexistuje žádný verš, který by ve skutečnosti uváděl nauku o Trojici, je jeho existence postavena na předpokladu a skládání veršů dohromady. Verše jako Skutky 5: 3 a 4 se používají jako „důkaz,
„Pro doktrínu, ale to je vlastně kruhové uvažování. Předpokládá se nauka a poté, protože tento verš odpovídá předpokladu, je uvedeno, že je důkazem nauky. V nejlepším případě by však tyto verše mohly nabídnout minimální podporu Trojici, protože existují i ​​jiné zcela přijatelné způsoby, jak s nimi zacházet, konkrétně, že „Duch Svatý“ je někdy dalším označením pro Boha.

2. V těchto verších je zřejmé, že Bůh a „Duch Svatý“ jsou si rovni, a to způsobilo, že Trinitáři tvrdí, že to dokazuje jejich případ, že Bůh a „Duch Svatý“ jsou stejní. Tyto verše jsou však jasně příkladem semitského paralelismu, který je jedním z nejčastěji používaných literárních prostředků v Písmu.
„Bůh“ se rovná „Duchu Svatému“. Je zřejmé, že jde o to, že Ananiáš nelhal dvěma různým osobám, ale jedné osobě, Bohu, a paralelismus slouží k zdůraznění této skutečnosti.

3. Trinitáři věří, že „Duch Svatý“ je třetí „osobou“ v trojčlenné trojici. Ne-trinitáři tvrdí, že neexistuje žádná „třetí osoba“. Původní texty byly všechna velká písmena, takže každé použití bylo „DUCH SVATÝ“. V anglických verzích jsou časy, kdy je „duch“ napsán velkým písmenem "D“ a časy, kdy má „malá“ písmena.
„To je všechno práce překladatelů, protože všechny rané řecké rukopisy byly psány velkými písmeny. Z toho vyplývá, že ať má být „DUCH SVATÝ“ přeložen jako „Duch svatý“ nebo „duch svatý“, musí být určeno z kontextu.

Pro ne-trinitáře je svatý duch buď 1) jiným jménem pro Boha Otce (v tom případě je to velké), 2) Boží silou v provozu, nebo 3) darem Boží přirozenosti (ducha), který je daný každému věřícímu. Petr mluvil o tomto daru v den letnic, když řekl:
„Obdržíte dar Ducha Svatého“ (Skutky 2:38 - KJV). Protože pneuma má několik významů, je třeba vždy pečlivě prostudovat kontext pasáže Písma, abychom určili správný význam.

4. Bůh je v Bibli znám pod mnoha jmény a označeními. Elohim, El Shaddai, Yahweh, Adon, „Svatý Izraele“, „Nejvyšší“ a „Otec“ je jen několik. Protože Bůh je „svatý“ a Bůh je „duch“, nemělo by nás překvapit, že jedním z Božích jmen, Otcem, je „Duch svatý“.
„Významný vědec a autor Youngovy konkordance, Robert Young, napsal:„ Duch - je používán samotným Bohem nebo Božskou myslí, Jeho energií, vlivem, dary. “ [1] Když se pneuma hagion, „svatý duch“, používá jako jiné jméno pro Otce, mělo by být kapitalizováno, stejně jako jakékoli jméno.

Když „svatý duch“ odkazuje na ducha, který Bůh dává jako dar, neměl by být kapitalizován. Biblicky je „Duch Svatý“ zcela odlišný od „ducha svatého“. Záznam o narození Krista v Lukáši je dobrým příkladem toho, proč je důležité si uvědomit, zda „Duch Svatý“ odkazuje na Boží sílu nebo jiné jméno pro Boha.
"Anděl odpověděl:, Duch Svatý na tebe přijde a moc Nejvyššího tě zastíní." Svatý, který se má narodit, se tedy bude jmenovat Boží Syn “ (Lukáš 1:35). Tento verš a Matouš 1: 18–20 činí z Ježíše Krista Syna Ducha svatého, přesto všechny ostatní odkazy na Ježíše z něj činí Syna Otce.
Měl Ježíš dva otce? Samozřejmě že ne. V záznamech o Kristově narození je „Duch Svatý“ dalším způsobem, jak se odvolat na samotného Boha, a nikoli na třetí osobu v Trojici. Tím se eliminuje „problém“, který člověk v Trojici vlastně zplodil Ježíše. Ve Skutcích 5:3 je „Duch Svatý“ jiným jménem Boha.
Podrobnější vysvětlení použití „svatého ducha“ viz Dar Ducha svatého, každý božský vklad každého křesťana, dostupný od Christian Educational Services. Viz také Příloha I.

https://www.biblicalunitarian.com/verses/acts-5-3-4

A co Nový zákon? V naší době Karl Rahner jasně říká: “Ho theos (Bůh) nikdy není v Novém zákoně použito,
když se mluví o pneuma hagion (Duchu svatém)”.14 Skutky 5:3, 4 nejsou výjimkou. Někteří trinitáři nabízejí
tyto verše jako důkaz o třetí osobě Trojice: o Bohu – svatém Duchu. Texty říkají, že lhaní svatému duchu
je lhaní Bohu. Duch svatý zde znamená moc a autoritu, které Bůh udělil Petrovi. Když apoštolové mluví
jménem Boha a Jeho duchem, pak ti, co lžou těm apoštolům, vpravdě lžou svatému duchu, to jest Otci. To
potvrzuje poznámka apoštola Pavla: “Proto ten, kdo pohrdá, nepohrdá člověkem, nýbrž Bohem, jenž vám
dává svého svatého ducha ” (1 Tes. 4:8). Ve Starém zákoně je nápaditá paralela toho bodu, když se Izraelci
bouřili proti Mojžíšovi a Áronovi. Mojžíš jim řekl: “Co jsme my? Nereptáte proti nám, ale proti Hospodinu”.
Ta “rovnice” Mojžíše a Árona s Bohem pochopitelně nedělala z těch vůdců další dvě osoby Boha (Exod.
16:2, 8). Avšak v Mojžíšovi přebýval Boží duch a je možné, že buřičství Izraelců, zmíněné v Žalmech, bylo
vlastně namířeno proti “Mojžíšově duchu” (Žalm 106:33), nebo možná proti andělovi Boží tváře, kterého
Jahveh pověřil Svou pravomocí (Iza. 63:9-11).
atd.
Doktrína o trojici str. 119 (stačí zadat nahoře č. stránky
http://www.focusonthekingdom.org/Trinity-cz.pdf

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

16....čas +- 27m...pokud by duch Svatý byl jen nějaká hybná síla od Boha, potom Vám garantuji, že byste ho nemohli zarmoutit.

...no nevím zda se dá duch Svatý přímo zarmoutit, toto slůvko v tomto tvaru Bible nezná...

Pravdou je, že duch Svatý je duch Boha Otce, kterého On sám zasílá a kterého dal i svému Synu člověku Pánu Ježíši Kristu, takže i On tohoto Svatého ducha Boha Otce sám zasílá. A podle toho kdo jej zasílá podle toho je pojmenovaný, jednou jako duch Hospodinův, jindy jako duch Kristův.
Tento duch není žádnou osobou a už vůbec ne třetí osobou, nic takového skrze Bibli nikdo nikdy neučil, ale je hybnou sílou a mocí.

Micheáš 3:8 Já však jsem naplněn mocí, duchem Hospodinovým, právem a bohatýrskou silou, abych mohl Jákobovi povědět o jeho nevěrnosti, Izraeli o jeho hříchu.

Může být další osoba v někom fyzickém? Ne nemůže, ale energie ducha ano.
Genesis 41:38 Tedy řekl Farao služebníkům svým: Najdeme-liž podobného tomuto muži, v němž by byl Duch Boží?

Sestoupila snad na Ježíše třetí osoba Boží? Ale kdeže, byla to moc jako moc Nejvyššího!!!
Lukáš 1:35: Anděl ji odpověděl: „Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní, proto i tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží.

Je duch osoba nebo je to energie Boží, která může na sebe vzít podobu čehokoliv, třeba holubice?
Jan 1x32: Jan vydal svědectví: „Spatřil jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm.

Nepřijímáme ducha Svatého jako osobu, ale jako moc...
Skutky apoštolské 1:8 Ale přijmete moc Ducha svatého, přicházejícího na vás, a budete mi svědkové, i v Jeruzalémě, i ve všem Judstvu, i v Samaří, a až do posledních končin země.

Může být někdo pomázán třetí osobou? Ne, ale duchem Svatým a mocí ano.
Skutky apoštolské 10:38 Kterak Ježíše od Nazaréta pomazal Bůh Duchem svatým a mocí; kterýžto chodil, dobře čině, a uzdravuje všecky posedlé od ďábla; nebo Bůh s ním byl.

Duch svatý jako Boží síla a moc v podstatě jako by byl přítomen Bůh Otec sám a dělá vše co ji Bůh nařídí (jak ji Bůh naprogramuje) k pomoci, učení, posílání, k udělování dávání darů ducha, k vedení druhých apod.
Jan 14x26: „Ale Přímluvce, Duch Svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl."

Pokud by duch Svatý byl třetí rovnocennou osobou Božství, pak by nepotřeboval Boha Otce ani Pána Ježíše Krista, aby mu jako Bohu něco museli nařizovat, aby řekl apod., když je s ostatními dvěma Bohy v jednom. Nemohl by být nijak podřízen a na nikom závislý. Ale on závislý byl jak na Bohu tak na Pánu Ježíši Kristu!
Jan 16x13: Jakmile však přijde on, Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám za sebe, ale bude mluvit, co uslyší. A oznámí vám, co přijít má.

Nikdo nikdy samostatnou "osobu" ducha Svatého nikdy neviděl a nepopsal. Žádná totiž nikdy neexistovala a dodnes neexistuje. Duch Boží a Svatý je totiž síla a moc, tedy energie skrze kterou Bůh působí. Proto může být vylitá klidně třeba na celé lidstvo najednou, osobu jako nebeskou bytost tu nikdy nikdo vylít nedokázal.

Ježíš jako bytost-člověk také nemohl být vylitý na druhé a k tomu důvodu požil po nanebevstoupení ducha Božího-energii-sílu-moc k vylití na všechny. Proto se tímto Utěšitelem skrze moc ducha Svatého dá nazvat i sám Ježíš.

Konečný protest 4 - Utěšitel Duch Svatý
https://www.youtube.com/watch?v=sTQSLB5Uc1k&t=6s

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Doktrína o trojici

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

17...28 min. Genesis 1.26 Elohim...Učiňme
...více osob...

Genesis 1:26 Řekl opět Bůh: Učiňme člověka k obrazu našemu, podlé podobenství našeho, a ať panují nad rybami mořskými, a nad ptactvem nebeským, i nad hovady, a nade vší zemí, i nad všelikým zeměplazem hýbajícím se na zemi.

1. Elohim a Adonim, hebrejská slova pro Boha, se vyskytují v množném čísle. Pokud by to doslova znamenalo pluralitu osob, přeložilo by se to „Bohové“. Ale Židé, kteří jsou skutečně monoteističtí a důkladně obeznámeni s idiomy svého vlastního jazyka, nikdy nepochopili použití množného čísla k označení plurality osob uvnitř jediného Boha.
Toto použití množného čísla je pro zesílení a nazývá se „množné číslo majestátu“ nebo „množné číslo důrazu“ a používá se pro zesílení (viz poznámka k 1M 1: 1). Mnoho hebrejských učenců identifikuje toto použití „nás“ jako použití množného čísla majestátu nebo množného čísla důrazu a věříme tomu také.

2. Množství majestátu je jasně potvrzeno písemně od královské rodiny v průběhu věků. Hyndman píše:

Skutečné vysvětlení tohoto verše lze nalézt v praxi, která převládala u všech národů, s nimiž jsme obeznámeni, u osob, které o sobě hovoří v množném čísle. "Vzhledem k tomu, že v našem paláci," "Je nám potěšením,
“Jsou běžné výrazy králů v jejich prohlášeních (str. 54).

Morgridge dodává:

Je to běžné ve všech jazycích, s nimiž jsme obeznámeni, a zdá se, že tomu tak vždy bylo, pro jednotlivce, zvláště pokud jde o osobu s velkou důstojností a mocí, když hovoří jen o sobě, říká nám, našim, nám , místo já, můj, já. Francouzský král tedy říká: „My, Charles desátý.“ Španělský král říká: „My,
Ferdinand sedmý. “ Císař Ruska říká „My, Alexander“ nebo „My, Nicholas“ (str. 93).

Množství majestátu je vidět v Ezrovi 4:18. V Ezře 4:11 psali muži Trans-Eufratu: „Král Artaxerxes, od vašich služebníků.“ Kniha Ezra pokračuje: „Král poslal tuto odpověď: Zdravím. Dopis, který jste nám poslali, byl přečten a přeložen… “ Ačkoli tedy lid psal králi sám, král použil slovo „nás.
„V takové korespondenci je běžné, že množné číslo se používá, když někdo hovoří o jeho úmyslech, a použití doslovnějšího jednotného čísla se používá, když osoba jedná. Morgridge přidává další informace, když říká:

Je dobře známo, že Mohammed byl rozhodným odpůrcem nauky o Trojici: přesto často představuje Boha, když říká, že my, naši,
nás, když mluvíme jen o sobě. To ukazuje, že podle jeho názoru použití těchto výrazů nenaznačovalo pluralitu osob. Pokud nikdo z jejich častého používání v Koránu nevyvozuje, že Mohamed byl trinitář, určitě by jejich výskyt na několika místech v Bibli neměl být důkazem nauky o Trojici (str. 94).

3. Někteří vědci se domnívají, že důvodem „nás“ v Genesis 1:26 je to, že Bůh mohl mluvit s anděly, když stvořil člověka na počátku. I když je to možné, protože existuje mnoho Písem, která jasně připisují stvoření člověka pouze Bohu, věříme, že upřednostňovaným vysvětlením je množné číslo důrazu.

4. Boží jméno není jediné slovo, které je pluralizováno pro zdůraznění (ačkoli když se množné číslo nezdá být dobrou gramatikou, překladatelé obvykle ignorují hebrejské množné číslo a překládají ho jako jednotné číslo, takže může být těžké ho rozpoznat ve většině anglických verzí)

Poté, co Kain zavraždil Ábela, Bůh řekl Kainovi:
„Hlas krve tvého bratra na mě křičí ze země“ (Gn 4,10). Množné číslo zdůrazňuje hrůzu činu. V 1. Mojžíšově 19:11 byli muži Sodomy, kteří chtěli Lotovi ublížit, zasaženi „slepotou“. Hebrejština je v množném čísle „slepoty“ a naznačuje, že slepota byla úplná, takže Lot byl chráněn.
Leviticus říká lidem, aby nejedli ovoce ze stromu po dobu tří let, a ve čtvrtém roce je ovoce „obětí chvály Pánu“ (Lev 19:24). Hebrejské slovo pro „chválu“ je množné číslo, které zdůrazňuje, že tam mělo být velké chválu. Žalm 45:15 vypráví o lidech, kteří jsou uvedeni do přítomnosti Mesiáše. Říká,
"Jsou vedeni s radostí a radostí." Hebrejština ve skutečnosti čte „radost“, zdůrazňující velkou radost z této příležitosti. V Ezechielovi 25 mluví Bůh o tom, co se stalo s Izraelem a co s tím udělá. O Filištínech řekl:
„Pelištejci jednali v pomstě ... vykonám na nich velkou pomstu“ (Ezek 25:15 a 17). V hebrejském textu je druhá pomsta, pomsta Boží, v množném čísle, což naznačuje úplnou pomstu, kterou Pán způsobí. Ačkoli v hebrejském textu existuje mnoho dalších příkladů,
tyto ukazují, že není neobvyklé používat množné číslo k zdůraznění něčeho v Písmu.
https://www.biblicalunitarian.com/videos/genesis-1-26

Hebrejské slovo Elohim
Trinitáři a binitáři někdy propagují výrok v Genesis 1:26 jako důkaz názoru, že za stvoření byl zodpovědný Bůh o více osobách. Jejich propagaci se dostává jen málo podpory od těch, kdo vystudovali hebrejštinu, a navíc je v protikladu ke svědectví tisíců jednotných zájmen označujících Jednoho Boha. “Potom řekl Bůh:
Učiňme člověka, aby byl naším obrazem, podle naší podoby”. Tento argument je vratký. Současní učenci se už víc nedomnívají, že fráze “učiňme”, nebo slovo elohim (Bůh) znamenají více osob v Bohu stvořiteli.
Je daleko pravděpodobnější, že množným číslem “učiňme” ten Jeden Bůh oslovuje radu andělů , kteří sami byli stvořeni v podobě Boží a byli svědky stvoření vesmíru (Job 38:7). Představa, že v tomto verši Bůh mluví k Synovi a k Duchu svatému, je fantazií. Kde v Písmu Bůh vůbec kdy mluví ke Svému vlastnímu Duchu?
Text naprosto nic neříká o věčném Synu Božím, druhém členu vzájemně si rovné Trojice. Navíc, to slovo “učiňme” v textu žádným způsobem nenaznačuje dva jiné bohu rovné partnery v Bohu. Jestliže Bůh je jediná osoba, Jeho použití slova “učiňme” znamená, že oslovuje někoho jiného, to jest někoho, kdo není Bohem.
Hebrejský lexikon Bible potvrzuje, že slovo elohim (Bůh) neznamená, že Bůh se skládá ze dvou nebo více osob (ani neznamená, jak si někteří myslí, Boží rodinu). Musíme počítat se zvláštnostmi jakéhokoliv jazyka, pokud máme dospět k pravému smyslu jeho významu. Zjistíme, že to je nepostradatelnou součástí správného chápání.
Uznaná fakta hebrejského jazyka nepodporují argumenty pro Boha skládajícího se z více osob. Všímáme si, co Gesenius’ Hebrew Gramar, základní autorita hebrejského jazyka, má co říct o slovu elohim:
Plurál majestátnosti ... shrnuje několik vlastností patřících k té myšlence. Kromě toho představuje druhotný smysl znásobení původní myšlenky... Jazyk úplně odmítá myšlenku početní plurality v elohim (kdykoliv označuje Boha). To je dokázáno hlavně tím, že elohim je téměř vždycky spojeno s jednotným přívlastkem.
Měli bychom respektovat důvěrnou znalost Židů svého vlastního jazyka, která je nikdy ani zdaleka nevedla k závěru, že elohim v Genesis by narážel na pluralitu osob v Bohu. A kdybychom měli náhodou pocit, že Židé ve své vlastní Bibli něco přehlédli, měli bychom si všimnout ve verších, které následují (Gen. 1:27- 31), že ve spojení s Bohem je vždycky použito jednotné zájmeno: “jeho (ne jejich) obrazem, stvořil (On, neOni) ho, jako muže a ženu je stvořil (On, ne Oni)” (verš 27). Osobní zájmena popisující Boha jsou zde v jednotném čísle. Člověk by opravdu musel být v úzkých, aby z tohoto došel k závěru, že pisatel zamýšlel více osob. Dále si všimněte: “Hle, dal jsem (já, ne My) vám na celé zemi každou bylinu nesoucí semena...
To budete mít za pokrm... Bůh viděl, že všechno, co učinil (On, ne Oni), je velmi dobré” (verše 29-31).
Studie hebrejského slova pro Boha (elohim) nepropůjčuje žádnou podporu neodbytné myšlence, že “Bůh” v Genesis 1:1 zahrnuje Boha Otce, zrovna tak jako Jeho Syna a Ducha. Neměli bychom si nechat ujít zřejmou potíž s takovým výkladem. Pokud elohim v tomto textu znamená více než jednu osobu, jak si člověk vysvětlí stejné slovo elohim týkající se Mojžíše: “Hospodin řekl Mojžíšovi: Hle, ustanovil jsem tě, abys byl pro faraona Bohem (elohim), a Áron, tvůj bratr, bude tvým prorokem” (Exod. 7:1)? Jistě by nikdo neprosazoval pluralitu jedné osoby Mojžíše. Pohanský bůh Dagon je jedinec, nazvaný elohim (Bůh): “Schrána Boha Izraele nemůže u nás zůstat. Jeho ruka tvrdě dopadla na nás i na našeho boha (elohim) Dagona” (1 Sam. 5:7). Slovo elohim je podobně užito k popisu boha Amorejců: “Co ti dá do vlastnictví tvůj bůh (elohim) Kémoš, to bude tvojím vlastnictvím” (Soudců 11:24). Navíc, sám Mesiáš je osloven jako elohim (Žalm 45:7; Žid. 1:8). Nikdo by netvrdil, že Mesiáš je víc než jedna osoba.

Z tohoto svědectví docházíme k závěru, že Židé, v jejichž jazyce je Starý zákon zapsán, při svém používání slova elohim nemínili víc než jednu osobu. Ti, kdo se pokouší včíst Trojici nebo Dvojici do Genesis 1:26 a do slova elohim, vlastně svůj výklad do textu vnucují. Elohim má plurální tvar, ale jednotný význam. Když se vztahuje na Jednoho Boha, je následováno slovesem v jednotném čísle. Nikdo si před dvanáctým stoletím nepředstavoval, že hebrejský titul Boha by nějakým způsobem naznačoval pluralitu. Mnozí samotní trinitáři se ve své argumentaci pro Trojici přestali odvolávat na Genesis 1:1 nebo Genesis 1:26. Je rozumné položit trinitářům, kteří říkají, že Elohim je skutečný plurál, následující otázku: Proč nedají slovo “Bůh” do množného čísla? Pokud plurální sloveso v Gen. 1:26 popisuje plurálního Boha, pak Bůh by měl být pravidelně označen jako “oni”. Trinitáři si s tím dělají starosti, což ukazuje, že jejich pojem Boha odporuje pravidlům jazyka a logiky. Pokud Bůh vskutku je plurál, proč nepřeložit zahajující verš Genesis 1: “Na
počátku stvořili Bohové...”? Utajený polyteismus většiny trinitářského myšlení by potom jasně vyšel najevo.
Doktrína o trojici str. 16-17
http://www.focusonthekingdom.org/Trinity-cz.pdf

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní